اعتصاب بازیکنان فرانسه/حمایت دروگبا از آنلکا

بازیکنان تیم ملی فرانسه امروز در حمایت از مهاجم اخراجی این تیم حاضر به شرکت در تمرین نشدند.
بازیکنان تیم ملی فرانسه حاضر نشدند امروز زیر نظر ریمون دومنش تمرین کنند.
آنها در واکنش به اخراج نیکلاس آنلکا بازیکنی که به سرمربی تیم ملی توهین کرده بود این تصمیم را گرفتند.
بازیکنان به اتفاق این تصمیم را در واکنش به تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه مبنی بر بازگرداندن آنلکا به فرانسه گرفتند.
فرانسه که از دو دیدار اولش یک امتیاز دارد در مسابقه آخر باید به مصاف آفریقای جنوبی، میزبان مسابقات، برود

دیدیه دروگبا مهاجم تیم ملی ساحل عاج روز یکشنبه حمایتش را از نیکولا آنلکا هم تیمی اش در باشگاه چلسی اعلام کرد.

آنلکا به دلیل درگیری لفظی با مربی تیم ملی فرانسه از این تیم اخراج شد. وی در پایان بازی ساحل عاج و برزیل که با نتیجه ی سه بر یک به سود برزیل پایان یافت ، گفت:"انلکا از دو سال و نیم پیش با من هم بازی است ، من از او حمایت می کنم." وی افزود :" من برای نیکولا آنلکا آرزوی موفقیت می کنم،این لحظات بسیار سختی است اما وی از نظر روانی بسیار محکم است .

تعجب می کنم که آنلکا اخراج شده است." آنلکا روز شنبه از تیم ملی فرانسه اخراج شد و این امر موجی از خشم در فرانسه ایجاد کرد.






6 نفر از دیدن جام جهانی محرومند

تصاویر ویدئویی جدید از پروژه طاقت فرسای "مریخ 500" اطلاعات جدیدی را از زندگی 6 داوطلب حاضر در این پروژه نمایان می کند و نشان می دهد این 6 نفر علاوه بر محدودیتهای دیگر حق تماشای جام جهانی 2010 را در سفر مجازی به مریخ ندارند.
تصاویر ویدئویی جدیدی از 6 مرد داوطلبی که قرار است 520 روز از زندگی خود را در سفری شبیه سازی شده به مریخ سپری کنند جزئیات جالبی از شیوه های سپری کردن زمان در فضاپیمایی مصنوعی پروژه "مریخ 500" آژانس فضایی اروپا را نمایان می کند.

"دیه گو آربینا" داوطلب کلمبیایی- ایتالیایی اولین فردی است که در این تصاویر ویدئویی در اتاق نشیمن دیده می شود. وی توضیح می دهد که آنها تنها می توانند بازی های ویدئویی از قبیل Wii Fit و "گیتار هیرو" بازی کرده و یا تصاویر ویدئویی از پیش ضبط شده ای را ببینند و این یعنی در سفر به مریخ خبری از جام جهانی فوتبال نیست!

دانشمندان اعضای این گروه را که از کشورهای فرانسه، چین و روسیه نیز در میان آنها حضور دارند، تحت نظر گرفته اند تا تغییرات فیزیکی و روانی ناشی از ماه ها تنهایی و ایزوله بودن را در آنها مورد بررسی قرار دهند. آژانس فضایی اروپا نهایت تلاش خود را در واقعی جلوه دادن این سفر مجازی به مریخ انجام داده است: ارتباط رادیویی آنها با خارج از فضاپیما با 20 دقیقه تاخیر همراه خواهد بود و مدت زمانی که برای ارسال و دریافت ایمیلها نیاز است در حدود 40 دقیقه خواهد بود/ شرایطی مشابه با شرایط ماموریتی واقعی و بین سیاره ای به سوی مریخ.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، اعضای این گروه نیم ساعت از روز خود را در ورزشگاه به سر برده و تجهیزات مختلف ورزشی را مورد آزمایش قرار می دهند. "آربینا" همچنین بخشهای مختلف بهداشتی از قبیل توالت فضاپیما را نشان داده و اعلام می کند هیچ یک از اعضای تیمش تا کنون به حمام نرفته اند زیرا به منظور ذخیره سازی آب تنها اجازه دارند هر 10 روز یک بار به حمام بروند از این رو این 6 نفر در طول روز در کنار انجام کارهای معمولی رویای به حمام رفتن را نیز در سر می پرورانند





شمس:اعتراف میکنم که در نقلو انتقال بازیکن نقش داشتم

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: اعتراف می کنم در کار نقل و انتقال و معرفی بازیکنان و مربیان ایرانی به کویت و بسیاری از کشورهای دیگر دست دارم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شمس، سرمربی تیم ملی فوتسال در واکنش به اظهارات اخیر عباس ترابیان، رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال با بیان این مطلب افزود: اعتراف می کنم بنده در کار نقل و انتقال و معرفی بازیکنان و مربیان ایرانی به کویت و بسیاری از کشورهای دیگر نظیر بحرین، قطر و فلیپین دست دارم منتها این کار را برای رضای خدا و خدمت به فوتسال ایران و بازیکنان پراستعداد کشور انجام می دهم و ریالی و دیناری از بابت آن دریافت نکرده و نمی کنم.

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران با رد اتهام دلالی اضافه کرد: من به این عملم افتخار می کنم و ثواب این خدمت این است که با دعای خیر خانواده‌های همین بازیکنان در بازی ژاپن در مسابقات قهرمانی آسیا هر هفت شوت ما درون دروازه حریف قرار می گیرد.

وی با تایید اینکه لابی ترابیان در انتخاب وی به عنوان مربی برتر سال جهان در سایت فوتسال پلنت موثر بوده است، گفت : در حقیقت عناوین زیاد من مهمترین دلیل برای انتخاب من بود. البته رابطه ما دو طرفه بوده است، اگر تیم ملی فوتسال ایران با مربیگری من و بازیکنان قهرمان ده دوره آسیا نبود آیا ترابیان به عضویت کمیته فوتسال آسیا پذیرفته می شد؟

شمس در ادامه برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفتگو از توافق خود با کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال برای قرار گرفتن تیم ملی فوتسال در کمیته تیم‌های ملی خبر داد و گفت: بودجه و مسایل تیم ملی فوتسال با این کمیته است و ترابیان به عنوان رئیس کمیته فوتسال می تواند به امور لیگ فوتسال و آموزش و گسترش این رشته در سراسر ایران بپردازد.

سرمربی تیم ملی فوتسال افزود: اقرار می کنم آدم احساساتی هستم ولی خوشحالم شفاف آنچه در دلم هست بیان می کنم اگر حرفی زدم برای گرفتن حق بچه‌های تیم ملی و فوتسال ایران بوده و به رغم تهدیدهای آقای ترابیان در فرودگاه بعد از مسابقات قهرمانی آسیا که کسی حق ندارد مصاحبه کند، از حقوق بچه‌های تیم دفاع کردم و با همین مصاحبه‌ها سناریوی ایشان برای کنار گذاشتن بنده از فوتسال و آوردن "ویکتور هرمانتس" با حمایت افکار عمومی و رسانه‌ها شکست خورد.

وی با اعلام آمادگی برای جذب اسپانسر چهارصد هزار دلاری برای تیم ملی فوتسال ایران ظرف دو هفته آینده اضافه کرد: هر کس برای تیم چهارم دنیا نمی تواند اسپانسر جذب کند بی عرضه است و همین جا اعلام می کنم اگر بخواهند من ظرف دو هفته اسپانسر تیم ملی را با چهارصد هزار دلار معرفی می کنم.

حسین شمس سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در عین حال از آمادگی خود برای آشتی با عباس ترابیان رئیس کمیته فوتسال ایران خبر داد و گفت: در صورتی که ایشان شرایط تیم ملی را قبول کند و اسپانسر برای لباس و تیم ملی تعیین شود، رقتارش در مورد تحقیر بازیکنان تیم ملی در سفرها تغییر کند و دیدارهای تدارکاتی خوبی در این دو سال باقیمانده تا جام جهانی 2012 داشته باشیم، من همین جا قول می دهم اگر این شرایط مهیا شود مخلص آقای ترابیان هستم با ایشان مشکلی ندارم و آشتی بین ما برقرار است به هیچ مراسمی هم نیازی است.





پخش خبر اعدام ریگی در جام جهانی


شبكه مخصوص پخش اخبار و بازي‌هاي جام جهاني در قاره آفريقا با قطع برنامه‌هاي خود در چند نوبت خبر اعدام شرور ايراني را اعلام كرد.
                        
                       

شبكه Enews channel كه به صورت اختصاصي و مستقيم اخبار و بازي‌هاي مربوط به جام جهاني 2010 را پخش مي‌كند، پس از انتشار خبر اعدام عبدالمالك ريگي ضمن قطع برنامه‌هاي خود به پوشش اين خبر مهم پرداخت.

اين در حالي است كه اين شبكه 24 ساعته با شعار "اگر زلزله هم بيايد، فوتبال قطع نمي‌شود " مدعي بود هرگز از پخش همزمان و زنده رقابت‌هاي جام جهاني فاصله نخواهد گرفت.

انتشار خبر اعدام ريگي با تيتر "ياغي سيستان و بلوچستان به سزاي اعمال خود رسيد " در چند نوبت از شبكه مذكور پخش شد.

خبرنگار راگا نیوز از اهميت اين خبر در رسانه‌هاي منتسب به احزاب گوناگون اعم از بخش دولتي و خصوصي در آفريقاي جنوبي گزارش داد و تصريح كرد: بسياري از شبكه‌هاي بين‌المللي نيز كه فركانس آنها در كشور آفريقاي جنوبي به راحتي براي مردم قابل رديابي است، اين خبر را در رأس اخبار خود منتشر كردند.
عبدالمالك ريگي صبح امروز به دار مجازات آويخته شد.
با حكم صادره از سوي دادگاه انقلاب اسلامي، ‌عبدالمجيد ريگي با نام مستعار عبدالمالك سحرگاه امروز ‌يكشنبه با حضور تعدادي از خانوادهاي شهدا و جانباختگان جنايات تروريستي وي در محل زندان اوين به دار مجازات آويخته شد.
درپي برگزاري جلسه محاكمه عبدالمجيد (عبدالمالك) ريگي در يكي از شعب دادگاه انقلاب اسلامي تهران به رياست قاضي توحيدي به اتهام محاربه و افساد في الارض،‌ نامبرده به اتهام 79 مورد اقدامات جنايتكارانه،‌ به استناد مواد 190 ، 191 ،‌ 186 ، 185 و 183 قانون مجازات اسلامي به اعدام از طريق آويختن از چوبه دار با حضور مجروحين و خانواده‌هاي جانباختگان و شهداي جنايات وي محكوم شده بود.
محكوم عبدالمجيد ريگي سركرده گروهك ضد انقلاب مسلحانه در شرق كشور كه سال گذشته با هوشياري ماموران امنيتي بازداشت شد، با تشكيل گروهك مسلحانه خود اقدام به راهزني، ‌سرقت مسلحانه،‌ بمب‌گذاري در اماكن عمومي، ‌حمله مسلحانه به نيروهاي نظامي و انتظامي و مردم بي دفاع، قتل و جرح، اخاذي، ايجاد رعب و وحشت و هراس و سلب امنيت مردم، آدم ربايي و گروگان‌گيري، همكاري با بيگانگان و اخذ كمك‌هاي مالي و اطلاعاتي از آنان نموده بود.
بخشي از اعمال مجرمانه ارتكابي محكوم عبدالمجيد ريگي به شرح ذيل است:
1 – تشكيل و اداره دسته و گروهك تروريستي موسوم به جنبش مردمي جندالله به قصد مقابله با نظام جمهوري اسلامي ايران و ايجاد ناامني در منطقه و كشور.
2 – مباشرت و آمريت در 15 فقره آدم ربايي مسلحانه.
3 – حمل و نگهداري سلاح و مهمات به صورت عمده و قاچاق سلاح و مهمات به داخل كشور.
4 – به‌وجود آوردن شش فقره راهبندان مسلحانه و ايجاد رعب و وحشت در جاده‌ها و بين مردم.
5 – اقرار صريح به مباشرت در سه فقره قتل عمدي.
6 – آمريت در قتل عمدي ده‌ها نفر از شهروندان و مسئولين نظامي، ‌انتظامي و ... از طريق بمب گذاري و اقدام مسلحانه.
7 – سرقت مسلحانه سلاح ،‌ مهمات و خودرو به دفعات به‌شرح موجود در پرونده.
8 – تحصيل مال نامشروع از طرق مختلف از قبيل آدم ربايي، گروگانگيري، ‌سرقت از بيت المال، ‌اخذ دلار از سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه، ‌اخذ وجه از قاچاقچيان مواد مخدر.
9 – فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از طريق مصاحبه‌هاي متعدد با شبكه هاي معاند و ضد انقلاب.
10 - ارتباط با عناصر سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه از جمله افسران اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در پوشش ناتو،‌ برخي افسران اطلاعاتي بعضي كشورهاي عربي و گروهك هاي ضدانقلاب خارج از كشور مانند گروهك منافقين.
11 – ورود و خروج غير مجاز از خاك جمهوري اسلامي ايران.
لازم به توضيح است گروهك تروريستي تحت هدايت محكوم عبدالمجيد ريگي از سال 82 ، 35 مورد گروگانگيري از اتباع داخلي و خارجي ،‌ 25 مورد اخاذي و بيش از 40 فقره عمليات راهبندي مسلحانه توام با انفجار انجام داده كه در نتيجه اين اقدامات شرورانه ، 154 نفر از نيروهاي انتظامي و مردم بي گناه به‌دست نامبرده و عوامل اين گروهك شهيد و تعداد 320 نفر نيز مجروح گرديده‌اند.
گزارش پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران حاكيست: متهم ريگي در جريان دادگاه،‌ مسئوليت اقدامات گروهك خود را پذيرفت و اذعان نمود در برخي از قتل ها مباشرت و در برخي نيز آمريت داشته است.
نامبرده همچنين تمامي موارد اتهامي مطروحه در كيفرخواست صادره از سوي دادستاني را پذيرفت و توضيح داد كه تصميمات تمامي اقدامات تخريبي، بمب گذاري، قتل و غيره با مسئوليت وي انجام شده است.
اين گزارش اضافه كرد: در جلسه دادگاه كه با حضور نماينده مدعي العموم،‌ وكيل محكوم عليه، شكات و خانواده هاي شهداي اقدامات تروريستي گروهك مذكور برگزار شده بود، نماينده دادستان پس از قرائت كيفرخواست، ‌خواستار اشد مجازات براي متهم شده بود.
متعاقبا ريگي در جريان دفاع از خود ضمن قبول اتهامات و جنايات ارتكابي، اقدامات خود را اشتباه خواند و تاكيد كرد جناياتش با موازين اسلامي و انساني در تضاد بوده است و در ادامه از عوامل گروهك خود نيز خواست كه اشتباهات او را تكرار نكنند.
وي همچنين خواستار بخشش از سوي شكات پرونده شد.
در پي صدور حكم دادگاه،‌ حكم صادره مطابق مقررات به نامبرده ابلاغ،‌ وي اعلام داشت « حكم صادره را قبول داشته و تقاضاي عفو دارم» كه متعاقبا با درخواست عفو نامبرده توسط رياست محترم قوه قضائيه مخالفت گرديد.
با توجه به اهميت پرونده و اتهامات محكوم عليه ريگي، رسيدگي به اتهامات وي به دستور رييس قوه قضائيه و موافقت ديوان عالي كشور به دادسرا و دادگاه‌هاي تهران احاله شده بود.



سه طلای جهان بر سینه رستمی


                  3 
طلای جهان بر سینه کیانوش رستمی

کیانوش رستمی وزنه بردار دسته 77 کیلوگرم کشورمان با شایستگی قهرمان رقابتهای جوانان جهان شد. 

رستمی در رقابت با 14 وزنه بردار این وزن، در حرکت یک ضرب 160 کیلوگرم را بالای سر برد و بالاتر از کازیمیر فیتسنر از بلاروس که وزنه 158 کیلوگرمی را زده بود، به مدال طلا رسید. 

نماینده کشورمان در حرکت دوضرب نیز با بلند کردن 187 کیلوگرم، بالاتر سایر رقبایش ایستاد و علاوه بر کسب مدال طلای حرکت دوضرب، مدال طلای مجموع دو حرکت را نیز به دست آورد و با کسب 3 نشان طلا، بر سکوی قهرمانی دسته 77 کیلوگرم سی و ششمین دوره رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان که در صوفیه بلغارستان در حال برگزاری است، ایستاد.


غلامرضا باقری مقدم، سفیر ایران در بلغارستان، که برای تشویق نماینده کشورمان به همراه جمعی از ایرانیان مقیم صوفیه در سالن برگزاری مسابقات حضور یافته بود، مدال رستمی را بر گردن او انداخت.

رده بندی نهائی نفرات برتر دسته 77 کیلوگرم در حرکات یک ضرب، دوضرب و مجموع به شرح زیر است:
حرکت یک ضرب
1- کیانوش رستمی از ایران با 160 کیلوگرم (مدال طلا)
2- کازیمیر فیتسنر از بلاروس با 158 کیلوگرم (مدال نقره)
3- ادوارد ساوچنکو از اکراین با 151 کیلوگرم (مدال برنز)
حرکت دوضرب
1- کیانوش رستمی از ایران با 187 کیلوگرم (مدال طلا)
2- اینسار موسیچ از کرواسی با 186 کیلوگرم (مدال نقره)
3- ویکتور کارچنکو از روسیه با 186 کیلوگرم (مدال برنز)
مجموع دو حرکت
1- کیانوش رستمی از ایران با 347 کیلوگرم (مدال طلا)
2- ویکتور کارچنکو از روسیه با 331 کیلوگرم (مدال نقره)
3- آلبرت سایاخوف از روسیه با 330 کیلوگرم (مدال برنز) 

سعید محمد پور در دسته 94 کیلوگرم و بهادر مولائی در دسته 105 کیلوگرم دیگر وزنه برداران کشورمان در سی و ششمین دوره رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان هستند که به ترتیب در روزهای شنبه و یکشنبه با حریفان خود به رقابت خواهند پرداخت.




معدنچی به استیل آذین ورحمان احمدی به پرسپولیس پیوستند

 اين بازيکن ملي پوش عصر روز يکشنبه با حضور در دفتر باشگاه و مذاکره با مصطفي آجورلو، مدير عامل استيل آذين قرارداد خود را با اين باشگاه به امضا رساند. معدنچي که چند سالي را در باشگاه هاي اماراتي سپري کرد و سابقه حضور در تيم هاي الشعب، النصر و الاهلي امارات را داشته، يک بار به عنوان بهترين بازيکن خارجي ليگ اين کشور نيز انتخاب شد.

وي فصل گذشته پيراهن تيم الاهلي را به تن داشت و در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا و جام باشگاه هاي جهان نيز براي اين تيم به ميدان رفت

دروازه بان فصل گذشته تیم فوتبال سپاهان با قراردادی یکساله به تیم فوتبال پرسپولیس تهران پیوست.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمان احمدی پس از مذاکراتی که با مسئولان باشگاه پرسپولیس داشت امروز یکشنبه برای حضور در تیم فوتبال این باشگاه به توافق رسید و قرارداد یکساله ای را امضا کرد.

قرار است این دروازه بان پس از ثبت قراردادش در هیئت فوتبال استان تهران برای شرکت در تمرینات پرسپولیس راهی اردبیل، محل برپای اردوی آماده سازی سرخپوشان شود.

علیرضا حقیقی و میثاق معمارزاده دو دروازه بان فصل پیش پرسپولیس هستند که در این بین معمارزاده هنوز قراردادش را تمدید نکرده است.





پیمان اکبری سرمربی پیکان شد

پيمان اكبري سرمربي تيم واليبال پيكان شد.

باشگاه پيكان پيمان اكبري كاپيتان اين تيم را به عنوان سرمربي تيم واليبال انتخاب كرد.

اكبري بازيكن تيم ملي واليبال در حالي جايگزين عليرضا معمري مي‌شود كه پيكان با معمري در ليگ برتر و همچنين مسابقات قهرماني باشگاه‌هاي آسيا به مقام قهرماني رسيده بود.


پيمان اكبري گفت: سابقه مربيگري ندارم، اما كارت مربيگري دارم.

بازيكن ملي‌پوش تيم واليبال پيكان كه امروز به عنوان سرمربي اين تيم انتخاب شد،اظهار كرد: كار سختي را قبول كردم و اولين تستي كه بايد بدهم حضور در مسابقات باشگاه‌هاي جهان است.

وي با بيان اين كه براي موفقيت اين تيم برنامه بلندمدت داريم، ادامه داد: من با مربيان داخلي و خارجي زيادي به عنوان بازيكن كار كرده‌ام و حالا از آنها مشورت مي‌گيرم و برنامه‌ريزي و تمرينات خود را به صورت مشورتي پيش مي‌برم. كادر خوبي را تدارك خواهيم داد تا دست به دست هم به موفقيت پيكان كمك كنيم.

وي با بيان اين كه سابقه مربيگري ندارم، گفت: اما كارت مربيگري درجه يك واليبال دارم.

اكبري در پاسخ به اين سوال كه معمري در پيكان خوب كار كرده بود چطور او را بركنار كردند، گفت: معمري خوب كار كرد. باشگاه نيز از او راضي بود. اما سياست باشگاه اين است كه از نيروهاي جوان براي سال‌هاي آينده بهره ببرد.

سرمربي تيم پيكان درارتباط با تركيب اين تيم گفت: محمد محمدكاظم از پيكان جدا شده است، اما ساير بازيكنان را حفظ كرده و سعي مي‌كنيم يكي دو بازيكن جديد نيز كسب كنيم.





خرافه پرستی مورینیو

سرمربي پرتغالي تيم فوتبال رئال مادريد با خرافه‌پرستي‌هاي خبرساز خود كاركنان برنابئو را به ستوه آورده است.

                    
به نقل از آس اسپانيا، خوزه مورينيو كه به واسطه مليت پرتغالي خود طبيعتا پشتوانه ريشه‌داري در متافيزيك و البته برخي خرافه پرستي‌ها دارد در ورزشگاه سانتياگو برنابئو و همچنين در تمرينات رئال مادريد در زمين والدبباس كاركنان و نيروهاي بخش خدمات را به ستوه آورده تا جايي كه جمعي از اين كاركنان با ارسال نامه‌اي به پرس از دست او شكايت كرده‌اند.

مورينيو تاكنون 3 بار كنفرانس خبري خود را به خاطر آن كه تعداد بيسكويت‌هاي ظرف مقابلش 7 عدد نبوده با تاخير آغاز كرده و همواره بايد مقابل وي ليواني پر از آب وجود داشته باشد تا او قبل از صحبت كردن براي چند ثانيه به آن خيره شود. اين در حالي است كه يكي از حاميان مالي رئال مادريد توليد كننده آب معدني است و هرگز دوست ندارد به جاي بطري آب معدني مقابل مورينيو ليوان آب قرار بگيرد.

تعداد موانع مخصوص تمرين بازيكنان در چمن هميشه بايد فرد باشد و اگر مورينيو از زوج بودن تصادفي آنها با خبر شود همه را جمع كرده و از اول مي‌چيند.
آقاي خاص هرگز از راهروي طبقه سوم برنابئو عبور نمي‌كند و روزي كه آسانسور ورزشگاه ترميم مي‌شد او از حضور در جلسه با پرس صرف نظر كرد



برگزاری نماز جمعه در جام جهانی

مسلمانان شهر ژوهانسبورگ روزهاي جمعه كنار يكديگر حضور مي‌يابند تا نماز جمعه باشكوهي را برگزار كنند.

                    

ساعت 12 به وقت محلي منطقه مورنينيگ سايد كه از جمله مناطق خوب شهر ژوهانسبورگ محسوب مي‌شود مملو از جمعيتي است كه به سمت نمازجمعه حركت مي‌كنند.

حدود 45 دقيقه تا آغاز نماز جمعه مانده است. روزهاي جمعه در جنوب قاره سياه تعطيل نيست اما نماز جمعه باشكوه‌ هر هفته برگزار مي‌شود و هزاران شيعه و سني در كنار هم تجمع مي‌كنند.

مسلمانان از جاي جاي منطقه پروتريا و ژوهانسبورگ و همچنين از ساير نقاط آفريقاي جنوبي گاه به سختي و با هزينه زياد خود را به مسجد الدوحه مي‌رسانند و با وجود ترافيك شديد، ‌گرما و سرماي غافلگيركننده و همچنين برخي از محدوديت‌هاي اجتماعي اجازه نمي‌دهند خللي در نظم نماز جمعه ايجاد شود.

در جايي كه كمترين تبليغ براي دين اسلام صورت مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد اميد همه مسلمانان در جنوب قاره سياه به نماز جمعه باشد. در ميان آنها تعداد زيادي از جوانان ديده مي‌شوند كه با پيراهن تيم ملي آفريقاي جنوبي حاضر شده‌اند.

از يكي از شركت‌كنندگان در نماز جمعه در ژوهانسبورگ در مورد علت حضورش مي‌پرسم و مي‌گويد: براي حفظ نام اسلام و قرآن هر جمعه به اينجا مي‌آيم و تصور مي‌كنم اين لطف بزرگ خداوند است كه اجازه مي‌دهد به اختيار و با اين همه سختي به نماز جمعه بيايم.

پاركينگ‌هاي اطراف مسجد چند صد اتومبيل را در دل خود جاي مي‌دهد و اين در حالي است كه اكثر مردم آفريقاي جنوبي به خاطر گراني شديد بنزين (ليتري حدود 1100 تومان) حتي براي مسافرت‌هاي بسيار ضروري خود ترجيح مي‌دهند هرگز اتومبيل‌شان را از پاركينگ خارج نكنند اما مسلمانان كه اكثريت آنها جزو طبقه متوسط محسوب مي‌شوند، بدون توجه به اين مشكلات با اتومبيل شخصي خود به سمت مسجد سفر مي‌كنند.

 مردم در راه رسيدن به مسجد مشغول ذكر گفتن‌اند و قبل از آنكه خطبه‌هاي نماز آغاز شود، مدام خود را با ذكر مشغول مي‌كنند.
روز گذشته بيش از 2 هزار مسلمان اعم از شيعه و سني در كنار يكديگر نماز جمعه را برگزار كردند و در فضايي بسيار معنوي مصاديقي از فروتني، برادري، برابري و خلوص نيت را به نمايش گذاشتند.

امام جمعه شهر ژوهانسبورگ مي‌گويد: در اينجا فعاليت‌هاي زيادي براي ترويج دين اسلام انجام مي‌شود. اين مسائل باعث شده افراد زيادي به دين اسلام مشرف شوند. در ايامي مانند ماه مبارك رمضان و اعيادي همچون عيدفطر مراسم ويژه‌اي انجام مي‌شود. شيعيان و سني‌ها برنامه خاصي براي ترويج دين مبين اسلام دارند.

احترام به كودكان در جملات متفاوتي بر در و ديوار مسجد از قول پيامبر اكرم (ص) و همچنين آيات قرآن نوشته شده و خيلي از كودكان آفريقايي براي آمدن روز جمعه و بازديد از صحن مسجد لحظه‌شماري مي‌كنند چرا كه مي‌دانند در آن روز همه به هم لبخند مي‌زنند و احترام به آنها در حد اقامه نماز واجب است.

كساني كه به خاطر ترافيك و يا مسائل ديگر كمي دير به خطبه‌ها مي‌رسند اتومبيل خود را در اولين جايي كه وجود دارد حتي با علم به اينكه امكان دارد پليس ماشين‌شان را با جرثقيل به منطقه شمالي شهر منتقل كند، پارك كرده و سراسيمه به سمت مسجد مي‌روند. جمله‌اي كه آنها هنگام دويدن فرياد مي‌زنند تكان دهنده است.

از يكي از حاضرين مي‌پرسم آنها هنگام دويدن به سمت مسجد چه مي‌گويند و او ترجمه انگليسي آن را به ما تحويل مي‌دهد: "از دست نرود " و به راستي كه براي از دست نرفتن اسلام چه شور و شوقي دارند و با چشمان اشك‌بار به بهاي از دست رفتن اتومبيل، بنزين گرانقيمت، كار روز جمعه غير تعطيل و حتي وجهه اجتماعي خود در جامعه‌اي كه اقليت مسلمانش نقش زيادي در سرنوشتش ندارد، چه تلاشي مي‌كنند.

آفريقاي جنوبي كشوري است كه با ورود به آن مي‌توان به خوبي سايه استعمار و غرب‌زدگي را در آن مشاهده كرد. از نام خيابان‌ها كه تماما غربي بوده گرفته تا فروشگاه‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني كه 24 ساعته در تلاش براي ترويج فرهنگ اروپايي و آمريكايي به سر مي‌برند.

استعمار در اينجا به حدي فراگير است كه مردم آفريقاي جنوبي زبان زولو، زبان مادري‌شان را فراموش كردند و به جاي آن از انگليسي استفاده مي‌كنند، تا حدي كه زبان انگليسي به زبان اصلي و رسمي اين كشور تبديل شده است.

مسلمانان ژوهانسبورگ پنهاني زبان عربي مي‌آموزند و براي آنكه از برخي گروه‌هاي اجتماعي جدا نشوند اين ويژگي خود را پنهان مي‌كنند. آنها اجازه نمي‌دهند كوچكترين فاصله‌اي ميان‌شان با دين اسلام بوجود بيايد و در چنين شرايطي تلاش مي‌كنند در جامعه نيز عقب‌نشيني نكرده و كار و درآمد خود را داشته باشد.

نكته بسيار جالب اين است كه اين همه شور و شوق مربوط به نسل در حال انقراض مسلمانان آفريقايي نيست و نسل جديد مسلمانان ژوهانسبورگ با تعصب بيشتري نسبت به دين اسلام انرژي صدچنداني را جهت تبليغ دين‌شان صرف مي‌كنند. براي آنها نماز جمعه از بسياري از فاكتورهاي روزمره آنها مهم‌تر و واجب‌تر است.

پس از اتمام نماز، جلسه ختم قرآن برگزار مي‌شود و سپس نكته خاصي توجه خبرنگار اعزامي فارس را به خود جلب مي‌كند و آن اينكه بسياري از افراد غيرمسلمان كه اكثرا فقيرند در اطراف مسجد تجمع كرده و منتظر كمك‌هاي نقدي مسلمانان هستند.

يكي از آنها سبدي را در دست گرفته و روي آن مايحتاج خود را نوشته است. از او مي‌پرسم چرا روز يكشنبه در كنار صدها كليساي شهرت نمي‌روي تا سبدت پر شود و او با لبخندي معنادار مي‌گويد بعد از چنين نماز جمعه‌اي مگر مي‌شود سبد من خالي بماند؟



مارادونا:سخنان پله پشیزی بای من ارزش ندارد

يه‌گو مارادونا در نشست خبري پس از برتري 4 بر يك مقابل كره جنوبي اين برد را به تمام مردم فوتبال دوست جهان تبريك گفت و تصريح كرد:‌ از بازيكنان خود تشكر مي‌كنم. آنها كار بزرگي كردند و همه نكات تاكتيكي را يك به يك در زمين پياده كردند.

وي افزود: اگر غفلت مي‌كرديم كره جنوبي مي‌توانست زندگي را براي ما تلخ كند. اجازه نداديم آنها حتي نفس بكشند. ما هرگز نگران آنها نبوديم و آنها هم البته اضطرابي از رويارويي با ما نداشتند.

مارادونا ادامه داد: در دقايقي و بخصوص پس از آنكه 2 گل زده بوديم عقب‌نشيني كرديم و در همان موقع كره جنوبي روي دروازه ما فشار وارد كرد. از اينكه صعود كرده‌ايم بسيار خوشحالم و بار ديگر اين آغاز مقتدرانه را به همه تبريك مي‌گويم.

وي در مورد مسي گفت: ليونل يكي از بهترين بازيكنان آرژانتين است و برخي قصد دارند او را مصدوم كنند اما مسي نبايد نگران چيزي باشد.

مارادونا در مورد ماجراي پلاتيني و پله گفت: سخنان پله پشيزي براي من ارزش ندارد. همچنان تاكيد مي‌كنم او بهتر است در موزه باشد و مردم با تماشاي او به ياد تاريخ فوتبال بيفتند اما در مورد پلاتيني بايد بگويم شخصيت او بسيار بالاست و در مورد واكنشي كه نسبت به او داشته‌اند در حضور همه خبرنگاران عذرخواهي مي‌كنم. پلاتيني امروز در نامه‌اي رسمي به من توضيح داد كه هرگز اخبار منتشر شده در مورد اظهاراتش صحت ندارد.



کامبوزیان رئیس فدراسیون شد

سرپرست فدراسيون شطرنج با كسب كل آراء ماخوذه به رياست فدراسيون انتخاب شد.


 
مجمع انتخاباتي فدراسيون شطرنج بعد از ظهر امروز به رياست كيومرث هاشمي معاونت سازمان تربيت بدني و روساي هيات‌هاي استان‌ها، نمايندگان ارگان‌ها و نهادهاي دولتي و نمايندگان ورزشكاران، مربيان، داوران و نماينده كميته ملي المپيك در محل فدراسيون شطرنج برگزار شد.
در اين انتخابات محمد جواد كامبوزيا با كسب 42 راي از 42 راي ماخوذه به مدت 4 سال به عنوان رئيس اين فدراسيون انتخاب شد.
تنها رقيب كامبوزيان در اين دوره رضواني پور بود كه راي نياورد



سرپرست فدراسیون نابینایان منصوب شد

رئيس سازمان تربيت‌بدني محمداسد مسجدي را به عنوان سرپرست فدراسيون ورزش‌هاي نابينايان و كم بينايان منصوب كرد.
                      

در حكم علي سعيدلو براي مسجدي آمده است: نظر به تعهد و تجربه و به استناد اختيارات ذيل ماده 10 اساسنامه فدراسيونهاي ورزشي جنابعالي را به موجب اين ابلاغ به عنوان سرپرست فدراسيون ورزشهاي نابينايان و كم بينايان جمهوري اسلامي ايران منصوب مي نمايم. لازم است با هماهنگي معاون امور ورزش سازمان ضمن انجام امور محوله حداكثر ظرف مدت شش ماه نسبت به فراهم نمودن مقدمات و برگزاري انتخابات فدراسيون اقدام فرماييد. توفيق روز افزون شما را از خداوند متعال خواستارم.



کامرانی فر کمک داور شیلی و سوئیس شد

در پي عملكرد خوب تيم داوري آسيايي به خصوص كامراني فر در ديدار فرانسه و مكزيك، فيفا قضاوت بازي شيلي و سوئيس را به اين تيم داوري سپرد.

                  
ديدار حساس شيلي و سوئيس را از گروه H خليل الغمدي از عربستان، كمك داور اول حسين كامراني فر، كمك داور دوم صالح المرزوقي از امارات، داور چهارم مارتين واسكوئز از اروگوئه و كمك داور ذخيره نيواس ميگوئل از اروگوئه قضاوت مي كنند.

عملكرد خوب كامراني فر در صحنه گل اول مكزيك به فرانسه بازخورد بسياري در مطبوعات و رسانه هاي جهان داشت.چنانچه دومنش سرمربي فرانسه اعلام كرده بود كه باعث باخت تيمش كامراني فر بوده اما فيفا اظهارنظر او را رد كرد تا كار خوب كامراني فر عدالت را در فوتبال اجرا كرده باشد. همچنين كارشناسان نام آوازه داوري جهان هم عملكرد كامراني فر و تيم داوري آسيايي را ستودند.

شبكه هاي دوبي اسپورت، الجزيره اسپورت، فرانس 24، ZDF، بي بي سي اسپورت، ABC،اسكاي اسپورت و RAI اسپورت ايتاليا،ARD آلمان،RTL آلمان ، تب اف وان و CANAL+ فرانسه هم از كامراني فر و قضاوتش تمجيد كردند.

ديدار شيلي و سوئيس دوشنبه 31 خرداد ساعت 18:30 به وقت تهران برگزار مي شود.



بابک معصومی سر مربی تیم فوتسال پرسپولیس شد

بعد از عدم پذيرش سرمربيگري تيم فوتسال پرسپوليس از سوي محمدرضا حيدريان، بابك معصومي موقتا هدايت اين تيم را به عهده گرفت.

                 
بعد از صعود پرسپوليس به ليگ برتر فوتسال، حبيب كاشاني از بابك معصومي خواست همچنان هدايت اين تيم را به عهده داشته باشد؛ اما كاپيتان سابق تيم ملي به خاطر شرايط جسماني‌ و مبارزه سخت با بيماري سرطان خون، از پذيرش اين امر خودداري كرد و گفت كه دغدغه‌ها و استرس‌هاي خاص ليگ برتر براي سلامتي‌اش خوب نيست.

بر اين ‌اساس از سوي باشگاه حكم مدير فني تيم‌هاي فوتسال پرسپوليس براي وي صادر شد و معصومي نيز از محمدرضا حيدريان بازيكن كليدي سا‌ل‌هاي نه چندان دور تيم ملي خواست سرمربيگري اين تيم را بپذيرد كه حيدريان به اين دليل كه همچنان مي‌خواست بازي كند، اين خواسته را نپذيرفت تا معصومي مجبور شود همچنان خودش هدايت تيم را بپذيرد.

معصومي در اين‌ باره گفت: با شرايطي كه پيش آمد فعلا خودم اين مسئوليت را به عهده گرفتم چون گزينه‌اي پيدا نشد. به زودي 2 كمك مربي مجرب را معرفي خواهم كرد.
ليگ 89 از 14 مرداد ماه با شركت 14 تيم آغاز خواهد شد.



حذف ارغوان رضایی به علت آسیب دیدگی

تنیسور ایرانی تبار فرانسوی به علت مصدومیت از دور رقابت های تنیس ایستبرن انگلیس کنار رفت.

ارغوان رضایی که در دور اول با پیروزی بر قهرمان دوره پیش این رقابت ها گام به دور دوم گذاشته بود در این مرحله به مصاف ماریا سانچز اسپانیایی رفت و درحالی که ست نخست را با حساب 2 - 6 واگذار کرده بود در اواسط ست دوم به دلیل مصدومیت از ادامه مسابقه انصراف داد.
رضایی در ست دوم نیز 0 - 3 از حریف اسپانیایی خود عقب افتاده بود.




هواداران اسلوونی پرچم آمریکا را آتش زدند

 هواداران تيم ملي اسلووني تماشاگران آمريكا را فاشيست خواندند و پرچم اين كشور را آتش زدند.در جريان ديدار آمريكا و اسلووني تماشاگران تيم ملي آمريكا اعتراضات شديدي به داور مسابقه داشتند و وقتي سوت پايان بازي به صدا درآمد، آلتي‌دوره بازيكن آمريكا عملكرد داور ماليايي را مورد انتقاد قرار داد و به او اعتراض كرد.

پس از اين صحنه‌ها هواداران اسلووني درگيري فيزيكي با تماشاگران آمريكا داشتند و در حالي كه ورزشگاه را ترك مي‌كردند، به هواداران آمريكا لقب فاشيست دادند.

هواداران تيم ملي اسلووني پرچم آمريكا را به آتش كشيدند و در نهايت با دخالت ماموران امنيتي هواداران راه خود را جدا كرده و ورزشگاه را ترك كردند.

در جريان ديدار دو تيم ماموراني با لباس‌هاي نارنجي كه تعدادشان بسيار زياد بود مقابل جايگاه هواداران دو تيم استقرار يافته بودند.



منع استفاده از وووزولا در مراکز خرید

نيروهاي پليس با هماهنگي مقامات برگزار كننده جام جهاني، استفاده از شيپورهاي ووووزلا را در مراكز خريد ممنوع اعلام كردند.
                        
به نقل از رويترز، پس از آنكه يكي ار فروشگاه‌هاي بزرگ در كيپ‌تاون آفريقاي جنوبي استفاده از ووووزلا را ممنوع اعلام كرد،‌ ساير فروشگاه‌ها نيز به تبع آن جرأت اعلام چنين ممنوعيتي را به خود راه دادند.
برچسب مخصوصي با هماهنگي نيروهاي پليس و شهردار شهرهاي مختلف بر روي شيشه اين فروشگاه‌هاي بزرگ نصب مي‌شود و در چنين محل‌هايي اگر صداي ووووزلا به گوش برسد، فرد خاطي مجرم شناخته شده و بازداشت خواهد شد.
سروصداي بيش از اندازه هواداران با شيپورهاي مذكور آرامش را از مراكز خريد سلب كرده و باعث شده بود حتي فروش اين فروشگاه‌ها نيز تحت‌الشعاع اين مسئله قرار بگيرد.
بسياري از گردشگران به خاطر سر و صداي زياد در اين فروشگاه‌ها از خريد خود صرف‌نظر مي‌كردند كه با اعلام اين قانون مي‌توانند با آرامش بيشتري به اين مراكز خريد بين‌المللي و استاندارد مراجعه كنند



تصاویری از شادمانی مارادونا

دیه گو آرماندو ماردونا که در جام جهانی 2010 بار دیگر و این بار در مقام سرمربی به صحنه فوتبال بازگشته است در دیدار مقابل کره جنوبی با ابراز احساسات و شادی خود به ستاره این نمایش دیدنی تبدیل شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین که تا اینجای مسابقات جام جهانی آفریقای جنوبی بهترین تیم را داشته روز پنجشنبه توانست با هدایت تیم خود به نتیجه 4 بر 1 مقابل کره جنوبی دست یابد.

در این شادی بزرگ، مارادونا در دقیقه 53 با زدن ضربه ای به توپ خارج از زمین با لباس رسمی تمام استادیم را به هیجان درآورد. بازیکن سابق تیم ملی آرژانتین با حرکات و رفتار منحصربفردی که برای بیان شادی و خوشحالی خود نشان می داد به ستاره دیدار آرژانتین و کره جنوبی تبدیل شده بود.





عملکرد قابل قبول کامرانی فر در دیدار فرانسه و مکزیک

حسن کامرانی فر که تنها نماینده فوتبال ایران در نوزدهمین دوره رقابتهای جام جهانی است، پس از آنکه در دیدار تیم های آرژانتین و نیجریه را به عنوان کمک داور ذخیره پشت سرگذاشت، در دیدار پنجشنبه شب فرانسه و مکزیک به عنوان کمک داور اول قضاوت کرد.
کامرانی فر در دقیقه 64 این دیدار و به هنگام به ثمر رسیدن گل تیم ملی مکزیک عملکرد خوبی داشت که باعث تمجید کارشناسان داوری فیفا شده است

كارشناس شبكه الجزيره اسپورت پس از بررسي فيلم صحنه فرار هرناندس با تمجيد از عملكرد كامراني فر گفت: در تصاوير آهسته كاملا مشخص بود كه هرناندس در شرايط مساوي با مدافع فرانسه قرار دارد و اين گل كاملا سالم بود.

اين كارشناس در ادامه افزود: در اين صحنه مدافع و مهاجم در خلاف جهت يكديگر حركت كردند و همين مساله باعث شد كه ابتدا اين گونه به نظر برسد كه آفسايد است اما كمك داور با ديدي بسيار خوب، اجازه داد بازي دنبال شود و به اين ترتيب گل اول مكزيك به ثمر رسيد

در پايان اين ديدار نيز در استوديويي كه در هتل محل اقامت كاركنان فيفا است؛ بحث كارشناسي و فني اين ديدار انجام شد كه هر سه كارشناس حاضر در استوديو از جمله توني برايان، يكي از مسئولان كميته داوران انگليس عملكرد داور ايراني را در ادامه بازي در به ثمر رسيدن گل عالي دانست

حسن کامرانی فر نفر سمت چپ کمک داور اول دیدار فرانسه - مکزیک

"تونی برایان" یکی از مسئولان کمیته داوران انگلیس در مورد این صحنه گفت: این کمک داور با هوش خود قضاوت خوبی داشت و آفساید را اعلام نکرد. او مطلوب و هوشیارانه صحنه را اداره کرد.

کارشناسان داوری کشورمان نیز عملکرد کامرانی فر در این دیدار را مطلوب ارزیابی کردند. محمد فنایی کمک داور دیدار فینال جام جهانی 1994 در این باره گفت: کامرانی فر عملکرد خوبی داشت اما اینکه در آینده کدام دیدارها را به وی و همکارانش بدهند، بستگی به عملکرد تیم داوری دارد.

دیدار تیم های ملی فوتبال فرانسه و مکزیک در گروه اول نوزدهمین دوره رقابتهای جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، پنجشنبه شب با پیروزی 2 بر صفر مکزیک به پایان رسید که کامرانی فر کمک داور اول این بازی بود و " الغمدی" داور عربستانی قضاوت آن را برعهده داشت.


فيفا از عملكرد حسن کامراني‌فر تقدير كرد.

پس از برگزاري بازي دو تيم ملي فرانسه و مکزيک، در مورد عملکرد تيم داوري و خصوصا حسن کامراني فر بحث‌هاي مختلفي وجود داشت. اما جمعه فيفا در آناليز داوري روزانه خود مهر تاييدي بر عملکرد تيم داوري زد و اين تيم داوري و خصوصا کامراني فر را مورد تشويق قرار داد.

طي تماسي با محل استقرار داوران و کمک داور ايراني، جريان کامل بعد بازي فرانسه و مکزيک به اين صورت به سايت کميته داوران خراسان رضوي اعلام شد: "روز جمعه، فيفا به آناليز عملکرد تيم داوري کامراني فر پرداخت و پس از بررسي بازي که در حضور تمامي داوران جام جهاني صورت گرفت، تصميم کمک داور کشورمان به عنوان يک شاهکار داوري ياد شد. همچنين تمامي تصميمات ديگر اين تيم داوري و از جمله اعلام پنالتي به سود تيم مکزيک نيز صحيح اعلام شد.

گارسيا آراندا دبير كل کميته داوران فيفا پس از آناليز گل اول مکزيک که با تصميم فوق العاده کمک داور ايراني صورت گرفت، دو بار تقاضاي تشويق کامراني فر را کرد و تا اين جاي جام جهاني سرنوشت سازترين و سخت‌ترين تصميم کمک داور، اين صحنه اعلام شد.

همچنين عملکرد صحيح تيم داوري باعث خوشحالي مسئولان فيفا و نيز رئيس، دبير کميته داوران فيفا، کميته آموزش و خصوصا اسفنديار بهارمست گشت. به هر حال با عملکرد صحيح تيم داوري، تيم ملي فرانسه وارد وضعيت بحراني گشت.

در نهايت مسئولان فيفا و کميته داوران فيفا که از عملکرد اين تيم داوري خوشحال هستند، قضاوت ديدار سوئيس و شيلي را که ساعت 18:30 روز دوشنبه برگزار مي شود را به اين تيم داوري سپردند و مجددا شاهد حضور حسن کامراني فر خواهيم بود.

