فرانسوی ها با نژاد پرستی خود مرا محدود می کردند

قهرمان ايراني‌الا‌صل تنيس مسترز مادريد گفت: فرانسوي‌هايي كه به من تبريك مي‌گويند همان كساني هستند كه روزگاري با نژاد‌پرستي خود مرا محدود مي‌كردند.

                        
گفت‌وگو با ارغوان رضايي از طريق پدر وي صورت گرفت. خبرنگار راگا نیوز سوالات خود را در اختيار پدر اين تنيسور ايراني الاصل عضو تيم فرانسه قرار داد و وي نيز پاسخگو بود. با هماهنگي صورت گرفته با پدر رضايي مصاحبه زير از زبان ارغوان به رشته تحرير درآمده است.

ارغوان رضايي كه در فرانسه به خاطر تلفظ دشوار نامش آراوان ناميده مي‌شود در ابتداي صحبت‌هايش به خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس گفت: از 5 سالگي تنيس را آغاز كردم و در حدود 11 ، 12 سالگي وارد مسير حرفه‌اي اين ورزش شده‌ام. هميشه تمرين مداوم داشتم و هرگز دست از تلاش برنداشته‌ام.

وي عنوان كرد: قهرماني در جايزه بزرگ مادريد اتفاق ارزشمندي بود اما به خاطر موفقيت‌هاي اخير خود چندان شگفت‌ زده نشدم. اين اتفاق بايد در سن 17 تا 18 سالگي براي من رخ مي‌داد. در حال حاضر خوشحالم كه به چنين موفقيت بزرگي دست پيدا كرده‌ام.

رضايي در مورد پيروزي‌هاي اخير خود اظهار داشت: شاراپوا را شكست دادم و ثابت كردم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارم. كساني كه من را مي‌شناسند مي‌دانند بيهوده شعار نمي‌دهم و خود را لايق فتح رتبه اول جهان مي‌دانم و براي رسيدن به چنين مقامي با همه وجود تلاش خواهم كرد.

وي در مورد مشكلاتش از سنين نوجواني در فرانسه براي پيشرفت در جهان حرفه‌اي تنيس تاكيد كرد: نژاد‌پرستي در خون فرانسوي‌ها است. آنها به چشم ديگري به من نگاه مي‌كردند. صورت، مو، رنگ پوست و اسم من باعث مي‌شد از سايرين متفاوت باشم. من در چنين محيطي مجبور بودم در زمين‌هاي خراب و تورهاي پاره و راكت‌هاي دسته‌ شكسته تمرين كنم. امكاناتم خيلي كم بود اما شايد همان وضعيت باعث شد مصمم‌تر از هميشه و با تمام وجود تلاش كنم تا به موفقيت برسم.

رضايي خاطرنشان كرد: قبل از آغاز رقابت‌هاي مادريد، فدراسيون فرانسه تماس گرفت. آنها به پدرم التماس مي‌كردند تا من در اين رقابت‌ها حداقل حريف آلماني خود را شكست دهم چرا كه در صورت ناكامي در اين رقابت‌ها فرانسه به سيد دوم منتقل مي‌شد و براي تنيس اين كشور وجه خوبي نداشت كه اين چنين دچار افت شود. من آلمان را شكست دادم و در ديدار نهايي نيز حريف آمريكايي را با اقتدار از پيش رو برداشتم. آنها مدام ايميل مي‌زدند و تلفن مي‌كردند و از پدرم مي‌خواستند مراقب همه چيز باشد تا من به قهرماني برسم. اينها همان كساني بودند كه روزگاري با نژاد‌پرستي خود من را محدود مي‌كردند.

اين تنيسور در مورد احتمال همكاري خود با تيم ملي تنيس ايران تصريح كرد: 2 تا 3 هفته پيش براي اولين بار در Fed Cup حضور يافتم و در لباس تيم ملي فرانسه تنيس حرفه‌اي را تجربه كردم. طبق قوانين فدراسيون جهاني تا 5 سال آينده حق ندارم براي تيم ملي كشور ديگري بازي كنم.

رضايي گفت: عملاً هم نمي‌شد براي ايران بازي كنم چرا كه در تيم ملي ما 5 نفر هستيم و من يك نفره نمي‌توانم همه امتيازات را بگيرم و بايد كسي باشد كه در سطح بالاي تنيس براي گرفتن امتيازات من را ياري كند. بنابراين بهتر است در تيم ملي فرانسه به كار خود ادامه دهم.

وي در خصوص گردنبند هميشگي خود با نشان نقشه ايران كه اين بار در رقابت‌هاي مادريد رؤيت نمي‌شد عنوان كرد: اين گردنبند 4 ماه است كه به طرز عجيبي در يكي از هتل‌ها گم شده است. مطمئن هستم علاقه قلبي من نسبت به ايران را فقط از روي اين گردنبند ارزيابي نمي‌كنيد. پدرم سفارش اين گردنبند را داده و بار ديگر گردنبند ايران را بر گردن من خواهيد ديد. من همه جا با نام ايران شركت و سعي مي‌كنم در تمام مصاحبه‌هاي خود ريشه ايراني خود به خبرنگاران خارجي گوشزد كنم.

رضايي در مورد مربي خود گفت: پاتريك پسر يك كارخانه‌دار بزرگ است و ثروت فراواني دارد. او 6 ماه است كه از لحاظ فني به من مشاوره مي‌دهد و به اين خاطر با او كار مي‌كنم كه بدنساز، پزشك و اقامت من كاملاً رايگان خواهد بود و در آكادمي او مشغول تمرين هستم. او مربي بسيار خوبي است و تنيس را عاشقانه دوست دارد.

وي در مورد ريشه‌هاي ايراني خود خاطرنشان كرد: پدر بزرگ من از اهالي شمال ايران است. مادرم تهراني است و مادربزرگ پدري من از اهالي تبريز است و خودمان اصالتا از يكي از مناطق توابع يزد هستيم. به چنين پيچيدگي قوميتي در ايران افتخار مي‌كنم و اين را نمادي از ريشه‌هاي متعدد خود در خاك ايران مي‌دانم. اين نشان مي‌دهد كه به تمام ايران تعلق دارم و در اين روزهاي اخير اين مسئله بيش از پيش به من ثابت شد چرا كه از تمام ايران در وب‌سايت اختصاصي من پيام تبريك ارسال مي‌كردند.

رضايي با اتكا به سخنان پدر خود احتمال انتقال به آمريكا و يا زندگي در اين كشور را صفر دانست و بر مليت ايراني خود تأكيد جدي كرد.
وي اين روزها در 30 كيلومتري شهر پاريس مشغول تمرين فشرده زير نظر مربي خود پاتريك مراد ‌اغلو است و خود را براي رقابت‌هاي رولاند گاروس آماده مي‌كند.

پدر رضايي همواره در كنار ارغوان وضعيت فني و روحي وي را كنترل مي‌كند. وي گفت: صحبت‌هايي با فدراسيون تنيس جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته و ما پس از رقابت‌هاي مذكور به ايران مي‌آييم و در يك كنفرانس خبري مشترك در خدمت همه خبرنگاران خواهيم بود. نسبت به سفر آينده خود و دخترم به ايران بسيار خوشبين هستم و اميدوارم بتوانم مشاوره خوبي به فدراسيون بدهم.



پدر رضایی:ارغوان وارد سیاست نمی شود و هیچ رنگی را نمی شناسد

مخالفان می‏گویند ارغوان دو راکت به آقای احمدی نژاد هدیه داد، حال آنکه این دو راکت را به آقای احمدی نژاد نداد، به ملت ایران داد که نماینده شان احمدی نژاد بود./ هنوز پاسپورت ایرانی دارم و هیچ وقت تا به حال آمریکا نرفتم و نخواهم رفت. / فکر می‏کنید من افتخار می‏کنم ارغوان برای فرانسه بازی می‏کند؟ نه، این باعث خجالت من است. یک روز آرزو می‏کردم تیم ملی ایران بازی کنم و امروز دخترم بازی می‏کند. / طبق قوانین ارغوان تا پنج سال برای کشور دیگری جز فرانسه نمی‏تواند بازی کند. اگر برای ایران بازی کند، به واسطه اینکه برای دو کشور بازی کرده، فرانسه و ارغوان را جریمه می‏کنند.
روزهای اوج گیری ارغوان رضایی تنیسور ایرانی الاصل فرانسه فرارسیده است. او در کمتر از شش ماه موفق شده در دو رویداد بزرگ، خوش بدرخشد؛ ابتدا قهرمانی در جایزه بزرگ بالی و حالا قهرمانی در جایزه بزرگ مادرید که او را بیش از هر زمان به جمع ده تنیس باز جهان نزدیک کرده و طرفدارنش را امیدوار ساخته که بتوانند یک هم خونشان را در صدر تنیس جهان بدانند. اتفاقی که در این مدت افتاده، تغییر مربی اش بوده است؛ مربی ای که برخلاف نظرات برخی کارشناسان، به زعم پدر ارغوان، مربی ایده آلی است.دیوید مراد اغلو که او را به اشتباه ترک می‏خواندند توانسته زیر نگاه پدر ارغوان، تمریناتی را برای رضایی 23 ساله در نظر بگیرد که او را در مدتی نه چندان طولانی به ده بازیکن برتر تنیس حرفه ای جهان نزدیک کند و در این زمینه نیز تا بدین جای کار موفق بوده است. رضایی برای رسیدن به جمع چهار تا ده تنیسور برتر دنیا، به حدود 2 هزار امتیاز نیاز دارد؛ امتیازی که به گفته پدرش می‏تواند در زمین‏های رولند گاروس که برخی رسانه‏ها به واسطه ناآشنایی با ابتدایی ترین مسائل تنیس "رولند گاروش" نامیده بودند(!)، بدست آورد.

در خصوص وطن پرستی ارغوان شک و شبهه ای نیست و او حتی در سخت ترین شرایط که شدیدترین حملات علیه ایرانی‏ها و ایرانی‏ تبارها در کشورهای اروپایی وجود داشته، تبار ایرانی اش را فریاد زده است و از این حیث محبوبیت ویژه‏ای نزد ایرانیان داخل و خارج از کشور دارد.  او با همان لهجه شیرینی اش آن زمان تاکید کرد که راکت هایش را به شخص احمدی نژاد هدیه نداده، بلکه به رئیس جمهور ایران هدیه کرده و جنبه سیاسی نیز نداشته است اما انگار با این مصاحبه همه مشکلات حل نشد.