با توجه به پيروزي هر دو تيم سوئيس و شيلي در بازي اول، قطعا اين ديدار براي هر دو تيم سرنوشت ساز خواهد بود."





جنگ لفظی مارادونا با پله و پلاتینی

مارادونا در آستانه دومين بازي تيمش در گروه ب برابر کره جنوبي در روز پنجشنبه در مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران شرکت کرد،
اما در اين مصاحبه وي بيش از آن که نگران پارک جي سونگ و تيم کره جنوبي باشد در مورد په له و ميشل پلاتيني صحبت کرد.
چند روز پيش مطبوعات برزيل از قول په له نوشتند: قرارداد تيم ملي آرژانتين با مارادونا يک اشتباه بوده، چرا که اين فوق ستاره سابق فوتبال فقط به خاطر پول اين شغل را پذيرفته است.
مارادونا در اين مصاحبه مطبوعاتي در مورد په له گفت: از حرفهاي په له تعجب نمي کنم او را بايد در موزه گذاشت.
مارادونا همچنين در مورد ميشل پلاتيني ستاره سابق تيم ملي فرانسه که چند ماه پيش گفته بود: "مارادونا يک بازيکن بزرگ بود اما، يک مربي بزرگ نيست " اظهار داشت : از حرفهاي پلاتيني دلخور نيستم ما با هم سلام و عليک داريم . پلاتيني يک فرانسوي است و فرانسوي ها دوست دارند خود را بهتر از ديگران بدانند.
مارادونا در جواب خبرنگاران در مورد هيجان اندک و گلهاي کم اين دوره جام جهاني گفت: من شخصا اوقات عالي را مي گذرانم، جام جهاني رويداد خيره کننده اي است و من نگراني در مورد کمبود گل ندارم.
وي متذکر شد: در ديدارهاي اول بازيکنان محتاط تر هستند و شايد به اين خاطر است که گلهاي کمتري رد و بدل مي شود.
تيم ها مشغول بررسي و تجزيه و تحليل همديگر هستند و به اين خاطر ما شاهد به ثمر رسيدن گل هاي زيادي نيستيم.
مارادونا افزود: مساله ديگر تاثير گذار درمورد کمبود گل، " جابولاني " توپ رسمي اين دوره از بازي هاست که چون خيلي در موردش صحبت شده من نمي خواهم چيزي در باره اش بگويم .
وي تصريح کرد: فقط اين را مي گويم که توپ اين دوره مساله مهمي است و نقش تعيين کننده اي در نحوه بازي دارد و من از په له و پلاتيني مي خواهم که بروند و با اين توپ بازي کنند و نگاهي به آن بيندازند و ديگر در مورد من صحبت نکنند.
مارادونا در ادامه در مورد ديدار روز پنجشنبه تيمش برابر کره جنوبي اين که خطري از طرف اين تيم که يونان را دو بر صفر شکست داده، متوجه ارژانتين باشد، رد کرد.
وي در جواب خبرنگار کره اي در مورد اين که در تيم کره چه کسي با ( ليونل ) مسي برابري مي کند گفت: با همه احترامي که براي شما قائلم بايد بگويم شما مثل او را در تيم تان نداريد.
مارادونا در ادامه گفت: کره جنوبي تيم سريع، قوي، عالي و قابل احترامي است اما، ما تصميم قاطع داريم که بازي را ببريم.
با اينحال وي نگراني اش در مورد احتمال برخورد بدني در بازي با کره را پنهان نکرد، دلواپسي که با انتخاب والتر ساموئل و نيکولاس بورديسو دو بازيکن عضلاني تيم به عنوان دفاع عقب شايد کمي طعنه آميز به نظر بيايد.
وي افزود: اگر بازيکنان کره روي مسي يا کارلوس ته وز خطايي انجام دهند اخطار خواهند گرفت و مسلما دفعه دوم نيز توسط داور اخراج خواهند شد.
مارادونا خاطرنشان کرد: ما براي تماشاي يک فوتبال عالي به اينجا آمده ايم و آنهايي که نمي خواهند چنين بازي را ببينند، بايد به خانه هايشان باز گردند. ما مي خواهيم شاهد تماشاي هنرنمايي بازيکناني چون مسي و کاکا باشيم . داورها بايد دقيق و با نظم باشند و در موقع لزوم کارت زد نشان بدهند و ما هم بايد مراقب باشيم .
ما مي خواهيم بازي جوانمردانه اي داشته باشيم و از خشونت استفاده نکنيم . نمي خواهيم زندگي کسي به خطر بيفتند و پاي کسي بشکند.
او همچنين گفت که در اين ديدار به جاي خوان سباستين ورون که از ناحيه ران آسيب ديده ماکسي رودريگوئز بازي خواهد کرد.




استیلی سرمربی شاهین بوشهر شد

حميد استيلي به عنوان سرمربي جديد تيم فوتبال شاهين بوشهر انتخاب شد.

پس از آن كه پرويز مظلومي گزينه اصلي شاهين بوشهر به عنوان سرمربي استقلال انتخاب شد، هيات مديره باشگاه شاهين حميد استيلي را به عنوان سرمربي جديد اين تيم انتخاب كرد.

به گفته سخنگوي باشگاه شاهين گفت‌وگوهاي نهايي با استيلي انجام شده و تا چند روز آينده استيلي با حضور در هيات فوتبال بوشهر قرارداد خود را با اين باشگاه ثبت خواهد كرد.

استيلي اعلام كرده سعيد عزيزيان دستيارش در شاهين خواهد بود و حشمت مهاجراني هم به عنوان مديرفني در اين تيم فعاليت خواهد كرد.





شعبده بازی به سبک فردوسی پور و میرزایی

فوتبال دوستان غیرایرانی براین باورند که شیطنت توپ های جابولانی، اشتباهات فاحش دروازه بان ها و شیپورهای گوش خراش افریقایی ها به حاشیه های داغ تر از متن جام جهانی فوتبال مبدل شده اند؛ اما ما مدعی هستیم که پیشگویی های دو گزارشگر فوتبالی کشورمان دست تمام مباحث حاشیه ای جام نوزدهم را از پشت بسته است!
                    پیشگویانی که دست "نوستراداموس" را از پشت بسته اند!

داستان از زمانی آغاز شد که «یوآخیم لو» سرمربی آلمان تصمیم گرفت «کاکائو» را در دیدار با استرالیا جایگزین «میروسلاو کلوزه» کند. درست در لحظاتی که این بازیکن به هنگام تعویض مشغول خوش و بش با کلوزه بود، عادل فردوسی پور گفت: «شاید کاکائو هم پایش به گل باز شود» که البته همینطور هم شد و جناب "کاکائو" برای اینکه حرف عادل را زمین نزند، درست چند ثانیه پس از آن اظهارنظر، توپ را به تور استرالیایی های نگونبخت دوخت و چهارمین گل آلمان را به نام خود ثبت کرد.
به هر روی با توجه به اینکه چنین اتفاقاتی بارها در گزارش بازی ها به وقوع می پیوندد، از پیشگویی فردوسی پور تعجب نکردیم؛ اما وقتی در بازی تیم های ایتالیا و پاراگوئه، مزدک میرزایی درست چند ثانیه قبل از نواخته شدن ضربات ایستگاهی، خبر از گلهای بازی داد، شکمان در این باره به یقین تبدیل شد که هر دو گزارشگر یا در کلاسی فراتر از "نوستراداموس" مشهور به علم پیشگویی دست یافته اند و یا از تاخیر در پخش مستقیم بازی ها نهایت بهره(!) را برده و چند ثانیه زودتر، خیال فوتبال دوستان را بابت به ثمررسیدن گل ها راحت کرده اند!

میرزایی در دیدار یاد شده، هنگامیکه بازیکن پاراگوئه پشت ضربه ایستگاهی ایستاده بود، گفت: «آیا پاراگوئه ای ها با این ضربه، یخ بازی را باز خواهند کرد؟" که البته چند ثانیه بعد، بازیکن تیم پاراگوئه با نیت بازکردن یخ بازی، توپ را وارد دروازه بوفون کرد!

به هر تقدیر این پایان پیشگویی های بدون اشتباه نبود و قبل از اینکه "پپه" ضربه کرنر را برای ایتالیایی ها بنوازد، مزدک دوباره با جمله ای استعاری گفت: «آیا ایتالیایی ها می توانند با این کرنر به بازی برگردند؟»

که  لاجوردی پوشان با یک گل  به بازی برگشتند تا تکلیف ما هم روشن شود و از امشب با استراحت دادن به چشمانمان و پرهیز از خیره شدن به ساق پای بازیکنان، گوشهایمان را تیزتر از هر شب دیگری، آماده شنیدن پیشگویی های بدون اشتباه گزارشگران عزیز کنیم و چند ثانیه قبل از تمام مردم دنیا، از جریان گلها باخبر شویم!!




کامرانی فر کمک داور اول دیدار فرانسه-مکزیک

حسن کامرانی فر به عنوان کمک داور اول دیدار فرانسه و مکزیک انتخاب شد.

فیفا فهرست داوران روز دوم رقابت‌های مرحله گروهی جام جهانی 2010 را اعلام کرد و بر این اساس خلیل الغمدی از عربستان به همراه تیمش متشکل از حسن کامرانی فر و صالح المرزوق از امارات به عنوان تیم داوری دیدار فرانسه و مکزیک انتخاب شدند. کامرانی فر در این دیدار کمک داور اول است.

دیدار تیم‌های فرانسه و مکزیک روز 27 خرداد در شهر پلوک وان برگزار خواهد شد.

راوشن ایرماتوف که دیدار افتتاحیه را قضاوت کرده بود هم به همراه یکی از هموطنانش و داوری از قرقیزستان به عنوان تیم داوری دیدار انگلیس و الجزایر انتخاب شد.





برای اولین بار در جام جهانی:تقابل دو برادر

برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی فوتبال دو برادر در پیراهن دو تیم ملی مختلف در رقابت های آفریقای جنوبی به مصاف یکدیگر می روند.


یکی از نکات پرحاشیه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که از هفته‌ها قبل آغاز شده نبرد برادران بوآتنگ در چهارچوب دیدارهای مرحله گروهی میان تیم‌های ملی فوتبال آلمان و غنا در گروه ۴ به شمار می‌رود.

بر اساس این خبر جروم بوآتنگ در پیراهن تیم ملی آلمان، و درک پرینس بوآتنگ در ترکیب ملی‌پوشان فوتبال غنا با هم برادر هستند که باید روز چهارشنبه (۲۳ ژوئن/ ۲ تیر) مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

این در حالی است که امروز و در بازی نیوزلند مقابل اسلواکی نیز ویلیامز ویزها( پدر به عنوان مربی و پسر به عنوان بازیکن) برای اسلواک ها انجام وظیفه می کنند.





پله :مارادونا به خاطر بیکاری مربی آرژانتین شد

جدال لفظی اسطوره های فوتبال برزیل و آرژانتین در بحبوحه مسابقات جام جهانی به اوج خود رسیده است.
چند روز پیش دیه گو مارادونا، سرمربی تیم ملی آرژانتین به انتقاد از پله و نظراتش در مورد میزبانی جام جهانی توسط آفریقای جنوبی پرداخت.
پله نیز در این جنگ لفظی کوتاه نیامده و به انتقاد از مارادونا و انتخاب اشتباه او به سمت سرمربیگری آرژانتین پرداخته است.
پله در این‌باره اظهار داشت: وقتی او در اولین برنامه تلویزیونی خود در سال 2005 ‬نیاز به کمک داشت، به بوینوس آیرس رفتم و با او فوتبال بازی کردیم تا کمکش کرده باشم. می‌دانم که یادش هست.
بازیکن افسانه ای فوتبال برزیل گفت: دیه گو تنها به این دلیل مربی گری آرژانتین را پذیرفت که بیکار بود و به پول آن نیاز داشت. من می دیدم که این تیم برای صعود به جام جهانی سختی های زیادی را متحمل می شد ولی این اصلا تقصیر مارادونا نیست، بلکه تقصیر کسی است که او را در این پست به کار گرفته است.




سود 800 میلیون یورویی عکسبرگردانهای بازیکنان

 جام جهانی 2010 پس از 2002 و 2006 سومین دوره از این رقابتها در هزاره سوم است اما با وجود رایانه، تلفنهای همراه، گالریهای عکس دیجیتال و بازیهای ویدیویی سه بعدی هنوز تب جام جهانی با عکسبرگردانهای تصویر فوتبالیستها همراه است.

"من سه تا عکسبرگردان روبرتو باجو دارم، تو به من یک بپه سینیوری می دهی؟ و اگر به تو یک فابیو کاپلوی جام جهانی 1970 در مکزیک بدهم تو به من یک ریوه را به من می دهی که آن را به پدرم بدهم؟ هی، ببین تو به من آن دو تا عکسبرگردان آندره آ پیرلوی جام جهانی آفریقای جنوبی را بده منهم یک کاپلوی مربی به تو می دهم!"

در نسل به دور از رایانه و تلفنهای همراه مجهز به گالری عکس، عکسبرگردانهای بازیکنان در طول جام جهانی بین کودکان و نوجوانان رد و بدل می شد. با این عکسبرگردانها کارت بازی هم می شد کرد و یا آنها را روی در و دیوار اتاق چسباند و مادر را عصبانی کرد، اما به نظر می رسد که این نوستالژی سالهای کودکی به امروز نیز رسیده است و کودکان و نوجوانان روزگار ارتباطات نیز همچنان در سومین جام جهانی هزاره سوم به دنبال جمع کردن عکسبرگردانهای بازیکنان حاضر در جام جهانی هستند.

شاهد این مدعا، یک کارخانه تولید این تصاویر در مودنای ایتالیاست. ایتالیاییهای مدعی عنوان 4 دوره قهرمانی در جام جهانی که دوشنبه شب را با نتیجه کسل کننده 1-1 مقابل پاراگوئه به پایان رساندند همچنان شیفته این عکسبرگردانها هستند.

این کارخانه را برادران "پانینی" اداره می کنند و خوشحالند که تب عکسبرگردانهای فوتبالی همچنان بالاست. این کارخانه از چند دهه قبل یکی از تولیدکنندگان بزرگ این عکسبرگردانها در تمام دنیاست و از جام جهانی 1970 مکزیک تاکنون 11 آلبوم را از این رقابتهای فوتبالی عرضه کرده است.

این کارخانه که مقر اصلی آن در مودنا است هم اکنون 800 کارمند و 12 شعبه دارد. براساس قراردادهای جهانی که برای توزیع عکسبرگردانهای جام جهانی آفریقای جنوبی بسته است پیش بینی می‌کند که 800 میلیون یورو سود ببرد.

این کارخانه امسال 100 میلیون عکسبرگردان را برای توزیع در تمام دنیا تولید کرده است که اسطوره عکسبرگردانهای فوتبالی را برای کودکان و والدین آنها همچنان زنده نگه دارد.

این کارخانه از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که شامل بخش گرافیک، کنترل و کیفیت چاپ، برش ورقه های چاپ که روی هر برگ از 8 تا 10 عکسبرگردان دیده می شود، چسب دار کردن برگه ها، معطرکردن و بسته بندی آنها است.

زمانی "سندرو ماتزولا" مهاجم تیم ملی ایتالیا در دهه 60 و 70 در خصوص تصویر خود بر روی این عکسبرگردانها گفت: "من یک عکسبرگردان بسیار کمیاب بودم و مثل ریوه را نبودم که همه آن را داشتند."

در اینجا نباید "جی جی بوفون" دروازه بان فعلی تیم ملی فوتبال ایتالیا را از یاد برد که از کودکی کلکسیونر این عکسبرگردانها بوده است و هنوز هم برای خرید آنها به روزنامه فروشی می رود.

به گزارش کورییره دلا سرا، در این کارخانه نوستالژیک 11 آلبوم هریک با 64 صفحه و 479 عکسبرگردان از سال 1970 تاکنون دیده می شود.

صاحبان این کارخانه معتقدند: "فوتبال بدون عکسبرگردان مثل سینمای بدون پاپ کورن است."

بخش گرافیک کارخانه در زمان طراحی عکسبرگردانهای جام جهانی 2010

 

متصدی کنترل کیفیت مشغول بررسی کیفیت چاپ عکسبرگردانها است

عکسبرگردانهای بی کیفیت از رده خارج می شوند

 باکیفیتها برش می خورند

بخش برش و بسته بندی

رل های عکسبرگردانها قبل از برش

بسته های ویژه 2010 FIFA World Cup South Africa در هر بسته 17 عکسبرگردان از 32 تیم حاضر در آفریقای جنوبی وجود دارد

بسته های عکسبرگردانها در جام جهانی 1970 مکزیک (اولین تولیدات این کارخانه)

11 آلبوم از 11 جام جهانی





کاپ طلای جام جهانی خالص نیست!

استاد شیمی دانشگاه ناتینگهام محاسباتی انجام داده که می تواند برای فیفا گران تمام شود. این استاد شیمی اعلام کرده بر اساس محاسباتش در صورتی که مجسمه زیبای قهرمانی جام جهانی از طلای خالص ساخته شده بود بسیار سنگین تر از آن بود که فوتبالیستها بتوانند آن را بلند کنند.

"مارتین پلیاکوف" استاد شیمی دانشگاه ناتینگهام محاسبه کرده است در صورتی که مجسمه و نشان قهرمانی جام جهانی که 36 سانتیمتر ارتفاع دارد از طلای خالص ساخته شده بود حداقل 70 کیلوگرم وزن داشت و بر همین اساس وی معتقد است این مجسمه یا حداقل بخشی از آن توخالی است.

این در حالی است که فیفا بر این موضوع که بخش فلزی نشان قهرمانی 36 ساله جام جهانی که در دوره های مختلف در دست قهرمانان فوتبال جهان چرخیده است از طلای خالص ساخته شده است پافشاری می کند.

پلیاکوف در گفتگو با بی بی سی گفت: "نشان قهرمانی فیفا 6.175 کیلوگرم وزن دارد و از 4.9 کیلوگرم طلای خالص و 18 عیار و دو لایه از سنگ ارزشمند مالاکیت ساخته شده است."

هیچ تیم فوتبالی برای همیشه مالک این جایزه ارزشمند نخواهد بود زیرا فیفا این جایزه را در دوره های مختلف جام جهانی فوتبال از تیم قهرمان پیشین به قهرمان جدید انتقال می دهد و تنها چیزی که از قهرمانی نزد تیمهای فوتبال باقی می ماند مدالهای طلا هستند.

وی می گوید: "نشان قهرمانی در چنین ابعادی و در صورتی که کاملا از طلای خالص ساخته شده باشد وزنی برابر یک انسان بزرگسال خواهد داشت و من فکر نمی کنم تکان دادن مجسمه ای به وزن یک انسان بالای سر فوتبالیستها کار راحتی باشد. طلا فلزی بسیار سنگین است، این فلز یکی از جرمگین ترین فلزاتی است که وجود دارد.

"بر اساس محاسبات من در صورتی که مجسمه به صورت کامل از طلا ساخته شده بود وزنی در حدود 70 یا 80 کیلوگرم داشت."

 

پلیاکوف معتقد است عبارت "طلای خالص" درمورد یک جسم به این معنی است که تمامی بخشهای فلزی یک جسم از طلای خالص باشد نه اینکه مثلا لایه ای نازک از طلا بر روی توده ای از آهن کشیده شده باشد.

وی می گوید: "من از این تفکر هم هیچ منظوری ندارم اما توپی که در بخش بالایی این مجسمه قرار گرفته کاملا تو خالی است زیرا معتقدم در غیر این صورت مجسمه بسیار سنگین تر از آن بود که فوتبالیستها بتوانند آن را به تنهایی بلند کرده و آن را به نشانه موفقیت بالای سر خود تکان دهند."

بر اساس گزارش بی بی سی، پلیاکوف که چندان علاقه ای به فوتبال ندارد می گوید زمانی که انگلستان در سال 1966 قهرمان جهان شد وی دوران نوجوانی خود را سپری می کرده است و از آن زمان به بعد هیچ مسابقه فوتبالی را در جام های جهانی نگاه نکرده است اما قصد دارد برخی از مسابقات جام جهانی 2010 را تماشا کند.





درودگر سرپرست استیل آذین شد

مصطفي آجورلو مديرعامل باشگاه استيل آذين دوشنبه طي حکمي محمد صادق درودگر را به عنوان مشاور مديرعامل و سرپرست تيم فوتبال بزرگسالان اين باشگاه منصوب کرد.

 در اين حکم آمده است؛ نظر به حسن سوابق، مسئوليت هاي اجرايي و تجارب ارزنده جنابعالي در عرصه ورزش و فوتبال حرفه‌يي بدينوسيله جنابعالي را به عنوان مشاور مديرعامل و سرپرست تيم فوتبال بزرگسالان باشگاه استيل آذين منصوب مي‌نمايم.

صادق درودگر پيش از اين سوابقي از جمله معاون دبير کل فدراسيون فوتبال ايران، نايب رئيس کميته فوتسال آسيا و رئيس کميته فوتسال فدراسيون فوتبال ايران و همچنين معاونت اجرايي اتحاديه فوتبال باشگاههاي ايران را در کارنامه داشته است.

زادمهر در فصل گذشته سرپرست تيم فوتبال استيل آذين بود




نور محمدی به پرسپولیس پیوست

مدافع میانی تیم فوتبال راه آهن شهرری با عقد قراردادی دو ساله به تیم پرسپولیس پیوست.

رضا نورمحمدی صبح امروز دوشنبه پس از مذاکره با حبیب کاشانی سرپرست باشگاه پرسپولیس با وی برای حضور در تیم فوتبال این باشگاه به توافق رسید و قراردادی دو ساله امضا کرد.

قرار است نورمحمدی بزودی قراردادش را در هیئت فوتبال استان تهران ثبت کند و از روز چهارشنبه هفته جاری در تمرینات تیم فوتبال پرسپولیس شرکت کند.

پرسپولیس قبل از این امیرحسین فشنگچی ، غلامرضا رضایی، مازیار زارع و محمد نوری را به خدمت گرفته بود






رجب زاده و آشوبی به ذوب آهن پیوستند

مهاجم فصل پیش تیم فوتبال مس کرمان با عقد قرارداد داخلی به تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان پیوست

مهدی رجب زاده  با تایید این خبر اظهار داشت: پس از اینکه ظهر امروز دوشنبه با اصغر دلیلی مدیرعامل باشگاه ذوب آهن نشست بسیار خوبی داشتم، تصمیم گرفتم به این تیم بازگشته و به مدت 2 فصل دیگر برای ذوب آهن به میدان بروم.

فرزاد آشوبی هافبک پیشین تیم فوتبال مس کرمان و پرسپولیس با تایید این خبر اظهار داشت: "پس از گفتگوی تلفنی که با مسئولان باشگاه ذوب آهن داشتم، حضورم در این تیم قطعی شد و طی روزهای آینده برای عقد قرارداد دو ساله با این تیم به اصفهان سفر می کنم."

حسین ماهینی از استقلال اهواز، سیدجلال رافخایی از ملوان و امید ابوالحسنی از پاس همدان پیش از رجب زاده با تیم ذوب آهن اصفهان قرارداد امضا کرده بودند.

محمدرضا خلعتبری، قاسم حدادی‌‎فر، ایگور کاسترو، اسماعیل فرهادی، علی احمدی، شهاب گردان نیز قبل از این قراردادشان را با تیم فوتبال ذوب آهن تمدید کرده بودند که قرار است تمام این بازیکنان با هماهنگی مسئولان و در یک روز با حضور در هیئت فوتبال استان اصفهان قراردادشان را بصورت رسمی ثبت کنند





خاطات فردوسی پور از 9 جام زندگی اش

عادل فردوسی‌پور یکی از موفق‌ترین و بهترین‌ گزارشگران فوتبال ایران خاطرات جالبی از مسابقات جام جهانی فوتبال دارد.


تهیه کننده برنامه نود تاکنون 9 جام جهانی را پشت سر گذاشته که خاطرات زیبایی از این 9 جام دارد.

 فردوسی پور در مجله زندگی ایده آل کدهای خاطرات خود را از 32 سال حضور جام جهانی در زندگی‌اش منتشر کرد.

1978 آرژانتین
4 ساله هستم ....... چیز خاصی یادم نیست ...... فقط نقل قول‌هایی از پدر و مادرم که نیمه‌های شب آنها را بیدار و مجبورشان کردم فوتبال تماشا کنند ...... تنها چیزی که در خاطراتم باقی‌مانده تلویزیون کوچک سیاه و سفیدی است که تشخیص تیم‌ها را برایم سخت کرده.

 1982 اسپانیا
کم‌کم با فوتبال آشنا شدم ........ پخش بازی‌های با تأخیر هم برایم جذاب بود ....... بازی آلمان ـ فرانسه و حرکت خشن شوماخر که باتیستون را راهی بیمارستان کرد و پیروزی ناعادلانه آلمان در ضربات پنالتی، نفرتم از تیم ملی آلمان را کلید زد.

1986 مکزیک
جادوی مارادونا، بی‌ذوق‌ترین آدم را هم عاشق فوتبال می‌کرد ....... بازی رویایی برزیل ـ فرانسه و گزارش به یادماندنی بهرام شفیع‌زاده، سرآغازی به علاقه‌ام به این کار شد ....... شکست برزیل در ضربات پنالتی برابر فرانسه، اولین اشک‌های فوتبالی‌ام را سرازیر کرد.

 1990 ایتالیا
اولین پخش‌‌های زنده فوتبالی پدیده تلویزیون را بیشتر برایم جا انداخت ..... لذت فوتبال دیدن برای فوتبالی‌هایی که به دیدن بازی با تأخیر عادت کرده بودند و برای لذت بردن از فوتبال و ندانست نتیجه خود را در محاق خبری قرار می‌دادند، تازه معنا پیدا کرده بود ....... اواسط نیمه اول برزیل ـ اسکاتلند ......... همه جا می‌لرزد ....... زلزله ........ ولی مگر می‌شود از لذت دیدن ضربه آزاد برانکو گذشت؟

 1994 آمریکا
اولین شب‌نیشینی‌های فوتبالی .......... بازی‌های ساعت 4 صبح، فوتبال دیدن با رفقا ........ ایراد گرفتن از گزارشگران ......... کلید خوردن تلاش برای گزارشگر شدن ............

 1998 فرانسه
به آرزویم رسیدم ........ گزارش بازی افتتاحیه برزیل ـ اسکاتلند .......... انگلیس ـ آرژانتین .......... چه می‌کنه این مایکل اوون ....... پیروزی حماسی ایران و شادی مردم در خیابان‌ها ........ حسرت جاه‌طلب نبودن ایران در دیدار برابر ضعیف‌ترین آلمان تاریخ جام جهانی ......... ایویچ، 7 ـ یک، کم‌کاری و .........

 2002 ژاپن ـ کره 
بازی‌های وسط روز ........ اجرای ویژه برنامه جام جهانی با رضا جاودانی .......... عشق و علاقه ........ گزارش ........ بینندگان، کیک! ......... گزارش فینال ......... دوباره برزیل.

 2006 آلمان
حضور در جام جهانی ....... گزارش از داخل ورزشگاه ....... شور و شوق جهانی بین سیاه و سفید، پیر و جوان، دختر و پسر ......... حذف تلخ ایران .......... خداحافظ جام جهانی، خداحافظ برانکو ایوانکوویچ ........ اخراج دادکان در برلین پس از تساوی برابر آنگولا ......... نشستن کف قطار و محرومیت از دیدن بازی‌ها ........ برلین، فینال جام جهانی، زیدان ـ چیپ، زیدان ـ ماتراتزی ........... ایتالیا، فتح جام، جشن قهرمانی باشکوه ....... این کجا و آن کجا.

 2010 آفریقای جنوبی
نرفتن ایران به جام جهانی ....... یاس فوتبالی اهالی فوتبال ....... محو شدن لبخند از چهره مردم .......... کلمنته، قطبی، جلالی، ذوالفقارنسب، لابی، دایی، اخراج ....... سکوت ........ هیاهو .......... مایلی کهن، بیانیه، گروهبان قندلی، قطبی، کف دست، نیمه دوم، حسرت ........ خلاء فوتبالی ........ درد مشترک ........





فیفا محرومیت دو ساله علیرضا دغاغله را تایید کرد

واحد مبارزه با دوپینگ فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) محرومیت دو ساله علیرضا دغاغله بازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز را تایید کرد

در نامه ای که امروز دوشنبه از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال کشورمان ارسال شده است، رای کمیسیون بدوی و استیناف دوپینگ علیرضا دغاغله که اواسط اردیبهشت ماه گذشته به دلیل استفاده از مواد نیروزا به دوسال محرومیت از کلیه فعالیت های رسمی دوپینگ محروم شده بود، تایید شد.

آراء کمیته های ضد دوپینگ فدراسیون های ملی پس از اعلام به واحد مبارزه با دوپینگ فیفا ارسال تا مورد تایید نهایی فدراسیون بین المللی فوتبال قرار بگیرد.





نام مستعار افراد مشهور

در جدول زیر اسامی مستعار تعدادی از شخصیتهای سیاسی، هنری و ادبی ایران درج گردیده که مشاهده آنها خالی از لطف نیست.

ردیف

نام مستعار

نام اصلی

۱

آغاسی

نعمت‌الله آزموده

۲

ابی

ابراهیم حامدی

۳

ارد  بزرگ

مجتبی شرکاء

۴

الهه

بهار غلامحسینی

۵

امیر  کبیر

تقی فراهانی

۶

اندی

آندرانیک  مددیان

۷

ایرج

حسین  خواجه‌امیری

۸

ایرج  راد

اکبر  حسنی‌راد

۹

بابا  شمل

رضا  گنجه‌ای

۱۰

باقرخان

باقر  تبریزی

۱۱

بدیع‌الزمان  فروزانفر

محمدحسین  بشرویه‌ ای

۱۲

بزرگ  علوی

مجتبی علوی

۱۳

بهروز  وثوقی

خلیل وثوقی

۱۴

پرویز  یاحقی

پرویز  صدیقی‌پارسی

۱۵

پروین  اعتصامی

رخشنده  اعتصامی

۱۶

پریسا

فاطمه  واعظی

۱۷

پوران

فرح‌دخت  عبّاسی‌طاقانی

۱۸

ثریا  قاسمی

مولود  ملاقاسم

۱۹

جبار  باغچه‌بان

میرزاجبار  عسگرزاده

۲۰

حافظ

شمس‌الدین  محمد شیرازی

۲۱

حمیرا

پروانه  امیرافشاری

۲۲

خواجه  نصیرالدین طوسی

ابوجعفر  محمدبن محمدبن حسن طوسی

۲۳

دلکش

عصمت  باقرپوربابُلی

۲۴

ذبیح‌الله  منصوری

ذبیح‌الله  حکیم‌الهی‌دشتی

۲۵

ر.اعتمادی

رجبعلی  اعتمادی

۲۶

رضا  شاه

رضا  سوادکوهی

۲۷

رهی  معیری

بیوک  معیری

۲۸

ستار

عبدالحسن  ستارپور

۲۹

ستارخان

ستار  قره‌داغی

۳۰

سعدی

مُصلِح‌الدین  مُشرف‌بن عَبدُالله

۳۱

سلمان  فارسی

روزبه

۳۲

سندی

شهرام  آذر

۳۳

سوسن

گل‌اندام  طاهرخانی

۳۴

سیروس  گرجستانی

علی‌اکبر  محمدزاده‌گرجستانی

۳۵

سیمین  بهبهانی

سیمین  خلیلی

۳۶

شهریار

محمدحسین  بهجت‌تبریزی

۳۷

شیرین  بینا

شیرین  صدق‌گویا

۳۸

صائب  تبریزی

میرزا  محمدعلی

۳۹

عبدالکریم  سروش

حسین  حاج فرج‌الله دبّاغ

۴۰

عطار  نیشابوری

فریدالدین  ابوحامد

۴۱

فرح  پهلوی

فرح  دیبا

۴۲

فروزان

پروین  خیربخش

۴۳

کمال  الملک

محمد  غفاری

۴۴

گلاب  آدینه

گلاب  مستعان

۴۵

گوگوش

فائقه  آتشین

۴۶

گوهر  مراد

غلامحسین  ساعدی

۴۷

م.الف.به‌آذین

محمود  اعتمادزاد

۴۸

م.امید

مهدی  اخوان‌ثالث

۴۹

مرضیه

اشرف‌السادات  مرتضایی

۵۰

معین

نصرالله  معین

۵۱

ملک‌الشعرا

محمدتقی  بهار

۵۲

مهستی

افتخار  دده‌بالا

۵۳

میرداماد

میربرهان‌الدین  محمدباقر استرآبادی

۵۴

میرزاده  عشقی

سیدمحمدرضا  کردستانی

۵۵

نادرشاه

نادرقلی

۵۶

نادره

حمیده  خیرآبادی

۵۷

نسیم  شمال

سید  اشرف‌الدین گیلانی

۵۸

نلی

شمسی  اشتری

۵۹

نیما  یوشیج

علی  اسفندیاری

۶۰

هایده

معصومه  دده‌بالا





هرندی نخستین قهرمان پیشکشوتان آسیا شد

/مسابقات شطرنج قهرماني پيشكسوتان آسيا- لبنان/

 نخستين استاد بين‌المللي شطرنج ايران با پيروزي در دور آخر رقابت‌هاي شطرنج قهرماني پيشكسوتان آسيا در بيروت عنوان اولين قهرمان اين دوره را از آن خود ساخت.

                   
 
خسرو هرندي با پيروزي در دور آخر اين مسابقات، جمع امتيازات خود را به 8.5 رساند و نخستين قهرمان تاريخ شطرنج پيشكسوتان آسيا لقب گرفت.
هرندي 60 ساله كه درجه بين‌المللي 2375 را در اختيار دارد در اين مسابقات به 8 پيروزي و يك تساوي دست يافت.
وي در فاصله يك دور مانده به پايان رقابت‌ها عنوان قهرماني اش را مسجل ساخت.
در اين دوره از رقابت ها 12 شركت كننده متشكل از 5 درجه دار بين‌المللي از عراق، بحرين، لبنان، سوريه، يمن و اردن در 9 دور به روش سوئيسي با يكديگر به رقابت پرداختند.
خسرو هرندي كه سابقه مربيگري تيم‌هاي ملي بزرگسالان، نوجوانان و نونهالان ايران را دارد، اكنون بالاترين عنوان مربيگري فدراسيون جهاني شطرنج Fide Senior Trainer را در اختيار دارد.



راز ساعت مچی های مارادونا

راز ساعت هاي مچي ديه گو مارادونا مربي تيم ملي فوتبال آرژانتين در مصاف روز گذشته تيمش در مقابل تيم ملي نيجريه که به برد تيم ملي فوتبال آرژانتين انجاميد، برملا شد.

ايگاه اينترنتي ياهو نيوز در مطلبي به قلم "بروکس پک" در همين خصوص نوشت: هرچند که اغلب سوالاتي که از مارادونا در خصوص کارهاي عجيبي که مي کند، پاسخي منطقي را در بر ندارد اما، پاسخ به اين سوال که چرا وي در مسابقه روز گذشته تيمش در مقابل نيجريه، دو ساعت مچي بر دست داشت، پاسخ قابل قبولي به همراه داشته است.
بر اساس اين گزارش، مربي تيم ملي آرژانتين معمولا هنگاميکه سفر مي کند دو ساعت بر دست مي بندد که يکي از آنها به وقت محلي تنظيم شده است و ديگري زمان را به وقت کشورش ، آرژانتين، نمايش مي دهد.
از اين گذشته مارادونا به عنوان شخصي خوش سليقه که همواره با مد روز گام برمي دارد، از وسايل و زيورالات لوکس استفاده مي کند و علاوه بر اين علاقه خاصي به ساعت هاي لوکس و خوش هيبت دارد.
به عنوان مردي که همواره به چيزهاي لوکس بها مي دهد بد نيست بدانيم که وي گوشواره هاي بزرگ الماس برگوش دارد.
به نوشته نويسنده مقاله، اين خوش سليقگي مارادونا علاوه بر خودش به مزاق مسولان اداره ماليات ايتاليا نيز خوش مي آيد چرا که باعث مي شود تا آنها بتوانند از اين طريق قسمتي از بدهي 39 ميليون دلار مالياتي او که سابقه آن به زمان زندگي مارادونا در ايتاليا و هنگاميکه وي در تيم ناپولي بازي مي کرده را زنده کنند.
بر اساس اين خبر، در سال 2006 ميلادي هنگاميکه مارادونا براي شرکت در يک مسابقه فوتبال که با اهداف خيرخواهانه برگزار شده بود به ناپل سفر کرده بود، مسولان مالياتي ايتاليا دو ساعت مچي گرانقيمت رولکس وي را به حساب بدهي هاي مالياتي از او گرفته و ضبط کردند.





با 4 کلاهبردار نابغه آشنا شوید

 همیشه دانشمندان یا هنرمندان نبوده‌اند كه با انجام كارهایی كه قبلاً كسی آن را انجام نداده و یا با خلق اثری كه مشابه آن وجود نداشته، به تاریخ پیوسته باشند. كلاهبرداران هم در تاریخ جایی برای خود دارند.. بوده‌اند كسانی كه در دنیا چیزهایی را جعل كرده‌اند كه عقل جن هم به آن نرسیده. البته ما در تاریخ كشورمان هیچوقت از این كارها نكرده‌ایم!

این نوشته كاملا جدی است.

خواهشمندیم این چیزها را یاد نگیرید و برای یكبار هم شده اگر چیزی هم بدآموزی داشت شما خودتان با نیروی مثبت ذهنی آنرا به یك متن آموزنده تبدیل كنید. مثلا اگر كسی میدان آزادی یا تخت جمشید را فروخت یا چیزی را جعل كرد، یا خلاصه از اینجوركارها! تعجب نكنید.

قبلا از این اتفاق‌ها افتاده است. مثلا فروش برج ایفل!

 

 1- ویكتور لوستیگ - Victor Lustig

سلطان كلاهبرداران تاریخ، مردی كه برج ایفل را فروخت، مسلط به پنج زبان زنده‌ دنیا، صاحب 45 اسم مستعار با سابقه بیش از 50 بار بازداشت آن هم فقط در كشور آمریكا، مردی كه می‌توانست زیرك‌ترین قربانیانش را نیز گول بزند، در سال 1890 در بوهمیا (كشور كنونی چك) در یك خانواده متوسط به دنیا آمد و در سال 1960 به آمریكا رفت.

سالی كه بازار سهام به شدت رشد می‌كرد و به نظر می‌رسید كه همه روز‌به‌روز پولدار‌تر می‌شوند و لوستیگ آنجا بود كه از این موضوع سود برد.

در سال 1925 و پس از انجام چندین فقره كلاهبرداری بی‌عیب ونقص و پرسود، ویكتور به فرانسه و شهر پاریس رفت و در آنجا شاهكار خود را اجرا كرد. فروختن برج ایفل!

ایده این كلاهبرداری بعد از خواندن یك مقاله كوچك در روزنامه به ذهن ویكتور رسید. در این مقاله آمده بود كه برج ایفل نیاز به تعمیر اساسی دارد و هزینه این كار برای دولت كمرشكن خواهد بود.

دینگ! زنگی در سر ویكتور صدا كرد و بلافاصله دست به كار شد. ابتدا اسناد و مداركی تهیه كرد كه در آنها خود را به عنوان معاون ریاست وزارت پست و تلگراف وقت جا زد و در نامه‌هایی با سربرگ‌های جعلی، شش تاجر آهن معروف را به جلسه‌ای دولتی و محرمانه در هتل كرئون (creon) كه محلی شناخته شده برای قرار‌های دیپلماتیك و مهم بود، دعوت كرد.

شش تاجر سر وقت در سوئیت مجلل ویكتور حاضر بودند.

ویكتور برای آنها توضیح داد كه دولت در شرایط بد مالی قرارگرفته است و تأمین هزینه‌های نگه‌داری برج ایفل عملاً از توان دولت خارج است. بنابراین او از طرف دولت مأموریت دارد كه در عین تألم و تأسف، برج ایفل را به فروش برساند و بهترین مشتریان به نظر دولت تجار امین و درستكار فرانسوی هستند و از میان این تجار شش نفر دعوت شده به جلسه مطمئن‌ترین افرادند. ویكتور تأكید كرد به دلیل احتمال مخالفت عمومی، این مسئله تا زمان قطعی شدن معامله مخفی نگه داشته خواهد شد.

فروش برج ایفل در آن سال‌ها زیاد هم دور از ذهن نبود.

این برج در سال 1889 و برای نمایشگاه بین‌المللی پاریس طراحی و ساخته شده بود و قرار بر این نبود كه به صورت دائمی باشد. در سال 1909 برج به‌خاطر این‌كه با ساختمان‌های دیگر شهر همچون كلیساهای دوره گوتیك و طاق نصرت هماهنگی نداشت، به محل دیگری منتقل شده بود و آن زمان وضعیت مناسبی نداشت.

چهار روز بعد خریداران پیشنهاد خود را به مأمور دولت ارائه كردند. ویكتور به دنبال بالاترین رقم نبود، ‌او از قبل قربانی خود را انتخاب كرده بود؛ مردی كه نامش در كنار ویكتور در تاریخ جاودانه شد!

آندره پویسون (Andre poisson). در بین آن شش نفر، آندره كم‌سابقه‌ترین بود و امیدوار بود كه با برنده شدن در این مناقصه، یك‌شبه ره صدساله را طی كند و كلاهبردار باهوش به خوبی متوجه این موضوع شده بود.

ویكتور به آندره اطلاع داد كه در مناقصه برنده شده است و اسناد جهت امضا و تحویل برج در هتل آماده امضاست.

اما همان‌طور كه تاجر عزیز می‌داند، زندگی مخارج بالایی دارد و او یك كارمند ساده بیش نیست و در این معامله پرسود با اعمال نفوذ خود توانسته است ایشان را برنده كند و...

آندره به خوبی منظور ویكتور را فهمید! پس از پرداخت رشوه، اسناد معامله امضا شد و آندره پویسون پس از پرداخت وجه معامله، صاحب برج ایفل شد!

فردای آن روز وقتی آندره و كارگرانش به جرم تخریب برج ایفل توسط پلیس بازداشت شدند، ویكتور لوتینگ كیلومترها از پاریس دور شده بود. در حالی كه در یك جیبش پول فروش برج بود و در جیب دیگرش رشوه!

2-هان ون میگه‌رن (Han Van Meegeren)
نقاش و كپی‌كننده آثار هنری، باهوش‌ترین و زبردست‌ترین جاعل تابلوهای نقاشی، مردی كه سر نازی‌های آلمانی كلاه گذاشت، مردی كه اگر كلاهبردار نمی‌شد، بی‌شك یكی از مهم‌ترین نقاشان قرن بیستم بود، در سال 1889 در هلند به دنیا آمد.

از كودكی عاشق رنگ‌ها بود و در جوانی با تأثیر از نقاشی‌های دوره طلایی هلند، تابلوهای زیادی خلق كرد..

اما منتقدان، آثار او را بی‌روح و تقلیدی و تكراری نامیدند و میگه‌رن سرخورده از این برخورد و برای اثبات توانایی‌هایش به منتقدان تصمیم گرفت كه آثار بزرگان دوره طلایی همچون فرانس هالس (Frans Hals) و ورمیه را كپی كند.

میگه‌رن با پشتكار زیاد فرمول رنگ‌های قدیمی و نحوه ساخت بوم‌های آن زمان را پیدا كرد.

او كار را شروع كرد و آن‌قدر ماهرانه این كار را انجام داد كه تیزبین‌ترین كارشناسان نیز از تشخیص بدلی بودن آثار ناتوان بودند و میگه‌رن با اطمینان كامل، در نقش یك دلال، تابلوهایش را به‌عنوان آثار كشف‌شده دوره طلایی به مجموعه‌داران و گالری‌ها ‌فروخت. در همین دوران بود كه اروپا درگیر جنگ جهانی دوم شد.

یكی از مشتریان پر و پا قرص او، مارشال گورینگ از سران درجه اول حزب نازی آلمان بود كه علاقه فراوانی به آثار نقاشان هلندی داشت و تعداد زیادی از كارهای میگه‌رن را به مجموعه خود اضافه كرد.

اما زمانه بازی دیگری را در سر داشت. آلمان‌ها در جنگ شكست خوردند و میگه‌رن به جرم فروش میراث فرهنگی هلند به نازی‌ها بازداشت و در دادگاه متهم به خیانت به وطن شد كه مجازاتش اعدام بود.

میگه‌رن در دادگاه واقعیت را ابراز كرد، اما هیچ‌كس حرف‌هایش را باور نكرد. تابلوهای جعلی در دادگاه توسط كارشناسان مورد بازبینی قرار گرفت و همگی بر اصل بودن آنها صحه گذاشتند.

هیچ‌كس باور نمی‌كرد كسی بتواند با چنین دقت و ظرافتی این آثار را جعل كند. میگه‌رن از دادگاه درخواست كرد كه وسایل مورد نیازش را در اختیارش بگذارند تا در حضور همه یكی از آثار دوره طلایی جعل كند!

میگه‌رن از اتهام خیانت تبرئه شد، اما به جرم جعل آثار هنری به زندان محكوم شد و چند سال بعد درگذشت.

میگه‌رن به‌عنوان یك كلاهبردار در كار خود موفق بود، اما مشتری اصلی او گورینگ از او زیرك‌تر بود. اسكناس‌هایی كه گورینگ در ازای تابلوها به میگه‌رن می‌داد همگی تقلبی بودند!

 

3- فرانك ویلیام آباگ‌نیل (Frank William Abagnale )

صاحب كلكسیونی از انواع كلاهبرداری‌ها، قاضی، خلبان، جراح و استاد دانشگاه!
و كسی كه زندگی‌اش دستمایه ساخت فیلم «اگه می‌تونی منو بگیر» شد، در سال 1948 در آمریكا به دنیا آمد.
وقتی او 14 ساله بود، پدر و مادرش از یكدیگر جدا شدند و این ضربه روحی بزرگی برای فرانك بود.

دو سال بعد از خانه فرار كرد و به نیویورك رفت و در آنجا بود كه فهمید برای امرار معاش چاره‌ای به‌جز كلاهبرداری ندارد.

پس از مدت كوتاهی او به یكی از حرفه‌ای‌ترین جاعلان چك بدل شد و چنان در كار خود مهارت پیدا كرد كه هیچ بانكی قادر به تشخیص جعلی بودن چك‌های او نبود.

فرانك برای آن‌كه بتواند بدون پرداخت پول بلیت با هواپیما سفر كند، ‌با جعل كارت‌های شناسایی و مدرك خلبانی، ‌خود را به عنوان خلبان خط هوایی پان‌امریكن جا زد و از امتیاز خلبان‌ها برای مسافرت مجانی استفاده كرد.

این موضوع لو رفت، اما قبل از آن‌كه دست پلیس به او برسد، به شهر جورجیا فرار كرد و با هویت جعلی تازه‌ای، به عنوان یك دكتر در یك آپارتمان ساكن شد.

از قضا در همسایگی فرانك یك دكتر واقعی زندگی می‌كرد و به فرانك پیشنهاد داد تا در بیمارستان شهر مشغول به كار شود و فرانك این پیشنهاد را پذیرفت و 11ماه به عنوان متخصص جراحی اطفال در آن بیمارستان به درمان بیماران پرداخت!

پس از آن به شهر لوئیزیانا رفت و با جعل مدرك حقوق از دانشگاه هاروارد به عنوان دادستان در دادگاه محلی لوئیزیانا استخدام شد. او پس از چندماه توسط یكی از فارغ‌التحصیلان واقعی هاروارد شناخته شد، اما قبل از آن‌كه دستگیر شود، از آنجا به ایالت یوتا گریخت و با جعل مدرك دانشگاه كلمبیا، در دانشگاه بریگام در رشته جامعه‌شناسی شروع به تدریس كرد!

او سرانجام در سال 1969 در فرانسه دستگیر شد و زمانی كه پلیس فرانسه این موضوع را اعلام كرد، 26 كشور خواستار محاكمه او در كشورشان شدند!

فرانك به آمریكا منتقل شد و در آنجا به 12 سال زندان محكوم شد، ولی پس از گذراندن پنج سال آزاد شد.

فرانك آباگ ‌نیل هم‌اكنون به‌عنوان كارشناس خبره جعل اسناد و چك با پلیس آمریكا همكاری می‌كند و با تأسیس شركت آباگ‌نیل و شركا به بانك‌ها نیز مشاوره می‌دهد!


4-حسین.ك (hoseyn.k)


كلاهبردار وطنی، مردی كه كاخ دادگستری را فروخت، حدود 70 سال پیش در شهریار متولد شد.

ح.ك مردی بی‌سواد ولی باهوش بود و بی‌تردید اگر تحصیلات مناسبی داشت، به یكی از بزرگان ادب و علم كشور بدل می‌شد. اما او از جوانی به راهی غیر از آن كشیده شد.

حسین.ك با كلاهبرداری‌های كوچك روزگار می‌گذراند، اما این كارها برای مردی با هوش او كارهایی كوچك محسوب می‌شدند.

تا این‌كه یك روز طعمه بزرگ‌ترین كلاهبرداری خود را در جلوی در سفارت انگلیس شكار كرد؛

دو توریست آمریكایی كه به دنبال خرید یك هتل در ایران بودند.

ح.ك آنها را به دفترش كه در خیابان گیشا بود دعوت كرد و در آنجا به آنها پیشنهاد خرید یك ساختمان بزرگ و مجلل را به قیمت بسیار مناسب داد.

این ساختمان، كاخ دادگستری بود كه در خیابان خیام قرار داشت و هنوز هم به عنوان ساختمان دادگستری از آن استفاده می‌شود. قرار بازدید از كاخ برای فردای آن روز گذاشته شد و ح.ك همان روز عصر به آنجا رفت و با تطمیع اتاقدار وزیر وقت دادگستری، دفتر كار وزیر را برای مدت یك‌ساعت اجاره كرد.

فردای آن روز قبل از آمدن مشتری‌ها، 200 جفت دمپایی پلاستیكی تهیه كرد و جلوی در اتاق‌های كاخ كه یك ساختمان اداری محسوب می‌شد و در آن ساعت خالی بود، گذاشت. به اتاق وزیر رفت و منتظر شكارهایش شد.

آمریكایی‌ها سروقت آمدند و ح.ك به عنوان صاحب آن عمارت، تمام ساختمان را به آنها نشان داد و وقتی مشتری‌ها درخواست دیدن داخل اتاق‌ها را داشتند،‌ به بهانه بودن مسافران و با نشان دادن دمپایی‌ها، آنها را منصرف می‌كرد.

مشتریان ساختمان را پسندیدند و به پول رایج آن زمان 500 هزار تومان به ح.ك پرداخت كردند و خوشحال از این معامله پرسود، برای تحویل ساختمان 10 روز دیگر مراجعه كردند.

اما همان‌جا بود كه فهمیدند چه كلاه بزرگی بر سرشان رفته است.

ح.ك همان روز معامله، به مصر فرار كرد و بعد از چند ماه زندگی در آنجا، به ایران بازگشت. اما در ایران بازداشت و به زندان محكوم شد و چند سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی فوت كرد.

ح.ك یك كلاهبردار ذاتی بود،‌حتی در زندان!

او تلویزیون زندان را به یكی از زندانیان به قیمت 100 تومان فروخت و وقتی آن زندانی بعد از آزادی تلویزیون را زیر بغل زد و می‌خواست آن را با خود ببرد، فهمیده بود كه چه كلاهی بر سرش رفته و مضحكه بقیه شده است.




ایتالیا با فیفا وارد نزاع شد

فدراسیون فوتبال ایتالیا با فیفا به دلیل اینکه پاتریک ویه را، بازیکن سابق تیم ملی فرانسه، جام جهانی را به آفریقای جنوبی تحویل داد وارد نزاع شده است

تاکنون رسم بر این بوده که یکی از اعضای تیم برنده دوره قبل، جام جهانی را در مراسم افتتاحیه و به صورت رسمی به کشور میزبان تحویل دهد تا میزبان در پایان مسابقات، جام جهانی را به برنده نهایی اعطا کند.

این درحالی است که در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی این رسم شکسته شد. به طوری که امسال به جای اینکه یکی از اعظای تیم ملی ایتالیا (قهرمان جام جهانی 2006) جام جهانی را به آفریقای جنوبی تحویل دهد، پنج شنبه شب در زمان برگزاری کنسرت های جام جهانی، پاتریک ویه را، بازیکن تیم ملی فرانسه و بدون حضور مقامات فوتبال ایتالیا این جام را به آفریقای جنوبی تحویل داد.

این رفتار غیرحرفه ای در شرایطی که تنها یک روز به بازی ایتالیا و پاراگوئه باقی مانده با واکنش صریح جان کارلو آبته، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا مواجه شده است.

آبته در این خصوص اظهار داشت: "تحویل جام به آفریقای جنوبی از سوی پاتریک ویه را، بازیکن فرانسوی یک اشتباه بزرگ  فیفا است. این جام را نه این بازیکن و نه هیچ بازیکن فرانسوی دیگری نبرده است، بلکه این جام را ایتالیا در سال 2006 به دست آورد."

رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا ادامه داد: "من دلیلی نمی بینیم که فیفا نخواهد این اشتباه بزرگ را قبول نکند. این اولین بار نیست که فیفا چنین رفتاری را مرتکب می شود به طوری که در مراسم بازگرداندن جام به فیفا که در مراسم 4 دسامبر در برلین اتفاق افتاد به جای اینکه کاناوارو جام را بلند کند زیدان این کار را انجام داد."

وی افزود: "ما هیچ دعوت رسمی برای شرکت در مراسم کنسرت پنج شنبه شب نداشتیم و متاسفانه تنها یک درخواست غیررسمی برای حضور پیرلو و بدون هیچ تشریفات رسمی داشتیم. اگر از ما یک دعوت رسمی می شد بی شک پاسخ ما مثبت بود."

براساس گزارش یورواسپورت، فیفا در پاسخ به این اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا توضیح داد: "ایتالیا برای کنسرت بزرگ 10 ژوئن دعوت شده بود اما دعوت را نپذیرفت و علت تحویل این جام توسط پاتریک ویه را این بود که این قهرمان سابق جهان، اصلیت آفریقایی دارد."

ایتالیا دوشنبه شب اولین دیدار خود را در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی مقابل پاراگوئه انجام خواهد داد.





ششمین قهرمانی والیبال پیکان در آسیا

تیم والیبال پیکان ایران در دیدار فینال جام باشگاه‌های آسیا با کسب افتخاری دیگر برای ششمین بار بر با والیبال آسیا ایستاد.

فینال این مسابقه‌ها که بین نمایندگان ایران و قطر برگزار شد، با پیروزی سه بر یک تیم والیبال پیکان و قهرمانی نماینده ایران همراه بود.
پیکانی‌ها برای عبور از قرمز‌پوشان قطری ست‌های اول، دوم و چهارم را با نتایج 26 ـ 24 ، 25 ـ 22 و 25 ـ 19 به نفع خود تمام کردند.
حریف قطری نیز در گیم چهارم 25 ـ 22 توانست به برتری دست یابد. جوانان قهرمان تیم پیکان با کسب این پیروزی در ورزشگاه، در حالی که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در دست داشتند، دور افتخار زدند.

در این دیدار که به صورت مستقیم از شبکه الجزیره اسپورت 2 پخش می‌شد، گزارشگر قطری این تلویزیون مجبور به اعتراف  در مورد قدرت و مهارت تیم پیکان ایران شد.
در دیدار رده‌بندی این مسابقه‌ها نیز پاناسونیک ژاپن با عبور از شانگهای چین به مقام سوم این دوره از مسابقه‌ها دست یافت.





جام هایم را به دایی،عزیزی و باقری هدیه کردم/در ضربات پنالتی باختم

ارغوان رضایی گفت زمانی که تیم ملی ایران در رقابت های جام جهانی 1998 در "ایسن ژو" فرانسه حضور پیدا کرد تمامی جام های خود را به اعضای تیم ملی اهدا کرده است.

تنیسور  ایرانی اصل تیم تیم ملی فرانسه با بیان این موضوع اظهار داشت: من عاشق تیم ملی فوتبال ایران و مردم عزیز ایران هستم. یادم می آید وقتی که 11 ساله بودم و تیم ملی ایران برای شرکت در رقابت های جام جهانی به ایسن ژو آمده بود، هر روز با پدرم مسافتی 45 کیلومتر را طی می کردیم تا خودمان را به کمپ تیم ملی برسانیم. از آنجایی که علاقه زیادی به تیم ملی ایران داشتم تک تک جام های خود را به علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری به عنوان نمایندگان مردم ایران هدیه کردم.

ارغوان رضایی در رقابت های رولند گاروس با شکست مقابل پتروا از روس از دور رقابت ها کنار رفت. این در حالی است که قهرمانی در رقابت های اوپن اسپانیا و پیروزی مقابل ونوس ویلیامز این امیدواری را نزد علاقمندان وی ایجاد کرده بود که در پاریس با کسب جایگاهی خوب به رقابت های خود پایان دهد.

 

تنیسور 23 ساله فرانسه با گلایه از برگزارکنندگان رقابت های رولند گاروس گفت: من در دیدار با "نادیا پتروا"ی روس مجبور شدم به دلیل تاریکی هوا، مسابقه را قطع کنم و فردای آن روز مسابقه بدهم که در این شرایط مثل این می ماند که شما در فوتبال بخواهید با ضربات پنالتی نتیجه مسابقه را مشخص کنید. به نظر من کوتاهی از مسئولان رولند گاروس بود که دیدار حساس من با حریف پرقدرت روس را به گونه ای برنامه ریزی کردند که به تاریکی بربخورد.

وی افزود: از آنجا که سبک بازی من، یک بازی ریسکی است، طبیعی است که نتوانستم در اوج حساسیت مقابل حریف خود نتیجه بگیرم و بازی را با وجود اینکه رقابت شانه به شانه و نزدیکی داشتیم به پتروا باختم.

رضایی پس ار برتری مقابل ونوس ویلیامز، تنیسور شماره دو جهان، در رقابت‌های اوپن اسپانیا عنوان کرد می خواهد تنیسور شماره یک جهان باشد. وی در پرسش به این سوال خبرنگار مهر که آیا همچنان بر روی حرف خود ایستاده، اظهار داشت: عشق به شماره یک شدن را پدرم به من آموخت و من همچنان می خواهم رویای کودکی خود را عملی کنم.





بابک معصومی مدیر تیم های فوتسال پرسپولیس شد

سرپرست باشگاه پرسپولیس طی حکمی بازیکن پیشین تیم ملی فوتسال ایران را به عنوان مدیر تیم های فوتسال این باشگاه منصوب کرد.
بابک معصومی که توانسته بود پس از پنج سال تیم فوتسال پرسپولیس را به رقابتهای لیگ برتر برساند با توجه به شرایط خاص جسمانی اش از ادامه سرمربیگری در این تیم کناره گیری کرد.

به دنبال این کناره گیری، حبیب کاشانی به پاس زحمات و تلاش های بابک معصومی، وی را به عنوان مدیر تیم های فوتسال باشگاه منصوب کرد.

بابک معصومی که سابقه بازی در تیم ملی فوتسال ایران را دارد از دو سال پیش به دنبال بروز علائم سرطان خون تحت درمان و سپس شیمی درمانی قرار گرفت و توانست این بیماری سخت و مهلک را پشت سربگذارد و به میادین فوتسال بازگردد.





میرزاپور به پیکان پیوست

باشگاه پیکان قزوین اولین خرید خود را در فصل نقل و انتقالات انجام داد.

ابراهیم میرزاپور" دروازه بان تیم فوتبال سایپای کرج در فصل گذشته، با امضای قراردادی یکساله به تیم فوتبال پیکان قزوین پیوست.
گلر سابق تیم ملی که فصل خوبی را با سایپا پشت سر گذاشت، روز گذشته قرارداد داخلی یکساله ای با باشگاه پیکان امضا کرد تا با توجه به جدایی مسعود غلامعلی زاد از این تیم، در فصل بعد سنگربان پیکان باشد.
بعد از شروع فصل نقل و انتقالات و با توجه به جدایی چند بازیکن پیکان از این تیم از جمله غلامعلی زاد و عباسفرد، ابراهیم میرزاپور اولین خرید این فصل این تیم محسوب می شود.




شهرداری تبریز به لیگ برتر فوتبال صعود کرد

تيم فوتبال شهرداري تبريز عصر امروز در مشهد با پيروزي مقابل پيام خراسان رضوي به رقابتهاي ليگ برتر فوتبال باشگاههاي کشور صعود کرد.
ديدار اين دو تيم عصر امروز در هفته بيست و سوم رقابتهاي فوتبال دسته اول باشگاههاي کشور در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد برگزار شد و در نتيجه آن تيم شهرداري تبريز موفق شد ميزبانش پيام خراسان رضوي را دو بر صفر شکست دهد.
تيم شهرداري تبريز با اين برد و کسب 53 امتياز و در حالي که هنوز سه ديدار ديگر در رقابتهاي دسته يک فوتبال کشور در پيش رو دارد ، زودهنگام به ليگ برتر فوتبال کشور پيوست

تيم فوتبال شهرداري تبريز جمعه با غلبه بر پيام مشهد در ورزشگاه ثامن الائمه پس از سال ها به رقابت‌هاي ليگ برتر ايران صعود کرد تا شهر تبريز صاحب دو تيم در رقابت هاي فصل فصل دهم ليگ برتر شود.اين تيم تبريزي در حالي كه هنوز سه هفته به اتمام رقابت هاي ليگ دسته يك باشگاه هاي كشور باقي مانده، حضور خود در ليگ برتر را مسجل كرد تا با خيالي آسوده و به دور از هر گونه مسايل حاشيه اي هفته هاي پاياني نسبت به حضور قدرتمندانه خود در ليگ برتر بيانديشد.

تيم فوتبال شهرداري تبريز در حالي به اين مهم دست مي يابد كه با 15 برد و هشت تساوي و جمع آوري 53 امتياز از 23 بازي و بدون حتي يك شسكت در گروه خود به مقام قهرماني دست يافت كه اين مورد يك ركورد بي سابقه در اين سطح از رقابت‌هاي فوتبال كشور است كه شايد براي سال ها دست نخورده باقي بماند.

اين تيم تبريزي كه دهه 70 نيز در رقابت هاي ليگ دسته اول جام آزادگان حضور داشت يكي از تيم هاي قدرتمند اين رقابت‌ها بود كه به همراه تراكتورسازي و ماشين سازي همواره از جمله تيم هاي رده بالاي جدول به شمار مي رفت، اما با نزديك شدن به دهه 80 و آغاز رقابت هاي ليگ برتر افول اين تيم نيز مثل ساير تيم هاي تبريزي آغاز شد و حتي به دسته سوم ليگ باشگاه هاي كشور نيز سقوط كرد.

اقدامات مديريت سازمان ورزش شهرداري تبريز باعث شد تا در يك برنامه ريزي منسجم و ميان مدت، طي مدت پنج سال اين تيم از رقابت هاي دسته سه باشگاه هاي كشور به ليگ برتر راه يابد كه در اين راه بدون شك حمايت هاي همه جانبه مجموعه شهرداري و شوراي اسلامي شهر تبريز بي تاثير نبوده است.

اکبر ميثاقيان روز شنبه اظهارداشت: صعود زود هنگام اين تيم به رقابتهاي فصل آتي ليگ برتر نتيجه تلاش مجموعه تيم بود و تک تک کادر فني، بازيکنان و ديگر عوامل در اين صعود نقش بسزايي داشتند.
وي، افزود: سعي خواهيم کرد نماينده ي شايسته اي براي فوتبال تبريز و آذربايجان در ليگ برتر باشيم.
ميثاقيان گفت: صعود زودهنگام تيم به ليگ برتر، اتفاق مبارکي است و از اين موقعيت براي به دست آمده براي بستن هر چه بهتر تيم استفاده خواهيم کرد.
وي ابراز اميدواري کرد با حمايت هواداران و مديريت استان، همچون تراکتورسازي نماينده ي شايسته اي براي فوتبال منطقه باشيم و پتانسيلهاي فوتبال تبريز را در سطح اول فوتبال کشور به نمايش بگذاريم.





حواشی روز اول جام جهانی

دیدار افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2010 افریقای جنوبی که با تساوی 1 - 1 به پایان رسید با حواشی همراه بود.

به گزارش روز شنبه راگا نیوز، نلسون ماندلا، چهره ماندگار افریقای جنوبی به علت فوت نوه 13 ساله اش در حادثه رانندگی پس از مراسم افتتاحیه جام نوزدهم در دیدار تیم ملی کشورش برابر مکزیک غایب بود.
سب بلاتر رئیس فیفا به همراه روژه میلا ستاره اسطوره ای تیم ملی کامرون، قبل از آغاز بازی با بازیکنان هر دو تیم دست داده و خوش و بش کردند.
در تمام طول مسابقه هواداران آفریقای جنوبی با صدای وحشتناک بوق هایشان که در این کشور ووووزلا نامیده می شود به تشویق تیم شان پرداختند و صدای این بوق ها حتی برای بیننده های تلویزیونی آزاردهنده بود.
توپ جام جهانی به نام «جابولانی» برای اولین بار در این دیدار استفاده شد که نشان می داد اعتراض برخی بازیکنان به خصوص دروازه بان ها از غیر طبیعی بودن آن بی دلیل نبوده است. در برخی از صحنه ها به وضوح مشخص بود که پس از ضربه زدن، جابولانی سرعت بسیار زیادی گرفته و در برخی صحنه با خوردن به زمین تغییر مسیر می داد که این نمی تواند از خرابی چمن مسابقه باشد.
پیش از این ژولیو سزار دروازه بان تیم ملی برزیل اولین بازیکنی بود که این توپ را با توپ های پلاستیکی سوپر مارکت‌ها مقایسه کرد و آن را وحشتناک توصیف کرد.
سوت اولین دیدار جام نوزدهم رایک داور آسیایی به نام روشن ایرماتوف به صدا در آورد.
اولین کارت زرد جام نوزدهم را خوارز از تیم ملی مکزیک دریافت کرد.
قبل از آغاز دیدار بازیکنان تیم ملی افریقای جنوبی در یک حرکت خرافی دور هم جمع شدند و یک بازیکن در بین آنها روی زمین نشست و بقیه بازیکنان دستان خود را روی سر این بازیکن گذاشتند.
شابالالا از تیم ملی افریقای جنوبی اولین گل جام نوزدهم را به ثمر رساند که به احتمال فراوان در پایان جام یکی از زیباترین گل ها لقب بگیرد.




مازیار زارع با پرسپولیس قرارداد بست

مازیار زارع پس از عقد قرارداد دو ساله با تیم فوتبال پرسپولیس، با حضور در هیئت فوتبال تهران قراردادش را به صورت رسمی با این تیم به ثبت رساند

مازیار زارع که در پایان لیگ هشتم از پرسپولیس راهی لیگ امارات شد، پس از توافق نهایی با مسئولان باشگاه پرسپولیس قرارداد دو ساله ای را با این تیم امضا کرد.

زارع روز پنج شنبه با حضور در دفتر حبیب کاشانی قرارداد دو ساله­ای را با باشگاه پرسپولیس امضا کرد و سپس قراردادش را در هیئت فوتبال استان تهران به ثبت رساند.

غلامرضا رضایی از تیم فوتبال فولادخوزستان، امیرحسین فشنگچی و محمد نوری از تیم صبای قم هم بازیکنان لیگ برتری هستند که به جمع نفرات پرسپولیس برای لیگ دهم اضافه شده اند. کریم باقری، شیث رضایی، محمد منصوری و علیرضا محمد هم قراردادشان را با تیم فوتبال پرسپولیس تمدید کرده اند.





سید حسن خمینی به ملاقات ناصر حجازی رفت

سیدحسن خمینی خطاب به حجازی:
شما یکی از چهره‌های شایسته فوتبال ایران هستید
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، یادگار گرانقدر امام خمینی(ره)، عصر روز پنج شنبه با حضور در منزل ناصر حجازی از مربی و دروازه بان پیشین تیم ملی کشورمان عیادت کرد.

در این دیدار که به مناسبت آغاز جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی صورت گرفت، یادگار امام ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی برای این فوتبالیست باسابقه، از زحمات وی قدردانی کرد.

حجت السلام و المسلمین سید حسن خمینی، با یادآوری دوران بازیکنی و مربیگری ناصر حجازی، از وی به عنوان یکی از چهره های شایسته فوتبال ایران یاد کرد و در رابطه با بیماری وی گفت: من به شما از قدیم و از خیلی سال ها پیش ارادت داشتم. از این حادثه هم واقعا ناراحتم. امیدواریم خداوند شفای کامل عنایت کند و همانطور که خودتان می خواهید همچنان منشا اثر مفید برای جامعه باشید.
ناصر حجازی، دروازه بان پیشین تیم ملی فوتبال، پس از درمان بیماری سرطان، اینک در سلامتی کامل قرار دارد. عیادت یادگار امام با وی، از مدت ها قبل هماهنگ شده بود که عصر پنج شتبه در منزل وی انجام گرفت. 





مظلومی مربی استقلال شد

پرويز مظلومي سرمربي تيم فوتبال استقلال شد.

                           
پرويز مظلومي صبح امروز با حضور در محل باشگاه استقلال با نمايندگان سرپرست جديد باشگاه استقلال مذاكرات نهايي را براي عقد قرارداد انجام داد و پس از توافق نهايي قرارداد خود را امضا كرد. قرارداد اين مربي 2 ساله است.

علي فتح الله زاده براي دفاع از پايان نامه دكتراي اقتصاد خود پنجشنبه به باكو سفر كرده و دوشنبه به تهران باز مي گردد و در اين مدت نمايندگان وي امور باشگاه را برعهده دارند.



فتح الله زاده سرپرست باشگاه استقلال شد

 رئيس سازمان تربيت بدني در حكمي علي فتح الله زاده را به عنوان سرپرست موسسه فرهنگي ورزشي استقلال منصوب كرد.

                    

در حكم علي سعيدلو براي فتح الله زاده آمده است: با توجه به سوابق و تجربيات جنابعالي بدين وسيله به سمت سرپرست موسسه فرهنگي ورزشي استقلال منصوب مي شويد.
لازم است تا تعيين اعضاء جديد هيات مديره كه به زودي انتخاب خواهند شد نسبت به رسيدگي امور موسسه اهتمام نماييد.
اميد است با استعانت از خداوند متعال و بهره گيري از همكاري كليه نيروهاي توانمند در پيشبرد اهداف ورزشي موسسه استقلال موفق و مويد باشيد.




روایات دانایی فر،پاشازاده،تیموریان از سه حماسه

ایران تنها سه دوره تجربه جدال در جام جهانی فوتبال را در تاریخ طولانی حضورش در رقابت‏های بین المللی دارد و این سه دوره برای مردم کشورمان که بخشی از ایشان هیجان هر سه دوره را تجربه کرده‏اند، با خاطراتی همراه بوده است اما قطعاً هیچ کس به قدر ملی پوشان ایران در این ادوار مختلف این رویداد از جام جهانی خاطرات تلخ و شیرین ندارد؛ خاطراتی که شنیدش در آستانه جام جهانی آفریقای جنوبی که ایران در میان غایبانش قرار دارد، تازگی پیدا می‏کند و به همین ترتیب برخی رسانه‏ها در پی بازخوانی برخی این خاطرات برمی‏آیند.
این خاطرات شاید حتی شیرین ترینش برای ایران در این شراط که افتضاح و ناکامی عدم صعود ایران در جام جهانی در شرایطی نه چندان دشوار رقم خورد، آنچنان خوشایند نباشد اما دویچه وله بدون در نظر گرفتن این مسئله که مردم ایران این ایام تا چه میزان حسرت غیبت نمایندگانش را در زمین‏های سبز آفریقا می‏خورند و در گفت و گو با سه فوتبالیست ایرانی حاضر در سه دوره جام جهانی به بیان بخش اندکی از خاطرات سه نسل فوتبال در کنار هم پرداخت که برای یادآوری روزهایی که ایران در هفته‏های پیش رو نخواهد دید، به مرورش می‏پردازیم.

ایرج دانایی‌فرد ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی 1978، یکی از نمایندگان ایران در جام جهانی 1998 و آندرانیک تیموریان فوتالیست کشورمان در جام جهانی 2006 سه چهره بودند که راوی فضای حاکم بر سه دوره حضور ایران در این رویداد بودیم که آثار بسیاری مثبت مادی، معنوی و فنی برای فوتبال ایران به همراه داشت و از بارزترین این ثمرات برجسته شدن توانمندی برخی از بازیکنان مستعد ایران بود که منجر به جذب شان پس از این رویداد بزرگ توسط تیم‏های اروپایی شد و به همین دلیل غیبت ایران ضربه جبران ناپذیر بر پیکره فوتبال کشور تلقی می‏شود و به همین دلیل شاید باید ترجیح داد موفقیت‏های پیشین را سه حماسه خواند.


دانایی فرد از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین می‌گوید: در 3 بازی، 4 گل از نقطه‌ پنالتی خوردیم
ایرج دانایی‌فرد تنها گل ایران در برابر اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین را به ثمر رساندایرج دانایی‌فرد، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، این تیم را در نخستین حضورش در جام جهانی، در سال ۱۹۷۸ در آرژانتین همراهی کرد. وی بی‌تجربگی بازیکنان ایران را عامل مهم شکست‌های این تیم در برابر حریفان می‌داند.

چه خاطرات به‌یادمانده‌ای را در ذهنتان دارید از نخستین حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین؛ تیمی که شما در ترکیب آن حضور داشتید و سرمربی آن، حشمت مهاجرانی بود؟
ایرج دانایی فرد: خاطرات خوبی دارم. از جمله این که توانستیم در آسیا اول شویم. یک تیم از کل آسیا و اقیانوسیه به جام جهانی می‌رفت و ما تنها تیمی بودیم که توانستیم به این تورنمنت راه پیدا کنیم. خب تجربه‌ی زیادی نداشتیم، وگرنه چیزی از تیم‌هایی مثل هلند هم کم نداشتیم. خاطره‌ی خوب من هم همان گلی بود که به اسکاتلند زدم.



علی پروین در سمت راست و در سمت چپ حسن نظری در بازی ایران - هلند

جالب است اگر سه دیدار ایران مقابل تیم‌های ملی پرو، هلند و اسکاتلند را در ذهن شما مرور کنیم. اولین حریف ایران هلند بود.
بازی اول که با هلند بود، واقعا فکر می‌کردیم مثلا هفت‌ـ هشت‌ـ ده‌تا گل می‌خوریم و این‌ها حرفه‌ای هستند و ما حرفه‌ای نیستیم. آن موقع آماتور بودیم. بچه‌ها خوب بازی کردند. یکی دو گل را هم از دست دادند، منتهی دو پنالتی ازشان خوردیم. آن بازی را سه‌ بر صفر باختیم.

در دیدار دوم ایران به مصاف اسکاتلند رفت ...
بازی دوم با اسکاتلند که من بودم، آقای مهاجرانی گذاشت کاپیتان آن تیم را یارگیری کنم و به بازی کاری نداشته باشم. متأسفانه در آن بازی یک توپ آمد توی محوطه‌ی ۱۸ قدم  ما و اسکندریان هم آمد از توپ را از محوطه خطر بزند بیرون، جو جوردن، بازیکنان اسکاتلندی، او را هل داد و ضربه‌ی اسکندریان وارد دروازه‌ی خودمان شد. در نیمه‌ دوم دیگر دیدیم داریم یک بر صفر می‌بازیم، برای همین وقتی بچه‌ها توپ را می‌گرفتند، من کاپیتان آن تیم را ول می‌کردم، آزاد می‌شدم که یک توپ هم در ۱۸ قدم به من رسید که توانستم گل را بزنم و در برابر اسکاتلند به تساوی یک بر یک برسیم.

برسیم به آخرین حریف ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، یعنی پرو.
بازی سوم در مقابل  با پرو بود و ما باید این تیم را شکست می‌دادیم. مه طبق تاکتیک سرمربی تیم، حشمت مهاجرانی بیشتر حمله می‌کردیم، منتها پرو از این موقعیت استفاده کرد و روی ضد حمله‌ها به ما گل زد. اگر ما همان بازی را که با اسکاتلند کرده بودیم، می‌کردیم، پرو را هم می‌توانستیم بزنیم. در همان بازی هم قاسم‌پور شانس داشت که گل بزند، هم من داشتم که متأسفانه نتوانستیم از فرصت‌ها استفاده کنیم. مشکل دیگری که داشتیم و در مورد آن هم بعدها صحبت می‌کردیم، این بود که این خطاهایی که در جام جهانی از ما پنالتی گرفته می‌شدند، آن زمان داورهای ما در مسابقات باشگاه‌های ایران پنالتی نمی‌گرفتند. این بود که بچه‌ها در محوطه‌ی ۱۸ قدم، مثل بازی با تیم‌های داخلی، با قدرت برای تصاحب توپ می‌رفتند و داور بلافاصله پنالتی می‌گرفت. فکر می‌کنم ما در این سه بازی، چهار بار از روی نقطه‌ پنالتی گل خوردیم.

چه خاطراتی دارید از عشق ملت ایران قبل از انقلاب نسبت به فوتبالیست‌های ملی‌پوش ایران؟
واقعا سپاسگزارم. واقعا همیشه جز احترام و تشویق چیزی از مردم ندیدم و خوشحالم که توانستم، یا اصلا کل تیم ملی توانست به این موفقیت دست پیدا کند. ما فقط به خاطر مردم و تشویق آنها بازی می‌کردیم، نه پول.


پاشازاده از جام جهانی ۱۹۹۸ می‌گوید: پیروزی بر آمریکا از شادترین لحظات ورزشی‌ام بود
مهدی پاشازاده (چپ) در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در خط دفاعی تیم ملی ایران حضور داشتمهدی پاشازاده، مدافع تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود. او با درخشش در این جام راه خود را به فوتبال بین‌المللی گشود؛ هر چند حضورش در تیم‌های خارجی عموما با مصدومیت و به دور از هیجان بازی همراه بود.

دوازده سال از حضور تو با تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه می­گذرد. می­شود گفت تقریباً همه ایرانی­ها به یادشان هست که این تیم ملی فوتبال ایران که در ماه نوامبر سال ۱۹۹۷ با حماسه‌سازی از تیم ملی استرالیا در ملبورن عبور کرد و به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه رسید، یک هویت ملی جدیدی به تمام ایرانیان سراسر دنیا بخشید. خودت چه احساسی داری وقتی به آن دوران دوازده‌ـ سیزده سال پیش فکر می­کنی؟
مهدی پاشازاده: واقعاً همیشه خاطرات خیلی خوب و خوشی در ذهن من هست. همچنین فکر می­­کنم که در ذهن همه­ی ملت ما. همه ملت ما، چون دلایل بخصوصی دارم. من حدوداً می­شود گفت دوازده سال از فوتبال ایران دور بودم. ولی آنقدر خاطرات آن جام جهانی خوب است که من هنوز هم وقتی به خیابان می­روم، با اینکه خیلی وقت است که در ایران فوتبال بازی نمی­کنم و چند سالی است که فوتبال را کنار گذاشته­ام، و جای تعجب داشت برای خانمم که مردم هنوز هم همان جوری به من احترام می‌گذارند که یک فوتبالیست در اوجش است و همان­جوری با حرارت از بازی استرالیا گرفته، از بازی یوگسلاوی گرفته، آمریکا و آلمان صحبت می­کنند. از همان جام جهانی ۱۹۹۸ و با حرارت و با غرور. خیلی مهم است که این غرور ملی را ما واقعاً توانستیم به دست آوریم.

تیم فوتبال ملی ایران با سرمربی­گری جلال طالبی در نخستین دیدار جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در شهر "زَنگت اِتیَن" به مصاف تیم ملی یوگسلاوی رفت. یوگسلاوها در آن موقع از وجود فوق ستاره­ای در خط حمله­شان به نام میاتوویچ برخوردار بودند. چه تصاویری در ذهنت زنده می­شود، اگر به یکی-دو روز قبل از دیدار ایران در مقابل یوگسلاوی و ۹۰ دقیقه­ی بازی ایران مقابل یوگسلاوی فکر کنی؟
خود من واقعاً یک خاطراه به ­خصوص داشتم. اولاً می­خواستم حقانیت خودم را در فوتبال ثابت کنم و می­دانستم که این جام جهانی برای من می­تواند راه‌گشای خیلی خوبی باشد. ضمن این که ما چون بازی استرالیا را و قبلش هم بازی کرواسی را انجام داده بودیم، بچه­ ها از لحاظ روحی بالا بودند. دو روز قبل یا یک روز قبل از آن در مصاحبه­ی مطبوعاتی که به من آن‌جا روزنامه­ها گفتند، آنهایی که ترجمه کرده بودند و در تلویزیون گفته شد که میاتویچ گفته بود که فردا در بازی با ایران آقای گلی را دیگر تمامش می­کنم. یعنی بدانید که آقای گلی برای من است. خوب این مسئله خیلی به من برخورد و تصمیمی که داشتم این بود که میاتوویچ را در آن بازی از بازی محو کنم. نه این‌که اصلاً نتواند گل بزند، حتی کاری کنم که تعویض شود یا اصلاً هیچ توپی به پایش نخورد که خدا رو شکر توانستم این کار را انجام بدهم. واقعاً چند تا موقعیت خوب هم داشتیم. بازی خیلی خوبی را جلوی یوگسلاوی انجام دادیم که متأسفانه روی کم‌تجربگی­مان یک گل خوردیم و آن دیگر برمی­گردد به تجربه­ی یوگسلاوی که سالیان سال در جام جهانی و جام ملت­های اروپا بازی کرده بود. ما حق­مان واقعاً باخت نبود. حداقل مساوی بود. ولی خب همه دیدند که ما به شایستگی بازی کردیم و همه راجع به فوتبال ایران صحبت کردند و بعد از بازی ما به‌عنوان بازنده نبودیم. احساس غرور می­کردیم. بازیکنانی که در سطح اول دنیا بازی می‌کنند، در بهترین باشگاه‌ها بازی می­کنند، ما توانستیم که خیلی خوب جلوشان بایستیم و خیلی خوب بازی را اداره کنیم و بتوانیم حتی، یعنی می­توانستیم برنده­ی بازی بشویم که خب متأسفانه نشد.

برسیم به بازی دوم تیم ملی فوتبال ایران در شهر لیونِ فرانسه، مقابل ایالات متحده آمریکا. این بازی بدون شک طلایی­ترین و شیرین­ترین بازی تاریخ فوتبال ملی ایران بود. در این بازی تنها پیروزی تاریخچه­ی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال رقم خورد. از خاطراتت درباره­ی بازی ایران و آمریکا برایمان تعریف کن.
بازی با آمریکا یک چیز خیلی به‌خصوصی بود. درست بعد از بازی با یوگسلاوی، تلویزیون­های فرانسه شروع کردند به جوسازی و کارهای سیاسی کردن. من به شخصه آدم سیاسی نیستم و هیچ موقع وارد سیاست و این جور چیزها نمی‌شوم. من همیشه می­گویم که باید انسان دوست بود و انسان­ها را دوست داشت. ولی متأسفانه این بازی را شروع کردند به سیاسی کردن و آن فیلم معروف "بدون دخترم، هرگز" - اگر اشتباه نکنم چنین اسمی داشت - تلویزیون­های فرانسه دو سه بار پشت سرهم این فیلم را نشان دادند. خب این تاثیر خیلی بدی روی بچه­های ما گذاشت. چون چنین چیزی واقعیت نداشت و مردم ما چنین فرهنگی ندارند و چنین چیزهایی نبود. بالاخره در هر دین و فرهنگی یک سری تعصبات هست، ولی این­ها دیگر خیلی غلیظش کرده بودند و از حد گذرانده بودند. به طور معمولا بازی­های بزرگ را دوست دارم. هیچ موقع قبل از بازی استرالیا، قبل از بازی یوگسلاوی و آلمان استرس نداشتم. تنها شبی که من فکر می­کنم در عمرم، در دوران فوتبالم استرس داشتم، همین یک بازی بود و به خاطر همین یک مقدار ترس داشتم و حالا اصلاً به مسئله سیاسی ربطش نمی­دهم، ولی به هرحال یک چیزهایی بود و نمی­خواستم که غرور ملت­مان جلوی این­ها شکسته شود. و خیلی برایم مهم بود که این بازی را ما ببریم. بچه ­ها واقعاً خیلی خوب کار کردند و توانستند در ۹۰ دقیقه خیلی منظم در دفاع و حمله ظاهر شوند و دو‌ـ یک ببرند و بعدش هم شنیدیم که مردم­مان چقدر خوشحال شدند و به خیابان­ ها ریختند، خب این خستگی از تن­مان در رفت. ضمن این که تنها برد ما در جام جهانی حساب می‌شد، تا آن لحظه و تا این لحظه هم همین­ طور. بالاخره خب همیشه خاطره‌ خوش از این بازی برای­مان می‏ماند.



آیا شادترین لحظه­ زندگی فوتبالی تو، آن چند ثانیه­ای بود که علی دایی پاس به مهدوی­کیا داد و مهدوی­کیا هم گل دوم را به آمریکا زد و بیش از ۲۵ هزار تماشاگر ایرانی در استادیوم لیون فرانسه به جشن و پایکوبی پرداختند؟
این بازی و بازی استرالیا واقعاً شادترین لحظات ورزشی من بود. این دو بازی همیشه در خاطرات می­ماند. همان­ جوری هم که قبلش گفتم، هنوز هم که هنوز است، مردم ما با همان حرارت... و اتفاقاً چند تا از دوستان­مان برای این بازی لطیفه­ی خیلی خوبی هم درست کرده‌اند. می­گویند: «این‌قدر این بازی را نشان بدید که دروازه­بان استرالیا گلی را که خداداد زد، بگیرد». حالا واقعاً هنوز هم با همان حرارت صحبت می­کنند و برای ما هم واقعاً لذت‌بخش است.

دقایق پایانی بازی ایران و آمریکا هم خیلی هیجان­‌انگیز بود با توجه به این ­که ایران دو هیچ جلو افتاده بود، آمریکایی‌ها یک گل زدند و داور هم ۴ دقیقه وقت تلف شده را اعلام کرد. چه هیجانی داشتید در این دقایق اضافه­ی بازی و اگر این هیجان را مقایسه کنی با آن هیجانِ هفت دقیقه وقت تلف‌شده در ملبورن، مقابل تیم استرالیا. آن موقع هم دروازه ایران زیر شلیک تیم حریف قرار گرفته بود و هر لحظه این امکان وجود داشت که این رویای فوتبال ایران از بین برود؟
این واقعاً برای‌مان سخت بود. بالاخره یک گل نمی­تواند اندوخته­ ای کافی برای تیم باشد. ولی خب توانستیم آن فشار را تحمل کنیم. در فوتبال هم عادی بود. ما دو بر یک جلو بودیم، تیم آمریکا دیگر چیزی برای باختن نداشت و سراپا حمله بود. ولی خدا را شکر توانستیم مقاومت کنیم و بازی را خوب اداره کنیم و موقعی که داور آن سوت پایان را زد، من فکر می­کنم که انگار یک کوهی از روی دوش من و بچه­ها برداشته شد و سبک­تر شدیم.

ایران در سومین بازی به مصاف "عقاب‌پوشان" جمهوری فدرال آلمان رفت. با توجه به سه امتیازی که تیم ایران در این گروه کسب کرده بود، حتی یک نتیجه­ی مساوی هم مقابل آلمان می­توانست ایران را به مرحله­ی بعدی برساند. آیا بازی مقابل آلمان را بچه­ها دست‌کم گرفته بودند و گفته بودند که حالا که ما آمریکا را بردیم، دیگر به همه­ی اهدافمان رسیدیم و پرونده جام جهانی بسته است؟
نه، دست کم گرفته نشد. متأسفانه ما همان اسیر تجربه شدیم. نداشتن تجربه هم در بازیکنان و هم در مسئولان. ببینید موقعی که شما در فوتبال یا هر جوری حالا مثلاً می­گویند اگر به بچه­ای قولی را می­دهید، هر چقدر پایین هم هست عمل کنید، اگر حرفی می­زنید، عمل کنید. متأسفانه مسئولین آن موقع بُرد آمریکا را یک پاداش خوبی در نظر گرفتند. قبل از بازی اعلام هم کردند و همین­طور قبل از جام جهانی یک پاداشی را اعلام کردند که اگر ما به جام جهانی برویم، هرکدام از فوتبالیست­ها صاحب یک خانه می­شوند که هیچ­کدام از این­ها اجرا نشد. خوب اولی اجرا نشد. گفتیم باشد، ما آمدیم جام جهانی که بازی­مان را انجام دهیم. وقتی ما این بازی را بردیم، متاسفانه دوباره اجرا نشد و به فاصله­ی دو- سه روز حرفی که یکی از مسئولان زد، این بود که گفت اگر ما میلیاردها خرج می­کردیم، نمی­توانستیم این‌قدر برای ایران تبلیغ کنیم و پیشرفت کنیم. واقعاً این بُرد یا این جام جهانی از لحاظ مادی نمی­ شود روی آن قیمتی گذاشت. ولی متاسفانه کم‌لطفی کردند. پول­ های زیادی جاهای دیگر خرج می­ شد، ولی همان اندک پاداشی که قرار بود به ما بدهند، ندادند و واقعاً بچه ­ها دل‌شکسته شده بودند. و همچنین مسئولان و حالا به طور کلی کادر آن جوری که باید عمل نکردند، حرفه­ای عمل نکردند و آن جور که باید ما را از نظر روحی قبل از بازی می­ ساختند، نساختند. از لحاظ حرفه‌ای صد در صد روی بازی تمرکز نداشتیم.

چه قولی برای پیروزی در مقابل آمریکا داده شده بود؟
یک پاداش نقدی گفته بودند که فقط سی درصد آن را به ما دادند و گفتند همین و چیز دیگری نیست و این قطعاً شرایط خوبی را برای ما به‌وجود نیاورد.

آیا در آن موقع موقعیت پیگیری برایتان وجود نداشت که بروید و بگویید که چرا به قولتان پای­بند نیستید؟
نه ما اگر می­خواستیم پیگیری کنیم ... من آن برگه­ای را که در جام جهان یبه من داده­اند که یک واحد یا یک دستگاه آپارتمان به شما تعلق می­گیرد، هنوز دارم. هنوز هم که هنوز است من فقط عکس آن آپارتمان را دیدم، و خودش را هیچ‌وقت ندیدم. ما اگر می­توانستیم پیگیری کنیم، یا باید می­گفتیم بازی نمی­کنیم که این از لحاظ اخلاقی درست نبود و مردم روی ما جور دیگری فکر می­کردند. ولی متاسفانه بعد از بازی استرالیا خیلی تبلیغات منفی روی فوتبالیست­ها شد و هنوز هم که هنوز است من با این مسئله در ایران درگیر هستم و خیلی جاها سؤال­های بی­ربطی می‌شود که فوتبالیست­ها پول زیاد می­گیرند، فوتبالیست­ها آن موقع خیلی گرفتند. من واقعاً از این همه چیزی که بعد از آن، این که هر کسی آمد در تلویزیون و گفت ما این پاداش را می­دهیم، زمین می­دهیم، ولی هیچ­کدامشان واقعیت نداشت و فقط سوء استفاده­های تبلیغاتی بود متاسفانه.

اما پیامد جام جهانی برای شخص تو خیلی خوب بود. تو آن موقع فوری به باشگاه بایرن لورکوزن آلمان انتقال یافتی.
صد در صد. برای من خیلی خوب بود. هرچند بعدها در هر تیمی که بودم با مصدومیت روبه‌رو شدم، اما... بله، آن چیزی که من در فوتبال می­خواستم، حداقل تا حدودی به آن رسیدم. شاید اگر مصدوم نمی­شدم، خیلی بالاتر می­توانستم برسم. ولی خدا را شکر از تلاشم توانستم که بالاخره پاداشم را از این لحاظ در فوتبال بگیرم.