پدرش در این باره تلاش می‏کند این موضوع را باز کند و یادآور شود که ارغوان به هیچ عنوان سیاسی نیست و با همین محوریت گفت و گویی جامع که بخش هایی از آن نیز فنی می‏شود را با راگا نیوز انجام داد. ارسلان رضایی که در جایگاه پدر و دلسوز اولین مربی ارغوان از زمانی بوده که او توان حمل یک راکت را داشته، در ابتدای این گفت و گو با اشاره به اینکه دخترش در حال تمرین تنیس است، یادآور شد که بسیاری از روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری‏ها با او تماس گرفته اند و او صحبت کرده و قرار شده این صحبت ها را به نقل از ارغوان رضایی درج کنند! حرکتی که پدر ارغوان در جریان نیست در روزنامه نگاری تا چه حد غیرحرفه ای است اما خبرگزاری ها و روزنامه های داخلی که در جریانند انجام داده‏اند و برخی مصاحبه های انجام شده با پدر ارغوان که به نام ارغوان درج شده ثمره همین گاف همکاران رسانه ای ماست.      
 
بوسه مادر و پدر ارغوان پس از قهرمانی اش در جایزه بزرگ اندونزی                                                                     

بسیاری از کارشناسان خارجی اعتقاد داشتند که ارغوان رضایی در فینال نمی‏تواند نتیجه بگیرد و اتفاق دیگری جز این پیروزی می افتد.
همه آنها در اشتباه بودند و پیش از فینال هم با من مصاحبه داشتند که می‏بازد و من گفتم که اشتباه می‏کنید. نه اینکه غرور داشته باشم اما واقعیت آن است که هرکس بیشتر تمرین و کار کرده باشد، او نتیجه بهتری به دست می‏آورد و تاکید کردم که فکر نمی‏کنم امشب ونوس ویلیامز کاپ داشته باشد چرا که ارغوان در ترکیه طی دو ست ویلیامز را زده بود که آنها تعجب کردند اما تنیسوری که تلاش می‏کند نباید دست کم گرفت و هرکس که تلاش کند، نتیجه اش را می‏گیرد.

بعد از این مسابقات مهم ترین رویداد مسابقات رولند گاروس به عنوان دومین گرانداسلم سال میلادی است؛ ارغوان سال گذشته تا یک هشتم نهایی بالا آمدند. تصور می‏کنید امسال چقدر رشد داشته باشد؟
ارغوان برای شماره یک شدن تمرین کرده و برای شماره یک شدن باید تمام این بازیها را ببرد. باید در هفت مسابقه تا فینال رولند گاروس شرکت کند اما رقابت سنگینی وجود دارد و تمام 132 شرکت کننده در این رویداد برای پیروزی می‏آیند و هرکس از نظر روحی، تکنیکی و بدنی کار کرده باشد، موفق تر خواهد بود. به همین دلیل اینکه بخواهم بگویم ارغوان تا کجای جدول بالا خواهد آمد، نامعلوم است، چون هرچیزی که بگویم ممکن است عکسش در بیاید. به قول معروف ما پیغمبر نیستیم که بتوانیم پیش بینی کنیم اما در ارزیابی که دارم با توجه به آنکه روی فرم است، می‏تواند بهتر از دوره قبل ظاهر شود.

پس منتظر چهره قدرتمندتری نسبت حضور گذشته‏اش در این گرانداسلم باشیم. آیا تصور می‏کنید با توجه به آنکه دخترتان با قهرمانی در مادرید تا رتبه 16 رده بندی تنیس بازان حرفه ای جهان صعود کرده،  نتایجی که در رولند گاروس به دست می‏آورد، او را به جمع ده تنیسور برتر جهان یا حتی جایگاهی بهتر از دهمی ارتقاء دهد؟
احتمالاً چنین خواهد بود. یک سال گذشته و یک سال سرعت، استقامت و بدنسازی کار کرده و از لحاظ تاکتیکی و تکنیکی هم رشد داشته است و به همین دلیل برای نتایج بهتر مسابقه خواهد داد که امیدواریم این نتایج هم به دست بیاید و ارغوان در فرانسه بتواند موفق ظاهر شود.

در خصوص امتیازات هم باید متذکر شوم که اینها ماندگار نیست و مثلاً اگر ارغوان سال آینده نتواند از قهرمانی اش دفاع کند، 100 امتیاز این رویداد از مجموع امتیازاتش کم می‏شود و اگر در رولند گاروس تا یک هشتم نهایی صعود کند، همان امتیاز سال گذشته اش حفظ شده و کسر نمی‏شود و در صورتی که صعود داشته باشد و به یک نیمه نهایی یا فینال صعود کند، امتیازات بیشتری به دست خواهد آورد. قهرمانی گراند اسلم پاریس بیش از دو هزار امتیاز دارد که در صورت به دست آوردنش، ارغوان نفر چهارم تنیس جهان خواهد شد و اگر نایب قهرمان یا پایین تر شود، به همین نسبت امتیازات کمتری به دست خواهد آورد.


با توجه به قوانین تنیس، قرعه کشی هم که تاثیری در سبک شدن و تسهیل در صعود ارغوان به مراحل بالاتر رولند گاروس ندارد؟
نه تاثیری ندارد، چون 16 نفرات صدر رده بندی تنیس جهان در جدول مسابقات تقسیم می‏شوند و برای سایرین قرعه کشی می‏شود. روال هم به این شکل است که نفر اول در یک سوی جدول قرار میگیرد و نفر دوم تنیس زنان جهان در سوی دیگر جدول و به همین ترتیب برترین ها به عنوان سرگروه قرار می‏گیرند و سایرین نیز تقسیم می‏شوند که مراسم قرعه کشی نیز با حضور چند بازیکن‏ برگزار می‏شود تا شائبه تقلب پیش نیاید و این ورزشکاران در پایان قرعه کشی باید صحت این قرعه کشی را تایید کنند.

در خصوص مربیان دخترتان که شما و پاتریک مراد اغلو که در رسانه ها به عنوان فرانسوی دارای اصالت ترکی معرفی شده، این دیدگاه نزد کارشناسان وجود دارد که باید کادر فنی قوی تری برای قرار گرفتن ارغوان میان ده تنیسور برتر جهان به کار بگیرید. نظر خودتان چیست و آیا فکر می‏کنید آقای مراد اغلو مربی ایده آل هستند یا در نظر دارید مربی بزرگ تری هم به خدمت بگیرید؟
پاتریک ترک نیست و اصالت ترکی نیز ندارد. پدرش اهل قبرس یونانی است و مادرش فرانسوی است و زمانی که ترک ها حمله کرده بودند به آنجا، پدرش برای اینکه در امان بماند، اسمش را به ترکی تغییر داد و مراد اغلو به معنی "پسر مراد" گذاشت. او که زمانی ایجینت بوده، پدری میلیاردر دارد و پس از آنکه از شغل ایجنتی خسته شد، پدرش به او سرمایه ای داد که آکادمی مجهز تنیسش را تاسیس کرد. ما روابط نزدیک و دوستانه‏ای با پاتریک و خانواده و فرزندانش داریم و من هم شخصاً روی عملکردش نظارت دارم و همه چیز زیر نظر خودم انجام می‏شود.

اولین جرقه‏ای که زد در بالی بود و دومین مسترز را بعد از بالی در مادرید برد و ارتباط خوبی میان مربی و ارغوان برقرار است و هرچه می‏گوید ارغوان انجام می‏دهد که پاتریک هم گفته من تمرین‏های ارسلان را انجام می‏دهم، نه تمرین های دیگران را و می‏دونید تمرین های من به چه صورت است. من بچه خیابان سرباز هستم و از بچه های محل‏های قدیمی ام بپرسید، می‏گویند که من در کارم چه پشتکاری دارم. من از 5 سالگی که با ارغوان تنیس را شروع کردم با این هدف بود که شماره یک جهان شود و امروز شروع نکردم. نه به خاطر تفریح بود و نه خاطر پول درآوردن و به خاطر اینکه بگوید فرانسوی هستم. من این کار را کردم که بگویم یک ایرانی شماره یک جهان است. این اتفاقی نبوده که دخترم تا اینجا رسیده و با حریفانش مبارزات سختی داشته است.

در بحث فنی، یکی از مواردی که مطرح می‏شود و می‏گویند می‏تواند مانع از حضور ارغوان رضایی در میان چند تنیسور برتر جهان شود، وزن ایشان است و اندام بعضاً ایشان با سافینا، شاراپوا یا همین خواهران ویلیامز مقایسه می‏شود که با توجه به سرعت گیر بودن اضافه وزن، عنوان می‏شود که باید وزن ارغوان برای ارائاه بازی ایده آل تر، کاهش یابد.
بله، حرفتان کاملاً درست است و به همین دلیل برایش برنامه بدنسازی در نظر گرفته ایم. مدت‏ها است روی این مسئله کار می‏کنیم، مرتب وزن کم می‏کند و هر روز ناشتا یک الی یک ساعت نیم باید بدود و بعد صبحانه راحت می‏خورد و ناهار و شام سبکی هم می‏خورد. به همین دلیل توانست در مادرید به خوبی حرکت کند که این روند نیز ادامه خواهد داشت.


در عین حال که خانم رضایی برای حضور در ترکیب تیم ملی فرانسه جهت شرکت در جام فدراسيون‌ها (FedCup) دعوت شد، بحث حضور ایشان نیز توسط برخی مسئولان فدراسیون تنیس ایران طرح و توسط گروهی از رسانه‏ها در داخل ایران دامن زده شد. با توجه به آنکه شرایط حضور ارغوان در ایران متفاوت است و باید با لباس طراحی شده برای بانوان تنیس که حالت یک تی‏شرت و شلوار را دارد، استفاده کند، آیا شاهد حضور او در تیم ملی بانوان ایران خواهیم بود؟ و اگر بحث تیم ملی ایران قطعی نشود، حضورش در تیم ملی فرانسه تا چه میزان قطعی خواهد بود؟
بارها هم ارغوان و هم من گفته‏ام که قبل از المپیک پکن درخواست دادیم که ارغوان برای ایران در المپیک بازی کند و امتیازش را نیز داشت اما متاسفانه فدراسیون تنیس ایران گفت نمی‏شود و از زمانی که ارغوان به ایران می‏آید باید حجابش را رعایت کند که گفتیم این معلوم است و هیچ صحبت و شکی هم در آن نداشتیم. پس از این گفتند که باید حجابش را در خارج از کشور هم داشته باشد، حال آنکه WTA اجازه نمی‏دهند تنیسوری حتی با یک تی شرت وارد زمین شود و لباس باید یقه دار باشد یا مثل زن‏هایی رکابی می‏پوشند و بدنشان را نشان می‏‏دهند، باشد که ارغوان لباس یقه‏دار می‏پوشد.

اگر WTA به تنیسورهای ایران اجازه می‏دهد با آن لباس بروند و مسابقه بدهند، علتش این است که رده بندی شان خیلی خیلی پایین است اما در رده بندی های بالا چنین امکانی نیست و اصلاً ارغوان با لباس کاملاً پوشیده و شلواری که طراحی شده، طبق قوانین نمی‏تواند مسابقه دهد و مثلاً در همین مسابقات مادرید با این لباس راهش نمی‏دادند و اگر هم راه می‏دادند، اصلاً نمی‏توانست به خوبی عمل کند، چون بازی سطح بالا است. بازیکنی غیرحرفه ای که با این پوشش بسته می‏رود به مسابقات ده هزار دلاری هند و یک مسابقه می‏دهد و می‏بازد را نمی‏توان با یک بازیکن حرفه‏ای که در جایزه سه میلیون دلاری شرکت می‏کند، در یک ظرف قرار دارد.