مهدی جان، فوتبال ملی ایران از سال ۱۹۹۸ جهانی شد. در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان ایران توانست با تیم­هایی مانند پرتقال تا دقیقه­ی ۶۵ بازی یک رقابت هم‌سطحی را به نمایش بگذارد. می­شود گفت که فوتبال ایران داشت در صحنه­ی جهانی فوتبال مطرح می­شد. چرا پس از سال ۲۰۰۶ فوتبال ایران چنین سقوط وحشتناکی را داشت تا مسئله به جایی کشید که فوتبال دوستان ایران نگران دیدار ایران مقابل سنگاپور هم بودند؟
متاسفانه تصمیم­گیری­ها در ایران خیلی بد است. شما ببینید بعد از آن جام جهانی ما تا چند وقت سرمربی نداشتیم. بعد انتخاب مربی­ها. یعنی کاملاً احساسی و کاملاً غیرمنطقی انجام می­شود. هنوز هم که هنوز است، حتی در لیگ­مان مربی­هایی که انتخاب می­شوند کاملاً احساسی و کاملاً رابطه­ای و خیلی یک طرفه است. یعنی روی هیچ منطق فوتبالی که در اروپا هست، انجام نمی‌شود. از رئیس فدراسیون ما گرفته ... از رئیس تربیت بدنی­مان گرفته، همین جوری انتخاب‌ها، نظر من این است، یک اشتباه را با یک اشتباه دیگر می­خواهیم جبران کنیم. یعنی ما پستی را به یک نفر می­دهیم، بعد می­گوییم که این پست خوب نبود. حالا برویم این پست دیگری که مثلاً سرمربی­گری است را بدهیم به یک آدم محبوب، تا این تحت­الشعاع آن قرار نگیرد. ولی این انتخاب­ها درست نیست. امروز به من زنگ زدند و گفتند که مدیر استقلال می‌خواهد عوض شود. من اصلاً نه موافقم نه مخالفم. ولی این جوری هم نمی­شود که شما هرسال یکسال، یکسال و نیم، یک مدیر غیر ورزشی را بیاورید توی فوتبال، و تا می­آید آشنا شود، دوباره یکی دیگر را بیاورید. این می­رود، آن می‌آید و آن می­رود و این می‌آید. این واقعاً بی­ ثباتی را نشان می­دهد. مثلاً اگر قرار است آقای آشتیانی باشد، ده سال آقای آشتیانی بشود مدیر یا پنج سال بشود، یا بگویید بعد از سه سال رأی­ گیری می­ شود، بعد از پنج سال رأی­گیری می‌شود. یک مدیر بدانند که واقعاً سال دیگر یا فصل دیگر هست یا نیست، تا بتواند برنامه‌ریزی کند. بتواند کاری  انجام دهد. متاسفانه در ایران هر کسی بیاید، مقطعی است و چون می­داند شش ماه دیگر نیست، این "شلم شوربا" در فوتبال ما هم صد در صد به‌خاطر انتخاب­های اشتباه، و اشتباه را با یک اشتباه دیگر جبران کردن است.

بگذار به آن شفاف اشاره کنیم مهدی جان. آیا این یک اشتباه عمدی است؟
- نمی ­شود گفت که اشتباه عمدی است. اشتباه عمدی نیست. شما شاید تا ته خیابان را تا حدودی ببینی که چه اتفاقی می ­افتد، ولی سهل‌انگاری­ها و تمرکز نکردن در کارهای­مان در ایران هست و خیلی مُد است. من در این‌جا هم که می‌آیم خیلی عذاب می­کشم. می­بینیم که حتی هر کسی مثلاً از پلیس راهنمایی، راننده تاکسی ... یعنی ما عادت نکردیم که به شغل­مان احترام بگذاریم. اگر این شغل را انتخاب کردیم، گناهش تقصیر بقیه نیست و سعی کنیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم. ما اگر در انتهای خیابان را می­بینیم که چاله یا یک گودال هست، ما اگر با سرعت ۱۰۰ برویم، نمی­توانیم ته کوچه بایستیم و احتمال افتادنمان آن‌جا هست، با این حال می­گوییم حالا شاید آخر کوچه سمت راست یک خیابانی بود، شاید! ولی اگر نبود، ما می­افتیم.


آندرانیک تیموریان از جام جهانی ۲۰۰۶ می‌گوید: بازی در برابر رونالدو هیجان‌انگیز بود
"آندو" تیموریان در دیدار تیم ملی فوتبال ایران در برابر تیم مقدونیه در سال ۲۰۰۹، خشنود از به ثمر رساندن گل نخست خود و تیم ایرانآندرانیک تیموریان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان تیم ملی فوتبال ایران را همراهی می‌کرد. او در این تورنمنت ۳ بار در برابر تیم‌های مکزیک، پرتغال و آنگولا به میدان رفت. "آندو"، یازیکن تیم فول‌هام، از خاطرات خود در این جام می‌گوید.

اگر به سال ۲۰۰۶ نگاه کنی، چه خاطراتی در ذهنت زنده می‌شود باتوجه به این که تو در این سال با تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حضور داشتی؟
سال ۲۰۰۶ سال خیلی خوبی بود. هم برای خودم، هم برای خانمم و هم برای کسانی که برای من زحمت کشیده بودند و توانستم مراحل ترقی را خیلی خوب طی کنم در تیم ملی و سه بازی خوب و دیدنی هم از خودم به جا بگذارم. در ذهن تمام ایرانی‌هایی که در سال ۲۰۰۶ بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی را دنبال کرده و دیده بودند و فکر می‌کنم تمام مردم ایرانی که بازی‌های تیم ملی را دنبال کردند، حتما خاطره‌ی خیلی خوبی دارند و من هم بازی‌های خودم را هیچ وقت از یاد نمی‌برم و فراموش نمی‌کنم.



تو در سال ۲۰۰۶ به عنوان شوتینگ استار یا ستاره‌ی تازه‌وارد و شگفتی‌ساز داخل لیست برانکو ایوانکویچ سرمربی وقت تیم ملی فوتبال ایران شدی و فوری هم در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران بازیکن فیکس شدی . حالا یک نگاه دقیق‌تر بیندازیم به خاطراتت. در سه بازی ایران در جام جهانی آلمان بازی نخست مقابل مکزیک در شهر نورنبرگ، دومین بازی مقابل پرتغال در فرانکفورت و بازی سوم مقابل آنگولا در شهر لایپزیک. چه خاطراتی هنوز در ذهنت داری؟
خاطره‌ اولی که به یادم می‌آید، فکر می‌کنم حدود ۲۲ سالم بود که در عرصه‌ی بین‌المللی با پیراهن مقدس کشورم برای تیم ملی ایران در جام جهانی بازی کردم و فکر می‌کنم با ۲۲ سال، با تجربه‌ی کمی که داشتم و فقط پنج‌تا بازی برای تیم ملی ایران کرده بودم به صورت رسمی، خب همه شگفت‌زده بودند که یک فوتبالیست جوان چه طور می‌تواند در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران باشد. خب مربی به من اعتماد کرد و من هم فکر می‌کنم در آن مقطع جواب اعتمادش را دادم. خاطره‌‌ای که از بازی اول یادم می‌آید، واقعاً گل یحیی گل محمدی بود که به تیم مکزیک زد و من اولین و نزدیکترین کسی بودم که ایشان را در آغوش گرفتم و فکر می‌کنم این یکی از قشنگ‌ترین خاطرات بازی اولم بود، مقابل مکزیک. در رابطه با بازی دوم در فرانکفورت، فکر می‌کنم در وهله‌ی اول ورزشگاه فرانکفورت یکی از قشنگ‌ترین ورزشگاههای کشور آلمان است و بازی‌کردن در سن ۲۲ سالگی در برابر کریستیانو رونالدو، دِکو و بازیکن‌هایی که در آن مقطع بازی می‌کردند برای تیم پرتقال، برایم خیلی هیجان‌انگیز بود.

به عقیده‌ خیلی از فوتبال دوستان ایران، تیم ملی فوتبال ایران علی‌رغم باخت دو بر صفر مقابل پرتقال یک بازی قابل قبول و عملکرد زیبایی را به نمایش گذاشت!
درست است. خب ما تا دقیقه‌ی ۶۵ خیلی خوب مقابله کردیم در برابر تیم پرتقال. متأسفانه این گل ناگهانی که دِکو از فاصله‌ی ۳۰ متری به ما زد، واقعا تیم‌مان را غافلگیر کرد. خودتان می‌دانید گل خوردن در جام جهانی و برگشتن به بازی خیلی سخت خواهد بود. و متأسفانه ما نتوانستیم به بازی برگردیم و بازی مساوی کنیم و بازی را دو بر صفر از دست دادیم.

حالا سرانجام رسیدیم به بازی آخر ایران مقابل آنگولا. در این مورد هم لطفا خاطراتت را برای ما زنده کن.
در جریان بازی فکر نمی‌کنم چیز خاصی از بازی با آنگولا به خاطرم بیاید. فقط آخر بازی بود که ما باید با جام جهانی در کشور آلمان خداحافظی می‌کردیم و واقعا اشک توی چشمهایم جمع شده بود و هیچ وقت آن لحظه را فراموش نخواهم کرد.

به نظر تو تیم ملی فوتبال ایران چی کم آورد که نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی صعود کند؟
فکر می‌کنم کمی بدشانسی آوردیم و بخت لازم را در سه بازی آخر، نداشتیم. وگرنه فکر می‌کنم ایران لیاقت این را داشت که در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حضور داشته باشد.

پرسش پایانی من از تو شاید کمی جنبه‌ی خصوصی داشته باشد. آندو جان تو چهارسال است که در فوتبال انگلیس فعال هستی و هم تو را به عنوان یک جوان خانواده دوست می‌شناسند. چه طور توانستی در طول این چهار سال دوری از خانواده‌ات را تحمل کنی؟
من خیلی به خانواده‌ام احترام می‌گذارم و همیشه و هر روز باید با آن‌ها صحبت کنم و همین طور به برادرهایم و خانواده و خانمم هم به همین شکل و اگر صحبت نکنم، اصلا نمی‌توانم آن روز راحت باشم. من خیلی به خانواده وابسته هستم و لحظه لحظه‌ای که از آن‌ها دور هستم، واقعا در کشور انگلستان حس می‌کنم. اما این شغل من است، زندگی حرفه‌ای، فوتبال حرفه‌ای با این مسائل همراه است. خانم من معلم است و نتوانست اینجا پیش من باشد



تنزل رتبه ارغوان رضایی

تنيسور زن ايراني‌الاصل با سقوط دو پله‌اي در فهرست رده‌بندي برترين‌هاي جهان مواجه شد.

                         

ارغوان رضايي كه با پيراهن فرانسه در مسابقات بين‌المللي حضور مي بايد، در رده بندي اخير اعلامي، با دو پله سقوط مواجه شد. وي اكنون در رده بيست و يكم برترين هاي جهان قرار گرفته است.
اين افت در حالي صورت گرفت كه وي در مسابقات آزاد فرانسه حذف شد و به نتيجه مطلوبي دست نيافت. رضايي چندي پيش توانست در رقابت‌هاي آزاد مادريد با غلبه بر ونوس ويليامز از ايالات متحده امريكا (نفر دوم رده‌بندي برترين ها)، به عنوان نخست دست يابد. وي توانسته تا امروز، مبلغي بيش از دو ميليون دلار را به عنوان پاداش كسب كند.
در فهرست اعلامي، سرنا ويليامز، ونوس ويليامز (هر دو از ايالات متحده) و كارولين وزنياكي (از دانمارك) بر سكوهاي اول تا سوم تكيه كرده اند.



نیکبخت به صبا پیوست

عليرضا نيکبخت واحدي بازيکن فصل گذشته تيم فوتبال استيل آذين تهران به تيم صباي قم پيوست
قرارداد عليرضا نيکبخت واحدي با تيم فوتبال صبا قم به مدت يک فصل مي باشد.
پيش از اين مسئولان باشگاه صبا با سهراب بختياري زاده و مرتصي کاشي بازيکنان فصل گذشته خود براي تمديد قرارداد به توافق دست يافته بودند.
همچنين مسئولان تيم فوتبال سايپا نيز با سه بازيکن فصل گذشته خود براي تمديد قرارداد به توافق رسيدند.
داريوش يزداني، اميد شريفي نسب و جواد آشتياني با حضور در باشگاه سايپا به مدت يک سال ديگر قرارداد خود را تمديد کردند.
علي لطيفي و جابر انصاري بازيکنان فصل گذشته تيم فوتبال صباي قم نيز با باشگاه سايپا قرارداد داخلي امضا کردند.
باشگاه پاس همدان نيز با فرهاد خيرخواه بازيکن سابق تيم تراکتورسازي تبريز قراردادي دوساله به امضا رساند.
نبي‌اله باقري‌ها مدافع فصل گذشته پرسپوليس تهران با عقد قراردادي يک ساله به تيم فوتبال مس کرمان پيوست.




10 دعوای تاریخی سلطان با رعایا

بدون ترديد اگر بخواهيم نام آدم‌هاي اسمي فوتبال ايران را پشت‌سر هم رديف كنيم، «علي پروين» فصل مشترك سه نفر اول همه فهرست‌ها خواهد بود. او كه در دوران بازيگري يكي از بهترين‌هاي فوتبال كشورمان بود، در عصر مربيگري هم دوران باشكوهي را از سر گذراند. اگرچه هيچ‌گاه ادعاي پروين مبني بر فتح 25 جام قهرماني در معيت پرسپوليس به اثبات نرسيد، اما نمي‌توان كتمان كرد كه عناوين شماره هفت تاريخي فوتبال ايران بسيار پرشمار و مهم بوده است.

به نوشته گل؛ پروين كه در برهه‌اي شدت محبوبيتش در فوتبال كشورمان يك ركورد محسوب مي‌شد و موفق به دريافت لقب جاودانه «سلطان» از زبان هوادارانش شد، البته كاراكتر جنجال‌برانگيزي هم داشته كه به تبع آن، دعواها و مجادلات گوناگوني را از سر گذرانده است. به بهانه بازگشت پر سر و صداي علي آقا به فوتبال كه با كنار رفتن دوست قديمي‌اش حشمت مهاجراني هم همراه بود، بد نيست نگاهي به مهمترين مناقشات سلطان با رعايا در اين سال‌ها بيندازيم! دعوايي كه شايد خيلي زود به تعداد آن اضافه شود.


منصور اميرآصفي؛ علي آقا مربي را دور زد
ليگ پنجم تخت جمشيد، علي پروين كه به عنوان كاپيتان پرسپوليس - قدرتمندترين تيم آن زمان - اسم و رسم گزافي به‌هم زده بود، با منصور اميرآصفي دچار مشكل شد. اميرآصفي آن روزها سرمربي سرخپوشان به حساب مي‌آمد و هرگز نمي‌توانست تصور كند درافتادن با يك بازيكن نظير علي پروين، چه عقوبتي براي وي به همراه دارد. در عين حال، درگيري پروين جوان با سرمربي‌اش به دور ماندن او از تركيب اصلي پرسپوليس در چند مسابقه متوالي انجاميد. مقارن با اين اتفاقات، علي پروين به رايزني با علي عبده - مالك تيم - پرداخت و بعد از هماهنگي با وي، دست به اقدامي عجيب زد.

وقتي در يكي از مسابقات علي پروين كماكان از تركيب ثابت تيم دور مانده بود و دست بر قضا تيم هم نيمه اول را با يك گل از حريف عقب بود، مسوول تداركات تيم به دستور علي پروين در رختكن را به روي اميرآصفي بست تا با پشت در ماندن سرمربي تيم، يك كودتا در پرسپوليس رخ بدهد!


حسن حبيبي؛ دور از جام ملت‌ها
در آستانه جام ملت‌هاي آسيا 1980 كه در كويت برگزار شد، اختلاف نظر بين علي پروين و حسن حبيبي - سرمربي وقت تيم‌ملي - اوج گرفت. گرچه به دليل قلت رسانه‌هاي گروهي در آن زمان، هرگز محتوا و موضوع اصلي درگيري پروين و حبيبي فاش نشد، اما به هر تقدير همين اختلاف‌نظرها به دور ماندن يكي از بهترين فوتباليست‌هاي تاريخ كشورمان از تركيب تيم‌ملي براي بازي‌هاي كويت انجاميد.


محمد مايلي‌كهن؛ اتوبان يک طرفه معروف
اواسط دهه گذشته شمسي، محمد مايلي‌كهن كه همواره براي علي پروين نقش يك دستيار، شاگرد و رفيق صميمي را ايفا مي‌كرد، يك مصاحبه بسيار جنجالي عليه سلطان انجام داد. آن روزها پروين روي نيمكت سرخپوشان تركتازي مي‌كرد و قهرماني‌هاي متعدد را به دست مي‌آورد، اما مايلي‌كهن كه خود نيز در آن دوره يك مربي صاحب‌نام محسوب مي‌شد، چشمان خود را بست و حرف‌هاي عجيبي را عليه پروين به زبان آورد. شايد مايلي‌كهن مترصد به دست آوردن جايگاه در پرسپوليس بود، اما به اين دليل يا هر علت ديگري، واكنش شديدي به پروين نشان داد. اين، يكي از اولين گفت‌وگوهاي توفاني مايلي‌كهن به حساب مي‌آيد. پروين هرگز به آن مصاحبه مايلي‌كهن پاسخ نداد.


بهروز رهبري‌فرد؛ گل و شيريني بگيرم؟!
درگيري‌هاي لفظي و متعاقب آن قهر و آشتي‌هاي علي پروين با بهروز رهبري‌فرد به يك سريال در فوتبال اواخر دهه هفتاد ايران تبديل شده بود. شايد تعداد دفعاتي كه مدافع آن روزهاي سرخپوشان به منظور آشتي با پروين گل و شيريني تهيه كرد و راهي نمايشگاه ماشين سورتمه در هفت‌تير شد، به تعداد انگشتان يك دست هم مي‌رسيد! مشاجره‌هاي پروين و رهبري‌فرد دلايل متعددي داشت كه غالبا شايعه پيوستن بهروز به استقلال هم چاشني آن مي‌شده است، اما يكي از اين دعواها به بازي پرسپوليس و الانصار بازمي‌گشت.

بعد از اين ديدار آسيايي كه سرخپوشان طي آن موفق شدند با سه گل حريف لبناني را از پيش‌رو بردارند، بهروز رهبري‌فرد علنا در رختكن به بدگويي از تاكتيك‌هاي پروين پرداخت و به‌ويژه اجازه نفوذ به هاشمي‌نسب از طرف سلطان را به باد انتقاد گرفت. عده‌اي معتقدند اين مساله ريشه در حسادت رهبري‌فرد به هاشمي‌نسب داشت، اما هرچه بود مثل هميشه اين نوع انتقادها به واكنش قهري پروين انجاميد.


اكبر غمخوار؛ مدير فني يعني كشك
مي‌توان ادعا كرد نخستين كسي كه به شكل جدي تابوي سلطانيزم علي پروين در فوتبال ايران را شكست، اكبر غمخوار بود. مديرعامل متنفذ سرخپوشان كه بعد از ناكامي تيم در ليگ دوم حرفه‌اي و به منظور ايجاد تغيير و تحولات گسترده در اين مجموعه به پرسپوليس آمده بود، به اندازه‌اي به پر و پاي پروين پيچيد كه سرمربي سنتي قرمزها درنهايت مجبور به ترك تيم محبوبش شد.

غمخوار براي هدايت پرسپوليس در ليگ سوم گزينه‌هاي متعددي را مطرح كرد، اما درنهايت وينكو بگوويچ - مربي وقت موفق فولاد - را به تهران آورد و به پروين پيشنهاد كرد در كسوت مدير فني به حيات كاري خود در پرسپوليس ادامه بدهد. سلطان بعد از شنيدن اين پيشنهاد غمخوار، واكنش عجيبي نشان داد و يكي از معروفترين جمله‌هاي تاريخ فوتبال ايران را به زبان آورد: «مدير فني يعني كشك!» همان پستي كه امروز آن را در استيل‌آذين پذيرفته است.


محمود خوردبين؛ يار وفادار كجا رفت؟!
روابط علي پروين و محمود خوردبين از دوران بازيگري تا همين سال‌هاي اخير هميشه حسنه بوده است. خوردبين به اندازه‌اي به پروين نزديك بود كه نقش سرپرست دائمي پرسپوليس در زمان هدايت سلطان را ايفا مي‌كرد.

پروين و خوردبين به اندازه‌اي رفقاي گرمابه و گلستان بودند كه هواداران پرسپوليس در مدح اين رابطه شعار هم ساخته بودند: «يار وفادار علي، خوردبينه!» در عين حال، همين رابطه بسيار خوب، پيش از ليگ هفتم به كلي از ميان رفت. در شرايطي كه پايگاه خوردبين نزد علي پروين از دوران غمخوار سست شده بود، بازگشت محمود خان به پرسپوليس قبل از ليگ هفتم، به نوعي تير خلاص بر شقيقه روابط اين دو نفر محسوب مي‌شد.حبيب كاشاني و حميد استيلي در چارت پرسپوليس ليگ هفتم، جايي براي پروين در نظر نگرفته بودند، اما خوردبين حكم سرپرستي همين تيم را گرفت و هم‌اكنون هم مشغول به كار است.


حسين هدايتي؛ اجراي دستمزد كلان
يكي از متاخرترين مشاجره‌هاي لفظي علي پروين، مربوط به درگيري او با همين حسين هدايتي است. پروين وقتي براي چندمين‌بار تصميم گرفت به فوتبال برگردد، راهي تيم استيل‌آذيني شد كه مالكيت آن در اختيار حسين هدايتي است. اين مرد پولدار به منظور بازگرداندن استيل‌آذين به ليگ‌برتر ريخت و پاش زيادي كرده بود و با اعتماد به كادر همكاران علي پروين، عنوان امور فني اين تيم پرحاشيه را به سلطان سپرد.

با اين حال اوضاع بر وفق مراد پيش نرفت و پس از حذف شدن استيل‌آذين در مرحله پلي‌آف، مخاصمه جنبه آشكار پيدا كرد. هدايتي با انتقاد از سياست پروين در جذب بازيكنان مسن پرداخت و مدعي شد اين مربي، يك ميليارد و 150 ميليون تومان دستمزد براي خودش در نظر گرفته است! پروين هم مقابل پاسخ هدايتي را داد، اما به هر حال اين دو نفر اخيرا آشتي كردند.


داريوش مصطفوي؛ از پكن تا بچه سلطان
ريشه مشاجره امروز علي پروين با داريوش مصطفوي، به بازي‌هاي آسيايي پكن در سال 1990 برمي‌گردد. آن روزها رابطه سلطان با داريوش مصطفوي به اندازه‌اي شكرآب شده بود كه دبير كل وقت فدراسيون فوتبال تصميم گرفت همراه تيم به كشور چين سفر نكند؛ شايد هم تصميم گرفتند او را نبرند! اما به هر تقدير پروين آن تيم را در مسابقات مزبور به عنوان قهرماني رساند.

روابط اين دو نفر، از آن زمان به بعد هرگز رو به بهبودي نگذاشت و امروز در قامت اختلاف بر سر پرونده حضور محمد پروين در پرسپوليس، دوباره احيا شده است. در پي عدم توفيق استيل‌آذين در صعود به ليگ‌برتر، همگان منتظر بودند محمد پروين سر از پرسپوليس دربياورد، اما فرزند سلطان در يك چرخش عجيب به سايپا رفت. او حتي با پرسپوليسي‌ها قرارداد داخلي هم امضا كرده بود. امروز علي پروين مدعي است مصطفوي در راه اين انتقال كارشكني كرده است!


علي دايي؛ شاگرد ناخلف
شايد علي دايي هم مشمول قوانين نانوشته سلطان مي‌شد: «همه بايد از من كوچكتر باشند!» علي پروين اخلاق خاصي داشت. او نمي‌توانست بزرگتر و محبوبتر از خودش را تحمل كند. عده بسياري بر اين عقيده هستند كه اخراج احمدرضا عابدزاده و حتي مهدي هاشمي‌نسب از پرسپوليس به اين دليل بود كه آنها مرزهاي محبوبيت پروين را درهم نورديده بودند و سكوها را به تشويق كسي غير از سلطان وامي‌داشتند.

علي دايي افتخارات زيادي را كسب كرد، اما دعواي سنگيني با علي پروين انجام داد كه مهمترين نمود آن به ليگ سوم حرفه‌اي مربوط مي‌شود. غمخوار در پروژه پروين‌زدايي خود، علي دايي را به عنوان يكي از ليدرها انتخاب كرده بود و اين دو نفر، خيلي پيش از آنكه بتوان حد زد، رو در روي يكديگر قرار گرفتند اما پروين اين روزها با دايي هم آشتي كرد و همين چند هفته پيش يك جمله در وصف او گفت: «50 سال ديگر هم مثل دايي نخواهد آمد.» همان دايي‌اي كه چند سال پيش در مورد او گفته بود: «دو تا روپايي هم بلد نيست بزند.»


محمد دادكان؛ خوبه خودش پرسپوليسيه!
بعد از قهرماني در ليگ اول حرفه‌اي، علي پروين در راه تكرار اين عنوان در سال بعد، به پست رقيب بسيار سرسختي به نام سپاهان خورد. زردپوشان اصفهاني كه با فرهاد كاظمي نمايش‌هاي خوبي ارايه مي‌دادند، در واپسين هفته‌هاي ليگ دوم، پرسپوليس را كاملا از كورس قهرماني بيرون راندند و جام را به نصف جهان بردند. اين موضوع اعصاب علي پروين را به هم ريخته بود؛ تا جايي كه بعد از شكست خانگي مقابل ملوان در ورزشگاه تختي، او در اوج عصبانيت به سمت جلال مرادي، داور مسابقه دويد اما هدف او رييس وقت فدراسيون، يعني محمد دادكان بود.

هر چند كه پروين ادعا كرد هدف او از اين تعقيب و گريز كوتاه، رسيدن به يكي از بازيكنان تيمش بوده است، اما اختلافات او با محمد دادكان قابل كتمان نبود. سوت‌هاي مشكوك جلال مرادي كه هيچ‌گاه مقبول طبع سلطان قرار نداشت، باعث شد پروين به سمت دادكان فرياد بزند: «اين چه وضع داوريه؟ خوبه اين آقا خودش بازيكن پرسپوليس بوده...!» بعدها شركت دادكان در جشن قهرماني سپاهان و سخنراني او در همين مراسم، موجبات دل‌آزردگي بيشتر پروين و بخشي ديگر از پرسپوليسي‌ها را فراهم كرد.



کریمی با استیل آذین تمدید کرد

كريمي: مي‌خواهم سال‌هاي آخر فوتبالم را در تهران بگذرانم

 بازيكن شماره 8 باشگاه استيل آذين گفت: خوشحالم كه باز هم براي استيل آذين بازي مي‌كنم و مي‌خواهم سال‌هاي آخر فوتبالم را در تهران بگذرانم.

                     
علي كريمي پس از تمديد قرارداد با باشگاه استيل آذين گفت: فصل خوبي را در استيل آذين سپري كردم و پس از مذاكرات با مسئولان اين باشگاه براي تمديد قرارداد به مدت يك فصل ديگر به نتيجه رسيديم. استيل آذين تيم كم حاشيه و خوبي است. شرايط اين تيم را مساعد ديدم و قراردادم را تمديد كردم.

كريمي عنوان كرد: پيشنهاداتي از تيم‌هاي مختلف دريافت كرده بودم اما فصل گذشته از شرايط استيل آذين راضي بودم و از سويي ترجيح مي‌دادم در تهران بمانم. به همين جهت قراردادم را تمديد كردم و خوشحالم كه باز هم براي استيل آذين بازي مي‌كنم. مي‌خواهم سال‌هاي آخر فوتبالم را در تهران بگذرانم.

وي با اشاره به فعاليت اين باشگاه در فصل نقل و انتقالات گفت: فكر مي‌كنم يارگيري خوبي داشته‌ايم و نسبت به تيم‌هاي ديگر بهتر عمل كرده‌ايم. با اين شرايط تيم قدرتمندي آماده شده و اميدوارم موفق به كسب عنوان قهرماني شويم. من فكر مي‌كنم اين مجموعه توان قهرماني را دارد. استيل آذين حالا يكي از شانس‌هاي اصلي قهرماني است اما بايد سخت تلاش كنيم تا به اين هدف برسيم.

كريمي گفت: اميدوارم همه در كنار هم تلاش كنيم و با موفقيت در مسابقات ليگ پاسخ خوبي به زحمات آقاي هدايتي و آقاي آجورلو بدهيم. اميدوارم همه اعضاي تيم در پست‌ها و جايگاه‌هاي خودشان به خوبي تلاش كنند تا شاهد موفقيت استيل آذين باشيم.




دایی به ژوهانسبورگ می رود

آقای گل فوتبال ملی جهان برای حضور در مراسم افتتاحیه مسابقات جام جهانی 2010 چهارشنبه هفته جاری راهی ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی می‌شود.
علی دایی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس و عضو کمیته فوتبال فیفا، با دعوت رسمی از سوی سپ بلاتر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، چهارشنبه هفته جاری راهی شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی می شود تا در مراسم افتتاحیه جام جهانی 2010 حضور داشته باشد.

این مراسم پنجشنبه شب در ورزشگاه ساکرسیتی برگزار می‌شود که فرانتس بکن باوئر رئیس کمیته فوتبال فیفا، علی دایی و سایر اعضای این کمیته در آن حضور خواهند داشت.

علی دایی آقای گل فوتبال ملی جهان به دعوت بلاتر در مراسم مرحله نخست قرعه کشی جام جهانی 2010 حضور داشت اما به دلیل مشکلات شخصی از حضور در مراسم قرعه کشی مرحله نهایی این رقابت‌ها عذرخواهی کرد.





افشاگری ضیا آذری

افشاگری ضیاء آذری پیرامون جولان باورنکردنی در ورزشگاه آزادی به یمن ترکمنچایی دیگر؛
300 هزارتومان، اجاره 8 هکتار زمین اسب‏سواری مرد خودروساز!
الان یک بهره برداری در مجموعه ورزشی آزادی در پروژه‏ای مشابه 4 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و سالیانه 500 میلیون تومان نیز اجاره می‏دهد و بعد از 10 سال نیز باید بدون دریافت یک ریال از دولت مجموعه را تحویل دولت بدهد و برود، آن وقت جای دیگر قراردادی که زیر یک میلیارد در آن سرمایه گذاری شده، سالی 4 الی 5 میلیون تومان اجاره می‏دهد و بعد از سی سال نیز قرار است رقمی سنیگن برای تحویل مجموعه به دولت، به بخش خصوصی پرداخت شود و این خود نشان می‏دهد وضعیت قرارداد به چه شکل است!
با گذشت بیش از یک دهه از احداث مجموعه اسب سواری ورزشگاه آزادی و برخی مجموعه‏های دیگر در بزرگ ترین مجموعه ورزشی ایران، حقایقی تلخ از قراردادی وحشتناک از حسن ضیاءآذری مدیر مجموعه ورزشی آزادی که عملکرد نسبتاً موفق و باثباتی در اداره این مجموعه طی دوره حضورش در این حوزه داشته، منتشر شد و او در افشاگری بی‏سابقه از بذل و بخشش بیت‏المال به مدیر یک شرکت خودروسازی خبر داد که ابعاد فاجعه و نوع واگذاری، یادآور واژه‏ای جز قرارداد ترکمنچای نیست؛ واژه‏ای که مدیر وسیع ترین مجموعه ورزشی کشور نیز با آن موافق است و تاکید می‏کند عزم مطالبه بیت المال در دوره علی سعیدلو در این بخش محقق شده است.

مجموعه ورزشی آزادی به عنوان نماد اماکن ورزشی ایران، جایگاه وسیع ترین و استراتژیک ترین مجموعه ورزشی کشور را در اختیار دارد و علی رغم گذشت بیش از 35 سال از تاریخ احداث و بهره برداری‏اش، به واسطه وسعت زمین در نظر گرفته شده برای آن و بلااستفاده ماندن بخش وسیعی از 460 هزار مساحت این مجموعه، همچنان علاوه بر بازسازی، روند توسعه و احداث سالن‏ها، پیست‏ها و زمین‏های استاندارد برای رشته‏های مختلف ادامه دارد و این اتفاق مثبت و منفی است که ظرفیت بحث‏های مفصل کارشناسی و تخصصی را دارد.

BOT یا "Build- Operate -Transfer" یکی از شش روش معمول در احداث پروژه‏های عمرانی است که در ورزش نیز به کار گرفته شده و در سال‏های اخیر برخی مجموعه‏های ورزشی در سطح کشور از جمله بخش‏هایی از مجموعه‏های ورزشی آزادی و انقلاب تهران با این روش احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت. در این روش ساخت که در زمان ریاست مصطفی هاشمی طبا بر سازمان تربیت بدنی همزمان با افزایش حجم ساخت و سازها شدت گرفت و در ادوار بعد از او نیز به وقوع پیوست، احداث و بهره‌برداری توسط بخش خصوصی صورت می‏پذیرفت و سپس بعد از یک دوره زمانی و بازگشتن سود حاصل از احداث این مجموعه توسط سرمایه گذار خصوصی، انتقال کل مجموعه ساخته شده به بخش دولتی مالک زمین صورت می پذیرد.

این روش فارغ از نقاط مثبت یا منفی که از پردازش به آنها پرهیز شد، با اتفاقات ناخوشایندی نیز همراه بوده است؛ عقد قراردادهایی باور نکردنی و واگذاری امتیازاتی کلیدی و سخاوتمندانه به برخی اشخاص از جمله این اتفاقات است که شاید برجسته ترین آنها را در ورزش کشور بتوان واگذاری حدود 8 هکتار زمین مجموعه ورزشی آزادی به منوچهر غروی مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی ایران خودرو و چهره مشهور خودروسازی ایران و شریکش است که در قبالش قرار است پس از سی سال که چیزی از این مجموعه باقی نمانده و نیاز به ساخت دوباره دارد، سازمان تربیت بدنی 45 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی را به این دو باز پرداخت کند تا مجموعه‏ را تحویل بگیرد. جزئیات این معامله تلخ را در گفت و گوی تابناک با حسن ضیاءآذری بررسی شد.

آقای آذری، در چند مدت اخیر به خصوص مسائلی پیرامون شرق و جنوب شرق مجموعه ورزشی آزادی مطرح شده که چندین مجموعه با وضعیت نه چندان شفاف فعالیت دارند و شاخص ترین مجموعه از این گروه نیز مجموعه وسیع سوارکاری آزمون است که قراردادش در مدیریت‏های پیشین سازمان تربیت بدنی و شرکت نگهداری و توسعه اماکن ورزشی بسته شده است. نظرتان در خصوص اینکه به زعم بسیاری این قرارداد حکم یک قرارداد ترکمنچای را داشته است و قرارداد مذکور در عمل در ازای هیچ بسته شده، چیست و اصلاً این قرارداد با چه محتوایی منعقد شده است؟
مجموعه سوارکاری که در ضلع جنوب شرقی مجموعه ورزشی فعالیت دارد، به نوعی در قالب یک قرارداد BOT سرمایه گذاری و بهره برداری منعقد شده که شکل گیری اش در سال 1376 بوده است. در این قرارداد آنقدر مشکلات وجود دارد که پیگیر از طریق مراجع قضایی باشیم و در پی آن هستیم تا انشاالله بتوانیم موارد مورد ادعایمان را در محاکم صالحه به اثبات برسانیم و در جهت منافع عامه و بیت المال قدمی برای مجموعه بزرگ ورزشی آزادی برداریم.

این پرسش برای روشن شدن ماجرا مطرح است که آیا در قراردادهای اینچنینی که مجموعه ورزشی توسط بخش خصوصی احداث و در یک دوره زمانی مورد بهره برداری قرار می‏گیرد و تحویل کارفرمای دولتی می‏شود، چه استانداردهایی اعم از سقف زمان قرارگرفتن مجموعه در اختیار بخش خصوصی و همچنین میزان و درصد اجاره بهایی که در نظر گرفته شده وجود دارد و آیا این قرارداد در چهارچوب و یا عرف قراردادهای مشابه BOT تنظیم شده بوده است؟
آنچه قانون نصریح می‏کند، کارشناسی شدن آورده طرفین قرارداد است و کارشناسان دادگستری باید در خصوص نحوه و میزان استهلاک آورده طرفین نظر بدهند که این آورده قرارداد می‏شود. ما هرچند به ارزش گذاری این مجموعه نیز حرف داریم اما در این مقطع اینقدر از آنچه اجرا می‏شود، مواردی مورد ادعایمان به لحاظ ماهیتی است که در مورد شکلش فعلاً لزومی نمی‏بینیم وارد شویم. ما از مسائل شکلی تنظیم قرارداد عبور می‏کنیم و عمده مسائلی که برای تنظیم قرارداد باید رعایت می‏شده که شده است. البته زمان و رقم این قرارداد خیلی عجیب است؛ عرصه این قرارداد حدود 4 هکتار یا 3-4 هکتار ذکر شده در حالی که از همان ابتدا تصرف یا به زعم ما تعرض به 6/7 هکتار صورت می‏گیرد و در واقع تمامی اعداد و ارقام ذکر شده در قرارداد از روز نخست اجرای این قرارداد، توسط مدیران وقت شرکت توسعه و تجهیز دو برابر آنچه در قرارداد ذکر شده تحویل داده شده است. این قرارداد با اصلاحاتی که سال بعد از انعقاد به آن افزوده شده، از 20 سال به مدت 30 افزایش یافته است و امروز با متورم شدن عدد اجاره آنچه دست دولت را در عوض بهره برداری از 8 هکتار می‏گیرد، حدود 300 هزار تومان است!

این مجموعه دارای چه امکاناتی است و آیا مثلاً فکر نمی‏کنید این مجموعه سوارکاری برای بخش خصوصی زیان ده باشد و قرارداد سخت گیرانه‏ای به نفع دولت بسته نشده است؟!
این مجموعه دارای امکانات خوب و قابل توجهی است و پیمانکار علاوه بر فعالیت‏های عملیاتی، مکلف به پیگیری فعالیت‏های فنی رشته سوارکاری نیز در این مجموعه بوده است. شهروندان هم اگر بخواهند بدانند هزینه نگهداری یک اسب چقدر است می‏توانند مراجعه کنند و رقم قابل توجه نگهداری هر اسب را ضرب در تعداد اسب‏های این مجموعه بکنند و هزینه‏های این مجموعه اسب سواری کسر شود، یک عدد بسیار درشتی به عنوان سود حاصل می‏شود. من به عنوان یک ایرانی و شهروند برایم چنین اقداماتی قابل هضم نیست، به همین دلیل پیشنهاداتمان را به رئیس سازمان تربیت بدنی دادیم و طریقی که فرمودند این بود که بروید حرفتان را در محاکم بزنید و اگر تشخیص داده شده محق هستیم، رای خواهیم گرفت که در همین چهارچوب این کار را کلید زدیم و از کمتر از یک سال پیش این پیگیری‏ها رسماً صورت پذیرفته است.

فکر نمی‏کنید قدری دیر وارد عمل شده‏اید و در طول این دوره طولانی 12 ساله باید این مسئله مورد پیگیری حقوقی قرار می‏گرفت؟
قرارداد تشریفاتی دارد که در قانون به آن اشاره شده و باید ابتداً از طریق هیات حل اختلاف پیگیری شود که پیش از این از این طریق پیگیر این ماجرا بوده‏اند که دنبالش هستیم از این مکانیزم مشکل را حل کنیم اما اینقدر فاصله‏های نگاه زیاد است که بعید به نظر می‏رسد که چنین شود. الان یک بهره برداری در مجموعه ورزشی آزادی در پروژه‏ای مشابه 4 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و سالیانه 500 میلیون تومان نیز اجاره می‏دهد و بعد از 10 سال نیز باید بدون دریافت یک ریال از دولت مجموعه را تحویل دولت بدهد و برود، آن وقت جای دیگر قراردادی که زیر یک میلیارد در آن سرمایه گذاری شده، سالی 4 الی 5 میلیون تومان اجاره می‏دهد و بعد از سی سال نیز قرار است رقمی سنگین برای تحویل مجموعه به دولت، به بخش خصوصی پرداخت شود و این خود نشان می‏دهد وضعیت قرارداد به چه شکل است!

آیا اصلاً نرمال است که پس از سی سال برای یک فضای اسب سواری که طبیعتاً بعد از این دوره طولانی مستهلک شده و نیاز به ساخت دوباره یا بازسازی کلی در حد ساخت دارد، رقمی میلیاردی توسط مجموعه ورزشی آزادی برای تحویل گرفتن این مجموعه اسب سواری از بخش خصوصی پرداخت شود؟!
نکته جالب اینکه در قرارداد اولیه که دوره بهره برداری بخش خصوصی نیز بیست سال بوده، قرار بوده پس از پایان این دوره بخش خصوصی این مجموعه را در عوض دریافت 30 درصد ارزش اعیانی مجموعه، تخلیه کنند اما در قرارداد بعدی که در همان دوره ثبت شده این 30 درصد به 45 درصد افزایش یافته و در واقع باید نصف سرمایه گذاری صورت پذیرفته به سرمایه گذار پرداخت شود تا تازه مجموعه به دولت پس از سی سال تحویل داده شود! من چون این قرارداد پراشکال با منافع عامه مردم در تعارض است، از دستگاه قضایی خواهش می‏کنم این مسئله به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد و بین ما و بهره بردار که الان به نام آقایان طالبیان و غروی تحت عنوان باشگاه آزمون است، حکم صادر شود.

جوابمان را نگرفتیم؛ آیا اصلاً بعد از این استهلاک سی ساله، مجموعه آزمون چنین ارزشی خواهد داشت و به لحاظ تجربی چیزی از این مجموعه برای تحویل بعد از سه دهه باقی مانده است؟
همواره قرارداد برد - برد مطلوب است که در آن هم به سرمایه گذاری بخش خصوصی و هم به حقوق احترام گذاشت و نسبت به درآمد حاصله هر دو طرف حظی ببرند اما آنقدر فاصله بین سودی که مجموعه می‏برد و عددی که به دولت و مجموعه ورزشی آزادی به عنوان مالک زمین می‏رسد، زیاد است که این سود را ده‏ها برابر ارزش تعامل انتهای قرارداد برای بازگرداندن مجموعه به بخش دولتی می‏دانم. البته همانطور که گفتید در نظام مهندس عمر مفید برای یک مجموعه مشخص است و بعد از سی سال نمی‏توان بر روی یک مجموعه حساب کرد، چون دیگر ارزشی برای دولت نخواهد داشت و مستلزم رسیدگی و بازسازی اساسی است اما باز هم می‏گویم این را فرع می‏دانم و اصل موضوع همان فاصله قابل ملاحظه درآمد این مجموعه سوارکاری با سود حاصله برای دولت و منافع عامه است می‏دانم و از جهتی نیز این مسئله برای ما جای بحث دارد که در حال حاضر دو بار زمین ثبت شده در قرارداد در تصرف یک تعرض بهره بردار قرار دارد و ما هم نمی‏توانیم از طریق بی‏قانونی با بی‏قانونی برخورد کنیم و از طریق قانون پیگیر خواهیم بود و با توجه به آنکه یک سابقه خوب از دقت نظر دستگاه قضایی داریم، خوشبینم که دستگاه قضا با درایت پیگیر این ماجرا باشند و از حقوق مردم دفاع کنند.

با این موضوعاتی که بیان کردید، این پرسش برای هر مخاطبی به وجود می‏آید که چگونه مدیران وقت سازمان تربیت بدنی و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به عقد چنین قراردادی رضایت داده‏اند؟ اگر من باب مثال بنده به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی قراردادی با مبلغ هزار تومان برای خرید مجموعه ورزشی آزادی مقابل شما و مدیران سازمان ورزش بگذارم، شما نباید قبول کنید و من به عنوان بخش خصوصی طبیعتاً از دریافت سود بیشتر نه تنها اکراه نداشته که باید استقبال نیز بکنم. چرا مدیران وقت حاضر شده‏اند چین قراردادی باورنکردنی را امضاء کنند و نمی‏توان به سرمایه گذار گفت چرا قرارداد بسته‏ای؟!
ببینید این مسئله را باید مدیران وقت سازمان تربیت بدنی و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور (دوره حضور مصطفی هاشمی طبا) پاسخ دهند و خیلی‏ها باید در این ارتباط پاسخگو باشد و اینجا هم بزرگ ترین ابهامی این است که چرا به جای حدود چهار هکتار، از روز اول حدود حدود هکتار به تصرف بهره بردار درآمده است.

به تصرف بخش خصوصی درآمد یا خلاف قانون بیش ازقرارداد زمین تحویل بخش خصوصی داده شده است؟!
بنده در ان زمان در مجموعه ورزشی آزادی نبودم و نمی‏دانم در آن زمان چه گذشته اما از آن زمان که آمده‏ام، اوضاع به همین شکل بوده است و با تحقیقات میدانی که داشته‏ام برای این موضوع از روز اول به همین میزان تصرف صورت پذیرفته و مسئولان وقت شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور باید پاسخگویش باشند.



دعوای بین ترابیان و شمس

شمس در فوتسال ایران بازیکن جابجا می‌کرد / تاج عامل این توهین‌هاست

رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال با انتقاد از اتهامات سرمربی مستعفی تیم ملی و رفتارهای نایب رئیس این فدراسیون گفت: شمس با متهم کردن افراد به دروغ گویی، اهانت را از حد گذارنده و این بار مصمم هستم ایشان را از صحنه فوتسال ملی کنار بگذارم.
پس از قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در یازدهمین دوره رقابتهای قهرمانی آسیا اوضاع این رشته پرافتخار رو به بحرانی شدن گذاشت و حسین شمس و عباس ترابیان به عنوان دو رکن اصلی فوتسال علیه یکدیگر موضع گیری کردند که در نهایت به استعفای شمس و موافقت ترابیان با این استعفا منجر شد.

حسین شمس روز شنبه به افشاگری در مورد دست های پشت پرده برای برکناری اش و نقش عباس ترابیان در این ماجرا اشاره کرد. رئیس کمیته فوتسال نیز شنبه شب با حضور در برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفتگو به افشاگری جدیدی در فوتسال دست زد و حتی پای مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال را هم به میان کشید.

ترابیان در شروع این مصاحبه با اشاره به گفتگوی سرمربی تیم ملی گفت: شمس با متهم کردن افراد به دروغ  گویی، اهانت را از حد گذارنده و این بار مصمم هستم ایشان را از صحنه فوتسال ملی کنار بگذارم.

وی ادامه داد: متاسفانه حسین شمس به رغم توانایی فنی زیادی که دارد فردی احساسی است و همیشه در هنگام بدست آوردن یک پیروزی بزرگ به همراه تیم ملی با بیان حرفهای نامربوط و تنش زا شیرینی قهرمانی فوتسال را به کام مردم و ورزش کشور تلخ می کند و در این شرایط ویژه که اکنون بوجود آورده به عنوان پدر فوتسال کشور، دیگر نمی توانم وی را به عنوان سرمربی قبول کنم و این موضوع را هم به اطلاع فدراسیون رسانده ام.

عباس ترابیان در ادامه برای نشان دادن عمق اختلافش با سرمربی مستعفی تیم ملی فوتسال گفت: اگر آقای کفاشیان تمایلی به ادامه حضور من در کمیته فوتسال و امور بین الملل فدراسیون فوتبال دارد باید بین من و شمس یکی را انتخاب کند.

رئیس کمیته فوتسال با اشاره به دیگر حواشی سرمربی مستعفی تیم ملی فوتسال گفت: اگر حضور و نفوذ من نبود، اظهارات شمس درباره علمکرد مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در نحوه تقسیم جوائز برترینها در جام باشگاههای آسیا در اصفهان،‌ جرائم و محرومیت سنگینی را برای وی بدنبال داشت. یا موارد دیگر خطاهای شمس نظیر درگیری با شمسایی که موجب حذف این بازیکن بزرگ از تیم ملی شد یا شکایتهای متعددی که از دخالتهای شمس در مورد باشگاهها و جابجا کردن بازیکن و رفتن او به کویت برای ترانسفر بازیکن بدست ما رسید.

ترابیان با متهم کردن حسین شمس به جابجایی بازیکن گفت: متاسفانه آقای شمس هیچگاه شان سرمربی تیم ملی را راعایت نکرد و من بایستی معترض می شدم.

رئیس کمیته فوتسال ایران در پاسخ به این سوال که با وجود این تخلفاتی که اشاره کردید چرا با ایشان برخورد لازم نشد، گفت: متاسفانه در فدراسیون فوتبال افرادی هستند که با حمایتهای نابجای خود که برای مقاصد شخصی است این فضا را برای ادامه رفتارهای اقای شمس ایجاد کردند.

ترابیان در اینجا از مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل دخالتهایش در امور فوتسال به شدت انتقاد کرد و گفت : آقای تاج باعث و بانی اهانتهای اخیر حسین شمس سرمربی مستعفی تیم ملی فوتسال به بنده است. متاسفم که ایشان ناجوانمردانه از این مسیر برای تسویه حساب پیش می رود و مصمم هستم با او برخورد کنم حتی اگر به قیمت حذف من از فدراسیون فوتبال تمام شود.

ترابیان در مورد اعتراض شمس سرمربی مستعفی به مطرح شدن نام سرمربی دیگری برای تیم ملی فوتسال ایران گفت: در جلسه ای که اخیرا من به  همراه عزیز محمدی و تاج در حضور رئیس سازمان تربیت بدنی برگزار کردیم آقای سعید لو به اظهارت شمس به شدت معترض بود و هنگامی که صحبت از تعیین نفر دیگری برای هدایت تیم ملی فوتسال ایران شد، سعیدلو پرسید آیا نفر بهتری به جای شمس دارید ؟ من گفتم فراوان! مثلا آقای هرمانتس که استاد خود آقای شمس هم بوده است.

ترابیان اضافه کرد: متاسفانه آقای تاج بعد از جلسه با شمس تماس می گیرد و همه محتوای جلسه را آنطور که خودش می خواهد به وی می گوید و این آدم احساساتی را علیه ما تحریک می کند و موجب واکنشهای تند آقای شمس نسبت به بنده و آقای کفاشیان رئیس فدراسیون شد.

رئیس کمیته فوتسال همچنین از تلاشهای خودش برای انتخاب شمس به عنوان بهترین مربی جهان از طرف سایت فوتسال پلنت یاد کرد و گفت: این عنوان را شمس از من دارد و متاسفم که امروز مزدم را اینطور می گیرم.

ترابیان در مورد دلیل پخش نشدن مسابقات فوتسال از شبکه سه سیما هم گفت: بر خلاف آنچه که دبیر شورای هماهنگی ورزش اعلام کرده است تلویزیون ازبکستان آمادگی لازم را داشت و تمامی مسابقات بصورت زنده از همان دور مقدماتی برای کشورهای مختلف آسیایی پخش شد.

رئیس کمیته فوتسال افزود: پخش نشدن بازیهای ما کار را به جایی کشاند که برخی بازیکنان تیم فوتسال لبنان به عنوان کنایه به ما می گفتند مسابقات ما در لبنان بصورت زنده پخش می شود، چرا کشور شما پخش نمی کند!؟ و من با توجه به دلگیری بازیکنان تیم ملی از این رفتار شبکه سه و برای حفظ روحیه آنها در مصاحبه ای گفتم ای کاش بازیهای تیم ملی فوتسال هم پخش زنده شود ، همین! با این حال بازهم برای پخش بازی فینال از دوستان شبکه سه ممنون هستم.

شمس در پي شكايت از ترابيان:
اميدوارم يك بار براي هميشه اين لمپن‌ها مجازات شوند و از فوتبال بروند

 سرمربي مستعفي تيم ملي فوتسال با اعلام شكايت از عباس ترابيان گفت: اميدوارم يك بار براي هميشه اين لمپن‌ها را از فوتبال خارج كنند.

                    
حسين شمس در خصوص اظهارات عباس ترابيان رئيس كميته فوتسال مبني بر جابجايي بازيكنان توسط سرمربي تيم ملي فوتسال عنوان كرد: با توجه به اينكه در ايران نيستم شكايتي را از طريق ايميل به دست پسرم رساندم تا وي آن را تقديم كميته انضباطي فدراسيون فوتبال كند. حرف هاي ترابيان بايد با اسناد و مدارك باشد و خدا كند ايشان در خصوص ادعاهايش مداركش را ارائه كند.

وي با تاكيد بر اينكه اين بار مثل دفعه گذشته كه از وحيد شمسايي شكايت كرده بود، كوتاه نمي آيد، اظهار داشت: وقتي از يك بازيكن تيم ملي شكايت كردم آقايان كريمي و چند تن ديگر وساطت كردند اما در خصوص اين آقا تصميمم عوض نخواهد شد و تا پاي مجازات او مي ايستم. كساني كه بازيكنان و مربيان را نردبان خود مي كنند و پس از گرفتن پست و مقام اين اظهارنظرها را انجام مي دهند بايد پاي صحبت هاي خود بايستند و در غير اين صورت بايد مجازات شوند.

شمس تاكيد كرد: اميدوارم يك بار براي هميشه اين لمپن ها را از فوتبال خارج كنند تا بدون سند و مدرك عليه كسي حرف نزنند.

سرمربي مستعفي تيم ملي فوتسال كه در كره جنوبي بسر مي برد، گفت: فعلا در ايران نيستم و تمام تمركزم بر روي كلاس هاي تدريس است. اينجا آبروي ايران مطرح شده و به عنوان يك مدرس ايراني مسئوليت دارم اما مطمئن باشيد پس از بازگشت شكايتم را تا روز آخر پيگيري مي كنم و اگر كميته انضباطي شكايتم را پيگيري نكرد از طريق مراجع قضايي اقدام مي كنم.
تاج: شمس و ترابيان از توهين به هم بپرهیزند
 نايب رئيس اول فدراسيون فوتبال گفت: شمس و ترابيان هر دو قابل احترام هستند و بايد از توهين به هم بپرهيزند.
                            
مهدي تاج درباره وضعيت فوتسال اظهار داشت: بدون شك ايران قدرتمندترين تيم فوتسال در آسيا و تيم چهارم در جهان است و با تلاش مسئولان قبلي فدراسيون و عباس ترابيان، حسين شمس و بازيكنان تيم ملي به دست آمده است.سرمايه گذاري چه در گذشته و چه در حال و آينده هميشه خوب بوده و جاي سرمايه گذراي بيشتر وجود دارد.

تاج گفت: بايد تلاش كنيم و نبايد به اين سادگي اين موقعيت هاي طلايي را از دست بدهيم.تمام تلاش من و فدراسيون فوتبال اين است كه اين جمع دوست داشتني را حفظ كنيم.بايد تلاش كرد كه فوتسال خوب و مانند گذشته، قدرتمند در آسيا و دنيا باشيم.

وي درباره تماس شمس با او گفت: آقاي شمس با من تماس گرفتند و درباره مسايل فوتسال و سفر به كره جنوبي مواردي را اعلام كردند كه هفته آينده جلسه اي راجع به فوتبال برگزار و تصميم نهايي را اعلام خواهيم كرد. من خواهشمندم طرفين از مصاحبه امتناع كنند چون هر دو قابل احترامند و از توهين به يكديگر بپرهيزند، زيرا شمس و ترابيان براي فوتسال زحمت زيادي كشيده اند.

رئيس کميته فوتسال فدراسيون فوتبال گفت: اگر با استعفاي حسين شمس موافقت نمي شد بنده از فوتسال مي رفتم.

 عباس ترابيان در رابطه با استعفاي شمس گفت: وقتي که ما در ازبکستان بوديم و بعد از قهرماني در آسيا با شمس صحبت کردم و قرار شد زماني که به تهران برگشتيم مسائل و مشکلات تيم را با مسئولين در ميان بگذاريم تا انشاءالله برطرف شود ولي متاسفانه از روزي که به تهران آمديم مصاحبه هاي تندي از وي عنوان شد و تا اين حد که شمس بنده و کفاشيان را به دروغ گويي متهم کرد. شمس از نظر فني مورد تاييد ما بود اما احساساتي بودن بعضي مواقع کار دست او مي داد.

وي در رابطه با استعفاي شمس نيز گفت: او بدون هيچ هماهنگي و مشورت اقدام به اين کار کرد و عنوان کرده بود که بنده به دنبال مربي خارجي بودم که چنين چيزي اصلا صحت نداشت. شمس درهمه موارد دخالت مي کرد و تا موفقيتي نصيب تيم مي شد خود را همه کاره فوتسال مي دانست. در صورتي که مسائل مديريتي و اداري به وي ارتباط نداشت، همان طور که بنده به خود اجازه نمي دادم در مسائل فني دخالت کنم.

ترابيان با تاكيد بر اين كه اگر بعد از اين همه توهين‌ها استعفاي شمس مورد قبول واقع نمي شد من از فوتسال مي رفتم، گفت: ما شنبه جلسه اي با مسئولين فدراسيون داشتيم که قرار شد يک معاونت فوتسال تشکيل شود که ما آن را به فال نيک مي گيريم. هم اکنون مشکلاتي داريم که با قولهايي که گرفته ايم انشاء الله حل خواهد شد.

رئيس کميته فوتسال فدراسيون فوتبال با اعلام حمايت از تيم‌هاي پايه به خبرنگار راديو ورزش گفت: طي روزهاي آينده نسبت به جذب يک مربي خوب و کاربلد خارجي اقدام خواهيم کرد تا بتوانيم در جام جهاني 2012 بر افتخارات فوتسال ايران بيافزاييم.

جدیدترین اظهارت ترابیان:
در مورد تماس تاج با شمس اشتباه کردم/ صحبت‌ها چیز دیگری بوده است!
رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال گفت: بعد از اینکه تحقیق کردم متوجه شدم حسین شمس با تاج تماس گرفته و در جریان اتفاقات فوتسال قرار گرفته است!

عباس ترابیان که شنبه شب تاکید کرده بود تکلیفش را با مهدی تاج - نایب رئیس فدراسیون فوتبال مشخص خواهد کرد- بعدازظهر روز یکشنبه اظهاراتش را در پایگاه خبری فدراسیون فوتبال تغییر داد تا به نوعی روابط با تاج را حسنه نگه دارد.

وی در مورد اتفاقات اخیر فوتسال گفت: درباره مطالبی که حسین شمس در مورد مهدی تاج مطرح کرده بود، تحقیق کردم و معلوم شد که این نایب ‌رئیس فدراسیون نبوده که با شمس تماس گرفته بلکه سرمربی تیم ملی فوتسال با او تماس گرفته است.

عباس ترابیان ادامه داد: مواردی هم که شمس می‌گوید از مهدی تاج شنیده صحت ندارد. تاج در مورد مسائل دیگری با وی صحبت کرده است.

وی درباره مسائلی که بین تاج و شمس رد وبدل شده گفت: درباره سفر های خارجی شمس صحبت شده است و اصلا درباره هرمانتس و یا شخص دیگری صحبت نشده است.

ترابیان همچنین در مورد پذیرش و یا عدم پذیرش استعفای حسین شمس از سرمربیگری تیم ملی فوتسال گفت: امروز جلسه ای با رئیس فدراسیون داشتم و مساله را از جهات مختلف بررسی کردیم اما ما درباره سرمربی تیم ملی هر تصمیمی بگیریم به صورت جمعی خواهد بود و در زمان مقتضی این تصمیمی را اعلام خواهیم کرد.









شمس استعفا کرد

حسین شمس سرمربی تیم فوتسال با ارائه استعفا به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال از تیم ملی کشورمان کناره گیری کرد.

حسین شمس در بازگشت از مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا تاکید کرد با شرایط فعلی حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتسال کشورمان نیست و تصمیم به جدایی از این تیم دارد.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در بازدیدی که روز چهارشنبه از کمپ تیم‌های ملی داشت، اعلام کرده بود هنوز نامه‌ای که نشان دهنده استعفای رسمی حسین شمس از سرمربیگری تیم ملی فوتسال باشد را ندیده و نمی تواند در این خصوص اظهارنظری صریح داشته باشد.

حسین شمس که ظاهرا این بار تصمیم به جدایی‌اش از تیم ملی قطعی است، متن استفعای خود را تنظیم و روز سه شنبه به عباس ترابیان رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال ارائه کرده است. ترابیان نیز امروز نامه استعفای حسین شمس را در اختیار رئیس فدراسیون فوتبال قرار داد تا در این خصوص تصمیمات مقتضی اعمال شود.

باید دید این بار فدراسیون فوتبال چه واکنشی به استفعا شمس نشان خواهد داد. آیا استعفای این مربی پذیرفته می شود یا اینکه او بازهم به فعالیت خود در کنار تیم ملی ادامه خواهد داد.

شانزدهم مرداد 1385 و در شرایطی که تیم ملی فوتسال ایران در شوک ناکامی در هشتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا بود، حسین شمس به عنوان جانشین ژوراندیرو برزیلی در این تیم انتخاب شد.

شمس پس از قبول مسئولیت تیم ملی فوتسال ایران با بهره گیری از حمایت و پشتیانی کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال چهره این تیم را در جوان کرد و ضمن دستیابی به سه عنوان قهرمانی در آسیا، راهیابی به مرحله دوم مسابقات جام جهانی 2008 برزیل و کسب نتایج درخشان در این مسابقات، فوتسال ایران را تا رده چهارم رنکینگ جهان ارتقا داد.

دیگر حاضر به همکاری با این فدراسیون نیستم/ جانم را برداشتم و فرار کردم
سرمربی مستعفی تیم ملی فوتسال ایران گفت: با شرایط فعلی حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال نیستم و دیگر به تیم ملی فوتسال ایران بازنمی گردم.

حسین شمس با بیان این مطلب افزود: کارم با فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتسال تمام شده است. با این فدراسیون که از دید مدیرش مهمترین کار تیم ملی فوتسال قهرمانی در جام جهانی است و ارزشی برای قهرمانی آسیا قائل نیست دیگر نمی توانم همکاری داشته باشم.

وی در ادامه افزود: آقای کفاشیان اگر برای تیم ملی فوتسال ایران ارزش قائل بود حداقل برای استقبال از این تیم به فرودگاه می آمد و فقط به یک تبریک بسنده نمی کرد. آن هم برای تیمی که بهترین نتایج تاریخ فوتسال ایران را در آسیا کسب کرده و توانسته بود مقابل بهترین تیم‌های قاره نتایجی فوق العاده کسب کند.

سرمربی مستعفی تیم ملی فوتسال ایران با تاکید بر اینکه دیگر نمی توانسته شرایطی که بین فدراسیون فوتبال و این تیم حاکم بوده است را تحمل کند افزود: رئیس فدراسیون فوتبال یک عذرخواهی نه از من بلکه به جامعه فوتسال بدهکار است و تا زمانی که این عذرخواهی را نکند، محال است به تیم ملی بازگردم.

شمس با تاکید دوباره بر اینکه به تیم ملی فوتسال ایران بازنمی گردد در واکنش به اظهارات اخیر علی کفاشیان که روز چهارشنبه اعلام کرده بود هنوز متن استعفای حسین شمس بدستش نرسیده است، گفت: من روز سه شنبه نامه استعفای خود را به آقای ترابیان رئیس کمیته فوتسال دادم. حتما نامه سلسله مراتب اداری خود را طی کرده تا بدست رئیس فدراسیون برسد و ایشان دیر متوجه کناره گیری من از تیم ملی فوتسال شده‌اند.

وی با بیان اینکه تنها 25 درصد از رقم قرارداد خود با فدراسیون فوتبال را دریافت کرده است افزود: هنوز با من تسویه حساب نشده و پول پاداشم را نیز پرداخت نکرده‌اند. اگر هم پولم را ندهند، مهم نیست. من فقط با افرادی کار می کنم که صداقت داشته باشند.

سرمربی مستعفی تیم ملی فوتسال ایران خاطر نشان کرد: پنج ماه است که از فدراسیون فوتبال هیچ پولی دریافت نکرده‌ام. این فدراسیونی که اینقدر مدعی است، پول مربیانش را بدهد، پول من نه، دیگر مربیان تیم ملی فوتبال. من که جانم را برداشتم و از دست این فدراسیون فرار کردم.





رضایی ،فشنگچی،نوری با پرسپولیس قرارداد بستند

باشگاه پرسپوليس صبح امروز با غلامرضا رضايي، اميرحسين فشنگچي و محمد نوري ‌بطور رسمي قرارداد دو ساله منعقد کرد.
به نقل از سايت رسمي باشگاه پرسپوليس؛ "غلامرضا رضايي" بازيکن سابق تيم فوتبال فولاد خوزستان،‌امروز با حضور در باشگاه پرسپوليس، قراردادي دو ساله اي را امضا کرد و سپس قراردادش را در هيئت فوتبال استان تهران نهايي کرد. اين بازيکن در فصل بعد با شماره 10 براي پرسپوليس به ميدان خواهد رفت.
ضمن اين که "امير حسين فشنگچي" بازيکن سابق تيم فوتبال صباي قم نيز امروز قرارداد دو ساله اش را با باشگاه پرسپوليس بطور رسمي امضا کرد تا در فصل بعد با شماره 23 اين تيم به ميدان برود.
خريد امروز پرسپوليسي ها به اين دو بازيکن منتهي نشد و "محمد نوري" هافبک سابق تيم صباي قم نيز امروز با حضور در باشگاه پرسپوليس قراردادي دو ساله با اين تيم امضا کرد. اين بازيکن پس از نهايي کردن قراردادش در هيئت فوتبال استان تهران، توانست شماره 14 پرسپوليس را از آن خود کند تا در فصل بعد، با اين شماره براي سرخ پوشان پايتخت به ميدان برود.




قله اورست،قاتل طبیعی کوهنورد کور شد

يتر كينلاچ كوهنورد بريتانيايي ساعت يك ظهر و زير پرتو درخشان آفتاب بر بام دنيا اورست ايستاده بود و به عكس گرفتن از مناظر اطراف مشغول بود اما قله اورست به عنوان قاتل طبیعی بسیاری از کوهنوردان پرسابقه که فتحش از بزرگ ترین افتخارات هرکوهنورد حرفه‏ای محسوب می‏شود، یکی از بهترین روزهای زندگی‏اش رو چون شب برایش سیاه کرد و بام دنیا را علاوه بر سکوی افتخاری ماندگار، به گور او تبديل کرد.

به نقل از ايندپندنت؛ پيتر كينلاچ كوهنورد بريتانيايي زمانی که پایش به قله اورست رسید و با پوشش‏های محافظتی چهره عکس‏های یادگار را بر بام دنیا گرفت، هیچ گاه تصور نمی‏کرد دیگر نتواند زیبایی‏هایی که داشت از آنها لذت می‏برد را بار دیگر تجربه کند و این آخرین لحظاتی باشد که سفیدی برف را مشاهده می‏کند و پس از آن مرگ در آغوشش خواهد گرفت اما چند دقيقه این اتفاق افتاد و ناگهان بينايي خود را از دست داده و تيم مجبور به رها كردنش شد تا از سرما جان بسپارد.

هنگام فرود تيم راهنماي آقاي كينلاچ متوجه مي شود كه وي هماهنگي و تمركز خود را از دست داده و مرتب سر خورده و به زمين مي خورد و سپس راه رفتن عادي را از سر مي گيرد. بعد از يك ساعت وي از ديويد اوبرايان سرپرست تيم درخواست عجيبي كرده و از او مي خواهد كه به وي نشان دهد چگونه از نردبان پايين برود. وي در ابتدا گفته بود كه بيناييش دچار اختلال شده و سپس تاييد كرده كه هيچ چيز را نميتواند ببيند.



چهار ساعت طول مي كشد تا آقاي اوبرايان و شرپاي همراه اين كوهنورد به وي كمك مي كنند تا از صخره قارچي در حدود 1000 پايي زير قله پايين بيايد. تلاش براي پايين آوردن اين كوهنورد 28 ساله با رسيدن 2 شرپاي ديگر همراه با تزريق دارو و دادن اكسيژن  براي 8 ساعت ديگر ادامه مي يابد و كار به جايي مي‏رسد كه خود آنها نيز به طرز خطرناكي نيازمند دريافت كمك مي شوند و مجبور به ترکش شده و تلاش مي كنند تا به رغم خستگي طاقت فرسا و سرمازدگي در ساعت 5:30 دقيقه صبح خود را به كمپ برسانند.

جسد آقاي كينلاچ همچنان در منطقه مرگ قله اورست باقي مانده و ممكن است هيچ‏گاه ديگر كشف نشود. وي  كوهنوردي 30 ‏امی است كه در 5 سال گذشته در اين كوهستان جان خود را از دست مي دهد. وي چهارشنبه گذشته جان خود را از دست داده بود اما خبر مرگ او روز گذشته در سايت اورست نيوز منتشر شده است.

اين جوان اسكاتلندي كه يك متخصص آي تي در پليس مرسي سايد بوده است آرزو داشته تا بلندترين قله هاي 7 قاره جهان را صعود كند و تاكنون موفق به صعود به 4 قله شده و اورست پنجمين قله او بود. وي قصد داشت پس از اورست به كارتنژ پيراميد اندونزي و مونت وينسون در قطب جنوب صعود كند و از صعودهايش براي افزايش آگاهي مردم در مورد بنياد خيريه OCD براي كمك به بيماران داراي وسواس فكري استفاده مي كرد.

خونريزي شبكيه (خونريزی سلولهاي پشتي چشم) يكي از بيماري‏هاي خطرناکی است كه كوهنوردان در مواقعي دچار آن مي شوند. ارتفاع زياد باعث رقيق شدن خون و افزايش فشار آن شده و منجر به بيرون زدن خون از سلولهاي شبكيه به بافت‏هاي اطراف آن مي شود و اگر منجر به ماندن کوهنورد در کوه و مرگش نشود، کاهش شدید بینایی نصیب خوش شانس ترین کوهنورد دچار چنین شرایطی خواهد شد.

برخي محققان بيان كرده اند بيش از يك چهارم كوهنورداني كه به اورست صعود مي كنند به اين بيماري دچار مي شوند كه در اكثر مواقع خفيف بوده و اثر قابل توجهي بر بينايي ندارد و بعد از چند هفته هم با بازگشت به ارتفاعات پايين تر از بين مي رود. اما به نظر مي رسد در مورد اقاي كينلاچ اين عارضه بسيار شديد بوده و منجر به از بين رفتن كامل بينايي و بروز عواقب مرگباري شده است تا از این پس کوهنوردان بیش از این جوانب ایمنی را در صعود به هیمالیا و حمله به قله اورست لحاظ کنند.



پرواز دختر ورامینی از خانه 26 متری تا کاپیتانی تیم ملی

دختر 15 ساله ورامینی از خانه 26 متری پدر کارمندش، به مبارزه با بیماری غده فوق کلیوی اش برخاسته و پرواز فوتبالی اش را تا کاپیتانی تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران ادامه داده است.

به گزارش خبرنگار مهر در ورامین، فاطمه اردستانی که فروردین امسال وارد 15 سالگی شده است، چهار سال پیش فوتسال را شروع کرد.

وی از دو سالگی به همراه پدرش که از فوتبالیستهای خوشنام شهرستان ورامین است، بر سر تمرینات تیم حاضر می شد و در مسابقات نیز از روی سکوها، وی را تشویق می کرد.

معلم ورزش فاطمه، وقتی استعداد سرشار وی را دید، این دختر 11 ساله را به باشگاه شهید رجایی معرفی کرد.

فاطمه اردستانی در گفتگو با خبرنگار مهر در ورامین اظهار داشت: خانم خراسانی بازی مرا دید و برای منتخب استان تهران دعوت کرد که همان سال مقام اول را کسب کردیم، سپس برای توابع انتخاب شده و از آنجا راهی تیم ملی زیر 14 سال شدم؛ اگر چه تا آن موقع فوتبال روی چمن بازی نکرده بودم اما به سرعت پیشرفت کردم.

خانم گل مسابقات بین المللی سریلانکا

وی به همراه تیم ملی زیر 14 سال بانوان کشور راهی سریلانکا شد و در مسابقات دوستانه AFC مقام دوم را کسب کرد و همچنین با 25 گل زده «خانم گل» این مسابقات شد.

اردستانی که دوست دارد مهاجم باشد، در حال حاضر در پست هافبک راست بازی می کند و کاپیتان تیم نیز هست.

فاطمه گفت: قدرت بدنی، شوت زنی خوب و تفکر در بازی باعث شده که بازوبند کاپیتانی به دستانم باشد؛ ضمن اینکه سابقه بیشتری نسبت به بقیه بازیکنان تیم دارم.

مسابقات جام AFC سریلانکا در اردیبهشت 1388 بود و دی ماه همان سال نیز درخشش اردستانی باعث شد تا به عنوان کاپیتان تیم ملی نوجوانان به اردن برود و با تیمهایی مثل عراق، نروژ، فلسطین و سوریه رو در رو شود.

این دختر ورامینی موفق شد در اردن، عضو تیم منتخب بازیها شود و آنجا نیز عنوان تکینکی ترین بازیکن رقابتها را کسب کند.

اردستانی این روزها به دلیل درخششهای اخیرش، به تیم ملی زیر 16 سال نیز دعوت شده است.

سرمربی سابق تیم ملی بانوان زیر 14 سال نیز در خصوص بازیهای سریلانکا اظهار داشت: تیم ما فقط سه ماه بود که تشکیل شده بود اما تیم هایی مثل هند سه سال، اردن حدود دو سال و بوتان نیز یک سال و نیم از شروع به کارشان می گذشت.

لیلا وقاری افزود: تیم ایران به این مسائل توجهی نداشت و بازیکنان خوبی مانند فاطمه اردستانی که گلهای زیبایی برای تیم ما به ثمر رساند، توانستند با نتایج خیره کننده 0- 10، 0-15، 0 - 9، و ... تیمهای مقابل را از پیش رو بردارند و دو مساوی با اردن و بوتان و یک شکست 0 -1 مقابل هند داشته باشند.

تکنیک و تاکتیک پذیری فوق العاده

وی تأکید کرد: فاطمه بازیکن قابلی است که نمی توانم بگویم من باعث شدم وی بازیکن شود و به صراحت باید گفت که وی در تیم ملی تنها کسی بود که فوتبال بازی کرده بود و آن را می فهمید.

وقاری افزود: این دختر تکنیکی، از تاکتیک پذیری بالایی نیز برخوردار بوده و شوت زنی، سرعتی بودن و توانایی های فراوانش نیز از قابلیت های فوق العاده اش است.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق و انضباط فاطمه سرآمد است و در طول مدتی که شاگردم بوده، هیچ نکته انضباطی در کارنامه اش ثبت نشده است.

مسئولان به فاطمه و خانواده اش یاری دهند

سرمربی سابق تیم ملی زیر 14 سال بانوان کشور با اشاره به بیماری فاطمه، خطاب به مسئولان امر گفت: وی گذشته از اینکه فوتبالیست بسیار ایده آلی است و برای کشورمان افتخار آفرینی کرده و می کند، به عنوان یک هموطن ایرانی نیاز به کمک دارد.

وی افزود: شرایط فاطمه شرایطی خاص بوده و بیماری اش جز بیماریهای خاص است و مسئولان باید هم در خصوص بیماری و هم در خصوص مسکن خانواده اش فکری کنند.

وقاری تأکید کرد: یک فوتبالیست در سطح ملی باید از آرامش مطلقی در زندگی شخصی و اجتماعی اش برخوردار باشد تا بتواند به افتخار آفرینی هایش ادامه دهد.

از سوی دیگر، پدر فاطمه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در ورامین اظهار داشت: دوبار به نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی نامه دادم اما جوابی نگرفتم.

استفاده ابزاری از بازیکنان تیم ملی

علیرضا اردستانی ضمن انتقاد از این روند، افزود: چطور وقتی برخی مسئولان در مراسمی جمع می شوند، فاطمه را افتخار شهرستان می دانند اما تمام این تعریف و تمجیدها حرفی بوده و عملی در کار نیست؟

وی که از فوتبالیست های پیشکسوت شهرستان ورامین است، تأکید کرد: من یک کارمند جز هستم و در خانه ای 26 متری که در گوشه حیاط خانه پدری ام ساخته ام، فاطمه را پرورش داده ام و افتخارمن نیز همین است.

پدر فاطمه افزود: اگرچه تمام تلاشم را می کنم تا سرافکندگی برای دخترم نماند اما توانم بیش از این نیست و از پس مخارج مختلفی که برای یک بازیکن ملی متصور است، بر نمی آیم.

وی یادآور شد: در چهار سال اخیر فقط یک بار از سوی آموزش و پرورش استان تهران با 80 هزار تومان از دخترم تجلیل شد.

اردستانی افزود: رئیس سابق تربیت بدنی ورامین، تورج تیمور زاده، رئیس آموزش و پرورش ورامین، مجتبی عرب عامری و مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش ورامین، ناصر سیری تنها کسانی بودند که حمایت های مادی و معنوی کردند.

قرصها همراهان همیشگی فاطمه

قرص های «هیدروکورتیزون» که قرص های هورمونی است، روزی دو بار باید توسط فاطمه مصرف شود.

پیش از این، هزینه دارویی بیماری غده فوق کلیوی وی زیاد بوده و این قرص ها فقط در داروخانه «هلال احمر» یافت می شد، اما خوشبختانه به تازگی فراوان و ارزان شده است.

فاطمه در این مورد گفت: بیماری من مادرزادی است وقتی 45 روزه بودم در بیمارستان علی اصغر (ع) متوجه شدند.

کاپیتان تیم ملی نوجوانان خاطرنشان کرد: پزشکان به من اجازه ورزش کردن داده اند، ولی عدم فعالیت غده فوق کلیویم باعث می شود تا سدیم، پتاسیم، آب و نمک بدن تنظیم نشود و به همین دلیل فرصها مصرف می شود تا مشکلی پیش نیاید.

اردستانی افزود: با همه اینها بیماریم به هیچ وجه آزارم نمی دهد و به فوتبالم ادامه می دهم؛ اگرچه عدم مصرف قرص ها باعث می شود تا نمک بدنم کم شده و با مصرف قرصها در دو نوبت صبح و شب، از کار افتادگی غده فوق کلیویم جبران می شود.

آرزو برای پدر و مادر

فوتبالیست برجسته تیم ملی بانوان نوجوان آرزوهایی نیز دارد که بیشتر آنها در مورد پدر و مادرش است.

وی گفت: بزرگترین آرزویم این است که بهترین بازیکن شده و به خارج از کشور بروم تا بتوانم دست پدر و مادرم را بگیرم.

اردستانی افزود: دوست دارم در انگلیس بازی کنم و با پولی که به دست می آورم زحمات پدر و مادرم را جبران کنم.

وی تأکید کرد: می خواهم فوتبال را تا آخر ادامه بدهم و دوست دارم بعد از دوران بازیگری، مربی شوم تا جوانان و نوجوانان را آموزش دهم .

سخت است اگر تصور کنید که یک خانواده چهار نفره فقط در 26 متر مربع سکونت دارند، چه رسد به اینکه در این خانه زندگی کرده و قهرمان پروری کنید.

پدر، کارمند جز است و از پیشکسوتان فوتبال شهرستان و مادر، خانه دار؛ فاطمه نیز با همین کمبود ها از خانه 26 متری با هزار سختی و تلاش بی وقفه، پرواز بلندی تا بازوبند کاپیتانی تیم ملی نوجوانان ایران داشته است.

دغدغه مالی خانواده اردستانی نیز باید برطرف شود تا فاطمه 15 ساله بتواند پله های ترقی را به سرعت طی کند و با رسیدن به آرزوهایش، در فوتبال انگلیس، برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کند.





اشجاری به استیل آذین پیوست

 حسن اشجاری با قراردادی دو ساله راهی استیل آذین شد.

بازیکن فصل پیش ذوب آهن اصفهان، به این تیم فوتبال تهرانی پیوست.

اشجاری سابقه بازی در ملوان و همچنین تیم ملی فوتبال ایران را در دوران مربی‌گری علی دایی در کارنامه دارد.
با خرید اشجاری سهیمه جذب بازکنان لیگ برتری استیل آذین به عدد 5 رسید.پیش از اشجاری،سوشا مکانی،حسین کاظمی،سیاوش اکبرپور و میلاد زنید پور به استیل آذین پیوسته بودند.






سجاد مرادی طلا گرفت

سجاد مرادي، ركورد دوي 800 متر رقابت‌هاي جايزه بزرگ آسيا را شكست.

سجاد مرادي قهرمان دوي 800 متر آسيا، پس از كسب زمان يك دقيقه و 47 ثانيه و 70 صدم ثانيه در نخستين مرحله رقابت‌هاي جايزه بزرگ آسيا ضمن كسب مدال طلا، ركورد اين ماده را شكست.

او همچنين ركورددار دوي 1500 متر همين رقابت‌ها است. مرادي در سال 2007 و در شهر بانكوك با زمان 3 دقيقه و 39 ثانيه و 4 صدم ثانيه اول شد تا ركورددار اين رقابت‌ها باشد.

در جدول ركوردداران رقابت‌هاي جايزه بزرگ آسيا، نام عباس صميمي در پرتاب ديسك هم به چشم مي‌خورد. او در سال 2004 و در شهر مانيل فيليپين با ركورد 64 متر و 98سانتي‌متر ركورددار اين رقابت‌ها شد.





خداد افشاریان:آقای کفاشیان اینجا چه خبر است!

خداداد افشاريان از نحوه‌ي برخورد فدراسيون فوتبال با توهين كنندگان به داوري انتقاد كرد.

خداداد افشاريان كه به تازگي از داوري خداحافظي كرده است در نشست روساي كميته داوران هيات‌هاي فوتبال استان‌ها با اشاره به انتقادهايي كه از داوري‌ها مطرح مي‌شود، گفت: مطبوعات و رسانه‌ها جو بسيار بدي عليه داوران به وجود آوردند. يك روز مي‌گويند داوري‌ها پاك است و يك روز مي‌گويند داوري‌هاي ناپاك است. جالب اينجاست كساني كه اين كار را انجام مي‌دهند نماينده رسمي فدراسيون فوتبال هستند. مثلا رجبلو بيشترين توهين‌ها را به داوري مي‌كند اما مي‌بينيم كه او به عنوان نماينده فدراسيون انتخاب مي‌شود. اگر قرار است اين افراد از فدراسيون پول بگيرند بايد صادقانه هم كار كنند.

افشاريان افزود: ‌آقاي كفاشيان بهترين داور ما مسعود مرادي است. علي كريمي به اين داور فحش ناموسي داده است و تنها يك جلسه و آن هم به خاطر كارت قرمزش محروم شده است. بازيكن پشت يقه داور را مي‌گيرد و تنها دو ميليون جريمه مي‌شود. شيث رضايي و عليرضا حقيقي كه با هم دعوا مي‌كنند سه جلسه محروم مي‌شوند، آقاي كفاشيان شما بگوييد اينجا چه خبر است. ضمن اين كه گله ديگري كه دارم اين است كه هركس به فدراسيون فوتبال نزديكتر است به عنوان نماينده فدراسيون انتخاب مي‌شود.

وي با بيان اين كه پيش‌بيني‌ام اين است كه تا چند وقت ديگر جروبحث‌هاي مالي داوران آغاز مي‌شود، گفت: يك مربي مانند قلعه نويي براي قراردادش يك ميليارد تومان مي‌گيرد و بعد مي‌آيد به مسخره مي‌گويد چرا به داوران 300 هزار تومان مي‌دهيد. آقاي كفاشيان غم تمام وجود مرا گرفته است. من از جواني در داوري بوده‌ام. اما هيچ لذتي از اين كار نبرده‌ام. از شما مي‌خواهم با توجه به راهكارهايي كه وجود دارد دستمزد داوران را افزايش دهيد تا اين جهش حقوقي يك دلگرمي براي داوران باشد.

افشاريان ادامه داد: در شهر ما ياسوج من ديده‌ام كه به داوران ملي براي قضاوت در يك بازي 5 هزار تومان دستمزد مي‌دهند از شما مي‌خواهم رويه يكساني را براي پرداخت‌هاي استاني ايجاد كنيد.

افشاريان با اشاره به مدارس فوتبال گفت: فوتبالي‌ها مي‌آيند و از اسمشان براي تاسيس مدرسه فوتبال استفاده مي‌كنند و بدون اين كه خودشان حضور داشته باشند مردم را سركيسه مي‌كنند. من از شما مي‌خواهم موافقت خود را براي تشكيل مدارس داوري اعلام كنيد تا براي آينده كشور استعدادهايي شكوفا شود.





مایلی کهن :انصاری فرد بهتر از مارادوناست

سرمربي تيم فوتبال سايپا پس از حضور در كميته‌ي انضباطي گفت: به هر حال من به كسي توهين نكردم و مشخص شد كه بعضي‌ها با وجود اينكه توهين مي‌كنند، به كميته انضباطي دعوت نمي‌شوند.

محمد مايلي كهن در گفت‌وگو با ايسنا با رد نقل قولي كه از او در يكي از روزنامه‌هاي ورزشي به چاپ رسيده بود، گفت: ‌درست است من در كميته‌ي انضباطي انتقادهايي را مطرح كردم اما، هيچ گاه نگفتم كه يك دونده نمي‌تواند رييس فدراسيون شود. اعتقاد دارم ورزشي بودن مي‌تواند يكي از فاكتورهاي مثبت براي رييس يك فدراسيون باشد. چه بدي دارد كه يك كشتي‌گير رييس فدراسيون فوتبال شود و يا يك فوتباليست رياست فدراسيون وزنه‌برداري يا كشتي را بر عهده بگيرد. حداقل اتفاق اين است كه آن ورزشكار خاك آن ورزش را خورده است. اينكه بگويم يك دونده نمي‌تواند رييس فدراسيون فوتبال شود، مغاير با ايده و افكارم است.

وي در پاسخ به اين سوال كه انتظار داريد كميته انضباطي چه تصميمي بگيرد، گفت: من به كسي توهين نكردم و به غير از اين نمي‌تواند باشد كه آن‌ها هم از صحبت‌هايم مجاب شده باشند. به هر حال مشخص شد كه بعضي‌ها توهين مي‌كنند ولي به كميته‌ي انضباطي دعوت نمي‌شوند.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا سايپا فصل آتي براي كسب سهميه ليگ قهرمانان آسيا مبارزه مي‌كند گفت: طبعا هدف ما همين است. اگر امسال هم حواسمان را جمع مي‌كرديم و برخي اشتباه‌هاي داوري به سودمان مي‌شد، مي‌توانستيم به اين مهم برسيم.

سرمربي سايپا در پاسخ به اين سوال كه آيا در بازاري كه باشگاه‌ها براي جذب يك بازيكن تا 600 ، 700 ميليون تومان هزينه مي‌كنند آيا مي‌توانيد موفق باشيد گفت:‌ امسال يك تيم متعارف مي‌بنديم و سعي مي‌كنيم بازيكنان‌مان را با دقت انتخاب كنيم. پرداخت پول زياد به اين معنا نيست كه حتما بازيكن خوبي را جذب كرده‌ايم به همين خاطر ما با وسواس كارمان را انجام مي‌دهيم و پول زيادي هم به كسي پرداخت نمي‌كنيم.

مايلي كهن درباره اينكه آيا سايپا امكانات لازم را براي حضور در جمع مدعيان در اختيار دارد گفت:‌ بايد مشخص كنيم كه منظور از امكانات چيست. اگر منظور شما پرداخت 600 ، 700 ميليون تومان است، خير ما چنين امكاناتي را در اختيار نداريم.

وي با تاييد خبر تعيين 500 ميليون تومان براي صدور رضايت‌نامه كريم انصاري فرد گفت: در چند روز اخير بحث‌هايي در برخي روزنامه‌ها مطرح شده كه نشان مي‌دهد برخي افراد با مسائل ورزشي بيگانه هستند. يكي از روزنامه‌ها حتي نوشته‌ بود مگر انصاري فرد مارادونا است؟ از ديد ما او در شرايط كنوني حتي بهتر از مارادوناست. آيا انتظار دارند كه ما براي بازيكني كه دست كم300 ميليون تومان برايش هزينه كرده‌ايم، رضايت‌نامه مفت و مجاني بدهيم؟ اين حق طبيعي باشگاه است كه بر روي بازيكني كه سرمايه‌گذاري كرده قيمت بگذارد و اين از اصول حرفه‌اي است. ضمن اينكه به غير از 500 ميليون تومان بندهاي ديگري در نظر گرفته‌ايم. هر باشگاهي كه او را مي‌خواهد بايد بداند كه در صورت ترانسفر او در سال اول بايد 50 درصد در سال دوم 40 درصد و در سال سوم 30 درصد از مبلغ قراردادش را به سايپا پرداخت كند. ما اين كار را در زمان مسعود شجاعي و جواد كاظميان هم انجام داديم. ما كارمان را بلديم و تحت تاثير جوسازي‌ها هم قرار نمي‌گيريم ضمن اينكه انصاري‌فرد مشتري‌هاي ديگري هم دارد. قيمت رضايت‌نامه او تا ديروز 500 ميليون تومان بود و معلوم نيست از حالا به بعد قيمت رضايت‌نامه او همين باشد يا بيشتر شود؟





4 سال است که خون به دلم کرده اند

شمس: مسخره کردن یک مربی برای کفاشیان دیگر بس است// ترابیان هم نمی تواند جلوی رفتن مرا بگیرد
 سرمربی تیم ملی فوتسال ایران با انتقاد شدید از رئیس فدراسیون فوتبال و با ارائه استعفای خود گفت: مسخره کردن یک مربی برای کفاشیان دیگر بس است.

حسین شمس روز سه شنبه   خاطرنشان کرد: تیم ملی فوتسال ده دوره متوالی توانسته قهرمان قاره آسیا باشد اما در طول 4 سال اخیر بارها با ناملایمات روسای فدراسیون مواجه شدم.
وی ادامه داد: 4 سال است که خون به دلم کرده اند و در هر تورنمنت بدون توجه به شرایط حساس فوتسال ایران آقایان کوچکترین حمایتی را هم از ما انجام ندادند و در هر سفر بازیکنان تیم ملی فوتسال حتی پاداش یا مبالغ سفر هم دریافت نکرده اند.
وی افزود: کفاشیان فوتسال را دوست ندارد و به همین دلیل حتی به خود اجازه نداد تا در فرودگاه حاضر شود تا از تیم قهرمان آسیا استقبال کند و این نشان دهنده بی اهمیت بودن فوتسال برای اوست به همین دلیل از سرمربیگری تیم ملی کناره گیری می کنم تا آقایان هر مربی را که دوست دارند بیاورند.
شمس با تاکید بر این مطلب به ایسکانیوز گفت: نمی دانم چرا رئیس فدراسیون در فرودگاه برای استقبال از تیم قهرمان نیامد و فکر نمی کنم کاری مهم تر از این وجود نداشته باشد که رئیس فوتبال یک کشور برای حضور بازیکنانش در یک کشور ارزش قائل شود.
سرمربی تیم ملی فوتسال عنوان کرد: تصمیم من برای جدایی از تیم ملی فوتسال قطعی است و حتی در این بین ترابیان هم نمی تواند جلوی رفتن مرا بگیرد.
وی اضافه کرد: تیمی که توانسته مقام چهارم را در فوتسال دنیا به دست آورد بازیکنانش در مظلومیت کامل به سر می برند زیرا امکانات ورزشی ما در حد یک تیم روستایی است در حالی که امکانات تیم هایی که پایین تر از ما هستند در اندازه جهانی می باشد.




مهاجرانی:پروین گفت ماندم در کار انجام شده!

حشمت مهاجرانی تاکید کرد که از استیل آذین جدا نمی شود.

مربی سرشناس تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 که سال قبل به عنوان مدیر فنی تیم استیل آذین فعالیت می کرد در واکنش به خبر انتصاب علی پروین به جای او گفت:«البته وقتی هیات مدیره تیم این تصمیم را گرفتند ، من تهران نبودم و دبی هستم چون نوه دختری ام به دنیا آمده است پس باید می آمدم و کنار خانواده ام می ماندم . این سفرم هنوز هم ادامه خواهد داشت و فکر می کنم چند هفته ای اینجا بمانم.»
البته پس از تغییرات ایجاد شده در استیل آذین ، پروین با مهاجرانی تماس گرفته و این دو با یکدیگر صحبت کرده اند. او در این باره می گوید:« دیروز علی پروین با من تماس گرفت و گفت حشمت خان همه این اتفاقات یکدفعه رخ داده و در کار انجام شده قرار گرفته است که من هم در جوابش گفتم اتفاقا خیلی بهتراست که او را انتخاب کرده اند چون علی شاگردم بوده و غریبه نیست. اگر یک غریبه را می آوردند که بدتر می شد. البته من به عنوان یک مربی حرفه ای ، هیچ وقت از این اتفاقات ناراحت نمی شوم.»
او درباره شرایط کاری خود در آینده هم گفت:« من همچنان در استیل آذین می مانم . با هدایتی در این باره صحبت کردیم. به دلیل مشغله های کاری ام قرار شده تا سمت دیگری را برایم تعریف کنند که مسولیت اجرایی نداشته باشد اما مطمئنا در استیل آذین ماندنی هستم و قرار نیست تا تغییری در شرایط کاری ام ایجاد شود. هیچ پیشنهادی از تیم های دیگر لیگ ندارم و اصلا هم قرار نیست که به حضور در تیم دیگری غیر از استیل آذین حتی فکر کنم.»
او اگرچه خیلی در جریان اخبار تیمش نیست اما می گوید:« فکر می کنم نحوه چینش بازیکنان جدید به خوبی طی می شود و استیل آذین می تواند در لیگ دهم به عنوان یک گزینه اصلی برای قهرمانی در لیگ برتر باشد. به هر حال استیل بازیکنان بزرگ زیادی را دارد که هر کدام شان برای ما سرمایه ای بزرگ محسوب می شوند. با این شرایط و با حضور چهره هایی چون علی پروین می توانیم امیدوار تر از قبل باشیم.»

استیل آذین در فصل جدید غیر از تمدید قرارداد با چهره هایی چون کریمی و مهدوی کیا تا به حال ستاره هایی چون سوشا مکانی ، حسن اشجاری ، میلاد زنید پور ، حسین کاظمی و سیاوش اکبرپور را به تیمش اضافه کرده است.





حسین کاظمی به استیل آذین پیوست

هافبك فصل گذشته تيم فوتبال استقلال با استيل آذين قرارداد 2 ساله امضا كرد.

                      
حسين كاظمي امروز با باشگاه استيل آذين قراردادي 2 ساله امضا كرد.كاظمي بعد از سياوش اكبرپور دومين بازيكن استقلال است كه به استيل آذين مي‌آيد.
استيل آذين در فصل نقل و انتقالات فعال‌ترين باشگاه است. بازيكناني نظير حسين كعبي و فريدون زندي نيز قراردادشان را با اين باشگاه تمديد كردند.