با این اوصاف برخلاف تحلیل‏های رسانه‏ها، ارغوان ملی‏پوش ایران نخواهد شد؟
ببینید. تیم ملی فرانسه ارغوان رضایی را برای مسابقات جام فدراسيون‌ها (FedCup) خواست اما ارغوان شرکت نکرد که تیم ملی فرانسه در غیاب دخترم به آمریکا باخت و در حال سقوط به دسته دوم بودند و برای اینکه سقوط نکنند باید برابر آلمان به پیروزی می‏رسیدند و از میان این دو کشور یکی باید به دسته دوم می‏رفت. دوباره التماس کردند و عنوان کردند که باید ارغوان بیاید و ما احتیاج داریم که به همین خاطر ارغوان یک بازی برای فرانسه کرد و آلمان اینچنین به دسته دوم رفت. به همین دلیل طبق قوانین ارغوان تا پنج سال برای کشور دیگری جز فرانسه نمی‏تواند بازی کند. اگر برای ایران بازی کند، به واسطه اینکه برای دو کشور بازی کرده، فرانسه و ارغوان را جریمه می‏کنند.

موضوع دیگری که باید بپردازیم، مسئله اهدای راکت‏های تنیس به احمدی نژاد است که علی رغم صحبت‏هایتان در همان مقطع، حواشی اش جمع نشد و در خارج از کشور نیز مسائلی مطرح شد.
برخی مخالفان می‏گویند ارغوان دو راکت به آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران هدیه داد، حال آنکه ارغوان این دو راکت را به آقای احمدی نژاد نداد، به ملت ایران داد که نماینده شان احمدی نژاد بود. او این راکت‏ها را به مردم ایران به این خاطر داد که بگوید به مردم کشورش که من با این راکت‏ها مبارزه می‏کنم و من با اینها در میدان‏ها می‏جنگم و الا آقا احمدی نژاد یک کسی هست که چند سال دیگر تمام می‏شود و می‏رود اما این راکت‏های تنیس برای ملت ایران است.

دخترم وارد سیاست نمی‏شود و هیچ رنگی را نمی‏شناسد. ارغوان از بچگی در زندان ورزش بوده و فقط ورزش کرده است. اگر یک عید نوروز داشتید، ارغوان آن عید نوروز را نداشته و اگر شما یک روز جسن تولد داشتید، ارغوان برای خودشان یک روز جشن تولد نداشته، اگر شما یک روز دیدن مادربزگتان رفتید، ارغوان یک روز وقت نکرد دیدن مادربزرگش برود. ارغوان زندگی اش را وقف تنیس و امروز خوشحال است که راهش را ادامه داده است و امروز به نام یک ملت که 2500 سال در تاریخ قدمت دارد، به مبارزه می‏پردازد.



شما این مطلب را بیان کردید اما شایعه‏ای وجود دارد که ارغوان رضایی در چند مسابقه آخرش به خاطر همین مسائل اخیر، پلاک طلایی که نقشه ایران بوده را نبسته است. آیا حقیقت دارد و علتش چه بوده است؟
ارغوان چهار ماه است که نقشه ایرانی که بر گردن می‏انداخت برداشته اند و دزدیده‏اند. در یکی از مسابقات اخیر این پلاک بزرگ که طلای خالص بود و دستگاه پخش آهنگش را از او برداشتند که قرار است قبل از رولند گاروس یکی از ایران بیاورند و به گردنش بیاندازد.

در همین رابطه، ما در ایران بر روی موضوع ایرانی بودنش خیلی مانور دادیم که برخی از مخاطبان ما حمله می‏کردند که چرا چنین می‏کنیم و اصلاً به ما ربطی ندارد و رضایی با امکانات فرانسه و در این کشور رشد کرده و نباید این مسئله را به نام ایران مصادره کرد و حالا که قهرمان شده، مکرر بگوییم که ایرانی است! آیا مردم ایران حق دارند بگویند ارغوان به عنوان یک قهرمان ایرانی است یا نه؟
ببنید ارغوان هیچ وقت خارجی نبوده و من از خانواده هایی نیستم که بروم خارج و اسمم یا ملیتم را عوض کنم. خیلی از خانواده ها این کار را کرده‏اند و خیلی‏هایشان هم نکرده‏اند و وقتی وارد خارج شده‏اند، اولین کاری که کردند، اسمشان را عوض کردند، دومین کاری که کردند به بچه‏هایشان اصلاً اجازه ندادند فارسی حرف بزنند و شروع به صحبت به انگلیسی و زبان‏های آن کشورها کردند، حتی گفته‏اند، افغانی، ترک یا ایتالیایی هستیم اما نگفتند ایرانی هستیم و امروزه بزرگ شده‏اند و بچه‏هایشان زبان فارسی بلد نیستند و عذاب می‏کشند و نمی‏توانند با پدر و مادرشان مکاتبه کنند.

من تا امروز یک ایرانی بودم و بچه هایم هم یک ایرانی هستند و ارغوان برای ایران بازی می‏کند. متاسفانه شرایط دامن و لباس و قوانین اجازه نمی‏دهد رسماً برای ایران بازی کند و اگر بگذارند نشان می‏دهد که ایرانی‏ها بیش از این قدرت دارند. من هنوز پاسپورت ایرانی دارم و هیچ وقت تا به حال آمریکا نرفتم و نخواهم رفت. اینها با انگلیسی‏های کثیف دنیا را زیر سلطه خودشان گرفته اند و همه بدبختی مردم از سر انگلیسی‏ها و آمریکایی‏ها است. فکر می‏کنید من افتخار می‏کنم ارغوان برای فرانسه بازی می‏کند؟ نه، این باعث خجالت من است. یک روز آرزو می‏کردم تیم ملی ایران بازی کنم و امروز دخترم بازی می‏کند و نمی‏دانم چگونه بگویم که دختر یک ایرانی وطن پرست است. بچه ها بعضی وقت‏ها با پرچم ایران به استادیوم می‏آیند که من تشکر می‏کنم.

و به عنوان سوال آخر، چه زمانی ارغوان به ایران بازخواهد گشت؟
اگه خدا بخواهد و قسمت شود پیش بینی کرده ایم که برای بعد از رولند گاروس به ایران بیاییم و دیداری دوباره از وطن مان و همچنین دوستان و آشنایان داشته باشیم.




بهترین و بدترینهای لیگ

لیگ برتر
بهترین ها برای سپاهان ،بدترین ها برای استقلال هواز
رقابتهای لیگ برتر نهم بالاخره دیروز به پایان رسید و تیم های اول تا هجدهم مشخص شدند.

سپاهان قهرمان این دوره از رقابتها شد و تیم ذوب آهن دیروز به مقام دوم دست یافت.این در حالی است که بالای جدول کاملا اصفهانی است.دو نیم سرخ آبی پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس در رده های سوم و چهارم قرار گرفتند این در حالی است که دو تیم اول جدول از اصفهان،سه تیم دوم جدول از تهران و تیم ششم جدول از استان قم که نزدیک تهران است در رده های سوم تا ششم قرار گرفته اند.در رده هفتم جدول ،تیم تراکتورسازی تبریز با هوادار پورشورش قرار گرفته که با توجه به اینکه تازه به لیگ برتر صعود کرده بود در رده بسیار عالی و آبرومندی قرار گرفت.تیمهای هشتم و نهم جدول تیم های نارنجی پوش لیگ برتر بودند.سایپا و مس در حالی که در میانه های فصل سقوط بدی داشتند اما توانستند خودشان را بالا بکشند و از خطر سقوط نجات دهند.در این میان مس با حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا در کوران بیشتری قرار گرفته بود و شاید حضور در این رقابتها که با صعود از مرحله مقدماتی همراه بود باعث ماندن این تیم در لیگ برتر شد.در رده دهم جدول تیم اهوازی فولاد قرار گرفته که در مقاطعی که مجید جلالی با این تیم به مشکل خورده بود خطر سقوط حتی این تیم را تهدید کرده بود اما فولادی ها در چند بازی درخشان ظاهر شدند تا به لیگ یک سقوط نکنند و برعکس تیم همشهری شان استقلال اهواز در لیگ برتر ماندنی شد.در این میان تیم یازدهم و دوازدهم از لحاظ رنگ و شکل لباس شبیه هم هستند اما با این تفاوت که پیکان امتیازات لازم را جمع کرده بود و دغدغه ای برای سقوط نداشت اما ملوان کج دار و مریض یکی از کاندیداهای سقوط بود اما در نهایت این تیم در رده دوازدهم قرار گرفت و پیکان در رده یازدهم. اما از رده های سیزدهم تا هیجدهم جدول رقابتهای به مراتب حساس تری از بالای جدول را به نمایش گذاشتند.شاهین بوشهر ،پاس همدان،راه آهن شهر ری ،مقاومت سپاسی،ابومسلم مشهد و استقلال اهواز برای سقوط نکردن به لیگ یک جنگیدند و جنگیدند .شاهین به لطف هواداران پورشورش در بوشهر باقی ماند و پاس همدان با گل دقیقه نود مقابل تراکتورسازی در لیگ برتر ماندنی شد.راه آهن هم با تساوی دراماتیک روز آخر مقابل مقاومت سپاسی در لیگ برتر باقی ماند تا تیمهای مقاومت سپاسی،ابومسلم مشهد و استقلال اهواز به لیگ یک سقوط کنند.در این میان سپاهان با نوزده برد بیشترین برد را از آن خود کرد و همراه با ذوب آهن کمترین باخت را داشت در حالی که ذوب آهن و سپاهان در کمترین باخت با عدد پنج با هم شریک بودند اما در گلی که سپاهان در بازی آخر مقابل پرسپولیس دریافت کرد باعث شد تا بهترین خط دفاعی از آن ذوب آهن با 29 گل خورده شود و سپاهان با سی گل در رده دوم قرار گیرد البته در خط حمله سپاهان با 67 گل زده بهترین خط حمله را در اختیار داشت و تیم های فولاد و مس با 31 گل زده کمترین گل زده


را داشتند.استقلال اهواز با 18 باخت بیشترین باخت را دارا بود همچنین برترین خط دفاعی باز هم از آن تیم استقلال اهواز بود که با 60 گل خورده آمار شگفت انگیزی را بر جای گذاشت.بیشترین تساوی از آن
تیم فولاد خوزستان با 15 تساوی و کمترین تساوی از آن تیمهای صبای قم ،مس و استقلال اهواز با 9 تساوی بود.کمترین برد هم از آن دو تیم استقلال اهواز و ابومسلم با 7 برد بود که به لیگ یک سقوط کردند.از لحاط تفاضل گل هم سپاهان با 37+ بهترین تفاضل گل را داشت و استقلال اهواز با 22- بدترین تفاضل گل را در اختیار داشت و در کل بهترین آمارها از آن سپاهان ،تیم قهرمان و صدر جدولی است و بدترین آمارها از آن استقلال اهواز ته جدولی است.ضمن اینکه اختلاف امتیازهای تیم اول و دوم جدول پس از مدتها در تاریخ لیگ برتر به شش امتیاز رسید این در حالی بود که در چند سال گذشته ، روز آخر رقابتهای لیگ برتر از حساسیت بالایی برخوردار بود و قهرمان معمولا در همین روز تعیین می شد اما امسال سپاهان از دو هفته پیش از پایان رقابهای لیگ برتر قهرمانی اش مشخص شد.