صعود و سقوط چهار تیم ایرانی در رده بندی برترین باشگاه های جهان


تيم فوتبال سپاهان در آخرين رده بندي برترين باشگاه هاي جهان صعود و تيم استقلال 10 پله سقوط کرد.
 فدراسيون جهاني تاريخ و آمار تازه‌ترين رده‌بندي تيم‌هاي باشگاهي دنيا را اعلام کرد که در اين رده‌بندي سپاهان با کسب 91 امتياز، 19 پله صعود کرد و با قرار گرفتن در مکان 181 به عنوان بهترين تيم ايران انتخاب شد.
تيم فوتبال ذوب آهن ديگر تيم ايراني که در ليگ قهرمانان آسيا نيز عملکرد خوبي داشت و به مرحله نيمه نهايي صعود کرد، با 45 پله سقوط به رده 192 رسيد.
استقلال تهران که در ليگ برتر ايران به مقام سوم رسيد و همچنين در مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا از دور اين مسابقات کنار رفت با 10 پله سقوط در مکان 230 اين جدول قرار گرفت.
مس کرمان، چهارمين نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا در جدول فدراسيون جهاني تاريخ و آمار رشد قابل توجهي داشته و با 70 پله صعود در رتبه 343 باشگاههاي جهان جاي گرفت.
پنج تيم برتر جهان به شرح زير مي باشند:
1ـ اينتر ميلان ايتاليا 297 امتياز
2- بارسلونا اسپانيا 297 امتياز
3ـ استوديانست آرژانتين 286 امتياز
4ـ بايرن مونيخ آلمان 257 امتياز
5ـ رم ايتاليا 248 امتياز




کعبی و اکبرپور با استیل آذین قرارداد بستند

دو بازيكن تيم استيل‌آذين با حضور در هيات فوتبال قرارداد خود را ثبت كردند.

                       
سياوش اكبرپور كه با عقد قراردادي دو ساله از استقلال به استيل‌آذين ملحق شد امروز به همراه حسين كعبي كه وي نيز قراردادش را به مدت دو سال تمديد كرده به هيات فوتبال رفتند و قراردادشان را به ثبت رساندند تا در ليگ دهم استيل آذين را همراهي كنند.

پيش از اين ميلاد زنيدپور و سوشا مكاني دو بازيكن جديد استيل آذين بودند كه با حضور در هيات فوتبال قرارداشان را ثبت كرده بودند.




شمس:خداحافظ،دیگر با این شرایط نمی مانم

 سرمربي تيم ملي فوتسال ايران با بيان اين كه از ناملايمتي‌ها خسته شده است گفت: با اين شرايط ديگر نمي‌مانم.

                   
حسين شمس مرد صريح‌اللهجه ورزش ايران‌ كه بارها از بي‌توجهي مسئولان به فوتسال گله كرده، در ازبكستان هم نتوانست چشمش را بر مسائل اين‌چنيني ببندد.

او بار ديگر از تلويزيون براي عدم پخش بازي‌هاي شاگردانش در مسابقات قهرماني آسيا گله كرد و فدراسيون فوتبال را نيز متهم كرد كه نسبت به فوتسال كه قهرمان و مدعي عنوان جهاني است، بي‌تفاوت است.

با وجود مطرح كردن اين حرف‌ها، او پيش از قهرماني تيم ملي فوتسال در تاشكند اعلام كرده بود ناگفته‌هايي دارد كه در بازگشت به ايران آنها را با مردم در ميان خواهد گذاشت.
ناگفته‌هايي كه بوي رفتن مي‌دهد و يا ماندن با شرايطي ويژه.

حرف‌هاي جديد حسين شمس را بخوانيد:

* يك دوره قهرمان مي‌شوند يك عمر از آن استفاده مي‌كنند

شمس ابتدا در مورد خداحافظي محمد هاشم‌زاده از تيم ملي گفت: يك ساعت قبل از فينال، هاشم‌زاده اين خبر را به ما داد كه همه شوكه شديم. به او گفتم هنوز براي بازي‌هاي ملي جا دارد؛ اما گفت نمي‌خواهد خودش را خراب كند و در اوج از تيم ملي جدا مي‌شود.

اعضاي تيم برايش يك مجسمه يادگاري خريدند و به رسم يادبود به او هديه‌اي داديم. 20 دقيقه در رختكن همه گريه مي‌كرديم. او 10 سال براي تيم ملي زحمت كشيد و 8 سال قهرمان آسيا شد. برخي يك دوره قهرمان آسيا مي‌شوند و يك عمر از اين افتخار استفاده مي‌كنند؛ اما هاشم‌زاده مظلومانه و در غربت كنار رفت. باز هم گله كرديم از راديو، تلويزيون و مطبوعات كه چرا چنين اسطوره‌اي بايد در كمال بي‌خبري از تيم ملي كنار رود.

* نه حلقه گلي و نه دور افتخاري، هاشم‌زاده در غربت خداحافظي كرد

سرمربي تيم ملي فوتسال با ناراحتي و اندوه گفت: هاشم‌زاده در عين مظلوميت و در مراسمي ساده از تيمي كه سال‌ها در كنارش بود، جدا شد. نه حلقه گلي از سوي مسئولان دريافت كرد و نه كسي جز اعضاي تيم ملي برايش دور افتخار زد.

هاشم‌زاده در غربت و دور از مردم كشورش روي دوش هم‌تيمي‌هايش از تيم ملي كنار رفت. او حداقل مي‌توانست تا 2 سال ديگر و در جام‌جهاني بازي كند؛ اما با هوش سرشاري كه داشت، تصميم گرفت در اوج آمادگي اين كار را انجام دهد. او سال 2001 اولين حضورش در تيم ملي را تجربه كرد كه در فينال تيم ازبكستان را 9 بر صفر شكست داديم و در تهران قهرمان شديم. اين‌‌بار در خاك ازبكستان فينال را برگزار كرديم و 8 بر 3 اين تيم را از پيش رو برداشتيم تا هاشم‌زاده با قهرماني مقتدرانه‌اي به كارش در تيم ملي خاتمه دهد. صحنه‌هاي عجيبي بود. محمد گريه مي‌كرد...
شمس كه شديدا تحت تاثير قرار گرفته، با گريه ادامه داد: اميدوارم ديگر هيچ ورزشكاري در غربت خداحافظي نكند.

* غربت هاشم‌زاده، غربت فوتسال ايران بود

سرمربي تيم ملي كه هميشه از بي‌توجهي‌ها گله‌مند است، به خبرنگار فارس گفت: غربت محمد هاشم‌زاده، غربت فوتسال ايران بود. غربتي كه سال‌ها، كسي فوتسال را نديده و با اين رشته مثل يك رشته غريبه رفتار كرده است. نمي‌دانم چه زماني قرار است فوتسال مورد توجه قرار گيرد. ظاهرا همه ما را دوست دارند غير آدم‌هايي كه مدعي فوتبال و فوتسالند. آنها دل ما را شكستند.

* كسي كه ايمان داشت تيم ملي بدون شمسايي قهرمان نمي‌شود ايمانش كجاست؟

شمس با گله از آنهايي كه پيش از اعزام تيم به ازبكستان انتقاداتي را به اين تيم وارد كرده بودند،‌ گفت: مجري شبكه 2 كه مي‌گويد "ايمان دارم تيم ملي بدون وحيد شمسايي قهرمان نمي‌شود " حالا ايمانش كجاست؟ او بايد وجود داشته و از مردم و تيم ملي عذرخواهي كند كه به جاي روحيه دادن به تيم، اين حرف را در آستانه اعزام مطرح كرده است. او دل ملي‌پوشان ما را شكست. يا آن آقايي كه در شبكه راديويي به آن شكل تيم ملي را كوبيد و مربي تيم ملي را متهم به برخورد شخصي با وحيد شمسايي كرد، حاضر است امروز از مردم عذرخواهي كند؟

* "قهرماني وظيفه‌تان بوده " را تحمل نمي‌كنم

شمس حرف‌هايش را اين‌گونه ادامه مي‌دهد: خيلي خسته‌ام. دلم گرفته... اگر مشكل اين‌ها من هستم، مي‌روم. اگر حسين شمس بداخلاق است و انتقاد مي‌كند، كنار مي‌رود. يك هفته روي اين موضوع فكر كردم. وقتي برخورد با محمد هاشم‌زاده را ديدم، فهميدم آخر و عاقبت فوتسال همين است كه در غربت خداحافظي كنيم. ديگر نمي‌توانم تحمل كنم كه كفاشيان بگويد كار مهمي نكرديد و قهرماني وظيفه‌تان بوده، نمي‌توانم ببينم با بچه‌هاي ما اين‌طوري برخورد و زحمات‌شان ناديده گرفته مي‌شود.

* ديگر با اين شرايط كار نمي‌كنم

شمس در پايان گفت‌وگو با خبرنگار فارس مي‌گويد: خيلي خسته شده‌ام. ديگر با اين شرايط كار نمي‌كنم. شايد مشكل منم. به مطبوعاتي‌هايي هم كه براي بركناري من تلاش مي‌كنند مي‌گويم ديگر تلاش نكنند چون خودم كنار مي‌روم.

اگر وقتي به من بدهند فردا (چهارشنبه) با رئيس سازمان تربيت‌بدني ديدار خواهم كرد تا با او درددل كنم. همه حرف‌هايم را به او مي‌زنم. ديگر با اين شرايط كار نمي‌كنم. اگر بمانم ديگر حاضر نيستم زير نظر فدراسيون فوتبال كار كنم.

بايد فوتسال از فوتبال جدا شود. ديگر اجازه نمي‌دهم كسي به فوتسال بي‌احترامي كند و جيب بچه‌هايم در سفرها خالي باشد. قرار بود پيش از سفر يك ميليون تومان به بازيكنان‌مان داده شود؛ اما هيچ خبري نشد. اين در حالي است كه بچه‌ها بابت ماه‌ها حضور در اردو و تمرينات پولي دريافت نمي‌كنند. فدراسيون فوتبال هيچ وقت براي دادن حق و حقوق فوتسالي‌ها پول ندارد.




واعظ:دیگر به استقلال فکر نمی کنم/تربیت بدنی:اعضای جدید هیئت مدیره استقلال به زودی اعلام می شود

مديرعامل مستعفي باشگاه استقلال با اعلام استعفايش گفت: از اين پس ديگر به استقلال و فوتبال فكر نمي‌كنم و هيچ اظهارنظري هم درباره‌ي اين باشگاه نخواهم داشت.

اميررضا واعظي‌آشتياني درباره‌ي دليل استعفاي خود از مديريت باشگاه استقلال گفت: زماني كه در سازمان تربيت بدني بودم متوجه شدم نمي‌توانم با سعيدلو و تيم مديريتي جديد سازمان تربيت‌بدني همكاري كنم. پيش از بازي برگشت برابر پرسپوليس هم قصد استعفا داشتم، اما در حضور سعيدلو و زريبافان گفتم مي‌خواهم استعفا دهم، اما اين دو درخواست داشتند كه به دليل اينكه ممكن است اين مسئله شوكي را به تيم وارد كند اينكار را انجام ندهم. پس از اين موضوع يك ماه بعد در حضور زريبافان، سعيدلو و اعضاي هيات مديره تاكيد كردم كه مي‌خواهم به كارم در استقلال پايان دهم اما اعضاي هيات مديره خواستند كه براي اينكه ممكن است اين مسئله مشكلاتي را براي تيم ما كه آن زمان در كورس بود ايجاد كند از تصميمم صرف‌نظر كنم و من هم به خاطر دل هواداران و احترام به نظر هيات مديره اين كار را انجام ندادم.

وي افزود: آخرين باري هم كه اين مسئله را مطرح مي‌كردم به جلسه مشترك با سعيدلو و كاشاني باز مي‌گشت. در آن جلسه سعيدلو پيشنهادي كه يك‌بار قبلا داده بود را دوباره خطاب به من مطرح كرد و من دوباره اين پيشنهاد را رد كردم و گفتم ديگر نمي‌خواهم در استقلال بمانم. من علاقه‌اي به همكاري با مديريت جديد سازمان تربيت بدني نداشتم و نهايتا پس از جلسات متعددي كه با هيات مديره داشتم و دوستان با وجود اينكه مي‌دانستند تعارفي در استعفايم ندارم آن‌را نمي‌پذيرفتند. اگر هم تحملي بود به خاطر اين بود كه احيانا تيم در شرايط خاص قرار نگيرد. كه خوشبختانه در نهايت استقلال به مقام سوم رسيد.

آشتياني درباره‌ي جلسه‌ي يك‌شنبه شب هيات مديره استقلال با سعيدلو گفت: گزارش جامعي را در حضور سعيدلو و اعضاي هيات مديره از وضعيت استقلال ارائه كردم. همچنين اشاره‌اي به وضعيت فوتبال و وضعيت ناهنجار مديريت فوتبال داشتم و سعيدلو هم اذعان داشت كه از بسياري از مسايل ناهنجار مديريتي فوتبال اطلاع دارد. البته گفتم كه اين فوتبال شايسته همين مديران است و اگر قرار است فوتبال رشد كند به آدم‌هايي نياز دارد كه برنامه‌ريز و مدبر باشند. همچنين در اين جلسه من در رابطه با مسايل مالي هم صحبت كردم. سازمان تربيت بدني نزديك به 5 ماه است كه هيچ پولي به باشگاه استقلال نداده است. سعيدلو در اين جلسه صراحتا گفت كه پول ندارد و نمي‌تواند به استقلال كمك كند. او همچنين به روشني گفت كه برايش مدال و قهرماني اهميتي ندارد و ترجيح مي‌دهد پول ورزش را خرج ورزش همگاني كند. سعيدلو در وسط صحبت‌هايش گفت كه وقتي "تيم ما" در رده دهم بود تغيير مربي داديم و بعد من متوجه شدم منظورش از تيم ما، پرسپوليس است. البته من به او متذكر شدم كه اشتباه نكنيد زماني كه كرانچار از پر سپوليس رفت اين تيم سوم بود و در نهايت پس از تغييراتي كه انجام گرفت استقلال در جايگاه پرسپوليس قرار گرفت و پرسپوليس چهارم شد.

مديرعامل مستعفي باشگاه استقلال ادامه داد: ناگفته نماند كه من براي آدم‌هاي نيك كه البته تعدادشان هم كم نيست احترام قائلم. انسان‌هايي كه مي‌توانند تاثيرگذار باشند اما فوتبال ما اينقدر بحران دارد كه صداي آنها به جايي نمي‌رسد.

آشتياني افزود: علي انصاري هم يك هفته پيش از حضور در هيات مديره استقلال استعفا داده بود و به همين خاطر در جلسه شب گذشته شركت نكرد و با عدم حضورش نشان داد كه ديگر علاقه‌اي به حضور در هيات مديره استقلال ندارد. هواداران استقلال هم بدانند كه از اين پس بستن استقلال برعهده سازمان تربيت بدني است. بنده همين‌جا با صراحت مي‌گويم كه همكاري من، دانشجو، نفريه و انصاري با استقلال به پايان رسيده است و اگر تا اينجاي كار با اين شرايط مدارا كرديم براي اين بود كه خداي ناكرده وضعيت تيم بحراني نشود. مجموعه هيات مديره استقلال با تدبير خوبش بحران‌هاي مالي را كنترل كرد و جا دارد اينجا از خدمات اقتصادي انصاري تشكر كنيم. خدماتي كه اگر وجود نداشت نمي‌توانستيم به اين روند ادامه دهيم.

وي با بيان اينكه در سطح جامعه برداشت اين طوربود كه مشكلات مالي براي استقلال مشكل ساز شده است، گفت: اين برداشت حتي در كوچه و بازار و در مراجعه مردم به ما هم ديده مي‌شد. البته اميدوارم اينگونه برداشت صحيح نباشد اما در جلسه يك‌شنبه شب سعيدلو با صراحت گفت كه به استقلال پول نمي‌دهم. ما مي ‌خواستيم تيم خوبي را براي فصل آينده ببنديم اما سعيدلو گفت كه بودجه ابلاغ نشده و از بند "ب" هم پولي وجود ندارد كه اين مسئله با اعتراض دوستان همراه شد. پس از اين اتفاق اعضاي هيات مديره به جز رضايي كه فردي سياسي است و مي‌داند چطور تصميم‌گيري كند، اتمام حجت كردند و پس از آن از استقلال استعفا دادند. البته توصيه دوستان اين بود كه من در استقلال بمانم اما در زندگي‌ام هيچ وقت باور و اعتقادم را با پول و مقام عوض نكردم. كساني كه من را مي‌شناسند به اين مسئله اعتراف خواهند كرد.

آشتياني خطاب به هواداران گفت: نيازي هم به گزارش عملكرد نداريم چرا كه كارشناسان و هواداران مي‌توانند عملكرد هيات مديره را طي اين دو سال ارزيابي كنند. ضمن اينكه من بعيد مي‌دانم با توجه به جايگاهي كه استقلال و پرسپوليس دارند و علاقه مردم به اين دو تيم محبوب جزو سياست‌هاي دولت باشد كه به اين دو تيم پولي پرداخت نشود و به نظر مي‌رسد بحث ندادن پول بحثي سليقه‌اي است. هواداران بدانند كه من اين صحبت‌ها را جهت روشن شدن افكار عمومي مطرح كردم و اين صحبت‌ها تنها گوشه‌اي از اتفاقاتي است كه براي تيم محبوبشان رخ داده است.

واعظي‌آشتياني درباره مديريت فدراسيون فوتبال هم گفت: زماني كه در جلسه راجع به مديريت فدراسيون فوتبال صحبت كردم، سعيدلو اذعان كرد كه مديريت كفاشيان در فدراسيون فوتبال ضعيف است، اما گفت كه مگر كفاشيان را او انتخاب كرده است.

وي ادامه داد: از كفاشيان مي‌خواهم كه اجازه بدهد راجع به او چيزي نگويم اگر بگويم كه قرار است چه تصميم‌هايي درباره او بگيرند آن اعتبار كم باقيمانده او هم از دست مي‌رود. بهتر است كه كفاشيان بيشتر از اين خودش را به چالش نكشد. در توصيف كارنامه مديريتي كفاشيان همين بس كه در مدت حضور او در فدراسيون فوتبال ما به غير از هرج و مرج و بي‌برنامگي چيز ديگري نديديم. كسي مي‌تواند مدعي باشد كه كارنامه موفقي داشته باشد. از كفاشيان مي‌خواهم كه اجازه دهد بيشتر از اين درباره او اظهارنظر نكنم. چرا كه شايد مسايلي مطرح شود كه نه در شان و شخصيت من است و نه در شان و شخصيت او. بايد بگويم كفاشيان هنوز به بلوغ جسارت نرسيده كه بخواهد درباره من صحبت كند. با اين حال من سعي مي‌كنم مدارا كنم و ديگر راجع به كفاشيان و همكاران او صحبت نكنم.

آشتياني در پاسخ به اين سوال كه شما گفته بوديد كه پس از رفتن من از استقلال مدير بعدي مي‌تواند از ساختاري كه ايجاد شده نهايت استفاده را ببرد و آيا آينده استقلال با مدير بعدي‌اش براي شما مهم است؟ گفت: براي من مهم نيست كه نفر بعدي چه كاري مي‌خواهد انجام دهد او اگر فكر مي‌كند كه اگر ساختاري كه ما درست كرده‌ايم صحيح است مي‌تواند به آن ادامه دهد، اما اگر فكر مي‌كند اين رويه درست نيست مي‌تواند راه ديگري را پيش بگيرد. شايد مديربعدي تمام اختيارات را به سرمربي بدهد، شايد هم دوباره همان رويه‌اي را انجام داد كه ما انجام داديم.

وي افزود: براي فصل بعد با سه بازيكن جديد قرارداد بستيم و با يك هافبك درجه يك تيم ملي قرارداد داخلي بستيم كه اميدوارم نفر بعدي بتواند قرارداد اين بازيكن را قطعي كند. در بعد بين‌المللي هم كارهاي زيادي انجام شد كه مي‌توان به خواهرخواندگي با باشگاه‌هاي بوتافوگو برزيل، الغرافه قطر و الوصل امارات اشاره كرد.

واعظي‌آشتياني افزود: براي استقلال آرزوي موفقيت دارم اما بايد بگويم تاسف مي‌خورم كه در فوتبال و ورزش ما تملق و چاپلوسي و نمامي‌گري (سخن‌چيني) حرف اول را مي‌زند و اين آدم‌هايي كه نقش شومن‌ها را اجرا مي‌كنند مي‌خواهند همه جايگاه‌ها را بگيرند. بايد براي مجموعه ورزش فوتبال تاسف خورد. من تصور مي‌كنم كه در اين ورزش صداقت وجود ندارد و تنها بايد بر مدار صداقت اشك ريخت. مطمئن باشيد كه از اين پس حرف جديدي نخواهم داشت و ديگر درباره استقلال صحبتي نخواهم كرد.

سازمان تربيت‌بدني اعلام كرد كه اعضاي جديد هيات‌مديره باشگاه استقلال به زودي معرفي مي‌شوند.

 سايت رسمي سازمان تربيت‌بدني دراين‌باره نوشته است:علي سعيدلو که براي بررسي مشکلات و مسائل اين تيم استقلال به اين باشگاه رفته بود، در جلسه‌اي با اعضاء هيات مديره استقلال شرکت کرد وبا آنها به گفت‌وگو پرداخت.

در اين ديدار هم‌چنين مقرر شد، به زودي اعضاء جديد هيات مديره استقلال با برگزاري جلسات کارشناسي اعلام شود.





کفاشیان:مایلی کهن نمی تواند تعیین تکلیف کند/مایلی کهن:فوتبال باید چقد هزینه ناآکاهی شما را بدهد

رييس فدراسيون فوتبال گفت: بيش از بودجه‌ي بسياري از فدر اسيون‌هاي ورزشي ما براي فوتسال هزينه كرده‌ايم اما مي‌دانيم كه جايگاه ما در فوتسال جايگاهي جهاني است.

علي كفاشيان  درباره قهرماني تيم ملي فوتسال در رقابت‌هاي قهرماني آسيا گفت: در هر صورت فوتسال ما جايگاهي جهاني دارد و برنامه‌ريزي‌هاي ما بايد به گونه‌اي باشد كه همچنان به عنوان يكي از تيم‌هاي برتر جهان باقي بمانيم. قهرماني در آسيا از اهداف اوليه‌مان بود. خوشحالم كه تيم ملي فوتسال با اقتدار قهرمان آسيا شد و اين نشان از توانمندي بازيكنان و مربيان تيم دارد.

وي با اعلام اين خبر كه قصد داريم، معاونت فوتسال تشكيل دهيم گفت: سال گذشته با تشكيل سازمان ليگ گامي مهم براي استقلال فوتسال برداشتيم. در حال حاضر هم ازبسياري از فدراسيون‌هاي خارجي و فيفا استعلام كرديم كه چگونه مي‌توان تشكيلات مستقلي را براي فوتسال به وجود آورد. البته امكان تشكيل فدراسيون جداگانه براي فوتسال وجود ندارد. بر همين اساس مي‌خواهيم فوتسال را در حد نايب رئيس فدراسيون فوتبال ارتقا دهيم كه اين مي‌تواند كمكي بزرگ به فوتسال باشد.

كفاشيان درباره انتقاد "حسين شمس" از فدراسيون فوتبال گفت: بودجه‌اي كه براي فوتسال در نظر گرفتيم و خرجي كه براي اين تيم كرديم از هزينه‌كرد مالي بسياري از فدراسيون‌ها بيشتر بوده است كه اين نشان دهنده اهميت فوتسال در نزد فدراسيون فوتبال است. ضمن اينكه ما قراردادهاي بسيار خوبي با مربيان داخلي و خارجي منعقد كرديم و بايد بگويم هم سازمان تربيت بدني و هم فدراسيون فوتبال سرمايه‌گذاري خوبي براي فوتسال انجام خواهند داد و ما به فكر قهرماني در جهان هستيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا برروي شكايت‌تان از واعظي‌آشتياني اصرار داريد، گفت: اعتقاد داريم كه بايد براي رسيدن به اهداف عاليه ورزش همه دست به دست هم دهيم اگر مسئله‌اي به حق گفته باشد از آن حمايت مي‌كنيم اما اگر اينطور نباشد با قاطعيت برخورد مي‌كنيم. اگرببينيم كاري به نفع فوتبال است حاضريم از حقمان بگذريم، اما در مسئله‌اي كه اتفاق افتاد بايد حقوق فدراسيون فوتبال را در نظر مي‌گرفتيم.

كفاشيان درباره احضار محمد مايلي كهن به كميته انضباطي فوتبال گفت: ممكن است مطالبي كه او مطرح كرد توسط ديگران هم مطرح شود. اگر طرف صحبت مايلي كهن و ديگران كفاشيان باشد ايرادي ندارد اما اگر قرار است به شخصيت حقوقي رئيس فدراسيون بي‌احترامي شود نمي‌توان از آن گذشت. ضمن اينكه مايلي كهن و افراد ديگر نمي‌توانند بگويند كه چه كسي برود و چه كسي بماند. اين مجمع فدراسيون فوتبال است كه مي‌تواند درباره اعضاي هيات رئيسه و رئيس فدراسيون تصميم‌گيري كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه مايلي كهن اعلام كرده تنها در صورتي در كميته انضباطي حاضر مي‌شود كه شما هم به عنوان شاكي در جلسه حاضر شويد، گفت: اين تشخيص برعهده كميته انضباطي است كه بگويد چه كسي بايد در كميته انضباطي حاضر شود.

كفاشيان در ادامه با بيان اينكه بر روي سقف قرارداد بازيكنان تاكيد داريم گفت: به طور قطع برروي اجراشدن قانون سقف قرارداد تاكيد مي‌كنيم و اين قانون قطعا اجرا خواهد شد.

وي درباره منشور اخلاقي هم گفت: ما در تمامي زمان‌ها اخلاق را از محورهاي اصلي رشد مي‌دانيم و اخلاق از مسايل اصلي است اما نحوه اجراي اين منشور برعهده كميته انضباطي است و اگر كساني باشند كه براساس منشور نتوانند در ليگ حاضر شوند كميته انضباطي اسامي آنها را اعلام خواهند كرد، اما تاكنون كسي براي فصل دهم ليگ فوتبال منشوري نيست.

كفاشيان درباره شكايت علي دايي از فدراسيون فوتبال گفت: لايحه پاسخ‌مان را شنبه به كميته انضباطي فرستاديم و منتظر تصميم كميته انضباطي هستيم. اگر حكم كميته انضباطي برخلاف نظر ما باشد اين حكم را به شوراي استيناف خواهيم فرستاد و هر رايي كه اين شورا بدهد آنرا مي‌پذيريم.

سرمربي تيم فوتبال سايپا كه به كميته انضباطي احضار شده، خطاب به رييس فدراسيون فوتبال گفت: آقاي كفاشيان! من كارم را بلدم و اين شما هستيد كه درس‌ات را بلد نيستي.

محمد مايلي‌كهن درباره‌ي احضارش به كميته انضباطي گفت: كميته انضباطي يعني دادگاه انضباطي فوتبال كه همه اعضاي خانواده فوتبال را در بر مي‌گيرد. درست است كه كميته انضباطي از رييس فدراسيون فوتبال حكم مي‌گيرد اما كميته‌ي مستقلي است و اگر كسي شكايتي دارد بايد در جلسه هم شاكي و هم متشاكي شركت كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه كفاشيان گفته صحبت‌هاي شما شخصيت حقوقي رييس فدراسيون فوتبال را زيرسوال برده است، گفت: مگر كسي مي‌تواند به شخصيت حقوقي رييس فدراسيون فوتبال توهين كند. من حتي به شخصيت حقيقي ايشان هم توهين نكردم. من تنها گفتم كه به خاطر مردم و مملكت و به خاطر خودش از فدراسيون فوتبال استعفا بدهد. حتي معتقدم هر چقدر اين كار ديرتر انجام گيرد به لحاظ فني و اقتصادي ضررهاي بيشتري متوجه فوتبال ايران مي‌شود.

مايلي كهن درباره اينكه كفاشيان گفته او نمي‌تواند درباره‌ي رفتن يا ماندن كسي در فدراسيون فوتبال اظهارنظر كند و اين مجمع است كه بايد در اين‌باره تصميم‌گيري كند، گفت: اتفاقا من به مسايل مجامع و فدراسيون‌ها بيشتر از كفاشيان آگاه هستم. ايشان آگاهي از اين مسايل ندارند. در سالي كه من سرمربي تيم اميد بودم و ايشان معاون سازمان تربيت بدني بود مرتب عليه من صحبت مي‌كرد و مي‌گفت كه مايلي كهن را بركنار مي‌كنيم و من هم در پاسخ مي‌گفتم اگر كسي قرار است درباره سرمربي تيم اميد تصميم‌گيري كند اين فدراسيون فوتبال است و نه سازمان تربيت بدني.

وي افزود: براي من جاي تعجب دارد كه چطور كفاشيان با وجود سال‌ها حضورش در ورزش اشرافي به مسايل مجامع و فدراسيون ندارد. نمي‌دانم كه آيا بايد مثل ايشان بخندم يا گريه كنم. در برنامه جمعه شب ورزش از نگاه دو و هنگامي كه بحثي ميان كفاشيان و آشتياني به وجود آمده بود كفاشيان به خوبي نشان داد كه هنوز در حال و هواي فدراسيون دووميداني است و مدام مي‌گفت نفر اول، دوم و سوم به همراه نفر اول جام حذفي به ليگ قهرمانان آسيا مي‌روند. من از حرف‌هاي او خجالت كشيدم. او هنوز نمي‌داند كه در فوتبال نفر وجود ندارد و بايد از كلمه تيم استفاده كند. او مي‌گويد كه من به شخصيت حقوقي رييس فدراسيون فوتبال توهين كردم. كي چنين توهيني صورت گرفته است؟

مايلي كهن افزود: مي‌گويند كفاشيان صداقت دارد، اما من مي‌گويم كفاشيان صداقت هم ندارد. آدم صادق كه نبايد دوگانه صحبت كند. در مورد فاتح تريم يك بار كفاشيان گفت كه من تريم را نمي‌شناسم و در مقطعي بعد گفت كه براي گرفتن مشورت با تريم صحبت كرده‌اند. آقاي كفاشيان اگر شما مشاور مي‌خواستيد چرا از ابتدا صادقانه حرف نزديد.

وي ادامه داد: ما بايد چقدر هزينه عدم آگاهي و درايت ايشان را در ورزش و فوتبال بپردازيم. كفاشيان سال‌ها رييس فدراسيون دووميداني بود و من هم در آن زمان قائم مقام دفتر مشترك فدراسيون‌ها بودم. در 17-18 سالي كه كفاشيان رييس فدراسيون دووميداني بود ركوردهاي ورزشكاران‌مان تا حد بسيار زيادي نزول پيدا كرد و سطح رقابت‌ها به پايين‌ترين حد ممكن رسيد. وقتي محمدرضا رحيمي كه هم‌اكنون معاون اول رئيس‌جمهور است به عنوان رئيس فدراسيون دووميداني انتخاب شد ظرف يكي دو سال توانست بسياري از ورزشگاه‌هاي ايران را به پيست‌هاي تارتان مجهز كند و اين كاري بود كه كفاشيان در مدت مديد حضورش در فدراسيون نتوانست انجام دهد.

مايلي كهن افزود: كفاشيان در المپيك آتن دبيركل كميته ملي المپيك بود. دبير كل كميته ملي المپيك يعني اجرايي ترين فرد ورزش براي المپيك. ما در مسابقات آتن ضعيف‌ترين نتايج تاريخ را گرفتيم اين در حالي بود كه هزينه‌ بسياري انجام گرفته بود و همه اتفاقات به دليل عدم آشنايي او با مسايل ورزشي بود.

وي با انتقاد از عملكرد مديريت فدراسيون فوتبال گفت: در شرايطي كه در همه جاي دنيا فوتبال به مردم و دولت‌ها كمك مي‌كند اما از زماني كه كفاشيان به فدراسيون فوتبال آمده دولت دارد مدام از جيبش براي فوتبال خرج مي‌كند و ما باز هم به خاطر عدم آگاهي و درايت كفاشيان مي‌بينيم كه اين پول‌ها هدر مي‌رود.

مايلي كهن افزود: اشخاصي را كه بايد براي حضور در تيم ملي پول مي‌دادند، با قراردادي سفيد به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كرديد و اين قرارداد سفيد تبديل به دريافت ميلياردها تومان شد و الان هم مي‌بينيد كه اين فرد مدعي است كه چرا پولش را به طور كامل دريافت نكرده است. جالب اينجاست كه كفاشيان مي‌گويد تمام پولش را مي‌دهيم. آقاي كفاشيان آيا شما حاضريد از جيب خودتان 5 ريال براي فوتبال خرج كنيد؟

وي به زمان حضورش در تيم اميد اشاره كرد و گفت: زماني كه سرمربي تيم اميد بودم از گروه ما يك تيم به المپيك صعود مي‌كرد و تيم ايران با وجود اينكه در رده دوم قرار داشت نتوانست به المپيك برود. دوره بعد پس از من بگوويچ را با 50 برابر مبلغ قراردادم به تيم اميد آوردند و در شرايطي كه دو تيم از هر گروه صعود مي‌كردند تيم ايران به مرحله بعد صعود نكرد.

مايلي كهن افزود: براي من جالب است كه كفاشيان مي‌خواهد به من درس مجامع بدهد. من زماني كه قرار شد انتخاب روساي فدراسيون‌ها از حالت انتصابي خارج شده و انتخابي بشود يكي از كساني بودم كه زير آن مصوبه را امضا كردم و بعد كفاشيان مي‌خواهد به من درس بدهد. آقاي كفاشيان! بنده درسم را بلدم و اين شما هستيد كه درس‌ات را بلد نيستيد. من از عدم آگاهي شما به مسايل خجالت مي‌كشم. ما اشتباه كرديم كه گفتيم كفاشيان ورزشي است. افراد غيرورزشي هم مي‌دانند كه تيم با نفر فرق مي‌كند. كفاشيان بداند كه من با شوخي و خنده از اين مسئله نمي‌گذرم. در كارهايم جدي‌ام. اگر شده بست جلوي در فدراسيون مي‌نشينم تا حق مردم و ملت را بگيرم. ما گفتيم كه كفاشيان به خاطر مردم و ملت استعفا بدهد. اين كجايش بي‌احترامي است؟ اين بي‌احترامي است يا اينكه در يك برنامه تلويزيوني رييس فدراسيون را دروغگو خطاب مي‌كنند.

مايلي كهن ادامه داد: من پتانسيل فوتبال اين مملكت را مي‌شناسم و از ديد من فوتبال يك بازي نيست. فوتبال حتي ديگر ورزش هم نيست. فوتبال يك فرا ورزش شده. اگر شما به دنبال تبليغ براي مملكت‌تان هستيد بهترين راه اين است كه تيم ملي در مجامع بين‌المللي شركت كند و مقام كسب كند. اگر شما به دنبال درآمدزايي هستيد بهترين راه فوتبال است. اگر شما به دنبال شادابي و نشاط جامعه هستيد بهترين راه فوتبال است. اگر به دنبال احترام به قانون هستيد وقتي مي‌گوييد قاضي بالاترين نفر در ورزش است و حتي اگر اشتباه كند حق اعتراض نداريد اين يعني احترام به قانون.





دستور 17 ماده ای سازمان لیگ برتر فوتبال

حق الزحمه بازيکنان داخلي اعم از نقدي و غير نقدي که مبلغ کل مورد توافق در هر فصل نمي تواند بيش از مبلغ 3 ميليارد و 500 ميليون ريال باشد، بايد برابر مقررات پيش بيني شده در نحوه پرداخت در قراردادها مشخص شود و تمام اجزا قرارداد بين باشگاه و بازيکن دقيقا اجرا شود. کليه پرداخت‌ها تحت هر عنوان ( پاداش،تشويق ،هديه و .... ) نبايد از يک پنجم کل قرارداد فراتر رود.
سازمان ليگ حرفه اي با ارسال نامه‌اي به باشگاه‌هاي حاضر در ليگ برتر فوتبال از آنها خواست تا طبق مقررات فيفا در راستاي اهداف ورزش فوتبال کشور و رفع اشکالات موجود در بخش نقل و انتقالات بازيکنان 17 مورد را رعايت کنند.

در نامه سازمان ليگ به باشگاهها آمده است: طبق مقررات فيفا در راستاي اهداف ورزش فوتبال کشور و رفع اشکالات موجود در بخش نقل و انتقالات بازيکنان بنا به پيشنهاد هيات رئيسه اين سازمان و تصويب فدراسيون،‌ با تغييرات و اصلاحات مفاد آئين نامه نقل و انتقالات بازيکنان، باشگاه‌ها موارد زير را بايد رعايت کنند:

1-باشگاهها و بازيکنان تنهامي توانند با رعايت کامل مقررات در يکي از زمان هاي مجاز نقل و انتقالات که توسط سازمان ليگ اعلام مي شود، قرار داد منعقد و ثبت نام كنند.

2-براي استخدام بازيکن تحت قرارداد باشگاه‌هاي خارج از کشور ارائه ITC به همراه ساير مدارک مورد نياز ضروري است.

3-باشگاهها مي‌توانند با رعايت سقف و سهميه تعيين شده با يک نفر از بازيکنان آزاد واجد شرايط که در زمان مقرر نقل و انتقالات نتوانسته قرارداد منعقد کنند در طول فصل قرارداد منعقد كرده و در مسابقات استفاده کنند.

4-هر باشگاه عضو ليگ برتر مي‌تواند حداکثر با شش بازيکن و هر باشگاه که از مسابقات ليگ دسته اول صعود كرده است حداکثر با هشت بازيکن باشگاه‌هاي ليگ برتر ايران برابر مقررات قرارداد ببندد.

توضيح: بازيکنان تيم هاي نزول کننده از ليگ حرفه اي و تيم هاي صعود کننده از ليگ دسته اول و ليگ برتري محسوب و مشمول سهميه تعيين شده هستند.

5-باشگاه و بازيکن در صورت توافق براي تمديد يا تجديد قرار داد مي تواند در محدوده زماني نقل وانتقال اقدام كند.

6- باشگاه ها مي‌توانند با بازيکنان واجد الشرايط مشروحه زير با رعايت کامل مقررات قرارداد تنظيم و مبادله كنند:

-بازيکن تحت قرار داد باشگاه ديگري نباشد .

-قرارداد بازيکن منقضي شده باشد .

-قرارداد بازيکن با باشگاه يا بازيکن رد و توسط کميته حل اختلاف باطل شده باشد.

-قرارداد بازيکن با باشگاه طرف قرارداد بدون هيچگونه قيد وشرطي با تواقق طرفين فسخ شده باشد.

7-در زمان نقل و انتقالات ، باشگاه اين آزادي را دارد که با جلب رضايت بازيکن، وي را به صورت قطعي يا قرضي(موقت)با رعايت ضوابط به باشگاه دوم انتقال دهد، در آن صورت باشگاه دوم در صورت داشتن جاي خالي و سهميه تعيين شده مي‌تواند نسبت به عقد قرارداد از بازيکن اقدام كند. در هر حال بازيکن در يک فصل ورزشي فقط مي تواند براي دو باشگاه بازي کند .

8-عقد قرارداد و ثبت نام بازيکنان سرباز فاقد مجوز از ستاد کل نيروهاي مسلح غير مجاز تلقي مي‌گردد و مسئوليت ناشي از آن متوجه مسئولين ذيربط است .

9-ثبت نام و استفاده از بازيکناني که به خدمت مقدس سربازي اعزام مي شوند و داراي مجوز بازي از ستاد کل نيروهاي مسلح هستند با رعايت ضوابط در محدوده زمان فصل نقل و انتقالات ابتداي فصل يا نيم فصل مجاز خواهد بود.

10-باشگاه ها در صورت شرايط مشروحه ذيل در محدوده زماني نقل و انتقالات مجاز به حذف نام بازيکن از ليست اسامي و جايگزين خواهند بود.

فوت،معلوليت،نقص عضو و بيماري صعب العلاج ،مصدوميت شديد بازيکن به طوري که با تشخيص فدراسيون پزشکي و تاييديه کميته پزشکي فدراسيون فوتبال حداقل به مدت شش ماه قادر به همراهي تيم خود نباشد (حداکثر تا سقف 2 بازيکن) .

قرارداد بازيکن با باشگاه بدون هيچگونه قيد و شرطي با توافق طرفين فسخ شده باشد.

قرارداد بازيکن توسط باشگاه يا بازيکن رد و توسط کميته حل اختلاف باطل اعلام شود .

11- باشگاه ها مي توانند تا حداکثر 13 نفر از بازيکنان تيم اميد يا جوانان خود را در صورت داشتن تيم هاي زير 14 سال،نوجوانان،جوانان و اميد مشروط به ثبت نام و شرکت در مسابقات رده سني و دستجات مربوطه که از طرف هياتهاي استاني يا فدراسيون برنامه ريزي و برگزار مي شود به ليست 27 نفر معرفي شده اضافه کنند.

بديهي است اضافه شدن اين نفرات هيچگونه حقوق جديدي براي باشگاه در مورد بازي هاي همزمان اين بازيکنان در مسابقات سني مربوطه يا مسابقات تيم هاي ملي رده مربوطه ايجاد نمي کند.

ضمنا مهلت معرفي و استفاده از اين دسته بازيکنان از ابتداي فصل تا محدوده زماني نقل و انتقال نيم فصل است.

12- هر باشگاه در هر فصل مسابقات حداکثر مي تواند نام بيست و هفت نفر (23 بازيکن با شرايط آزاد و 5 نفر زير 23 سال ) را به ثبت برساند که از جمع 27 نفر ثبت نام شده 20 نفر مي بايد داراي قرارداد حرفه اي باشند.توضيح اينکه در بين دو نيم فصل باشگاه هاي عضو ليگ مي توانند با رعايت مفاد آيين نامه نقل و انتقالات حداکثر با 7 بازيکن جديد که واجد شرايط باشند قرارداد منعقد و درليست اسامي و سازمان ليگ ثبت نمايد مشروط بر اينکه سقف تعداد بازيکن و سهميه تعيين شده رعايت شود .

13-مدت قرارداد براي بازيکنان زير 28 سال تمام حداقل دو سال و حداکثر 5 سال و براي بازيکنان بالاي 28 سال تمام حداقل يک سال و حداکثر 5 سال خواهد بود.

14-حق الزحمه بازيکنان داخلي اعم از نقدي و غير نقدي که مبلغ کل مورد توافق در هر فصل نمي تواند بيش از مبلغ 3 ميليارد و 500 ميليون ريال باشد، بايد برابر مقررات پيش بيني شده در نحوه پرداخت در قراردادها مشخص شود و تمام اجزا قرارداد بين باشگاه و بازيکن دقيقا اجرا شود. کليه پرداخت‌ها تحت هر عنوان ( پاداش،تشويق ،هديه و .... ) نبايد از يک پنجم کل قرارداد فراتر رود.

15-حق الزحمه بازيکنان خارجي در هرفصل همان مبلغ 3 ميليارد و 500 ميليون ريال است، باضافه ساير هزينه هاي متعارف مرتبط که بايد در قرارداد به طور شفاف ذکر شود و موارد خاص در هيئت رئيسه سازمان ليگ مطرح و اتخاذ تصميم مي شود .

16-مسئوليت ناشي از هر گونه توافق بدون رعايت سقف تعيين شده در مجامع حقوقي متوجه مديران باشگاه خواهد بود و براي فدراسيون و سازمان ليگ نيز معتبر نبوده و در دعاوي و اختلاف بين باشگاه و بازيکن و باشگاه و مربي قابل استناد نبوده و در صورت آگاهي از مغايرت با قرارداد ثبت شده باشگاه مشمول جريمه نقدي و ممانعت از ثبت قرارداد جديد يا کسر امتياز مي گردد و همچنين بازيکن نيز مشمول جريمه نقدي و محروميت از دوره خاص خواهد شد.

تذکر:رعايت شرايط عمومي و اختصاصي گروه بازيکنان ابلاغي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ حرفه اي در به کارگيري بازيکنان الزامي خواهد بود.

17-سرمربيان و مربيان تحت قرار داد باشگاههاي ليگ حرفه اي در صورت برکناري يا فسخ قرا

رداد پس از تعيين وضعيت با باشگاه اول مجاز خواهند بود ، با رعايت ضوابط ابلاغي سازمان ليگ حرفه اي فوتبال ايران با باشگاه دوم قرار داد منعقد نمايند و در صورت برکناري يا فسخ قرار داد هيات رئيسه مي تواند درخواست استخدام در باشگاه سوم عضو ليگ برتر را در همان فصل رد کند.

رعايت شرايط عمومي و اختصاصي گروه مربيان ابلاغي فدراسوين فوتبال و سازمان ليگ حرفه اي در استخدام مربيان الزامي خواهد بود.

توضيح:استخدام اين دسته از مربيان در فصل بعد و يا ساير باشگاههاي کشور با رعايت ضوابط ابلاغي نقل و انتقالات در همان فصل بلامانع خواهد بود.

تذکر:سقف دستمزد مربيان داخلي و خارجي نبايد از حداکثر سقف مجاز قيد شده در بند 14 و 15 اين مقررات بالاتر باشد.



پروین و آصفی عضو هیات مدیره استیل آذین

علی پروین پیش از این نیز سابقه فعالیت و همکاری با باشگاه استیل آذین را داشته است. او قرار بود برای عضویت در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس انتخاب شود.
حسین هدایتی مالک باشگاه استیل آذین طی احکامی علی پروین و حمیدرضا آصفی را به عضویت هیئت مدیره این باشگاه منصوب کرد.
عصر روز یکشنبه و در نشست هیئت مدیره باشگاه استیل آذین طی احکامی جداگانه از سوی حسین هدایتی مالک و رئیس هیات مدیره این باشگاه، علی پروین و حمیدرضا آصفی به عضویت هیئت مدیره استیل آذین منصوب شدند. این دو پس از معرفی از سوی هدایتی در جلسه روز یکشنبه هیئت مدیره استیل آذین شرکت کردند.

علی پروین پیش از این نیز سابقه فعالیت و همکاری با باشگاه استیل آذین را داشته است. او قرار بود برای عضویت در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس انتخاب شود.

حمیدرضا آصفی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه نیز سابقه فعالیت مدیریتی در باشگاه‌های ورزشی را داشته است که از آن جمله می توان به عضویت در هیئت مدیره باشگاه استقلال اشاره کرد.


علی پروین مدیرفنی استیل آذین شد
علی پروین دقایقی پس از عضویت در هیئت مدیره باشگاه استیل آذین به عنوان مدیرفنی تیم فوتبال این باشگاه نیز انتخاب شد.

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه سرمربیگری در تیم فوتبال این باشگاه را نیز دارد امروز یکشنبه به عنوان عضو هیئت مدیره باشگاه استیل آذین و مدیرفنی تیم فوتبال این باشگاه انتخاب شد.

پروین در نشست عصر یکشنبه هیئت مدیره باشگاه استیل آذین شرکت کرد و در این نشست به عنوان مدیرفنی تیم فوتبال این باشگاه نیز انتخاب شد. پیش از این حشمت الله مهاجرانی مسئولیت مدیریت فنی تیم فوتبال استیل آذین را برعهده داشت.

حمید رضا آصفی دیپلمات کشورمان نیز امروز با حکم حسین هدایتی به عضویت هیئت مدیره باشگاه استیل آذین درآمد.
آصفي: اميدوارم از تجربيات خودم در استيل‌آذين به خوبي استفاده كنم
سخنگوي سابق وزارت امور خارجه و سفير اسبق جمهوري اسلامي ايران در امارات از حضور در هيات باشگاه استيل آذين ابراز خرسندي كرد.

حميد رضا آصفي پس از انتخاب به عنوان عضو هيات مديره باشگاه استيل آذين گفت: خوشحالم كه توفيق خدمت در مجموعه اين باشگاه خصوصي و همكاري با دوستان در هيات مديره استيل آذين را دارم. پس از دريافت پيشنهاد همكاري با باشگاه استيل آذين اين پيشنهاد را مورد ارزيابي قرار دادم و به اين نتيجه رسيدم كه مي‌توانم به اين مجموعه كمك كنم. اميدوارم در كنار هم به نتايج خوبي دست پيدا كنيم.

آصفي افزود: استيل آذين به عنوان يك باشگاه حرفه‌اي و البته خصوصي در فوتبال اين كشور تاثيرگذار است و من اميدوارم از تجربيات خودم در اين مجموعه به خوبي استفاده كنم. فكر مي‌كنم اين باشگاه مي‌تواند نتايج خوبي به دست بياورد و يكي از تيم هاي موفق فوتبال حرفه اي ايران باشد.
پروين: با استيل‌آذين به قهرماني فكر مي‌كنم
عضو جديد هيات مديره و مدير فني استيل آذين اظهار اميدواري كرد همراه اين تيم در فصل آينده موفق به كسب عنوان قهرماني شود.
 علي پروين پس از انتخاب به عنوان عضو جديد هيات مديره و همچنين مدير فني تيم فوتبال استيل آذين گفت: از اين كه به استيل آذين بازگشته‌ام و باز هم در كنار اين مجموعه حضور دارم خوشحالم. اميدوارم در كنار هم موفقيت‌‌هاي بزرگي به دست بياوريم.

پروين عنوان كرد: استيل آذين نسبت به سال‌هاي گذشته تفاوت زيادي داشته و حالا با تجربه بيشتري در مسابقات ليگ حضور دارد. اين تيم مي‌تواند به افتخارات بزرگ‌تري دست پيدا كند و اهداف مهمي را در نظر داشته باشد.

مدير فني استيل آذين گفت: هميشه در هر كجا كه كار كرده‌ام هدفي جز قهرماني نداشتم و فكر مي‌كنم استيل آذين هم توان رسيدن به اين هدف را دارد. در اين باشگاه تنها به قهرماني مي‌انديشم و البته اطمينان دارم مي‌توانيم در اين فصل سهميه صعود به رقابت هاي آسيايي را كسب كنيم.




قهرمانی فوتسال ایران در آسیا


  تيم ملي فوتسال ايران با  پيروزي پرگل برابر تيم ازبکستان، براي دهمين بار بر بام فوتسال قاره آسيا ايستاد.
 يازدهمين دوره رقابت هاي فوتسال جام ملت هاي آسيا در تاشکند ازبکستان برگزار شد که تيم ايران عصر يکشنبه در ديدار فينال با نتيجه 8 بر 3 تيم ميزبان را شکست داد و قهرمان شد.
مسعود دانشور و علي اصغر حسن زاده (دوگل)، جواد اصغري مقدم، حسين سلطاني، محمد طاهري، مجيد رييسي براي تيم ايران و دلشاد ايرساليف و ‌نودير الي بايف (دوگل) براي ازبکستان گلزني کردند.
تيم ايران در ابتداي بازي با ترکيب مصطفي نظري، محمد طاهري، محمد کشاورز، مصطفي طيبي و مسعود دانشور وارد زمين شد.
بازيکنان تيم ملي ايران در دقايق نخست بازي به دليل جو سنگين حاکم بر سالن ملي تاشکند ازبکستان نتوانستند عملکرد قابل قبولي را به نمايش بگذارند به طوري که دو گل از تيم ميزبان دريافت کردند.
پس از اين گل، ملي پوشان ايراني با پرس از يک سوم زمين حريف،‌ نبض بازي را در دست گرفتند و با فشار بر روي دفاع ازبک ها سه گل وارد دروازه "رستم عمراف" کردند.
ازبک ها باز هم در آغاز نيمه دوم حملاتي را بر روي دروازه ايران طراحي کردند که الي بايف با يک شوت سنگين توپ را درون دروازه "مصطفي نظري"‌ سنگربان کشورمان جاي داد.
قرمز پوشان ايراني پس از اين گل با بهره گيري از اشتباهات فردي ازبک ها، دو گل متوالي وارد دروازه حريف کردند تا شيرازه اين تيم از هم پاشيده شود.
ملي پوشان کشورمان در ادامه نيمه دوم با ارائه يک بازي منطقي سه گل ديگر به ثمر رساندند تا با اقتدار به مقام قهرماني اين رقابت ها دست يابند.
اسامي تيم‌هاي قهرمان اين دوره از رقابت‌ها به شرح زير است :
 1999-کوالالامپور : ايران
 2000-بانکوک : ايران
 2001-تهران : ايران
 2002-جاکارتا : ايران
 2003-تهران : ايران
 2004-ماکائو : ايران
 2005-ويتنام : ايران
2006  -تاشکند: ژاپن
 2007-اوزاکا : ايران
 2008-بانکوک : ايران
2010 -تاشکند :‌ ايران




تیم بسکتبال مهرام قهرمان آسیا شد

تيم بسکتبال مهرام ايران با شکست مقتدرانه الريان قطر، کاپ قهرماني بيست و يکمين دوره مسابقات جام باشگاه هاي آسيا را از آن خود کرد.
ديدار نهايي بيست ‌و يکمين دوره بسکتبال جام باشگاههاي آسيا، شب گذشته در سالن الغرافه شهر دوحه قطر برگزار شد که در آن دو تيم الريان ميزبان مسابقات و مهرام ايران به مصاف هم رفتند.
در اين ديدار بسکتباليست هاي مهرام از همان ابتدا با پرتابهاي سه امتيازي از حريف خود پيش افتادند تا با نتيجه 93 بر 73 براي دومين‌ سال پياپي قهرمان جام باشگاههاي آسيا شوند.
بعد از مهرام تيم هاي الريان قطر، الرياضي لبنان و نماينده اردن به ترتيب مقامهاي دوم تا چهارم را تصاحب کردند.
تيم بسکتبال مهرام با کسب اين پيروزي جواز حضور در مسابقات بسکتبال قهرماني جام باشگاههاي جهان را نيز بدست آورد.




استعفای دسته جمعی هیئت مدیره استقلال

خسرو دانشجو كتبي استعفا كرد
استعفاي شفاهي اعضاي هيات مديره باشگاه استقلال
 اعضاي هيات مديره باشگاه استقلال پس از جلسه 3.5 ساعته با رئيس سازمان تربيت‌بدني از سمت خود استعفا كردند.
                       
علي سعيدلو ساعت 20:30 شب گذشته در محل باشگاه استقلال حاضر شد و پس از حدود 3 ساعت و نيم صحبت با اعضاي هيات مديره محل باشگاه را ترك كرد. در اين جلسه تمام اعضاي هيات مديره تيم استقلال به صورت شفاهي از سمت خود استعفا كردند.
خسرو دانشجو، اميدوار رضايي، علي انصاري، محمد سعيد نفريه و امير رضا واعظ آشتياني اعضاي هيات مديره استقلال بودند كه از سمت خود كناره گيري كردند.

خسرو دانشجو، رئيس هيات مديره باشگاه استقلال با تائيد اين خبر گفت: استعفاي دسته‌جمعي تمام اعضا به آقاي سعيدلو به صورت شفاهي اعلام شد اما بنده به صورت كتبي از سمت خود استعفا كردم و از اين پس ديگر در خدمت استقلال نخواهم بود.
جلسه رئيس سازمان تربيت‌بدني با اعضاي هيات مديره باشگاه استقلال ساعت 10 دقيقه بامداد امروز (دوشنبه) به پايان رسيد.



آمار نهمین دوره لیگ برتر فوتبال

كريمي خشن‌ترين و حيدري بهترين پاسور ليگ شدند

 علي كريمي عنوان خشن‌ترين بازيكن ليگ برتر را به خود اختصاص داد.

                   
بررسي آماري اتفاقات ليگ نهم مي تواند جالب توجه باشد. آمار ليگ به شرح زير است:

*تيم شاهين بوشهر بدون دريافت كارت قرمز به كار خود در ليگ برتر پايان داد. شاهين كمترين تعداد كارت زرد را نيز دريافت كرد.

*مهرداد كريميان تنها بازيكن ليگ نهم بود كه طي يك فصل موفق به گلزني براي دو تيم پاس و مقاومت سپاسي شد.

*يدا... اكبري، جلال رافخايي، علي كريمي، سيعد رمضاني و سيامك سرلك هر كدام دو ضربه پنالتي را براي تيم هاي خود از دست دادند.

*ميانگين گل در ليگ نهم همچون فصل گذشته بود. 2،55 بهترين ميانگين در تاريخ ليگ از سال 50 تاكنون است.

*علي كريمي بازيكن تيم استيل آذين با دريافت 3 كارت قرمز ركوردار ليگ نهم شد.

*ارشاد يوسفي دروازه بان صباي قم با مهار 4 ضربه پنالتي در ليگ نهم ركوردار شد.

*فقط 5 بازيكن موفق به حضور در تمام بازي هاي فصل براي تيم هاي خود شدند: پويا سيف پناهي(پاس) محمد منصوري(ذوب آهن)مجتبي ترشيز(تراكتورسازي) محسن ايران نژاد(شاهين) ميرهاني هاشمي(سپاسي)

*فولاد خوزستان با از دست دادن 6 ضربه پنالتي ركورد جديدي را در ليگ نهم بر جاي گذاشت.

*تيم هاي سقوط كرده ابومسلم و استقلال اهواز با 7 برد كمترين تعداد پيروزي را در ليگ نهم داشتند.

*بيشترين گل به ثمر رسيده در يك بازي كه مربوط به بازي هاي مس- استيل آذين(2-6) و استقلال اهواز- سايپا(4-4) بود.

*داود حقي با گل كردن 10 ضربه پنالتي همچون فصل پيش بهترين پنالتي زن ليگ نهم شد.

*علي كريمي بازيكن تيم استيل آذين با دريافت 9 كارت زرد و 3 كارت قرمز خشن ترين بازيكن ليگ نهم لقب گرفت.

*بيشترين تعداد پنالتي گرفته شده براي يك تيم متعلق به صباي قم بود كه 11 ضربه آن گل و 2 ضربه نيز به هدر رفت.

*خسرو حيدري هافبك راست تيم استقلال تهران با ارسال 14 پاس گل برترين پاسور ليگ نهم شناخته شد.

*فرهاد خيرخواه مهاجم تيم تراكتورسازي و اسماعيل فرهادي مهاجم تيم ذوب آهن 19 بار در جريان بازي تعويض شدند كه ركورد دار ليگ نهم بودند.

*تعداد تغييرات انجام شده در كادر فني تيم هاي ليگ برتري؛ ابومسلم و استقلال اهواز با داشتن 5 مربي در يك فصل ركورد زدند. سپاهان، ذوب آهن، استقلال، پيكان، سايپا و تراكتور نيز تيم هاي بدون تغيير بودند.

*تيم تراكتورسازي در ليگ نهم فقط از 22 بازيكن در تركيب خود استفاده كرد كه كمترين تعداد در بين تيم هاي ليگ برتر بود.

*حسين پاپي بازيكن تيم سپاهان 24 بار به عنوان بازيكن تعويضي وارد زمين شد. پاپي 26 بار براي سپاهان بازي كرد.

*فولاد خوزستان از 32 بازيكن در تركيب خود استفاده كرد كه يك ركورد در بين تيم هاي ليگ برتر بود.

*بيشترين گل به ثمر رسيده در يك هفته كه مربوط به هفته 26 ليگ برتر بود، همان هفته اي كه دربي پايتخت برگزار شد. در اين هفته 33 گل به ثمر رسيد.

*به جز شاهين، راه آهن و مس ساير تيم ها حداقل يك ضربه پنالتي خود را به هدر دادند. 19 پنالتي توسط تيم ها به هدر رفت.

*مقاومت سپاسي و سايپا تيم هاي بدون بازيكن خارجي بودند.

*استقلال اهواز با دريافت 60 گل بدترين ركورد ممكن در خط دفاعي را بر جاي گذاشت.

*سپاهان با كسب 67 امتياز ركورد بيشترين امتياز كسب شده در تاريخ ليگ را شكست.

*71 كارت قرمز به بازيكنان در جريان ليگ نهم داده شد كه نسبت به فصل پيش كاهش محسوسي داشت. پاس با دريافت 8 كارت قرمز ركوردار بود.

*80 گل با ضربات پنالتي به ثمر رسيده كه سپاسي با يك گل كمترين و صبا با 11 گل بيشترين تعداد گل با ضربات پنالتي را داشته اند.

*تيم استيل آذين در اولين فصل حضورش در ليگ برتر با دريافت 77 كارت زرد و 7 كارت قرمز خشن ترين تيم ليگ نهم لقب گرفت.

* 121 گل توسط بازيكنان خارجي در ليگ نهم به ثمر رسيده است.

* 225 بازيكن در ليگ نهم موفق به گلزني شده اند.

*ليگ نهم طي 286 روز برگزار شد كه بطور متوسط فاصله هر هفته 8 روز بود.

*306 بازي در ليگ برتر نهم برگزار شد.

*453 تعداد بازيكناني است كه در ليگ نهم بازي كرده اند.

*782 تعداد گل هاي به ثمر رسيده در ليگ نهم كه نسبت به فصل پيش فقط يك گل افزايش داشته است. اين بيشترين گل به ثمر رسيده طي يك فصل در تاريخ فوتبال ايران است.


* 1090 تعداد كارت هاي زردي است كه بازيكنان 18 تيم در ليگ نهم دريافت كردند.

* پويا سيف پناهي بازيكن تيم پاس همدان بيشترين دقايق را در بين بازيكنان ليگ نهم به ميدان رفت. سيف پناهي در 34 بازي تيمش حاضر بود و تعداد دقايق حضورش در ميدان 3018 است.




عبور استیل آذین و کریمی از خط قرمزهای فوتبال

بر اساس آخرين آمارهاي اعلام شده، تيم استيل آذين در پايان مسابقات نهمين دوره ليگ برتر فوتبال با دريافت 77 کارت زرد و 9 کارت قرمز بد اخلاق ترين تيم ليگ شد که در اين ميان سهم علي کريمي 9 کارت زرد و سه کارت قرمز بوده است.
  باشگاه استيل آذين در اين فصل با سرمايه گذاريهاي فراوان، بازيکنان نامداري را به خدمت گرفت تا بتواند در اولين حضورش در رقابتهاي ليگ برتر در بين سه تيم بالاي جدول قرار گرفته و آسيايي شود،‌ اما همه اين سرمايه گذاريها در نهايت منجر به کسب رده پنجم مسابقات و 86 کارت زرد و قرمز شد تا استيل آذين خشن ترين تيم ليگ برتر لقب بگيرد.
انتشار چنين آمارهايي نشان مي دهد که باشگاه هاي متمول، هنوز در نهادينه کردن اصول اخلاقي با مشکلات عديده اي روبرو هستند و بدون شک غفلت از اين موضوع مي تواند در آينده معضلات بسياري را گريبانگر اين باشگاه ها و فوتبال ايران کند.
به طور حتم، رفتار و حرکات بازيکنان نامدار فوتبال که الگوي نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم هستند، نکته بسيار با اهميتي است که متاسفانه اين آمارها نشان مي دهد که آنان براي رسيدن به اهداف خود مسائل حرفه اي و اصول اخلاقي را رعايت نمي کنند.
ظاهرا قانون نانوشته اي در فوتبال وجود دارد که تنها بازيکنان مطرح مورد توجه رسانه ها قرار مي گيرند و سخنان،‌ رفتار، حرکات و عکس هاي آنان به دليل محبوبيت در صدر اخبار اين رسانه ها قرار دارد که به جرات مي توان گفت يکي از اين افراد "علي کريمي" پر حاشيه ترين بازيکن سال هاي اخير فوتبال ايران بوده است.
اين بازيکن يکي از تکنيکي ترين بازيکنان تاريخ فوتبال ايران و حتي آسياست که با توجه به حضور او در تيم بايرن مونيخ آلمان، بيش از 100 بازي ملي و همچنين تصاحب عنوان بهترين بازيکن سال قاره در سال 2005 خود را به عنوان يکي از چهره هاي استثنايي فوتبال معرفي کرده است.
شايد به همين دليل است که وقتي پس از هشت سال حضور در امارات، آلمان و قطر به ليگ برتر ايران برگشت و در روزي که پرسپوليس حريف نه چندان مهمي چون پگاه گيلان را پيش روي خود مي ديد، 80 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادي حضور يافتند تا ثابت شود کريمي همچنان از محبوبيت زيادي نزد هواداران فوتبال برخوردار است.
در زير نگاهي داريم به اتفاقاتي که مي تواند آن را "عبور کريمي از خط قرمزهاي فوتبال" ناميد، چرا که رفتارهاي او هميشه براي خودش و تيم هايي که در آن بازي مي کرده، هزينه هايي را در به دنبال داشته است.
* تنش در فينال فوتسال جام رمضان
آخرين مرحله اي که فوتبال جام رمضان با جديت برگزار شد در سال 76 بود که تيم هاي فتح تهران و استقلال تهران به عنوان فيناليست در برابر يکديگر قرار گرفتند.
اين بازي در نيمه اول با نتيجه پنج بر صفر به سود آبي پوشان تهراني به پايان رسيد و در حالي که همه منتظر قهرماني استقلال بودند، علي کريمي با ورود خود به زمين يک تنه شش گل به ثمر رساند.
اين اتفاق موجب شد تا درگيري نسبتا شديدي بين او و هواداران استقلال به وجود بيايد و به همين دليل، کريمي از همان روز تصميم گرفت پيراهن تيم پرسپوليس به تن کند.
* سيلي به کاميکاواي ژاپني
تيم فوتبال اميد ايران آبان ماه سال 77 خود را براي مرحله مقدماتي بازيهاي المپيک 2000 سيدني آماده مي کرد و به همين خاطر در رقابت هاي چهار جانبه ويتنام شرکت کرد تا بتواند به آمادگي و هماهنگي لازم برسد، دريغ از اين که حضور در اين مسابقه اين تيم را از بهترين بازيکن خود محروم خواهد کرد.
در خلال يکي از ديدارها، کريمي در صحنه اي به اخراج علي انصاريان مدافع ملي پوش کشورمان اعتراض کرد و با سيلي به استقبال "کاميکاوا" داور ژاپني رفت تا کنفدراسيون فوتبال آسيا(AFC) اين بازيکن را که در روزهاي اول خودنمايي خود در فوتبال حرفه اي قرار داشت، با سه سال محروميت مواجه کند تا تيم اميد و البته پرسپوليس که آن روزها با هدايت علي پروين به ميدان مي رفت، بازيکني تکنيکي و تاثيرگذاري را از دست بدهند.
به دليل علاقه وافري که "پيتر ولاپان" رييس وقت کنفدراسيون فوتبال آسيا به کريمي داشت، اين محروميت به يک سال تقليل يافت، به طوري که کريمي در جريان جام باشگاه هاي آسيا در 18 بهمن ماه سال 78 با پيراهن سرخ پوشان در عربستان برابر تيم الزوراي عراق به ميدان رفت.
* آغاز تقابل با علي دايي
سخنان کريمي عليه کاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال ايران در يکي از روزنامه ها کافي بود تا علي دايي که سلطان بي چون و چراي آن روزهاي فوتبال ايران بود، به فکر مقابله با پديده اي بيفتد که کم کم پا جاي پاي او مي گذاشت.
تنش هاي بين کريمي و دايي در تيمي که به رهبري ميروسلاو بلاژويچ براي راهيابي به جام جهاني 2002 تلاش مي کرد، بيشتر از هر زمان ديگري بود، به نوعي که مربيان وقت تيم ملي هم به اين نتيجه رسيده بودند که اين دو ستاره ترجيح مي دهند در طول بازي با هم همکاري نکنند.
* جام جهاني با طعم گس!
تيم ملي در حالي که به راحتي جواز حضور در جام جهاني 2006 آلمان را به دست آورده بود، راهي آلمان شد تا بتواند با استفاده از مهره هاي با تجربه اي که در اختيار خود مي ديد، از فوتبال ايران اعاده حيثيت کند.
اما همانطور که براي همه مشخص شده بود، تيم برانکو ايوانکوويچ سرمربي کروات تيم ملي با کوله باري از حاشيه ها و مشکلات ريز و درشت عازم آلمان شد.
کريمي که به دليل مصدوميت در آستانه از دست دادن جام جهاني بود، بالاخره راهي اين رقابتها شد، اما هيچگاه نتوانست به اندازه حتي نيمي از توانايي هايش در خدمت تيم ملي باشد.
در روزي که با تصميم ايوانکويوچ در بازي با پرتغال از زمين بازي بيرون کشيده شد، با لگد ساک پزشک تيم را به طرفي ديگر پرت کرد تا اعتبار و اخلاق فوتبال ايران جلوي دوربين هايي که مسابقه را براي تمام کشورهاي جهان پخش مي کردند، زير سووال برود.
او در ادامه و در روزي که در بازي با آنگولا قرار بود در دقيقه 70 وارد بازي شود از دستور برانکو سرپيچي کرد تا حاشيه سازي هاي خود در جام جهاني را تکميل کند.
* زير سوال بردن مديريت فدراسيون!
شايد تنها بازيکني که مي تواند به خود اجازه زير سوال بردن مديريت فدراسيون فوتبال را بدهد کريمي و يا بازيکني با ويژگي هاي اين بازيکن باشد.
در حالي که تيم ملي در اردوي اردبيل بود تا خود را آماده حضور در دور مقدماتي جام جهاني 2010 کند، کريمي در گفت و گويي جنجالي و البته غير قابل پيش بيني، مديران فدراسيون وقت را مديراني عنوان کرد که با ناکارآمدي خود فوتبال ايران را در بلاتکليفي قرار داده اند.
همين اظهار نظر کافي بود تا مسوولان فدراسيون حکم به اخراجش از اردوي تيم ملي بدهند. البته اگر هر مربي ديگري به جاي علي دايي بود، در مخالفت با تصميم مسوولان فدراسيون به مقابله با آنها مي پرداخت، اما همانطور که همه از اختلافات ريشه اي و دامنه دار او با کريمي آگاه هستند، نه تنها هيچگاه قدمي براي اين بازيکن برنداشتند، بلکه به توصيه هاي مقامات عالي رتبه در مورد دعوت کردن او به تيم ملي پاسخ منفي داد.
* تيم دايي، منهاي کريمي
تيم تحت رهبري دايي در حالي ديدارهاي دشوار خود در مقدماتي جام جهاني را آغاز کرد که کريمي پيش از آن، دعوت دايي براي ملي پوش شدن را "رد" کرده بود تا به نوعي نشان دهد که دوست ندارد تحت فشار رسانه ها در تيم ملي حضور يابد، چون به درستي معتقد بود که دايي دوست ندارد در تيمش جايي را به او اختصاص دهد.
به همين دليل تيم ملي در شرايطي که کريمي در پرسپوليس همچون روزهاي اوجش در مستطيل سبز مي درخشيد، بدون او وارد مرحله مقدماتي شد تا با شکست برابر عربستان، دايي اولين ناکامي بزرگ خود در پست مربيگري را تجربه کند.
اين شکست تلخ در حالي در ورزشگاه آزادي به فوتبال ايران تحميل شد که رايزني هايي براي راضي کردن کريمي جهت بازگشت به تيم ملي آغاز شده بود و همه منتظر بودند تا دايي او را در فهرست خود قرار دهد، اما در دقيقه 90 از اين کار منصرف شد تا يک بار ديگر ثابت شود که دايي و کريمي زوجي ناهمگون براي فوتبال ايران به شمار مي روند.
* جدايي از پرسپوليس و جنجال هاي داخلي
اختلافات علي کريمي و عباس انصاري فرد مدير عامل وقت باشگاه پرسپوليس در نهايت منجر بر اين شد که کريمي از اين تيم جدا و راهي استيل آذين شود.
اين بازيکن در اين تيم به مانند فرمانده اي بي چون و چرا ظاهر شد و تا اواسط نيم فصل دوم، استيل آذين را يکي از مدعيان جدي معرفي کرد.
نکته اي که در عملکرد کريمي در ليگ نهم به چشم مي خورد، اين است که او در چند بازي به راحتي کنترل خود را از دست داده و در نهايت با کارت قرمز و حتي محروميتهايي از سوي کميته انظباطي مواجه شد.
جنجال در ديدارهاي استيل آذين برابر پرسپوليس،‌ تراکتورسازي و سايپا و درگيري لفظي با مهدي مهدوي کيا کاپيتان باتجربه اين تيم اوج بي انضباطي هاي کريمي در فصل گذشته ليگ برتر بود که نشان مي دهد بازيکنان بزرگ هميشه خود را مبرا از قانون دانسته و بخشي از بزرگي شان را در حاشيه ها جستجو مي کنند.




مایلی کهن:آقای کفاشیان به خاطر مردم استعفا بده!

محمد مايلي كهن از علي كفاشيان خواست تا «به خاطر مردم و مملكت» از رياست فدراسيون فوتبال استعفا بدهد.

سرمربي تيم فوتبال سايپا در گفت‌وگو با راگا نیوز، از هر دري سخن گفت. از اين كه چگونه توانسته با بازيكني همچون ابراهيم ميرزاپور كه دو فصل قبل با 240 ميليون تومان با سايپا قرارداد بسته بود، قراردادي 160 ميليوني ببندد تا اين دروازه‌بان در فصل 89 ـ 88 در چارچوب سايپا قرار گيرد.

او از اين گفت كه ظاهر‌سازي‌ها در فوتبال به يك مشكل بزرگ تبديل شده و مثل تمامي مصاحبه‌هاي گذشته‌اش تاكيد كرد كه مشكل اصلي ورزش و فوتبال ايران، نبودن افراد متخصص و مدير است.

مايلي كهن در ابتداي اين گفت‌وگو درباره وضعيت سايپا در فصلي كه گذشت، گفت: فصل را با شكست برابر ذوب آهن آغاز كرديم. هيچ وقت فراموش نمي‌كنم كه در همان بازي اول گزارشگر اصفهاني چگونه جانبدارانه عليه سايپا صحبت كرد و گفت كه نمي‌داند چه بلايي سر سايپا آمده است. ما در حالي ليگ را آغاز كرديم كه نسبت به فصل گذشته‌اش 17 ، 18 تغيير داشتيم. يك سري از اين تغييرات خواسته بود و يك سري ناخواسته. بعضي بازيكنان به لحاظ تكنيكي، تاكتيكي يا حتي اخلاقي به كار ما نمي‌آمدند كه خواسته از تيم ما جدا شدند و بعضي ديگر از بازيكنان كه فصل قبل از آن با رقم‌هاي بسيار بالا به سايپا آمده بودند، افزايش بيش از صد درصدي رقم قراردادشان را طلب كردند كه به اجبار اين بازيكنان هم از ما جدا شدند.

وي افزود: پس از باخت به ذوب آهن دو بازي پشت سر هم را برديم. به هر حال عملكرد بدي نداشتيم. شما مي‌دانيد كه در طول فصل ممكن است يك تيم در بعضي مواقع با بازي‌هاي دشواري روبه‌رو شود. من پيش‌بيني اين روزهاي سخت را كرده بودم و دقيقا هم همين اتفاق افتاد. پس از گذشت آن روزهاي سخت توانستيم مقام هشتم را به دست آوريم. حتي مي‌توانستيم ششم شويم. حتي اگر يك سري اشتباه‌هاي داوري نبود، سايپا مي‌توانست جزو 4 تيم اول ليگ باشد.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه در طول فصل مطرح شد كه شما رابطه خوبي با مديران باشگاه سايپا نداريد، گفت: در كشور ما تا دلتان بخواهد شايعه وجود دارد اما آن چيزي كه شايعه شده بود، تا واقعيت تفاوت داشت. اين‌ها همان بده بستان‌هاي جاري است كه در بيشتر امور اجتماعي كشور وجود دارد. فوتبال هم از اين قاعده مستثني نيست. در ايران تعداد زيادي سايت و شبكه خبري فعاليت مي‌كنند و ما از اين شايعه‌ها بسيار مي‌شنويم. خيلي سخت است كه اگر كسي بخواهد با فردي كه دروغي را مطرح كرده برخورد كند.

وي ادامه داد: در طول فصل فشاري روي ما وجود نداشت و بازيكنان هم صادقانه عمل مي‌كردند. ما از هر فرصتي براي كسب آمادگي استفاده كرديم و هيچ چيز را به قضا و قدر نسپرديم. اگر در يك بازي مي‌باختيم سعي مي‌كرديم تمرين‌ها را بهتر و بيشتر و تخصصي‌تر كنيم. خوشبختانه پس از آن ديدارهاي سخت، نتايج ما فوق‌العاده خوب شد. در شرايطي كه بعضي از آقايان جشن ماندگاري در ليگ مي‌گيرند اما سايپا با كمترين هزينه ممكن مقام هشتمي ليگ را به دست آورد. من به صراحت مي‌گويم كه سايپا كمترين هزينه را در ليگ انجام داد. با اين حال من با واقعيت‌ها زندگي مي‌كنم. حتي اگر اين واقعيت‌ها به ضررم باشد و بايد بگويم بر خلاف آن چيزي كه مي‌گويند تيم سايپا تيم جواني است، اين صحت ندارد. تيم ما مركب از باتجربه‌ها و جوان‌هاست و حتي تعداد باتجربه‌هايش بيشتر است. با توجه به تجربه‌اي كه دارم مي‌گويم اين بازيكنان باتجربه هيچ گاه چوب لاي چرخ بازيكنان جوان نگذاشتند و حتي به آن‌ها كمك كردند و الگوي فني و اخلاقي خوبي براي جوان‌ها بودند. آن‌ها نه تنها حرفه‌اي تمرين كردند بلكه حرفه‌اي تغذيه و استراحت كردند و اين از عوامل اصلي موفقيت ما در اين فصل بود.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه آيا فصل بعد در سايپا مي‌مانيد يا خير، گفت: در مدتي كه در سايپا بودم نه من مشكلي با مديران سايپا داشتم و نه آن‌ها با من مشكلي داشتند. هيچ نگراني بابت ماندن يا رفتن ندارم. سايپا ارث پدري‌ام هم نيست. هر زمان بگويند برو، دست‌شان را مي‌فشارم و مي‌روم و هر موقع هم بگويند بمان، باز هم همين كار را انجام مي‌دهم. در حال حاضر 18 تيم ليگ برتري در مسابقه‌ها حضور دارند و مثل بعضي از دوستان نيستم كه مي‌گويند از 20 تيم پيشنهاد داريم!

وي ادامه داد: زماني كه يك سال و نيم قبل به سايپا آمدم، سايپا در نيم فصل نخست از 17 بازي 16 امتياز گرفته بود و يكي از كانديداهاي سقوط بود اما در نيم فصل دوم كه ما به سايپا آمديم، با وجود اين كه كار هميشه در نيم فصل دوم سخت‌تر است سايپا 25 امتياز گرفت و در ليگ ماند. سال قبل از حضور ما در سايپا، دوستاني كه تيم را بسته بودند، دو و نيم تا سه برابر بيشتر از آن چيزي كه ما در سال بعد از آن هزينه كرديم، خرج كرده بودند. ما با يك يا دو سوم هزينه‌ي آن‌ها توانستيم سايپا را هشتم كنيم. در مجموعه‌اي كه كار كردم، احترام متقابل از پايين‌ترين تا بالاترين سطح وجود داشت.

وي افزود: ما حتي بيشتر از خودمان به فكر حفظ چمن باشگاه بوديم. زماني كه به سايپا آمدم قرار بود يك ميليارد تومان براي ساخت اساسي چمن زمين تمرين هزينه شود اما من با توجه به تجربه‌اي كه داشتم، به"سجادي" مديرعامل وقت آن زمان سايپا گفتم كه انجام يك كار اساسي بسيار خوب است اما با ترميم همين زمين چمن مي‌شود، تمرين‌هاي خوبي را بر روي آن زمين انجام داد. همين اتفاق هم افتاد و يك سري باغبان كاردان به خوبي به وضعيت چمن رسيدند. سال قبول 10 تا 20 ميليون براي چمن هزينه كرديم و امسال هم شايد همين حدود هزينه شود و در حال حاضر سايپا يكي از بهترين زمين چمن‌ها را دارد. حتي ما در سفرهايمان هم به دنبال اين بوديم كه حداقل هزينه را انجام دهيم. مي‌بينيم كه بعضي از آقايان به دنبال كاهش هزينه هستند اما وقتي تيم شان به سفري داخلي يا خارجي مي‌رود به غير از تيم، صد نفر همراه دارند.

مايلي كهن درباره رقم‌هاي نجومي‌اي كه اين روزها در فوتبال ايران براي جذب بازيكنان و مربيان پرداخت مي‌شود، گفت: ما هنوز فوتبال را به معناي واقعي‌اش درك نكرده‌ايم. هيچ اراده‌اي هم براي اين مساله وجود ندارد كه بتوانيم به معناي واقعي از فوتبال در تمامي زمينه‌ها استفاده كنيم. متاسفانه در ايران به فوتبال تنها به عنوان يك بازي نگاه مي‌شود. بيشتر باشگاه‌هاي ما از پول دولت خرج مي‌كنند اما وقتي مدير باشگاه دولتي ما به تلويزيون مي‌رود و مي‌گويد كه چرا به ما حق پخش داده نمي‌شود اين نشان دهنده ناآگاهي آن مدير است. وقتي باشگاهي كه نه دولتي است و نه صنعتي،‌ سالي 10 ميليارد تومان از سازمان تربيت بدني مي‌گيرد، باز هم مي‌گويد چرا حق پخش به ما داده نمي‌شود.

وي به رقم‌هاي بالايي كه براي جذب بازيكنان خارجي پرداخت مي‌شود اشاره كرد و به ايسنا گفت: سال قبل دو بازيكن خارجي كه هم‌اكنون در پرسپوليس هستند، از سوي يك مدير برنامه براي حضور در سايپا به من پيشنهاد داده شد و رقم آن‌ها بين تا 150 تا 170 هزار دلار بود اما من گفتم كه در كشورمان آن قدر بازيكن خوب وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. وجدانم اجازه نمي‌داد كه از اين بازيكنان خارجي استفاده كنم در حالي كه تا پايان فصل هم چهار جاي خالي داشتم. ما مي‌توانستيم آن‌ها را با 150 و 170 هزار دلار به سايپا بياوريم اما اين كار را انجام نداديم. پس از آن ديديم كه همين بازيكنان با 400 هزار دلار سر از پرسپوليس درآوردند. مي‌بينيد كه هيچ حساب و كتابي نيست براحتي هم آقايان بدون اين كه بازخواست شوند، جابه‌جا مي‌شوند. اين به خاطر اين است كه مديران ما با مسائل آشنا نيستند و البته مسائل ديگري وجود دارد كه نمي‌خواهم آن‌ها را باز كنم.

سرمربي سايپا ادامه داد: مشكل ورزش و بويژه فوتبال ما در اين است كه مدير متخصص كم داريم. قسم مي‌خورم كه در رشته‌اي كه من در آن فعاليت مي‌كنم بيش از هر جاي ديگري به متخصص نياز دارد. سال گذشته كه تمام امور سايپا از جمله بحث نقل و انتقالات در اختيار خود من بود توانستم با ابراهيم ميرزاپور كه سال قبل از حضور من با قرارداد 240 ميليون توماني به سايپا آمده بود، قراردادي 160 ميليون توماني ببندم. البته او به من محبت داشت و ما حرف همديگر را مي‌فهميديم. سال قبل قرارداد انصاري فرد و امين منوچهري و شيخ ويسي يك ساله بود اما ما قرارداد آن‌ها را يك سال ديگر تمديد كرديم اين به خاطر اين است كه من كارم را بلدم و نسبت به پولي كه باشگاه مي‌خواهد خرج كند احساس مسووليت دارم. شايد اگر بخواهم براي خودم خرج كنم از اين كه چانه‌زني كنم خجالت بكشم اما براي باشگاه چانه‌زني مي‌كنم تا بهترين جنس را با ارزان‌ترين قيمت بخرم.

مايلي كهن افزود: مديران در باشگاه‌ها عوض مي‌شوند و مدير بعدي كه مي‌آيد مدير قبلي را تخطئه مي‌كند. با رفتن يك مدير تمامي كارمندان باشگاه عوض مي‌شوند. آيا اين‌ها هزينه‌بر نيست؟ اين‌ها مواردي است كه باعث افزايش رقم قرارداد بازيكنان و مربيان مي‌شود. طبيعي هم است كه اين افزايش قيمت‌ها به نفع برخي آقايان است. چرا ما هميشه در محكمه‌هاي بين‌المللي بازنده هستيم. دليلش اين است كه مديران ما با موارد، آشنايي ندارند و براي باشگاه‌هايشان وقت نمي‌گذارند. مدت‌هاست كه بحث دو شغله‌ها مطرح است. اما من مي‌خواهم اين را بگويم اگر همه تنها دو شغل‌ داشتند، كسي در اين مملكت بيكار نبود. ما مديراني را مي‌بينيم كه ده تا بيست شغل دارند و از بيشتر اين پست‌ها حقوق مي‌گيرند. آن‌ها مگر چقدر وقت دارند؟

وي با اشاره به بحران اقتصادي دنيا گفت: تنها سازمان‌هاي سودده در دنيا، فيفا و يوفا هستند كه نه تنها در اين بحران اقتصادي ضرر نكردند بلكه ميلياردها دلار درآمد داشتند. شما ببينيد كه كشورها چگونه براي گرفتن ميزباني جام جهاني تلاش مي‌كنند. وقتي بكام نماينده انگليس مي‌شود تا ميزباني جام جهاني را بگيرد، معناي اين حركت چيست؟ آن‌ها مي‌دانند كه تنها چيزي كه باعث بالا رفتن شخصيت كشورشان مي‌شود و درآمد زيادي را براي كشورشان به همراه دارد، همين گرفتن ميزباني جام جهاني است.

مايلي كهن ادامه داد: چيزي كه در كشور ما مد شده، اين است كه برخي از اين آقايان خودشان را طلبكار مي‌دانند. كسي كه قبلا سوراخ موش مي‌خريده، پول هنگفت گرفته و با اين وجود، سر مردم و كشور منت مي‌گذارند. ما مديون مردم كشور هستيم.

وي با اشاره به ديدار اينترميلان و بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا گفت: در اين بازي باشكوه، ديديم كه خانواده چقدر براي بازيكنان و مربيان مهم هستند. مورينيو بچه‌اش را بر روي دوشش گرفت. اين يعني اين كه خانواده در جامعه اروپايي اهميت دارد و اين كار را بدون كوچك‌ترين تظاهر انجام مي‌دهند. اما در اين جا خيلي از رفتارها و تظاهرها باعث شده تا ما از مذهب دور بمانيم. من مايلي كهن به ائمه قسم مي‌خورم اما طور ديگري عمل مي‌كنم. اسلام براي دقيقه به دقيقه ما برنامه دارد اما وقتي ما به كاري تظاهر مي‌كنيم و رفتارمان به گونه‌اي ديگر است، آن جوان و نوجوان فكر مي‌كند كه ايراد از اسلام است. بازيكن گل مي‌زند و پيراهنش كه زير آن اسم ائمه نوشته شده را بالا مي‌زند، اما در عمل و رفتارهاي اجتماعي به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كند. اين هم به دليل اين است كه ما يك سري آدم ساده‌انديش داريم كه به اين تظاهرها خيلي توجه مي‌كنند. وقتي كسي اين كار را انجام مي‌دهد، به دين خيانت كرده است. شايد اين حركت براي او منافع فردي به همراه داشته باشد، اما در كل به دين ضربه مي‌زند و اين باعث مي‌شود كه غم‌باد بگيريم و تيروييدمان را عمل كنيم. اگر بخواهم در اين باره صحبت كنم بايد تا صبح به مصاحبه‌ام با شما ادامه بدهم و باز تنها خودم را اذيت كرده‌ام.

سرمربي سايپا ادامه داد: اگر نرخ بازيكنان و مربيان بدون تناسب بالا برود، شك نكنيم كه به دليل بي‌لياقتي آدم‌هاست. ما در يك مقطعي گفتيم بحث دوپينگ را جدي بگيريد. بياييد حتي از پسر من هم آزمايش دوپينگ بگيريد. بعد بحث تباني را پيش كشيديم و ديديد كه چه اتفاقي افتاد. مگر حرف‌هاي ما درباره دوپينگ و تباني اشتباه بود؟ اما بعد از مدتي قضيه ماست‌مالي شد و ديگر كسي پيگير قضيه نشد.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه كفاشيان به عنوان رييس فدراسيون فوتبال مدعي است، ناپاكي در فوتبال ايران وجود ندارد و كساني كه بحث ناپاكي را مطرح مي‌كنند، بايد ايراد را در خودشان ببينند به ايسنا گفت: در كشوري مثل ژاپن وقتي مديري متخصص بنا به دلايلي اشتباه مي‌كند، اين اشتباهش وجدان او را به درد مي‌آورد، به طوري كه بر اساس يك رسم قديمي، آن مدير خودكشي مي‌كند. من در شش ماه اول حضور علي آبادي در سازمان تربيت بدني از علي آبادي خواستم حالا كه متوجه شده ورزش به مدير آشنا و متخصص نياز دارد، به خاطر مردم و خدمت به رييس جمهور، استعفا بدهد و برود تا اين استعفا در تاريخ ماندگار شود. حالا هم خواهشم از كفاشيان اين است كه چنين كاري انجام بدهد. كفاشيان از بد حادثه رييس فدراسيون فوتبال شده است. اگر حرف من غير منطقي است بگوييد. در يك مقطعي به او گفتند ثبت نام كن. قرار بود علي آبادي رييس فدراسيون فوتبال شود. جزو دستور بود كه كفاشيان و شهنازي كانديدا شوند. پس از آن كه فيفا به علي آبادي اجازه حضور در انتخابات را نداد، قرعه به نام كفاشيان افتاد و او از بد حادثه رييس فدراسيون شد. كفاشيان كه علاقه‌اي نداشت به فوتبال بيايد اما قرعه به نام او افتاد. با وجود اين كه مسوولان فدراسيون فوتبال مي‌گويند عملكرد خوبي داشته‌اند و مثال مي‌آورند كه دليل اين ادعا، انتخاب به عنوان بهترين فدراسيون فوتبال آسيا بوده است، خودشان كلاه‌شان را قاضي كنند. كفاشيان به اين سوال پاسخ بدهد كه آيا انصافا حضور او در فوتبال باعث پيشرفت شده است؟ آيا باعث شده كه فوتبال ما در رده‌هاي بالايي فوتبال قرار بگيرد؟ آيا فوتبال ما توانسته از نظر اقتصادي روي پاي خودش بايستد؟ و آياهاي بسيار ديگري كه وجود دارد.

مايلي كهن خطاب به كفاشيان گفت: آقاي كفاشيان عزيز! و اي برادري كه سال‌هاست همديگر را مي‌شناسيم، به خاطر مملكت، به خاطر جوان‌ و پير و به هر خاطر ديگري كه خودت فكر مي‌كني، از فدراسيون فوتبال استعفا بده و برو.

وي افزود: علي‌رغم همه زحمت‌هايي كه دولت در ورزش مي‌كشد اما برويد ببينيد كه مردم ما لنگ چه چيزي هستند. مساله همين دفع زباله‌ها معضل است. خوزستان كه بودم مي‌ديدم كه چگونه زباله‌ها در خيابان‌ها تلنبار مي‌شوند. دل من پر از درد و غم مردم است. وقتي رييس جمهور شخصا به شهرها و روستاها مي‌رود، براي اينكه خودش از نزديك با مشكلات مردم آشنا شوند، ما بايد در اين راه به دولت كمك كنيم. كمك ما چگونه مي‌تواند باشد؟ به نظر من كمك اين است كه وقتي ما را در جايي مي‌گذارند كه جزو تخصص‌مان نيست، بايد بگوييم كه ما اين كاره نيستيم و كس ديگري را انتخاب كنيم. طي اين دو دوره همه علاقه‌مندي دولت به ورزش را حس كردند و مثال آن، پيگيري امور ورزشگاه‌ها از سوي شخص رييس جمهور بوده است. اكنون بحث اين است كه يك درصد بودجه سازمان‌ها به ورزش اختصاص پيدا كند. حتي صحبت از افزايش بودجه ورزش است. من يك چشمم به اين قضيه خنده است و چشم ديگرم نگراني است. نگراني از اين جهت كه با اين پول خرج ورزش بي‌خود اضافه مي‌شود. وقتي بازيكن مي‌گويد من 600 ، 700 ميليون تومان براي يك فصل مي‌خواهم به اين خاطر است كه متوجه شده بودجه ورزش اضافه شده است. باشگاه بايد از همين افزايش بودجه به اين بازيكن پول بدهد. ما در ورزش كم پول نداريم و كمبود ما نيروهاي متخصص دلسوز است.





فرهاد کاظمی و فیروز کریمی در لیگ برتر

حضور فرهاد كاظمي و فيروز كريمي در مسابقات فصل آتي ليگ برتر از سوي كميته انضباطي فدراسيون فوتبال بلامانع اعلام شدمجتبي شريفي رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال ،خبر از پايان محروميت فرهاد كاظمي و فيروز كريمي داد.

شريفي در اين باره گفت: هيچ مدركي دال بر مشكلات اخلاقي وجود ندارد وبا توجه به محول شدن اجراي منشور اخلاقي به كميته انضباطي، اين دو مربي مي توانند تيم هاي سال آينده خود از ليگ برتر انتخاب كنند





میران از تیم ملی استعفا داد


محمود ميران سرمربي سابق تيم ملي بزرگسالان جودو گفت: موفقيت در ورزش حاصل يك كار جمعي و گروهي است و احتياج به پشتيباني دارد.

وي گفت: بعد از تغيير رئيس فدارسيون از من خواسته شد تا مسئوليت هدايت تيم ملي را تا  المپيك 2012 لندن برعهده بگيرم.