                                            جدول لیگ برتر ایران
امتیاز باخت م برد بازی باشگاه  
۶۷ ۵ ۱۰ ۱۹ ۳۴ سپاهان ۱
۶۱ ۵ ۱۳ ۱۶ ۳۴ ذوب آهن ۲
۵۹ ۷ ۱۱ ۱۶ ۳۴ استقلال تهران ۳
۵۳ ۷ ۱۴ ۱۳ ۳۴ پرسپولیس ۴
۵۲ ۸ ۱۳ ۱۳ ۳۴ استیل آذین ۵
۴۸ ۱۲ ۹ ۱۳ ۳۴ صبا ۶
۴۷ ۹ ۱۴ ۱۱ ۳۴ تراکتورسازی ۷
۴۶ ۱۲ ۱۰ ۱۲ ۳۴ سایپا ۸
۴۲ ۱۴ ۹ ۱۱ ۳۴ مس ۹
۴۲ ۱۰ ۱۵ ۹ ۳۴ فولاد ۱۰
۴۱ ۱۱ ۱۴ ۹ ۳۴ پیکان ۱۱
۴۱ ۱۳ ۱۱ ۱۰ ۳۴ ملوان ۱۲
۳۹ ۱۳ ۱۲ ۹ ۳۴ شاهین ۱۳
۳۸ ۱۴ ۱۱ ۹ ۳۴ پاس ۱۴
۳۸ ۱۴ ۱۱ ۹ ۳۴ راه آهن ۱۵
۳۷ ۱۳ ۱۳ ۸ ۳۴ مقاومت ۱۶
۳۲ ۱۶ ۱۱ ۷ ۳۴ ابومسلم ۱۷
۳۰ ۱۸ ۹ ۷ ۳۴ استقلال اهواز ۱۸





رفعتی:نگفتم عایت دلال است

کمک داور بین المللی فوتبال ایران فوتبال درباره ماجراهای پیش آمده گفت: من تنها دراین باره با یکی از خبرگزاریها گفتگو کرده ام و چون داوری را در خطر می دیدم، این کار را انجام دادم و خودم با این خبرگزاری تماس گرفتم تا دست دلالان و ناپاکان را از داوری کوتاه کنم.

 داودرفعتی" با اشاره به اینکه از کمیته داوران انتقاد سالم انجام داده است گفت: عنایت در این مدتی که رئیس کمیته داوران بوده، زحمت کشیده اما در بحث حضور داوران ایرانی در رقابتهای ملی دوستانه و رسمی ضعیف عمل کرده ایم. منظورمن این است که چرا نباید در فینال لیگ قهرمانان آسیا داور ایرانی حضور داشته باشد؟

کمک داور بین المللی فوتبال ایران ادامه داد: من به پاکی آقای عنایت اعتقاد دارم و ایشان از لحاظ مالی آدم سالمی است اما در بحث ارتباطات بین المللی با توجه به اینکه ایشان مدرس رسمی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم هست انتظار می رود ارتباطات خوبی با کمیته داوران فیفا وکنفدراسیون فوتبال آسیا برقرارکند. کاری که به نظر من در زمان نظری و غیاثی بهتر انجام می شد و به مراتب آن زمان اوضاع بهتر بود.

رفعتی درباره ادعایش که دلالی با کمیته داوران در ارتباط است، اظهار داشت: من ایشان را می شناسم. به حراست سازمان و حراست فدراسیون هم در این باره گزارش لازم را داده ام. ایشان اهل یکی از شهرهای جنوبی ایران است. یکبار در زیباشهر تهران که ما دوره ای داشتیم ایشان با یکی از کمک داوران بین المللی آمده بود که نمی خواهم نامی از او ببرم. درگیری پیش آمد و ایشان به من حمله کرد. خب چطور می شود یک آدم غیر داور و غیر مسئول وارد دوره و تمرین ما داوران شود؟ این آقا به من حمله کرد و من واکنش نشان دادم.

رفعتی تاکید کرد: هدف من مبارزه با پدیده دلالی در داوری است. دلالها بارها به من پیامک و زنگ می زنند و به اکثر داوران زنگ می زنند.

کمک دارو بین المللی فوتبال ایران با اشاره به پیامکی که در آن تهدید شده بود گفت: من را تهدید کرده اند که اگر به نفع فلان تیم پرچم نزنم حذف شوم. بارها به من زنگ زدند و درخواستهای عجیب داشتند؛ البته من تمام این اتفاقات را به حراست سازمان و فدراسیون اطلاع داده ام. کسانی که زنگ می زنند مطمئنا دلالند و برای همه کمیته داوران از رئیسش گرفته تا ما شناخته شده هستند. اینکه رئیس کمیته یا دیگر داوران به نهادهای لازم گزارش داده اند یا نه را نمی دانم اما من گزارشهای لازم را داده ام و همین الان هم یک گزارش جدید در این باره به کمیته انضباطی وحراست داده ام.

رفعتی درباره این شایعه که چون همسرش منشی دکتر دادکان در زمان ریاستش در فدراسیون فوتبال بوده توانسته کمک داور بین المللی شود، افزود: اصلا اینطور نبوده، خود عنایت در آن زمان مصحح امتحان زبان داوران بود و من پس از حسین نجاتی بهترین نمره را آوردم و عنایت خوب یادش هست زمانی که وارد لیست بین المللی شدم با بهترین نمره وارد شدم و از همه لحاظ آماده بودم. نسبت به دادکان ارادت دارم ، همانطور که نسبت به آقای کفاشیان ارادت دارم اما واقعا دادکان نقشی دراضافه شدن من نداشت. مطمئنا ایشان شان خود را با چنین کاری پایین نمی آورد، همانطور که کفاشیان هم چنین کاری نمی کند.

رفعتی در پایان گفت: متاسفانه حرفهای من را تحریف کردند وگرنه من نگفتم رئیس کمیته داوران دلال است من فقط گفتم دلالان در صدد ارتباط با داوران هستند و می خواهند داروی فوتبال ایران را خراب کنند.به همین خاطر از اتهاماتی که افرادی در رسانه ها در چند روز گذشته به من وارد کرده اند شکایت خواهم کرد و دادگاه همه چیز را مشخص خواهد کرد.





استعفای مرفاوی

مرفاوي: ژنرال، سلطان و امپراطور نيستم و در آسيا هم تحقير نشدم
 سرمربي تيم فوتبال استقلال پس از استعفاي خود گفت: نمي‌خواهم ژنرال، سلطان يا امپراطور باشم.
                        
صمد مرفاوي پس از تساوي يك بر يك برابر پيكان و از دست رفتن نايب قهرماني ليگ برتر در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ مي‌توانستيم برنده اين بازي باشيم و گل‌هاي زيادتري به حريف بزنيم. چنين اتفاق‌هايي در هر بازي رخ مي‌دهد. با اين حال خوشحالم كه با مقام سومي ليگ را به پايان رسانديم. هرچند خيلي‌ها عليه من موضع داشتند.

وي گفت: خوشحالم كه مانند فصل گذشته استقلال در آسيا تحقير نشد و توانستيم به جمع 16 تيم برتر قاره راه پيدا كنيم. درحالي كه فقط 3 روز از تمديد قراردادم مي گذشت برخي به من حمله كردند. با اين حال من مورد عنايت مديرعامل محترم استقلال بودم اما بسياري از تمديد قراردادم ناراحت بودند چون من به كسي باج نمي‌دهم و سلامت كار مي‌كنم.

سرمربي مستعفي استقلال عنوان كرد: خوشحالم كه صمد مرفاوي هستم. نه ژنرالم، نه سلطانم و نه امپراطور. اين القاب متعلق به خداوند است. من نمي‌خواهم ژنرال، سلطان و امپراطور باشم.

مرفاوي گفت: كارشناساني در تلويزيون عليه من موضع گرفتند كه مشاور تيم‌هاي ديگر بودند. همه مي‌خواستند من را خراب كنند و چون با من مشكل داشتند عليه استقلال موضع مي‌گرفتند اما به عنوان يك خدمتگزار مي‌گويم كه ديگر سرمربي استقلال نيستم و استعفا مي‌دهم. با اين حال براي هر كسي كه بعد از من هدايت استقلال را به عهده مي‌گيرد آرزوي موفقيت مي‌كنم و چوب لاي چرخش نمي‌گذارم چون دلم با استقلال است.

مرفاوي كه اين مطالب را كه از روي برگه مي‌خواند گفت: آنها با من مشكل داشتند ولي كساني را كه من را اذيت كردند به خدا واگذار مي‌كنم و براي استقلال همواره آرزوي موفقيت دارم.



دایی:اگر فغانی اشتباه کرده باشد نباید او را ببخشیم

سرمربي پرسپوليس گفت: فغاني در همه صحنه‌ها به نفع سپاهان سوت زد و چنانچه در اين بازي به ضرر ما قضاوت كرده باشد او را نبايد ببخشيم.

-----------------------------
علي دايي پس از تساوي يك بر يك مقابل سپاهان عنوان كرد: متأسفانه هميشه از مشكلات داوري چشم‌پوشي كرديم اما امروز همه شاهد اين مشكلات بوديم. خدا كند گلي كه وسلي وارد دروازه سپاهان كرد آفساد باشد هرچند من فكر نمي‌كنم كه اين طور باشد.

وي تاكيد كرد: فغاني در همه صحنه‌ها به نفع سپاهان سوت زد و چنانچه در اين بازي به ضرر ما قضاوت كرده باشد او را نبايد ببخشيم. هادي نوروزي را بارها زمين زدند اما داور خطا نگرفت. تيم ما 10 نفره وارد زمين شد و فغاني به خودش اجازه نداد بازيكنان پرسپوليس را بشمارد و سپس بازي را شروع كند. حق بچه‌هاي من در اين ديدار خورده شد.

دايي در مورد بازي گفت: نيمه اول خوب نبوديم اما با شروع نيمه دوم موقعيت‌هاي زيادي را براي خودمان خلق كرده و بازي بهتري را انجام داديم كه با بي‌توجهي و خودخواهي فرصت‌ها را از دست داديم و اين براي پرسپوليس خوب نيست.

وي گفت: امروز توانايي‌ پرسپوليس را ديديد. چند موقعيت گلزني صددرصد را از دست داديم و به مراتب برتر از سپاهان بوديم. سال آينده از روز اول دست‌ به كار خواهيم شد و پرسپوليس را از همان روزهاي آغازين خواهيم بست.

دايي گفت: از زماني كه آمدم با انجام كارهاي تاكتيكي كاستي‌ها را جبران كردم اما در فصل بعد چنين نخواهد بود. نمي‌خواهم بهانه بياورم اما ما امتيازهاي شيريني را در نيم‌فصل اول از دست داديم و از زماني كه به پرسپوليس آمده‌ام هرگز دو بازي خانگي نداشته‌ايم اما مي‌خواهم اين ناكامي را در جام حذفي جبران كرده و با حضور 120 هزار نفر جشن قهرماني گرفته و راهي آسيا شويم.

سرمربي پرسپوليس با اشاره به اتفاقات رخ داده در تبريز در مسابقه رفت مقابل گسترش فولاد گفت: آنجا شرايط فرق مي‌كرد. فضاي بدي حاكم بود و فقط سنگ بود كه حرف اول را مي‌زد. داور مسابقه همه اتفاقات را گزارش كرد اما جو تهران فرق مي‌كند و ما مي‌توانيم با حضور 120 هزار تماشاگر پيروز و وارد ليگ قهرمان آسيا شويم. امسال جاي خالي پرسپوليس در آسيا احساس مي‌شود.



طالب لو در استیل آذین

و به نقل از يك مقام آگاه حاضر در  باشگاه استيل آذين، وحيد طالب لو پس از توافق نهايي با سردار آجرلو قرارداد توافقي و داخلي خود را با تيم استيل آذين امضا كرد تا پس از اتمام مسابقات ليگ، بتواند قرارداد رسمي خود را با اين تيم منعقد كند.
گفتني است، آن طور كه مسئولان استيل آذين اعلام كردند قراداد وحيد طالب لو 700 ميليون تومان است و اين دروازه بان سال آينده در جمع قرمزپوشان خواهد بود.




بازتاب قهرمانی ارغوان رضایی در رسانه های جهان

تمجيد فرانس‌پرس از قهرمان‌ ايراني‌الاصل فرانسه:
مقام نخست مسترز در كارنامه رضايي خالي بود

 خبرگزاري فرانس‌پرس از قهرماني تنيسور زن ايراني‌الاصل مقيم فرانسه در رقابت‌هاي مسترز مادريد تمجيد كرد.


اين رسانه در تحليلي پس از بازي فينال كه منجر به پيروزي ارغوان رضايي مقابل ونوس ويليامز شد، از تلاش اين تنيسور در مدت چند روز برگزاري اين مسابقات در اسپانيا به نيكي ياد كرد.
اين منبع خبري عنوان كرد: رضايي براي كسب نتيجه و موفقيت در اين پيكارهاي معتبر نياز به مدت طولاني نداشت تا به مهم‌ترين پيروزي ورزشي تمام عمر خويش برسد.
در ادامه اين گزارش تحليلي عنوان شد اين چهره تنيس پيش‌تر در رقابت‌هاي استراسبورگ و بالي به موفقيت رسيده بود؛ ولي موفقيتي بزرگ همچون مسترز مادريد را در كارنامه‌اش نداشت.
در بخش پاياني اين گزارش از مصاف روز يكشنبه اين چهره برابر ژوستين هنين، قهرمان سابق شماره يك تنيس بانوان جهان به عنوان جدالي بسيار مهيج و با صلابت از سوي رضايي ياد شد.
رضايي شب گذشته در فينال مسابقات آزاد مادريد با برتري مقابل ونوس ويليامز نفر دوم تنيس بانوان جهان، به عنوان قهرماني دست يافت.
وي دو بار در سال‌هاي 2001 و 2005 به عنوان بازيكن تيم ملي ايران، در مسابقات اسلامي زنان مدال طلا كسب كرد.

آرزوي موفقيت براي تنيسور ايراني-فرانسوي
ويليامز: فكر نمي‌كردم مغلوب رضايي شوم

 نفر دوم تنيس بانوان جهان از آمريكا گفت: فكر نمي كردم از ارغوان رضايي در فينال تنيس مادريد شكست بخورم.


 به نقل از روزنامه استار مالزي، ونوس ويليامز پس از شكست مقابل ارغوان رضايي در فينال مسترز مادريد اظهار داشت‌:‌براي اين جدال برنامه‌هاي زيادي داشتم كه نتوانستم به اجرا بگذارم. علت اين امر باخت از ارغوان رضايي بود كه آن را باور نداشتم؛ ولي چنين اتفاقي به هر حال روي داد.
ويليامز افزود: تصور مي‌كنم رضايي مقابل من خيلي خوب بازي كرد و اجازه خودنمايي زياد را به من نداد.چاره‌اي ندارم كه اين شكست را قبول كنم و ضمن تبريك برايش آرزو كنم به موفقيت‌‌هاي ديگري برسد.
رضايي كه از سوي پاتريك مراد اوغلو و پدرش هدايت مي‌شود،‌ روز گذشته در فينال مسابقات آزاد مادريد موفق به شكست ونوس ويليامز آمريكايي شد.
وي كه پيش از اين جدال در مصاف با جاستين هنين، قهرمان سابق شماره يك تنيس بانوان جهان بازي بيادماندني از خود ارائه كرد.
رضايي هوشيارانه ويليامز آمريكايي را مغلوب كرد
 قهرماني تنيسور ايراني الاصل فرانسه در رقابت‌هاي مسترز مادريد بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري دنيا داشت.

خبرگزاري‌ها و نشريات معتبر جهان كه اخبار تنيس بين‌المللي را پيگيري مي‌كنند، لحظاتي پس از پيروزي ارغوان رضايي در فينال تنيس مسترز مادريد برابر ونوس ويليامز گزارش هاي خبري و تصويري از وي منتشر كردند.
خبرگزاري فرانس‌پرس اقدام به درج گزارشي كامل از شرح جدال اين تنيسور ايراني مقيم فرانسه با قهرمان آمريكايي كرد و از آن به عنوان بزرگترين موفقيت ورزشي اين چهره 23 ساله ايراني-فرانسوي ياد كرد.
روزنامه مردم چين با درج تصاويري از اين مصاف، نوشت با كسب عنوان نخست، رضايي توانست ونوس ويليامز را حيرت زده كند.
روزنامه استار مالزي نيز در گزارشي نوشت: ‌ارغوان رضايي، قهرمان تينس ايراني - فرانسوي به توانايي‌هاي خود اتكا كرد و پس از شكست دادن چهره‌هاي بزرگي همچون رولان گارو و جاستين هنين، در فينال مسترز مادريد موفق به شكست ونوس ويليامز آمريكايي شد.
روزنامه گلف تايمز امارات نوشت: در جدال فينال رضايي مي‌دانست هر ضربه اي كه با راكت مي‌زند، براي او امتياز ارزشمندي در راه قهرماني به ارمغان خواهد آورد. او با تمركز كافي توانست بازي را كنترل كرده و پيروزي برسد.
سايت ويرجينا‌مديا آمريكا نيز در گزارش خود آورد: ارغوان رضايي با اقتدار به بازي فنيال برابر ونوس ويليامز رسيد و در جدال با اين نماينده مطرح تنيس بانوان نيز هوشيارانه‌ بازي كرد تا قهرمان شود.
رضايي روز گذشته در فينال مسترز مادريد موفق به شكست ونوس ويليامز آمريكايي شد.
وي دو بار در سال‌هاي 2001 و 2005 به عنوان بازيكن تيم ملي ايران، در مسابقات اسلامي زنان مدال طلا كسب كرد.




ارغوان رضایی و نادال قهرمان تنیس مسترز

رقابت‌هاي تنيس مسترز مادريد با ركوردشكني رافائل نادال و شگفتي‌آفريني ارغوان رضايي به پايان رسيد.

درديدارهاي پايانیرقابت‌هاي دو ميليون و هشتصد هزار يورويي مادريد، رافائل نادال و ارغوان رضايي در بخش مردان و زنان به قهرماني دست يافتند.

نادال مايوركايي در ديدار پاياني مرد شماره يك تنيس جهان از سوئيس را دو بر صفر برد و براي هجدهمين بار در رقابت‌هاي تنيس مسترز به قهرماني رسيد. او به اين ترتيب آندره آغاسي را با 17 عنوانش در سري رقابت‌هاي مسترز پشت سر گذاشت.

فينال نادال ـ فدرر دو ساعت و ده دقيقه طول كشيد و با چهاردهمين برد مرد اسپانيايي در 21 دوئلش برابر فد اكسپرس همراه شد.

نادال به اين ترتيب از مكان سوم به رده دوم جدول برترين‌هاي تنيس جهان راه يافت.

نادال كه براي سي و نهمين قهرماني‌اش در رقابت‌هاي تنيس چكي به مبلغ 585 هزار يورو دريافت كرد، گفت: باور نكردني است. هرگز فكر نمي‌كردم، براي ارائه چنين عملكردي آماده باشم. هميشه بد روجر فوق‌العاده است.»

در بخش زنان هم ارغوان رضايي، با پيروزي بر ونوس ويليامز نخستين پيروزي بزرگش در تنيس را جشن گرفت. اين تنيس باز 23 ساله ايراني‌تبار كه در رقابت‌هاي سال جاري مسترز مادريد آندره آپتكوويچ، جاستين هانن و يلنا يانكوويچ را برده بود، در فينال زن شماره 2 تنيس جهان را پس از يك ساعت و 41 دقيقه 2 بر صفر برد و قهرمان مادريد لقب گرفت.

رضايي پس از اين قهرماني گفت: «بسيار خوشحالم و به خودم افتخار مي‌كنم. رقابت دشواري بود ولي خودم را باور داشتم.»

ويليامز هم با تبريك اين پيروزي به رضايي گفت: «اگر او اين گونه ادامه بدهد، دوران خوبي را پيش رو خواهد داشت.»

رضايي كه از كشور فرانسه در مسترز مادريد شركت كرده بود، با اين قهرماني جايزه 620 هزار يورويي را از آن خود كرد. 

     




آرش میر اسماعیلی به ورزش قهرمانی با می گردد

اين قهرمان جودوي جهان كه پس از بازي‌هاي المپيك 2008 پكن از دنياي ورزش قهرماني خداحافظي كرده بود با نظر كميته فني فدراسيون جودو و و تمايل خودش براي بازگشت به ورزش قهرماني دوباره به تيم ملي بازمي‌گردد.

اميني رييس فدراسيون جودو با تاييد اين خبر گفت: پس از ابراز تمايل ميراسماعيلي براي بازگشت، فدراسيون نيز با اين درخواست موافقت كرد.

ميراسماعيلي در وزن 66 كيلوگرم نماينده ثابت تيم ملي ايران بود و پس از خداحافظي وي از تيم ملي، ايران در اين وزن هيچ نماينده‌ي شايسته‌اي نداشت كه بتواند جاي خالي او را پر كند.