وي ادامه داد: در پي كسب نتايج نامطلوب بارها اعلام كردم كه اين تيم تا رقابت هاي گوانگجو همچنان بايد تمرين كند،اما هيچ حمايتي از سوي فدراسيون جودو نداشتيم حتي كار به جايي رسيد كه همه مرا مقصر مي دانستند.

وي تاكيد كرد :در عين اينكه استعفاي خود را به طور رسمي اعلام مي كنم براي جودوي ايران نيز آرزوي موفقيت دارم








گذری بر القاب فوتبالیست ها ایرانی

استقلالي‌ها مهاجمان خوب زيادي داشته‌اند و يكي از بهترين‌هاي آنها، علي موسوي بوده است. ستاره سيه‌چرده استقلال كه گوشه‌اي از استعدادش را در اواسط دهه 70 در لباس آبي به نمايش گذاشت و البته به سرعت محو شد، از سوي هواداران «موسوي كلايورت» خوانده مي‌شد تا ياد و خاطره مهاجم سابق تيم ملي هلند و بارسلونا در ورزشگاه‌هاي ايران زنده شود. موسوي پس از خراب كردن يك تك به تك تاريخي در بازي مهم ملوان - استقلال، راه نزول را در پيش گرفت.
فوتبال پديده‌اي شگفت‌انگيز و بسيار جذاب براي نسل معاصر است. اين رشته ورزشي آنقدر براي آدم‌هاي سراسر جهان پراهميت است كه ستاره‌هايش روي چشم مردم جا خوش مي‌كنند.

خوب يا بد، ساكنان كره‌زمين جان مي‌دهند براي سوپراستارهاي فوتبال و آنقدر اين موضوع برايشان مهم است كه مثلا در چين اتاقي كه قبلا فقط براي يك شب در اختيار ديويد بكام بوده، با 30 برابر قيمت به اجاره نفر بعدي درمي‌آيد!

در اين ميان چه از طرف توده و چه از سوي ژورناليست‌ها، ستاره‌هاي فوتبال هر كشور با القاب جالبي خطاب مي‌شوند كه بد نديديم به بهانه جا به‌ جا شدن لقب «افشين امپراتور» از قطبي به پيرواني، نگاهي به اين جريان در فوتبال يك دهه اخير ايران بيندازيم. شما هم با ما در اين گشت‌وگذار كوتاه و جالب همراه شويد!


لقب ستاره‌هاي خارجي
اگر فكر كرده‌ايد فقط ايراني‌ها جوگير مي‌شوند و ستاره‌هايشان را راهي عرش مي‌كنند، سخت در اشتباهيد، زيرا پروژه اعطاي لقب به سوپراستارهاي مستطيل سبز، وسعت جهاني دارد. در انگليس پل گاسكويين را «گازا» و وين روني را به خاطر شباهت اخلاقي‌اش به گازا، «وازا» مي‌نامند! در آلمان گرد مولر را «بمب افكن» مي‌خواندند و به مهدي مهدوي‌كيا و وحيد هاشميان خودمان لقب‌هاي «موشك» و «هلي‌كوپتر» دادند. در آرژانتين مارتين پالرمو را پس از خراب كردن سه پنالتي در جريان يك مسابقه به كسب لقب «ال‌لوكو» به معناي ديوانه مفتخر كردند و ليونل مسي – بهترين بازيكن فعلي جهان- به خاطر جثه بسيار كوچكش لقب «كك» دريافت كرد، هر چند در اسپانيا او را «ال‌ديگو» و «مسيح» مي‌خوانند!

عشق فروشي روي سكو!
سال‌هاست هواداران فوتبال روي سكوهاي داغ استاديوم‌هاي ورزشي با هيجان و حلاوت ستاره‌هاي محبوبشان را فرياد مي‌كنند و برايشان لقب اختراع مي‌كنند. اين قصه نه مال امروز و ديروز است كه از دوران جباري‌ها و شيرزادگان‌ها و بهزادي‌ها آغاز شده و با پا طلايي‌ها و سر طلايي‌ها و سيم‌خاردارها به حياتش ادامه داده است. با اين وصف امروز اما انگار بوي گند مدرنتيه، سكوها را هم تسخير كرده است و لقب‌ها و شعارها بيشتر از آنچه از قفسه سينه و موجود تپنده‌اش بيرون بجهند، از لابه‌لاي تراول‌هاي رنگارنگ سربرمي‌آورند. شما هم حتما آوازه بازيكنان زيادي را شنيده‌ايد كه بيشتر از استحقاقشان روي سكوها تحويل گرفته مي‌شوند تا محبوبيت را بخرند! اي امان كه لقب هم فروشي شد...!

علي پروين سلطان بي‌بديل فوتبال ايران
به روايتي مي‌توان علي پروين را بزرگترين ستاره تاريخ فوتبال ايران قلمداد كرد. بازيكن و سرمربي سال‌هاي دور و نزديك پرسپوليس و تيم‌ملي، چهره بسيار محبوبي كه زماني پرتعصب‌ترين هواداران فوتبال گرد او جمع شده بودند. پرسپوليسي‌ترين آدم تاريخ از اوايل دهه 60 لقب سلطان را از تماشاگران دريافت كرد و در اواسط همين دهه، هنگامي كه به طور توامان مربي- بازيكن سرخپوشان بود، اين عنوان به طور كامل روي اسم پروين نشست و هنوز هم حتي جوانترين نسل هواخواهان فوتبال ايران وي را با همين لقب مي‌شناسند. با اين همه جالب است بدانيد پروين اولين سلطان فوتبال ما نبوده و سال‌ها قبل از او استقلالي‌ها از علي جباري با اين عنوان ياد مي‌كردند اما اين آوازه پروين بود كه سراسر كشور را تسخير كرد!

ناصر حجازي، كاپلوي وطني!
دومين دروازه‌بان قرن آسيا، ورژن استقلالي علي پروين براي هواداران پرشمار آبي‌هاي پايتخت بوده است! استقلالي‌ها علاقه بسيار زيادي به حجازي داشته‌اند و او تقريبا از پايگاه مردمي وسيعي هم اندازه پروين سود مي‌برده است. بعد از آنكه ناصرخان دروازه‌باني را كنار گذاشت و تصميم گرفت مربيگري كند از سوي هواداران ضلع جنوبي ورزشگاه آزادي با لقب «حجازي كاپلو» مورد استقبال قرار گرفت. بيش از آنچه نتايج خوب حجازي با استقلالي‌ها پشتوانه اعطاي چنين لقبي بوده باشد، تيپ و قيافه ناصرخان موجب مي‌شد هواداران او را با سرمربي خوش‌پوش و شيك سال‌هاي دور تيم‌هاي ميلان، رم و يوونتوس مقايسه كنند. حجازي كاپلو برعكس همتاي پرسپوليسي‌اش هنوز هم مشغول سرمربيگري است.

علي كريمي، از ريوالدو تا جادوگر
علي كريمي يكي از بهترين فوتباليست‌هاي تاريخ كشورمان بوده و با توجه به محبوبيت شگفت‌انگيزش، لقب‌هاي فراواني را از آن خود كرده است. روزگاري به واسطه درخشش خيره‌كننده در مسابقات غرب آسيا، از كرمي با عنوان «مارادوناي آريايي» در روزنامه‌هاي اردني استقبال شد و روزگاري ديگر سران AFC او را «مارادوناي آسيا» قلمداد كردند. از سوي هواداران نيز اولين لقبي كه به كريمي تعلق گرفت عنوان «كريمي دنيلسون» بود كه طعنه به روزهاي اوج مهاجم ناگهان محو شده فوتبال برزيل داشت. پس از آن تكنيك خارق‌العاده كريمي با ريوالدو قياس شد تا سكوهاي آزادي «كريمي ريوالدو» را صدا بزنند و با اين همه طي سال‌هاي اخير همه محافل رسانه‌اي و مردمي فوتبال در ايران روي لقب «كريمي جادوگر» براي شماره هشت ايراني به اجماع رسيدند.

امير قلعه‌نويي، معروف‌ترين ژنرال
عموما رسم بر اين است كه يك تيم فوتبال به ارتشي جنگي تشبيه شود و بر همين اساس، در همه جاي دنيا هافبك‌هاي همه كاره و بازيگردانان اصلي تيم‌هاي باشگاهي و ملي به ژنرال‌ها تشبيه مي‌شده‌اند. در فوتبال ايران - مثلا پرويز قليچ‌خاني، محمد صادقي، ايرج سليماني، سيروس قايقران و كريم باقري در برهه‌هاي گوناگون زماني چنين عنواني را به ارث بردند. براي كسب اين لقب، نوعي كاريزما و اتوريته ذاتي، ركني اساسي و بنيادين تلقي مي‌شد. در سال‌هاي اخير، امير قلعه‌نويي توانست شش دانگ سند چنين لقبي را به خود بزند و براي خودش با چنين عنواني جاي خوبي در رسانه‌ها و ميان مردم باز كند. او امروز محبوبترين مربي استقلال است كه مي‌كوشد راه‌هاي اسطوره شدن را تمرين كند!

علي دايي، شهريار فاميلي، سوءتفاهم تاريخي!
در مورد علي دايي اتفاق بسيار جالبي رخ داده است. بسياري تصور مي‌كنند كه بعد از درخشش دايي در عرصه بين‌المللي و ملي، رسانه‌ها لقب «شهريار» را براي او برگزيدند تا وي را به اسطوره آذري‌زبان حوزه ادبيات معاصر كشورمان نسبت بدهند. با اين حال شايد كمتر كسي بداند كه شهريار لقب خانوادگي و محلي دايي بوده كه در اوج گمنامي در اردبيل به وي اطلاق مي‌شده است! در بين برادران دايي، گذشته از بزرگترين پسر به نام حافظ، بقيه لقب خانوادگي و به نوعي اسم دوم يا مستعار داشتند. محمد دايي با لقب كيكاووس، حسن دايي با لقب شهرزاد و حسين دايي با لقب بهزاد شناخته مي‌شدند و در اين ميان علي دايي عنوان «شهريار» را براي خودش برگزيده بود و اين مساله ارتباطي با درخشش‌هاي بعدي او نداشته است. دايي همچنين در برهه‌اي از بازيگري‌اش با لقب «دايي باتيستوتا» تشويق مي‌شد.

احمدرضا عابدزاده، عقاب آسيا با ماست
يكي از مشهورترين القابي كه در فوتبال ايران جا‌به‌جا شده مربوط به احمدرضا عابدزاده است كه عنوان «عقاب آسيا» را از آن خود كرد. اولين مرتبه، مجله دنياي ورزش بعد از قهرماني ايران در بازي‌هاي آسيايي 1990 پكن اين عنوان را به عابدزاده داد. موضوع مربوط به بازي فينال بين ايران و كره‌شمالي شد كه گلر جوان تيم ملي كشورمان از چهار پنالتي طوفان زرد، دو ضربه را مهار كرد و البته يك ضربه به اوت رفت. استقلالي‌ها در آن ايام در ترويج اين لقب براي عابدزاده سنگ‌تمام گذاشتند و البته پرسپوليسي‌ها سال‌ها بعد با طراحي شعر جالب و مشهور «عقاب آسيا با ماست» اين پروژه را نهايي كردند!

فرهاد مجيدي، كلينزمان جوان!
فرهاد مجيدي در روزهاي اوج درخشش براي استقلالي‌ها، به محبوبيتي عجيب و دور از انتظار دست يافت. او كه همين حالا هم از مشروعيت و مقبوليت جواني‌اش روي سكوها بهره مي‌برد، در دوران بلوغ خود در عرصه فوتبال، لقب «مجيدي كلينزمان» را از آن خود كرد، هر چند كه اين كلينزمان وطني بيشتر عمرش را خرج عرب‌هاي همسايه كرد و حتي از تيم‌ملي هم دور ماند!

رضا شاهرودي، خودخود مالديني
رضا شاهرودي اگر در ايتاليا متولد مي‌شد، پائولو مالديني هرگز فرصت درخشش و مطرح شدن پيدا نمي‌كرد! به شما توصيه مي‌كنيم از تقدم و تاخر تاريخي قضيه بگذريد و فقط طنز ظريفش را بگيريد!
رضا شاهرودي از همان اوج جواني‌اش در اوايل دهه 70 از تماشاگران تيفوسي پرسپوليس لقب «شاهرودي مالديني» را دريافت كرد و البته هيچگاه كتمان نكرد كه از شنيدن اين شعار روي سكوها چقدر ذوق زده مي‌شود و لذت مي‌برد. شاهرودي كه ارسال‌هاي مواج و دقيقش با پاي چپ زبانزد خاص و عام بود، در دو مرتبه – يك بار هنگام درگيري با پروين و بار ديگر همزمان با مناقشه با مايلي‌كهن – مربيان خود را با ديالوگي تكراري روبه‌رو كرده بود، «به من مي‌گن رضا مالديني. 40 هزار تماشاگر فقط به هواي من ميان استاديوم!»

كريم باقري، واقعا كانتونا!
در عنفوان جواني، هواداران پرسپوليس و تيم‌ملي در پاسداشت درخشش فوق تصور كريم باقري، او را با اسطوره شماره هفت منچستريونايتد مقايسه مي‌كردند و با فرياد «باقري كانتونا» سكوهاي آزادي را به لرزه درمي‌آوردند. كريم باقري كه براي فوتبال ايران كم از كانتونا نداشت، براي همزاد‌پنداري بيشتر با تماشاگران، مدت‌هاي مديدي يقه پيراهن خود را بالا مي‌برد تا با تقليد از عادت هميشگي كانتونا، شباهت افزونتري با اين ابرستاره پيدا كند. البته نبايد ناگفته بماند كه كريم در عرصه بازي‌هاي ملي بسيار وفادارتر از كانتونا نشان داد!

مهدي هاشمي‌نسب، اولين رفت و برگشت تاريخ
اولين رفت و برگشت تاريخ فوتبال ايران مهدي هاشمي‌نسب بود؛ ستاره‌اي كه با وجود پست دفاعي‌اش گل زدن در شهرآوردها را خيلي خوب بلد بود. پس از آنكه هاشمي‌نسب در مهر ماه 77 دروازه آبي‌پوشان را در قالب ديدار رفت شهرآورد ليگ آزادگان سال 77 گشود و البته 6 ماه بعد در فروردين 78 گلش را در بازي برگشت هم تكرار كرد، از سوي سكوهاي هيجان‌زده جايگاه‌هاي 34، 35 و 36 لقب مهدي رفت و برگشت را دريافت كرد. اين لقب براي استقلالي‌ها بسيار سنگين بود و شنيدن آن، آنها را آزار مي‌داد. با اين وصف يك دهه بعد، اميدرضا روانخواه و محسن خليلي به واسطه گلزني در شهرآوردهاي رفت و برگشت ليگ هفتم، لقب «اميد رفت و برگشت» و «محسن رفت و برگشت» را دريافت كردند؛ اما اين كجا و آن كجا؟!

هادي طباطبايي، چيزي شبيه به ديويد سيمن
حميد بابازاده براي استقلال دروازه‌بان‌هاي زيادي تربيت كرده كه يكي از بهترين‌هاي آنها هادي طباطبايي بوده است. هادي در برهه‌اي درخشش فوق‌العاده‌اي داشت و حتي به واسطه عملكرد خيره‌كننده‌اش در مصاف با دانمارك، لقب «شير كپنهاگ» را از مطبوعات دريافت كرد. استقلالي‌ها ترجيح دادند گلر خود را «هادي ديويد سيمن» صدا بزنند و او را با تشبيه به گلر سرشناس و اسبق تيم ملي انگلستان تشويق كنند.

ايمان مبعلي، از جنس ديويد بكام
ايمان مبعلي براي فوتبالدوستان اهوازي چهره بسيار محبوبي به حساب مي‌آيد. او كه از نقطه نظر حضور در تيم ملي بسيار بدشانس بوده است، به واسطه كاشته‌هاي فوق‌العاده‌اي كه مي‌زند، در برهه‌اي لقب «ايمان ديويد بكام» را دريافت كرد. خود ايمان هم البته با اعتماد به نفس فراوان، چنين لقبي را برازنده خود مي‌داند و تاكيد دارد كه ضربات ايستگاهي‌اش چيزي از ستاره جنجالي فوتبال انگلستان كم ندارد! به‌ويژه استيل‌ پشت توپ ايستادن ايمان بسيار شبيه به بكام است.

علي موسوي، به رنگ كلايورت
استقلالي‌ها مهاجمان خوب زيادي داشته‌اند و يكي از بهترين‌هاي آنها، علي موسوي بوده است. ستاره سيه‌چرده استقلال كه گوشه‌اي از استعدادش را در اواسط دهه 70 در لباس آبي به نمايش گذاشت و البته به سرعت محو شد، از سوي هواداران «موسوي كلايورت» خوانده مي‌شد تا ياد و خاطره مهاجم سابق تيم ملي هلند و بارسلونا در ورزشگاه‌هاي ايران زنده شود. موسوي پس از خراب كردن يك تك به تك تاريخي در بازي مهم ملوان - استقلال، راه نزول را در پيش گرفت.

پايان رافت، شبيه دايي!
به نوعي مي‌توان گفت جالب‌ترين لقبي كه در فوتبال ايران به يك بازيكن داده شده است، به پايان رافت مربوط مي‌شود. مهاجم بلندقامت، فيزيكي و آستارايي سال‌هاي نه چندان دور پرسپوليس، هنگامي كه خوش مي‌درخشيد، با لقب به ياد ماندني «رافت علي دايي» تشويق مي‌شد! جالب اينكه رافت نيز اين شعار را بسيار دوست داشت و براي هواداراني كه او را به اين لقب مي‌خواندند، دست تكان مي‌داد!

حامد كاويانپور، به خاطر شوت‌هايش
حامد كاويانپور، ستاره كم‌نظيري بود كه به اندازه ظرفيت خود در فوتبال ايران ندرخشيد. اوايل حضور اين هافبك خوش استيل‌ در پرسپوليس، به خاطر شوت‌هاي مهلك و نيز ته‌چهره خاصش، او را شبيه روبرتو كارلوس - مدافع چپ تكرار نشدني رئال مادريد - مي‌دانستند و با شعار «كارلوس كاويانپور» به تشويق او مي‌پرداختند!

مازيار زارع، در جستجوي يك قايقران
همان‌طور كه مردم آرژانتين براي يافتن ورژن ديگر و جديد مارادونا بي‌تابي مي‌كنند، انزلي‌چي‌ها هم براي پيدا كردن يك سيروس قايقران تازه به آب و آتيش مي‌زنند و تا به حال آدم‌هاي زيادي اين لقب را از مردم بندر دريافت كرده‌اند، اما شبيه‌ترين آنها به مرحوم قايقران، مازيار زارع بود كه قبل از پيوستن به پرسپوليس، كاپيتاني ملوان را هم تجربه كرد. او كه شوت‌هاي مهيبي هم مي‌زند به نام «مازيار قايقران» خوانده مي‌شود.

پژمان نوري، موهايش!
پژمان نوري را شبيه پاول ندود مي‌دانند و به اين نام او را تشويق مي‌كنند. انصافا هم نوع استيل‌ و چهره نوري شباهت زيادي به هافبك دونده و درگير يوونتوس دارد. شباهت هر دو نفر هم البته به شوت‌هاي سركش و خطرناكي است كه مي‌زنند. ضربه قهرآميز پژمان به قعر دروازه بلاروس را كه از ياد نبرده‌ايد؟!

بهنام سراج، آقاي دل‌پيرو
مهاجم آباداني پرسپوليس، ازجمله بازيكناني بود كه در فوتبال ايران به حق خودش نرسيد. او كه در برهه‌اي عنوان ذخيره طلايي را از آن خود كرده بود، با فرياد «سراج دل‌پيرو» تشويق مي‌شد.



تبریک ساکت به اینتر میلان

با ارسال نامه‌اي به موراتي؛
                                ساكت قهرماني اينترميلان را تبريك گفت!
محمد رضا ساكت و ماسيمو موراتي در سال 84 و در ديداري كه مديرعامل سپاهان در ميلان با مديرعامل و ساير مقامات اينتر انجام داد همكاري‌هاي خود را در حوزه‌هاي ورزشي آغاز كردند.
مديرعامل باشگاه سپاهان اصفهان با ارسال نامه‌اي به مديرعامل اينترميلان ايتاليا قهرماني‌هاي اين تيم را در رقابت‌هاي مختلف تبريك گفت.

 محمدرضا ساكت در نامه‌اي به ماسيمو موراتي، مدير عامل باشگاه اينتر ميلان ايتاليا موفقيت‌هاي پي در پي اين باشگاه ايتاليايي در رقابت‌هاي ليگ ايتاليا و ليگ قهرمانان اروپا را تبريك گفت و براي اين باشگاه آرزوي موفقيت كرد.

در نامه ساكت آمده است:
"خبر پيروزي‌هاي پي درپي باشگاه اينتر ميلان در اين فصل نشان از سال‌ها برنامه‌ريزي، مديريت و تلاش است و بدون شك نقش شما و كادر رهبري اينتر در اين پيروزي‌ها غيرقابل انكار است.

اين پيروزي‌هاي متداول را به شما، كادر فني، بازيكنان و هواداران قهرمان آبي ايتاليا تبريك مي‌گويم.
بوسه شما و همه اينترميلاني‌ها بر جام ليگ قهرمانان اروپا پازل موفقيت‌هايتان در اين فصل را تكميل كرد و بار ديگر اين تيم محبوب را بر بام قاره سبز نشاند تا هواداران بي‌شمارتان در ايران همچون ايتاليا و ساير نقاط جهان فارغ از مرزهاي جغرافيايي شادمان باشند.

همه منتظريم تا با قهرماني‌تان در جام باشگاه‌هاي جهان در فصل آينده تالار افتخاراتتان را زيباتر كنيد.
اميدوارم 2 باشگاه فولاد سپاهان ايران و اينتر ميلان ايتاليا به عنوان 2 باشگاه خواهرخوانده براي همكاري‌هاي ورزشي همچون گذشته در كنار يكديگر در همه عرصه‌ها به‌وِيژه در رده تيم‌هاي فوتبال پايه و پروژه اينتر كمپوس بهتر از قبل ادامه دهند.

اميدوارم همانند ديدارهاي قبلي باز هم توفيق ديدار با شما و ساير مديران اينتر را در ايتاليا و ايران داشته باشم و در آينده‌اي نزديك باشگاه فولاد مباركه سپاهان ايران ميزبان شما و همكاران‌تان در شهر اصفهان باشد. "

محمد رضا ساكت و ماسيمو موراتي در سال 84 و در ديداري كه مديرعامل سپاهان در ميلان با مديرعامل و ساير مقامات اينتر انجام داد همكاري‌هاي خود را در حوزه‌هاي ورزشي آغاز كردند.

اين همكاري‌ها تاكنون در زمينه پروژه اينتر كمپوس (مدارس فوتبال) و تيم‌هاي پايه به اجرا درآمده است.





تبریک حزب الله لبنان به سپاهان

محمد رضا ساکت نيز در نامه‌هاي جداگانه‌اي به سيد حسن نصر الله، شاخه ورزشي حزب الله لبنان و باشگاه العهد لبنان قهرماني زود هنگام تيم فوتبال العهد را در رقابت هاي ليگ حرفه اي باشگاه هاي لبنان تبريک گفت.
شاخه فرهنگي ورزشي حزب الله لبنان و باشگاه العهد قهرماني سپاهان را تبريک گفتند.

شاخه فرهنگي ورزشي حزب الله لبنان و باشگاه العهد (وابسته به گروه مقاومت اسلامي حزب الله لبنان) در نامه اي قهرماني زردپوشان فولاد مبارکه سپاهان در رقابت هاي ليگ برتر باشگاه هاي ايران را تبريک گفتند.

در نامه عاصي مدير شاخه ورزشي حزب الله لبنان و دبيرکل باشگاه العهد به محمدرضا ساکت آمده است: "قهرماني شيرين سپاهان ايران را در رقابت هاي ليگ برتر ايران، جام خليج فارس تبريک و شادباش مي گوئيم. اميدواريم سپاهان به عنوان باشگاه برادر خوانده ما به موفقيت هاي خود در صحنه هاي ملي و بين المللي ادامه دهد. هواداران بي شمار باشگاه العهد لبنان از شنيدن خبر قهرماني سپاهان به عنوان باشگاه دوست و برادر خود شادمان و مسرورند. به نمايندگي از سوي حزب الله لبنان و باشگاه العهد براي سپاهان بهترين موفقيت ها را خواستاريم."

محمد رضا ساکت نيز در نامه‌هاي جداگانه‌اي به سيد حسن نصر الله، شاخه ورزشي حزب الله لبنان و باشگاه العهد لبنان قهرماني زود هنگام تيم فوتبال العهد را در رقابت هاي ليگ حرفه اي باشگاه هاي لبنان تبريک گفت.




شکست تیم تنیس روی میز آرژانتین در برابر ایران

تيم ملي پينگ‌پنگ بانوان ايران براي نخستين بار در طول تاريخ رقابت‌هاي جهاني آرژانتين را شكست داد.

به گزارش خبرنگار اعزامي از مسكو، در آغاز نخستين روز پنجاهمين دوره ‌رقابت‌هاي قهرماني جهان در بخش تيمي بانوان ايران از ساعت 10 صبح به وقت محلي در ديدار افتتاحيه به مصاف آرژانتين رفتند و در نهايت در ديداري بسيار تماشايي با نتيجه 3 بر صفر از صد حريف قدرتمند خود گذشتند تا براي نخستين بار در طول تاريخ رقابت‌هاي جهاني پيروزي برابر تيم آرژانتين را تجربه كنند.

حريف ايران در حال حاضر در رده‌ي جهاني 61 قرار دارد، اين در حالي است كه تيم ملي بانوان ايران رنكينگ 96 جهان را به خود اختصاص داده است.

در گام نخست اين ديدار ندا شهسواري روي ميز 17 به مصاف حريف آرژانتيني خود رفت و در نهايت توانست با نتيجه 3 بر يك به برتري برسد.

شهسواري در ست‌هاي اول ، سوم و چهارم به ترتيب با امتيازهاي 6-11، 4-11 و 4-11 به برتري رسيد و در گيم دوم با نتيجه 9-11 مغلوب حريف خود شد.

در ديدار دوم محجوبه عمراني در مجموع با نتيجه 3 بر يك از صد حريف خود گذشت.

او در ست هاي اول، دوم و چهارم با نتايج 9-11، 8-11 و 9-11 مقابل حريف خود به پيروزي رسيد و در ست سوم با حساب 9-11 متحمل شكست شد.

در ديدار سوم پريسا صمدي ديگر پينگ‌پنگ باز ايراني حاضر در اين رقابت‌ها در مجموع با حساب 3 بر صفر حريف خود را شكست داد. او با حساب 9-11، 10-12 و 7-11 از حريف خود پيشي گرفت تا در نهايت تيم ملي پينگ‌پنگ بانوان ايران با سه پيروزي پياپي اولين حريف خود را در رقابت‌هاي جهاني مسكو شكست دهد و كار خود را با پيروزي آغاز كند.

فردا (دوشنبه) در ادامه‌ي پنجاه و دومين روز از پنجاهمين دوره رقابت‌هاي قهرماني جهان از ساعت 13 به وقت محلي اين تيم به مصاف كنگو مي‌رود.

تيم ملي بانوان ايران هم‌چنين دوشنبه بعدازظهر از ساعت 19 به وقت محلي در سومين ديدار خود با تيم ملي اسكاتلند روبرو خواهد شد.





وقتی زنگی آبادی یادش میرود:جابه جایی دوچرخه ها با ماشین زباله دروغ است

وي انتقاد ديگر در مورد جابه‌جايي دوچرخه‌ها با ماشين‌هاي حمل زباله را دروغ محض خواند و گفت: ‌اين حرف‌ها جوسازي است و حقيقت ندارد. در مورد در اختيار نگذاشتن ماشين به مربيان تيم‌ها در مرحله‌ي پرولوگ و اعتراض آنها نيز بايد بگويم كه در هيچ جاي جهان در مسافت كمتر از هشت كيلومتر ماشين در اختيار نمي‌گذارند.
پس از پايان سومين دوره تور بين‌المللي دوچرخه‌سواري رياست جمهوري ايران، سرپرست فدراسيون گفت: اين دوره از تور در شرايط خوبي و با كمترين هزينه برگزار شد.

علي زنگي‌آبادي اظهار كرد: در دو سال گذشته فدراسيون مجري بود و هزينه زيادي مي‌شد، به طوري كه خود آقايان و مسوولان فدراسيون‌هاي وقت مي‌گفتند حدود 600 ميليون براي هر دوره هزينه مي‌شد؛ اما امسال هزينه اين تور شايد به 200 ميليون هم نرسيد. در پرداخت جايزه نقدي تور بخشي را فدراسيون پرداخت كرد و بخشي را هم از ديگران كمك گرفتيم.

وي افزود: حمل و نقل، اسكان، رفت و آمد، غذا و بقيه موارد كه از ملزومات برگزاري تور بود را شهرداري‌ها تقبل كرده بودند كه اين مساله كمك زيادي به ما كرد. البته مي‌شد تور رياست جمهوري را بهتر از اين هم برگزار كرد.

سرپرست فدراسيون دوچرخه‌سواري با تاكيد بر اينكه تمام كارهاي لازم براي برگزاري سومين دوره تور رياست جمهوري در 20 روز انجام شد، خاطرنشان كرد: پيش از اين رقابت، مسابقه‌هاي قهرماني آسيا برگزار شد، بنابراين نمي‌توانستيم زياد به برگزاري تور بپردازيم. شوراي تامين استان هم براي هماهنگي‌هاي بيشتر پيش از عيد برگزار نشد و به بعد از سال نو موكول شد. تنها كاري كه پيش از سال جديد انجام شد ارسال دعوتنامه‌ها به تيم‌ها بود.

وي ادامه داد: پس از برگزاري مرحله‌ي نخست و بستن اتوبان شهيد بابايي برخي انتقاد كردند كه چرا ترافيك ايجاد كرديد. اما اين مساله براي ما اهميت ندارد چرا كه براي ما امنيت دوچرخه‌سواران در اولويت است. ضمن آن كه در كدام مكان تهران مي‌توانستيم اين تور را برگزار كنيم كه ترافيك ايجاد نشود. امنيت دوچرخه‌سواران مهم است و بقيه راهكارها براي جلوگيري از ترافيك به پليس مربوط مي‌شود.

زنگي‌آبادي در پاسخ به انتقاد ديگر در مورد چيدمان نامناسب پانل‌ها گفت: جابه‌جايي در پانل‌ها به خواست "مارتين براون" ناظر فدراسيون جهاني بود و مشكلي وجود نداشت.

وي انتقاد ديگر در مورد جابه‌جايي دوچرخه‌ها با ماشين‌هاي حمل زباله را دروغ محض خواند و گفت: ‌اين حرف‌ها جوسازي است و حقيقت ندارد. در مورد در اختيار نگذاشتن ماشين به مربيان تيم‌ها در مرحله‌ي پرولوگ و اعتراض آنها نيز بايد بگويم كه در هيچ جاي جهان در مسافت كمتر از هشت كيلومتر ماشين در اختيار نمي‌گذارند.

اين اظهارات زنگي‌آبادي در حالي است كه گزارش‌هاي تصويري از اين رقابت‌ها حمل دوچرخه‌ها با خودرو‌هاي نامناسب و غيراستاندارد را تاييد مي‌كند.

سرپرست فدراسيون دوچرخه‌سواري از عملكرد هيات تهران در برگزاري سومين دوره تور رياست جمهوري ابراز رضايت كرد و يادآور شد: آنها با دست خالي اين تور را به خوبي برگزار كردند، هرچند نواقصي هم بود اما اين دليل نمي‌شود كه زحمات آنها را زير سوال ببريم. نبايد قانع باشيم و بايد سعي كنيم در دوره‌هاي بعدي اين نواقص را كاهش داده و با امكانات بيشتر و بهتري تور را برگزار كنيم.

زنگي‌آبادي از پخش نشدن تور رياست جمهوري از طريق صداوسيما هم ابراز گلايه كرد و افزود: وقتي تور از تلويزيون پخش شود حاميان مالي جلو مي‌آيند. تيم‌هاي بهتري به ايران خواهند آمد و در نتيجه تور بسيار بهتر برگزار خواهد شد.

وي عملكرد ركابزنان ايران در سومين دوره تور رياست جمهوري را مطلوب دانست و گفت: خوشبختانه در رده‌بندي نهايي ركابزنان ايران بين 10 نفر نهايي بودند. هرچند از نفراتي چون مهدي سهرابي و حسين ناطقي انتظار بيشتري داشتيم.





قرارداد سه ساله مورینیو با رئال

با مورينيو قرارداد 3 ساله مي‌بنديم و هر بازيكني كه او بخواهد به سرعت و با هر مبلغي خريداري خواهم كرد. به وكيل او گفته‌ام هيچ مشكل مالي وجود ندارد و با خيال آسوده سرگرم تهيه فهرست بازيكنان درخواستي خود باشد.
مديرعامل باشگاه رئال مادريد گفت: براي دادن اطمينان بيشتر، با مورينيو قرارداد 3 ساله مي‌بندم.

به گزارش راگانیوز و به نقل از ماركا، فلورنتينو پرس به خبرنگاران حاضر در سالن كنفرانس خبري برنابئو گفت: برخي كارشناسان بر اين باورند كه ما مثل باشگاه‌هاي خاورميانه عمل مي‌كنيم اما در تغيير مربيان خود تاكنون بهترين تصميم‌ها را گرفته‌ايم و چاره‌اي در آن مقاطع زماني نداشتيم.

وي عنوان كرد: با مورينيو قرارداد 3 ساله مي‌بنديم و هر بازيكني كه او بخواهد به سرعت و با هر مبلغي خريداري خواهم كرد. به وكيل او گفته‌ام هيچ مشكل مالي وجود ندارد و با خيال آسوده سرگرم تهيه فهرست بازيكنان درخواستي خود باشد.



رکورد تیم فوتبال شاهین بوشهر

تيم فوتبال شاهين بوشهر صاحب يك ركورد بي‌نظير در فوتبال ايران و جهان شد.

مجيد حسيني كنگاني، مديرعامل شاهين بوشهر اظهار داشت: شاهين صاحب يك ركورد بي‌نظير در فوتبال ايران و شايد هم جهان شد و در ليگ برتر نهم حتي يك بازيكن اخراجي هم نداشتيم.

وي گفت: در رقابت‌هاي ليگ حرفه‌اي فوتبال ايران تاكنون چنين امري سابقه نداشته و حتي شنيده‌ام در جهان نيز هيچ تيم حرفه‌اي چنين ركوردي نداشته است. البته در جام حذفي و در ديدار با ذوب آهن اصفهان محسن ايران نژاد با دريافت كارت قرمز اخراج شد اما در ليگ برتر نهم هيچ بازيكني اخراج نشد كه اين ركورد قابل توجه است.



رکورد جوانترین کوهنورد صعود کننده به اورست شکست

بر اساس اظهارات تيم پشتيباني، تيم حمله به قله طرحي را براي سورپريز كردن جوردن هنگام رسيدن به قله داشته اند كه از خود آنها هم مخفي نگه داشته شده بود اما جوان ترین فاتح اورست تا 48 ساعت آینده که كمپ اصلي باز خواهد گشت، نمی‏تواند از این سورپرایز سخن به میان آورد و تا آن زمان امكان گفتگو با وي وجود ندارد.
يك پسر 13 ساله آمريكايي جوانترين كوهنوردي شد كه روز شنبه موفق به صعود به قله اورست شد تا اين صعود که جزئي از تلاشهايش براي شكستن ركورد قبلي صعود به بلندترين قلل 7 قاره جهان است، انگیزه او را بیش از پیش برای رسیدن به هدفش دو چندان سازد و البته نشان داد هیچ مرزی برای شکستن توسط انسان قابل تصور نیست.

به گزارش raga news و به نقل از آسوشیتدپرس؛ سخنگوي جوردن رومرو آمريكايي اعلام كرده كه تيم كوهنوردي همراه اين پسر اين خبر را از فراز قله 8850 متري اورست با تلفن ماهواره اي به او داده اند. پست جديدي در وبلاگ رومرو روز شنبه صبح با اين عنوان منتشر شده است: روياهاي آنها به واقعيت پيوست. همه به طرز غيرقابل باوري خوشحال بودند.

اين نوجوان كه در 10 سالگي موفق به صعود به قله كليمانجارو در آفريقا شده بود، مي گويد جرقه انجام اين كار را عكس‏هايي از قلل بلند هفت قاره جهان كه در راهرو مدرسه شان نصب شده بود زده است. برخلاف جبهه صعود به اورست در نپال در جبهه چين هيچ محدوديت سني براي صعود كنندگان وجود ندارد.


مادر جوردن در حالي كه صعود پسرش به قله 8848 متری اورست را با يك جي پي اس رديابي مي كرد در گفتگويي ضمن بیان این مطلب که به پسرش افتخار مي كند، در پاسخ به اين سئوال كه زمان جوردن به قله، به او چه خواهد گفت همراه با گريه بيان كرد: واقعا نمي توانم چيزي بگويم. لحظه‏ای بسيار احساسي است.

جوردن كه اهل كاليفرنيا است همراه با پدر، دوست پدرش و 3 شرپاي نپالي موفق به صعود به اورست شده است. او از كمپ اصلي اورست در چين صعود خود را آغاز كرده بود و اين اولين تجربه بالاي 8 هزار متري او بود. بر اساس اظهارات تيم پشتيباني، تيم حمله به قله طرحي را براي سورپريز كردن جوردن هنگام رسيدن به قله داشته اند كه از خود آنها هم مخفي نگه داشته شده بود اما جوان ترین فاتح اورست تا 48 ساعت آینده که كمپ اصلي باز خواهد گشت، نمی‏تواند از این سورپرایز سخن به میان آورد و تا آن زمان امكان گفتگو با وي وجود ندارد.

ركورد پيشين جوان‏ترين صعود كننده به اورست توسط تمبا شري شرپاي نپالي بدست آمده بود كه در سن 16 سالگي موفق به صعود به اورست شده بود که این نوجوان کالیفرنیایی با شکستنش نشان داد، قله‏ای که هزاران کوهنورد کارکشته در مسیر صعود به آن جان داده‏‏اند، همچنان با اراده انسان قابل دستیابی است و دامنه توانایی های بشر در شکستن مرزها بدون توجه به ظرفیت‏هایش هنوز محدودیتی ندارد.



بازتاب گسترده پینگ پنگ بازان محجبه در مسکو

حضور بانوان محجبه ايران در پنجاهمين دوره رقابت‌هاي پينگ‌پنگ قهرماني جهان بازتاب گسترده‌اي داشت.

به گزارش خبرنگارمان از مسكو، نخستين تمرين تيم‌هاي ملي با حاشيه‌هايي همراه بود. دختران ايراني به عنوان تنها بازيكناني بودند كه با حجاب اسلامي در سالن مسابقات تمرين مي‌كردند. پوشش بانوان محجبه ايراني توجه بازيكنان ساير كشورها را برانگيخته بود.

* بيش از 20 خبرنگار از كشورهاي مختلف تمرينات بازيكنان را زير نظر داشتند.

* تمرين تيم ملي سوئد در كنار تيم ملي ايران برگزار شد. نكته جالب توجه اين كه يكي از بازيكنان سوئدي مليت ايراني داشت.

* در حين برگزاري تمرينات كادر فني تيم‌هاي ملي مردان و زنان به همراه سرپرست تيم ملي از امكانات و ميزهاي سالن المپيك مسكو بازديد كردند.

* در آغاز تمرينات تيم ملي پينگ‌پنگ نماينده‌ي فدراسيون جهاني به سمت ملي‌پوشان آمد و به آن ها خوشامد گفت.

* سالن مسابقات مملو از پوسترهاي تبليغاتي بود كه روي آنها تصاوير بازيكنان روسيه چاپ شده بود. اين در حالي است كه در عرف بين‌المللي تصاوير بازيكنان برتر جهان بر روي پوسترهاي تبليغاتي مسابقات چاپ مي‌شود.

* ديدار تمريني افشين نوروزي بازيكن المپيكي ايران با نوشاد عالميان بسيار تماشايي بود و باعث توجه‌ بازيكنان تيم ملي لهستان شده بود.

* مسوولان برگزاري مسابقات قهرماني جهان تدابير شديد امنيتي را براي ورود و خروج بازيكنان و كادر فني تيم‌هاي ملي كشورهاي مختلف در نظر گرفته‌اند، به طوري كه حتي وسايل ورزشكاران نيز كنترل مي‌شود. مسوولان برگزاري مسابقات علت اين اقدام را نگراني خود از احتمال حملات تروريستي مردم چچن عنوان كردند.

* دستگيري يك بمب گذار در سالن برگزاري مسابقات با لباس مبدل ورزشي نگراني روس‌ها را براي ميزباني اين رقابت‌ها به شدت بالا برده است.

*دومين تمرين تيم‌هاي ملي پينگ پنگ مردان و زنان ايران براي حضور در پنجاهمين دوره رقابت‌هاي قهرماني جهان در بخش تيمي از ساعت 12:30 تا 14 به وقت محلي برگزار خواهد شد.





شهنازی:امیدوارم این موفقیتها تداوم داشته داشته باشد

 سرمربي تيم واليبال نوجوانان گفت: دستمزد زحماتمان را با قهرماني در آسيا گرفتيم و اميدوارم اين موفقيت در ساير مسابقات تداوم داشته باشد.


ناصر شهنازي پس از پيروزي برابر تيم ملي چين و كسب جواز حضور در مسابقات المپيك نوجوانان در خصوص اين بازي اظهار داشت: تمام بازي‌ها تا اينجاي مسابقات براي ما سخت بود اما خوشحالم كه توانستيم قهرماني آسيا را كسب كنيم. اين تيم تنها 6 ماه تمرين كرده بود و خوشحالم كه دستمزد زحماتمان را با قهرماني در آسيا گرفتيم.
وي ادامه داد: با اين قهرماني قدرت واليبال ايران را به همگان نشان داديم و ثابت كرديم كه ايران قدرت اول آسيا است.
شهنازي قهرماني را به تمام مردم ايران تبريك گفت و خاطرنشان كرد: معتقدم اين موفقيت‌ها بايد تداوم داشته باشد و ملي پوشان در مسابقات پيش‌رو هم مقام شايسـته‌اي كسب كنند.
سرمربي تيم ملي واليبال نوجوانان در رابطه با ناراحتي فرامرز ظريف تصريح كرد: بسياري از بازيكنان و من معتقد بوديم كه ظريف بايد به عنوان ليبرو برتر انتخاب مي‌شد و دليل ناراحتي وي هم همين موضوع بود.
تيم ملي واليبال نوجوانان در ديدار پاياني مسابقات قهرماني آسيا برابر نوجوانان چين قرار گرفت و موفق شد اين تيم را با نتيجه 3 بر 2 شكست دهد. نوجوانان ايران پس از اين پيروزي جواز حضور در مسابقات المپيك 2010 سنگاپور را كسب كردند.




حاشیه مسابقات والیبال نوجوانان آسیا-تهران

سرمربي تيم ملي واليبال نوجوانان ايران كه از ناراحتي ليبروي تيم در پايان مسابقه دلخور بود به وي چند ضربه زد و دليل آن را وارد كردن شوك به ظريف عنوان كرد.


عصر روز گذشته تيم ملي واليبال نوجوانان ايران در ديدار پاياني مسابقات قهرماني آسيا برابر نوجوانان چين قرار گرفت و موفق شد اين تيم را با نتيجه 3 بر 2 شكست دهد. نوجوانان ايران پس از اين پيروزي جواز حضور در مسابقات المپيك 2010 سنگاپور را كسب كردند.
اين ديدار از ساعت 17:30 دقيقه و در حضور علي سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدني، حميد سجادي معاون سازمان تربيت بدني، محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال، حبيب كاشاني سرپرست باشگاه پرسپوليس و بيش از 3 هزار هوادار مشتاق در سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد.

* در جريان اين ديدار كه بازيكنان ساير تيم ها هم در سالن حضور داشتند، ملي پوشان تيم هاي كره جنوبي و استراليا كه به ترتيب عنوان هاي سوم و نهم آسيا را كسب كرده بودند به شدت از تيم چين حمايت مي كردند.

* پس از كسب عنوان قهرماني، بازيكنان و كادر فني تيم ملي واليبال نوجوانان ايران سجده شكر بجا آوردند.

* در مراسم اهداي جوايز به تيم هاي برتر، تمامي مسئولان فدراسيون به غير از محمدرضا داورزني، رئيس فدراسيون واليبال حضور داشتند؛ داورزني براي شركت در اجلاس كنفدراسيون آسيا 3 روز پيش عازم چين شد. برخي از نمايندگان كنفدراسيون آسيايي اين رشته هم در مراسم اختتاميه حضور پيدا كردند.

* پيش از آغاز رقابت ها روابط عمومي فدراسيون واليبال اعلام كرده بود در پايان اين دوره از مسابقات از عكاس و خبرنگار برتر تقدير خواهد كرد. شب گذشته پس از قهرماني نوجوانان ايران از تمامي قشرها و حتي عكاس فدراسيون واليبال تجليل شد؛ اما در اين بين نامي از خبرنگار برتر برده نشد. به گفته مجري مراسم اختتاميه، خبرنگار برتر قرار است به زودي از طرف مسئولان فدراسيون انتخاب و مورد تقدير قرار بگيرد. اين در حالي بود كه خبرنگاران هم انتظار داشتند شخص برتر در اين مراسم انتخاب و معرفي شود.

* پس از اينكه "جانگ سيونگ او " از تيم كره جنوبي به عنوان ليبروي برتر معرفي شد، فرامرز ظريف كه انتظار داشت خودش اين عنوان را كسب كند ناراحت شد و گريه كرد؛ به همين دليل شهنازي به سمت ظريف رفت و به وي چند ضربه زد. تماشاگران هم با سردادن شعارهايي از ليبروي تيم ملي حمايت كردند و وي را مستحق كسب عنوان بهترين بازيكن دانستند.
شنهازي درمورد ضربه هايي كه به ظريف زد اظهار داشت: قصد داشتم به وي شوك وارد كنم؛ معتقدم كسب مقام تيمي بهتر و مهمتر از كسب عناوين فردي است.

* معرفي و نمايش عكسي كه به عنوان برترين عكس مسابقات انتخاب شده بود، مورد تعجب همگان قرار گرفت. برخي از عكاسان و خبرنگاران حاضر در سالن مسابقه اين عكس را شايسته انتخاب بهترين عكس نمي دانستند.

* در پايان اين مسابقه كنفرانس خبري برگزار نشد و خبرنگاران براي مصاحبه از افراد مورد نظر بايد وارد زمين مي شدند كه اين موضوع باعث ايجاد بي نظمي شده بود.



گزارش تخلف
بعدی