همچنين در جلسه يكشنبه شب كميته فني فدراسيون جودو در مورد نتايج تيم ملي در تورنمنت تونس، استاژهاي داوري و عملكرد تيم ملي كاتا، بحث و تبادل نظر شد.





محمد محمدی قراردادش را با استقلال فسخ می کند

«محمد محمدي» دروازبان شماره يك استقلال، زمزمه جدايي از اين تيم سر داده است و با اينكه مسئولان استقلال تصور تمديد قرارداد مشروط وي را داشتند، محمدي قصد ندارد در اين تيم بماند. به نقل از يك مقام مسئول در باشگاه استقلال، در حاليكه مسئولان اين تيم خواستار تمديد  قرار داد «محمدي» براي فصل آينده و جدايي «وحيد طالب لو» از استقلال بودند، محمدي اعلام كرده كه قصد ندارد ، اين فصل را در استقلال بماند و قصد دارد براي فصل آينده تصميم ديگري اتخاذ كند.
گفتني است، محمدي اعلام كرده كه فصل سختي را پشت سر گذاشته و قصد دارد به زندگي شخصي اش رسيدگي كند و احتمال سفر وي به خارج از ايران به همراه خانواده اش وجود دارد






مارتینتی میزبانی ایران را قبول کرد

رييس فدراسيون كشتي جهاني فيلا با ميزباني ايران در مسابقات جهاني كشتي مردان موافقت كرددر محل فدراسيون كشتي در جلسه شوراي كشتي  آسيا كه با رياست رافائل مارتيني رئيس فدراسيون كشتي جهاني فيلا برگزار شد مارتيني به ميزباني  ايران در مسابقات جهاني مردان موافقت كرد.
 گفتني است: كه اكبر ميري روشن رييس كميته روابط  بين الملل با مارتيني مذاكره داشته و اين مذاكرات مثمر ثمر بوده و رييس فدراسيون جهاني كشتي با ميزباني ايران موافقت كرده است






مرفاوی یکسال دیگر تمدید کرد

به نقل از سايت باشگاه استقلال، از حدود ساعت 9 صبح امروز جلسه اي بين واعظ آشتياني و صمد مرفاوي در دفتر مديرعامل تشكيل شد و در نهايت قرارداد مرفاوي در سمت سرمربيگري استقلال تمديد شد.
تيم فوتبال استقلال، روز چهارشنبه آخرين مسابقه فصل خود را در قزوين و مقابل پيكان اين شهر برگزار مي كند.

راگا نیوز در خبر سايت باشگاه استقلال مدت زمان تمديد قرارداد مرفاوي اعلام نشده است.



جام جهانی ژیمناستیک:رمضانپور هشتم شد

محمد رمضان‌پور به مقام هشتم مسابقه‌هاي ژيمناستيك جام جهاني روسيه دست يافت.

در مرحله‌ي فينال وسيله‌ي پرش خرك مسابقه‌هاي جام جهاني سن‌پترزبورگ روسيه، محمد رمضان‌پور ژيمناست تيم بزرگسالان ايران به مقام هشتم دست يافت.

در مسابقه‌هاي جام جهاني روسيه ورزشكاراني از 35 كشور نامدار جهان همچون چين، ژاپن، كره جنوبي ، روسيه، اوكراين و بلاروس حضور دارند.

تيم ملي ايران با دو ژيمناست محمدرمضان‌پور و هادي خناري‌نژاد در اين دوره از رقابت‌ها حضور داشت.





آندره آقاسی:به مسائل سیاسی خاورمیانه علاقه مند نیستم

زماني كه پدرم به خاطر علاقه اش به سبك زندگي در آمريكا به اين كشور آمد به روشني و صراحت به همه بچه هايش گفت كه ما آمريكايي هستيم. او هيچ گاه با ما به زبان مادريش صحبت نكرد. او نمونه ای از يك پدر موفق نبود و شايد بدون او زندگي من متفاوت هم بود.


شاید  وقتی امانوئل آغاسیان بوکسور کشورمان در بازیهای المپیک 1948 لندن که نخستین حضور ایران در این رویداد محسوب می‏شد، روی رینگ رفت و نخستین ناکام مشتزنی ایران در این رویداد لقب گرفت، هیچ کس تصور نمی‏کرد از او یکی از برجسته ترین و ماندگارترین قهرمانان تنیس جهان به عمل آید. فرزند این بوکسور ارمنی - آشوری اهل ارومیه، در 29 آوریل 1970 در لاس وگاس در ایالت نوادا از مادر آمریکایی‏اش به دنیا آمد و از همان زمان که قامتش به اندازه راکت تنیس شد، به این ورزش پرداخت تا به یکی از نخبگان تاریخ تنیس جهان مبدل شود و روزی از ریشه‏اش سخن به میان آورد.

آندره کرک آغاسی که چندین سال به عنوان مرد اول تنیس جهان شناخته می‏شد، رکوردهایی افسانه‌ای در اختیار دارد. فتح هشت گرانداسلم و قهرمانی در هر چهار گرانداسلم جهان، او را در زمره انگشت شمار تنیسورهایی قرار داد که به این عناوین دست یافتند اما افزوده شدن قهرمانی کاپ دیویس و مدال طلای المپیک به ویترین افتخارات آندره به علاوه حضورش در سه دهه در فهرست ده بازیکن برتر تنیس حرفه‏ای جهان، او را بی همتا و جایگاهش را تاکنون دست نیافتنی ساخته است.

داستان سنت‌شکنی این نابغه 180 سانتیمتری در سال‏های جوانی که سه سال از 1988 تا 1990 در اعتراض به قانون عهد عتیق لباس سراپا سفید تنیس که تا آن وقت بر مسابقات ویمبلدون حاکم بود، در ویمبلدون شرکت نکرد جزو جنجال‏های دوران بازیگری اش بود که مخالفانش دشواری بازی روی چمن را علت اصلی انصرافش از چندین دوره حضور در این رویداد دانستند و این جنجال به اندازه ازدواجش با بروک شیلدز مدل و بازیگر آمریکایی سینما در سال 1997 که تنها دو سال عمر داشت، جنجال آفرین شد. پس از آن استفی گراف نابغه آلمانی تنیس در سال 2001 همسر دوم آغاسی شد و هم‌اکنون نیز با او و دو فرزندش در لاس و گاس اقامت دارد

این تنیسور ایرانی تبار که در سوم سپتامبر 2006 بازنشسته شد، چندی پیش با انتشار کتاب خاطراتش که برخی ناگفته‏های جالب پیرامون دوران قهرمانی‏اش در آن جای گرفته بود، بار دیگر بر سر زبان‏ها افتاد و جنجال برانگیزترین بخش این خاطرات استعمال مواد مخدر توسط او در دهه نود بود که او را بار دیگر در تیتر یک بخش ورزشی رسانه های دنیا برای چند روز پیاپی قرار داد اما پایان یافتن دوران قهرمانی اش باعث شد این اتفاق جنبه رسوایی پیدا نکند و برخوردهای زننده رسانه های آمریکایی نسبت به چنین مسائلی همچون موارد مشابه شامل حالش نشود.

در ارتباط با موضع گیری‏های این آمریکایی پیرامون ایران مطالب متناقضی ترجمه شده است؛ از عصبانیت وی پس از آنکه در دیدارش با بوریس بیکر با عصانیت عنوان کرده بوده آمریکایی است و دوست ندارد کسی ایرانی صدایش کند که با موضع گیری شدیدی رسانه های ایرانی همراه شد تا آرزوی سفرش به ایران پس از بازنشستگی و جاذبه‏هایی که این کشور برایش دارد و دلش می‏خواهد از نزدیک آنها را لمس کند. او در گفت و گو با روزنامه فرانکفورتر روند شاو زوایای دیگری از زندگی‏اش را بازگو کرده و اشاراتی به مسائل روز ایران نیز داشته که تابناک به ذکر بخش‏های اصلی این گفت و گو می‏پردازد.


آقاي آغاسی پدر شما ايرانی بوده است آيا شما تا به حال به ايران رفته ايد؟ اصلا علاقه اي به اين كار داشته ايد؟
من دوست دارم بدانم پدرم كجا بزرگ شده كجا زندگي كرده و در كجا پيروزي‏هايش در رشته بوكس را به دست آورده است. همچنين چند قوم و خويش را دارم كه در ايران زندگي مي كنند؛ خیلی دوست دارم بدانم پدرم که از قهرمانان بوکس ایران بوده در کجا زندگی می کرده است. همچنين برخي تنيسورهای حرفه ای زمان خودم را نيز ميشناسم اما هيچ كدام از اينها باعث نشد كه بتوانم به ايران سفر كنم.

پدرتان هيچگاه در مورد توسعه سياسي ايران با شما صحبت كرد؟
خير. براي وی گذشته هيچ گاه مهم نبود. زماني كه پدرم به خاطر علاقه اش به سبک زندگي در آمريكا به اين كشور آمد به روشني و صراحت به همه بچه هايش گفت كه ما آمريكايي هستيم. او هيچ گاه با ما به زبان مادريش صحبت نكرد. وی در آمريكا زندگي جديدی را آغاز كرد كه برايش بسيار مهم بود.

مسائل اخير ايران در مورد آقاي احمدي نژاد و تقابلش با مخالفين را دنبال می‏كنيد؟
به طور كلي بايد بگويم به مسايل سياسي اين منطقه (خاورمیانه) چندان علاقمند نيستم. به نظر من همه مشكلات كنوني در ايران و كشورهاي همسايه اش را مي‏دانند. موضوع مورد نظر من تحصيلات است و در لاس وگاس مدرسه اي را براي كودكاني كه در شرايط سخت اجتماعي اين مناطق بزرگ شده اند تاسيس كرده ام كه در اين رابطه هميشه با سياستمداران در مورد برنامه های آموزشي صحبت مي كنم. من خودم هم پدر دو فرزند هستم.

مهم‏ترين نقش يك پدر در زندگي چيست؟
موفقيت فرزندان. اگر فرزندان موفق شدند مي توان گفت نقش پدر و مادر خوب ايفا شده است.

كودكي شما را پدر شما شكل داده است اما او نمي خواست از شما يك قهرمان تنيس بسازد با اينكه شما از همان كودكي استعداد خوبي را در زمينهاي تنيس داشتيد. با اين حال شما به بهترين تنيسور جهان تبديل شديد. با تعريفي كه شما ارائه داديد روش پدر شما موفقيت آميز نبوده است؟
او نمونه ای از يك پدر موفق نبود و شايد بدون او زندگي من متفاوت هم بود. به نظر من اگر والدين موفقيت را تنها با معيارهايي مانند پول و ثروت بسنجند و از كودكانشان هم اين را بخواهند راه اشتباهي را طي مي كنند.

پدر شما يك بوكسور بود و ما مي دانيم او بر سر فرزندانش فرياد مي كشيده و حتي شايد كتك مي زده است. آيا اين براي شما يك معيار است؟
مدت زمان زيادی طول كشيد تا ما باز هم در كنار يكديگر قرار گرفتيم. در اين مدت ما تقريبا هر آخر هفته يكديگر را مي ديديم و بعضي اوقات يكديگر را در آغوش مي گرفتيم كه شايد تا چند سال اين كار غيرممكن به نظر مي رسيد.

تحقيقات علمي نشان داده والدين جوان از والدين خودشان در ايفاي نقشها الگوبرداري مي كنند. آيا شما هم از رفتار پدرتان الگوبرداري كرده ايد؟
وي در امور آموزشي و تحصيلي چندان مستعد نبود. او يك كارگر بود براي مثال براي او مدرسه معنايي نداشت. او از من مي خواست تا پول بيشتري بدست بياورم. يك روز به من گفت: اگر فرصت بود اين بار ديگر نميگذاشتم قهرمان تنيس شوي. گلف بسيار بهتر است چون مدت زمان بيشتري مي تواني بازي كني و پول بيشتري بدست بياوري.

شما در كتابتان نوشته‏ايد كه دوست نداريد فرزندانتان تنيسور حرفه اي شوند. چرا؟
چون هميشه آنها را با پدرو مادرشان مي سنجند. هم من و هم استفاني همسرم مسابقات جايزه بزرگ را برده و در صدر رده بندي جهاني قرار گرفته ايم.

دختر شما استعداد خوبي را در تنيس نشان داده اگر بر خلاف حواسته شما وارد اين رشته شود چه؟
آنگاه بايد مانند يك پدر و مادر فكر كرده و ببيني چه مسيري درست است. نهايتا نكته مهم اين است كه آنها را در راه درست پرورش داده و تشويق كنيم. اما باز هم هنوز اميدواريم آنها تنيسور نشوند




از ارغوان رضایی تقدیر شد


مجيد شايسته سرپرست فدراسيون تنيس كشورمان در پيامي، پيروزي‌هاي غرورآفرين و تحسين برانگيز "ارغوان رضايي در مسابقات يك هزار امتيازي تنيس مسترز مادرید را تبريك گفت.

رضايي شب گذشته 24 ارديبهشت ماه در مرحله يك چهارم نهايي رقابت‌هاي تنيس مسترز مادريد در برابر النا يانكوويچ تنيسور معروف صربستاني قرار گرفت و با نتيجه دو بر صفر حريف قدرتمند را شكست داد و به مرحله نيمه نهايي اين مسابقات راه يافت.
 بنابر این گزارش؛ رضايي در دور نخست جاستن هنين تنيسور مطرح بلژيكي را دو بر يك شكست داد و توانست راهي مرحله نيمه نهايي شود و به همين منظور مورد تقدير سرپرست فدراسيون تنيس قرار گرفت.
 اين گزارش حاكي است؛ در متن پيام سرپرست فدراسيون آمده است : پيروزي‌هاي درخشان رضايي در دنياي حرفه‌اي تنيس به عنوان بانوي ايراني، مايه افتخار ، مباهات و غرور ملت ايران به ويژه جامعه تنيس كشور شده است ، اقتدار استوار و سربلندي و موفقيت روز افزون رضايي را در عرصه زندگي از درگاه خداوند متعال خواستارم.





رفعتی:داوری ایران گرفتار باند بازی و دلالی است

كمك داور بين‌المللي فوتبال ايران با ادعاي اينكه داوري فوتبال ايران دچار باندبازي و دلالي است از مسوولان فدراسيون خواست كه نسبت به اتفاقات اطراف داوري هوشيار باشند و براي ريشه‌كن كردن آن تلاش كنند.

داوود رفعتي با انتقاد شديد از رييس كميته‌ي داوران فدراسيون فوتبال اظهار كرد: نمي‌خواهم جو فوتبال را به هم بزنم، حالا هم چون رقابت‌هاي ليگ برتر رو به اتمام است اين صحبت‌ها را به زبان مي‌آورم. قبول دارم "عنايت" مدت زماني در كميته‌ي داوران زحمت كشيده اما به نظر من ضعيف‌ترين دوران كميته‌ي داوران در زمان چهار سال رياست او بوده است.

وي تاكيد كرد: عنايت اصلا در ايران حاضر نيست و فقط براي مرخصي به ايران مي‌آيد! تا قبل از اين‌ كه او با سليماني اختلاف پيدا كند، سليماني داوران بازي‌ها را مي‌چيد و حالا يك داور درجه‌ي يك فعال چيدمان داوري را به عهده گرفته و عنايت اصلا حوصله‌ي اين كارها را نداشته و هيچ نقشي در چينش داوران كه مهمترين كار كميته است ندارد و اين بزرگترين اشكال كميته‌ي داوران است.

وي مدعي شد كه در حال حاضر باندبازي و رفيق‌بازي در كميته داوران حاكم است.

رفعتي ادامه داد: به علت اختلاف عنايت با غياثي، رييس كنوني كميته از از داوراني كه غياثي با آنها خوب بود كمتر استفاده مي‌كرد كه اين موضوع شامل من، فتاحي و برخي ديگر از داوران شده بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه داوري فوتبال ايران ضعيف‌ترين دوران خود را سپري مي‌كند، گفت: قبل از حضور عنايت در كميته‌ي داوران كشورهاي حوزه خليج‌فارس و ساير كشورهاي همسايه در اكثر مسابقات دوستانه و داخلي خود از داوران ايراني استفاده مي‌كردند و آن زمان مرادي، نجاتي، جعفري، افشاريان و خسروي در قطر، ژاپن و كويت سوت مي‌زدند. بحرين حساس‌ترين بازي‌هاي خود را به مرادي براي داوري مي‌داد اما چون در زمان عنايت نتوانستيم ارتباط خوبي با اين كشورها برقرار كنيم داوران ما چندان در كشورهاي ديگر سوت نمي‌زنند. در اين مدت 4 سال فقط افشاريان، يك‌بار براي عراق، مسعود مرادي براي بحرين و مظفري براي كويت داوري كرده‌اند.

رفعتي تاكيد كرد: من براي كفاشيان احترام ويژه‌اي قائلم و از او مي‌خواهم كه نظارت بيشتري بر كميته داوران داشته باشد براي اين‌كه كميته داوران به خوبي اداره شود بايد رييسش در اداره آن حضوري فعال داشته باشد.

وي در پايان از با ادعاي حضور دلالي در داوري ايران و تلاش براي تاثيرگذاري براي تغيير نتايج يك ديدار به نفع تيمي خاص، گفت: يك نفر با داورهاي مختلف براي بالا و پايين كردن نتايج بازي‌ها تماس مي‌گيرد، اين فرد چندين بار نيز با خود من تماس گرفته اما كميته داوران علي‌رغم اينكه او را مي‌شناسد، هيچ برخوردي با او انجام نداده است. از فدراسيون فوتبال مي‌خواهم فكري به حال داوري بكند تا كمي قانونمند شده و باندبازي‌ها و دلالي‌ها در آن از بين برود.





ورزشکاران بی عقل بدون اطلاع مربیان دوپینگ کرده اند

حسين رضازاده گفت: «خودم را وقف وزنه‌برداري ايران كرده‌ام.»

حسين رضازاده و داراب رياحي به عنوان سرپرستان رياست و نايب رييسي فدراسيون وزنه‌برداري كه در اواخر سال گذشته به مقر فدراسيون بين‌المللي در بوداپست رفته بودند، گفت‌وگويي اختصاصي با نشريه فدراسيون بين‌المللي انجام دادند. اين مصاحبه تتها گفته‌هاي رضازاده است كه نكات جالب و قابل تاملي در آن مطرح شده است.

مقدمه و گفت‌وگوي نشريه فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري با حسين رضازاده به شرح زير است:

«وقتي حسين رضازاده مسووليت فدراسيون ايران را قبول كرد، اين رشته ورزشي، شرايط بسيار سختي در ايران داشت. وجود چند مورد دوپينگ، آسمان پرستاره وزنه‌برداري ايران را تيره كرده بود. ورزشي كه طي سال‌ها توانسته بود موفقيت‌هاي زيادي را براي اين كشور به دست آورد.

پس از اعطاي ماموريت به يك قهرمان ملي، براي مسوولان دولتي ايران اين شفاف شده بود كه به دنبال چه هستند. آن‌ها مي‌خواستند با استفاده از چهره‌هايي همچون رضازاده، از شهرت و تاثيرگذاري آنها براي پيشبرد اين رشته ورزشي استفاده كنند.

در همين راستا، رييس جديد، معاونش و مسوول روابط بين‌الملل فدراسيون ايران با رييس فدراسيون بين المللي ديدار كردند تا از توصيه‌ها و پيشنهادهاي او براي آينده بهره گيرند تا ببينند چگونه مي‌توانند وزنه‌برداري ايران را از دوپينگ پاك كنند.

آن‌ها بارها نشان داده‌اند كه با سياست‌ها و اهداف مبارزه با دوپينگ فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري همراه‌اند و ثابت كرده‌اند كه قوانين ومحروميت‌هاي اين زمينه را اجرا مي‌كنند. فدراسيون ايران تلاش خود را براي زدودن دوپينگ از ميان ورزشكارانش ادامه مي‌دهد، گرچه راهي سخت و طولاني است.

خبرنگار نشريه فدراسيون بين‌المللي در حاشيه‌ي ديدار رضازاده از دفتر اين فدراسيون در بوداپست، سوال‌هايي را از او داشت كه در ادامه خواهد آمد.

* شما آخرين قهرماني‌ات در سال 2006 بود و پس از آن بازنشسته شديد و سه سال به عنوان سرمربي تيم‌هاي ملي وزنه‌برداري مشغول فعاليت شديد. در اين اواخر هم به صورت رسمي مسووليت فدراسيون ايران را قبول كرديد. در كدام يك از اين سه مسووليت شما راحت‌تر بوده‌ايد؟

رضازاده: شخصيت من اين‌گونه است كه هميشه در هر موقعيتي تلاش كرده‌ام تا بهترين توانايي‌هايم را ارايه بدهم. بنابراين در سه سال گذشته در مسووليت سرمربي تيم‌هاي وزنه‌برداري همه تلاشم را كرده‌ام تا وزنه‌برداران خوبي را تربيت كنم. اكنون هم رييس فدراسيون ايران هستم و دوباره تلاش مي‌كنم تا اين ورزش موفق باشد.

* شما دستاوردهاي حيرت‌آوري به عنوان ورزشكار در وزنه‌برداري داشته‌ايد؟ آيا از داشته‌هايت در اين بخش راضي هستي يا اين‌كه چيزي بوده كه تو به دنبال بدست آوردنش بودي؟ به عنوان نمونه شايد مي‌خواستيد سومين مدال طلاي المپيك را در كارنامه داشته باشيد يا اين‌كه به ركوردهاي بالاتري برسيد؟

- به طور كلي من از دوره‌ي قهرماني ام راضي هستم، وقتي به دستاوردهايم نگاه مي‌كنم مي‌بينم كه همه آنها با كمك خدا بوده كه توانسته‌ام مجموعه‌اي از بالاترين مدال‌هاي جهاني المپيك را داشته باشم. بله در يك دوره‌اي آرزو داشتم كه به سومين مدال طلايم برسم. اين مساله هميشه برايم همانند يك خاطره بد و تلخ در ذهنم باقي مانده اما من بايد قبول كنم كه اين سرنوشت بود كه نگذاشت من در بازي‌هاي المپيك 2008 پكن شركت كنم. نكته ي ديگري كه براي من در دوران ورزشي غيرقابل دسترس شد رسيدن به ركورد 480 كيلوگرم در مجموع بود. يعني 215 كيلوگرم در يك ضرب و 265 كيلوگرم در دو ضرب كه اگر سلامت جسمي داشتم قادر بودم كه به اين ركوردها دست پيدا كنم. ركوردهايي كه اغلب در تمرين‌ها به آن رسيده بودم.

*عملكرد خودتان را به عنوان سرمربي تيم‌ ملي وزنه برداري ايران چگونه ارزيابي مي‌كنيد. آيا از اين‌كه پشت يك ورزشكار بوديد و از او حمايت مي‌كرديد لذت مي‌برديد؟

- از سال 2008 از زماني كه به عنوان مدير فني و سرمربي تيم‌هاي ملي وزنه‌برداري گمارده شدم همان كارهايي را انجام دادم كه در دوران ورزشي‌ خودم انجام مي‌دادم. من خودم را به صورت كامل براي پيشرفت وزنه‌برداري ايران وقف كرده‌ام و تيم‌هاي ايراني در دوران مسووليت من به موفقيت هاي گوناگوني دست پيدا كرده اند. اين‌ها عبارت بودند از:

-قهرماني در نوجوانان آسيا در سال 2008

-نايب قهرمان جوانان آسيا در سال 2008

-قهرمان بزرگسالان آسيا در سال 2009

-قهرمان نوجوانان جهان در سال 2009

-تيم سوم جوانان جهان در سال 2009

* آيا شما برنامه‌اي داريد براي اين‌كه ميزبان يك دوره رقابت‌هاي بين‌المللي در ايران باشيد؟

- خوشبختانه ما هميشه امكانات خوبي براي برگزاري رقابت‌هاي بين‌المللي در ايران داشته ايم اما اكنون سالن ما آخرين مراحل بازسازي‌اش را انجام مي‌دهد كه به صورت كامل به وزنه‌برداري اختصاص دارد. اين سالن 3 هزار نفر جايگاه تماشاگر دارد و تجهيزات كامل براي برگزاري يك مسابقه و سازماندهي رقابت‌هاي بين‌المللي در آن مهياست و ما آماده‌ي همكاري با فدراسيون بين‌المللي هستيم.

* برنامه شما به عنوان رييس فدراسيون وزنه برداري چيست؟ برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت شما در وزنه برداري چيست؟ از آنجا كه مي‌دانيد در اين اواخر نمونه دوپينگ چند ورزشكار ايراني مثبت شده، پس پاكسازي وزنه‌برداري به نظر مي رسد يكي از وظايف اصلي شما باشد؟

- من پيش از اين هم به عنوان سرمربي تيم‌هاي ملي اشاره كردم كه خودم را وقف وزنه‌برداري كرده‌ام و همه داشته ها و تجربه‌هايم را براي وزنه‌برداري گذاشته‌ام. تمام عنوان‌هايي كه كسب كرده‌ام نتيجه تلاش شخصي و كمك‌هاي فني مربيان بوده است. متاسفانه در شرايط كنوني برخي از ورزشكاران بي‌فكر و بي‌عقل ما بدون اطلاع مربيان از برخي داروها و مكمل‌هايي استفاده كرده‌اند كه زحمات و كار ديگران را زير سوال برده است. اكنون پس از اين‌ كه من به عنوان رييس به فدراسيون آمده‌ام با دقت برنامه‌اي را تدوين كرده‌ايم تا چنين چيزهايي از وزنه برداري ايران محو شود و خوشبختانه اين مساله با حمايت سعيدلو معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني همراه شده است كه در راستاي اهداف فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري است. بدين ترتيب فدراسيون ما به صورت كامل در راستاي سياست‌هاي مبارزه با دوپينگ فدراسيون بين‌المللي قرار مي‌گيرد و با قبول مجازات‌هايمان جريمه را به فدراسيون بين المللي پرداخت مي‌كنيم. من مي‌خواهم نام خوب ايران را در وزنه برداري بازسازي كنم. اين هدف من است.

*آيا مي‌توانيد جزييات اين برنامه كلي‌تان در زمينه‌ي مبارزه با دوپينگ در ايران را بيان كنيد؟

- راه‌هاي زيادي وجود دارد كه توسط آن مي‌توان با دوپينگ مبارزه كرد. ما در تمرين‌ها نيروهاي فني خوبي داريم كه آنها تجربه‌هاي بين‌المللي را در دوره‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت داشته‌اند. اما برنامه‌هاي ما اين است كه ورزشكاران‌مان را با تمرين و توسعه‌ي دانش مربيان‌مان و سازماندهي سمينارهاي مختلف در زمينه دوپينگ و مبارزه با آن توسعه دهيم. استعداديابي و توسعه ي استعدادها نيز از ديگر برنامه‌هاي من در فدراسيون وزنه برداري خواهد بود.

* آيا شما نيروي بااستعدادي را اكنون داريد كه بتوانيد از او به عنوان يك قهرمان آينده ياد كنيد؟

- البته كه داريم. ورزش من در ايران بسيار شناخته شده است. شما بايد بدانيد كه ايران متشكل از 30 استان است و در هر استان بين 8 تا 10 باشگاه فعال در وزنه برداري وجود دارد. همچنين در اين‌ها مربيان خوبي وجود دارند كه ما مطمئنيم كه در آينده مي‌توانيم در زمينه هاي مختلف قهرمان هايي را داشته باشيم.





ورزشکار ایرانی فینالیست پرش خرک جام جهانی

محمد رمضان پور در مسابقات جام جهاني ژيمناستيک مسکو در رشته وسيله پرش خرک به فينال راه يافت.

محمد رمضان پور و هادي خناري دو نماينده ايران در اين رقابت‌ها هستند که در وسيله حرکات زميني به ترتيب رتبه 13 و 15 را کسب کردند.
در وسيله پرش خرک رمضان پور عنوان هفتم را به خود اختصاص داد و جزء هشت فيناليست برتر اين رقابت‌ها شد.
هادي خناري نژاد نيز در وسيله دار حلقه عنوان سيزدهم را به دست آورد.
رقابت‌هاي فينال وسيله پرش خرک امروز برگزار مي شود.
مسابقات جام جهاني ژيمناسيتک کلاس A در مسکو با حضور کشورهاي آمريکا، آلمان، فرانسه، روسيه، بلوروس، کانادا، دانمارک، ارمنستان، قزاقستان و غيره از 22 تا 26 ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
تيم ملي ايران به منظور آمادگي هر چه بيشتر براي حضور در شانزدهمين دوره بازيهاي آسيايي گوانگ ژو ??عازم مسابقات جام جهاني ? FIG?در مسکو است.



خاطرات یک آقازاده از جام جهانی

این ناگفته‏ها می‏تواند مسائلی که به آرشیو رسانه‏ها سپرده شده و در ردیف خاطرات تلخ و شیرین گذشته قرار دارد، مجدداً زنده کند و حتی بحث‏هایی را به میان بکشد که شاید قضاوت‏ها را نسبت به ماجراهای آن زمان تغییر دهد؛ مثلاً اینکه آیا نباید به علی آبادی حق داد وقتی برای حضور در کنار تیم ملی باید اصرار کند در حالی که رئیس اسبق سازمان سر تمرین تیم ملی رفته بوده، از این اتفاق ناراحت شود؟
در شرایطی شمارش معکوس آغاز جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی دو رقمی شده که برخی از رسانه‏ها و اشخاص به مرور خاطرات آخرین حضور ایران در جام جهانی فوتبال یا همان جام جهانی آلمان را مرور می‏کنند و ناگفته‏ها و ناشنیده‏های جالبی را در این زمینه منتشر می‏کنند و در این میان شاید دست نوشته‏های یک آقازاده جذاب تر از سایرین باشد؛ آقازاده نسبتاً خوش قلمی که خود نیز از ظرفیت‏های بالایی برخوردار است و در زمان ریاست محمد دادکان در فدراسیون فوتبال نقش پررنگی داشت و این اثرگذاری آنقدر در حوزه‏های مختلف فدراسیون مشهود بود که محمد دادکان در آخرین حضور جنجالی اش در برنامه نود از او کنار معدود اسامی که بر زبان آورد، تقدیر کند.

به گزارش راگا نیوز؛ «من، دادکان و محمدرضا فاضلی کارتی داشتیم که همه جا می‏توانستیم برویم؛ رختکن، کنار زمین و حتی جایگاه.» و همین عبارات شاید بیانگر نفوذ و قدت یاسر رفیقدوست آقازاده یا همان فرزند محسن رفیقدوست مشهور در تشکیلات مدیریتی محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال باشد که بخشی از فعالیت‏های اقتصادی فدراسیون را در زمان مدیریت وی برعهده داشت اما یاسر که تنها آقازاده علاقمند به فعالیت در بخش ورزش محسوب نمی‏شود تنها در بخش اقتصادی فعالیت نداشته و به نظر می‏رسد دامنه اختیاراتش در سطح فدراسیون و کنار تیم ملی فوتبال بیش از اینها بوده است.

شاید واضح ترین گواه این قدرت عمل، خاطرات رفیقدوست در نشریه‏ای باشد که اگرچه عنوان مدیرمسئول و صاحب امتیازش را در اختیار ندارد اما خیلی‏ها به نام او می‏شناسندش. او در آستانه جام جهانی آفریقای جنوبی با بازگو کردن خاطراتش از این رقابت‏ها و حواشی جالب آن پرداخته که می‏تواند علل درگیری‏های میان فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی را در آن دوران بیش از پیش مشخص نماید؛ آنجایی که در آخرین یادداشتش در راستای همین خاطره نگاری‏ها، می‏آورد: «قبلاً تاکید داشتیم که هتل محل اقامت بازیکنان با هتل مسئولان یکی نباشد اما این اتفاق نیفتاد. من و آقای فراهانی (مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی) با آقای دادکان صحبت کردیم و خواستیم شرایط حضور آقای علی آبادی سر تمرین تیم ملی فراهم کنند. استناد سازمان این بود که شما روز قبل آقای غفوری فرد را سر تمرین آورده اید اما برای معاون رئیس جمهور می‏گوئید نمی‏شود. آقای دادکان هم گفتند من به معاون رئس جمهور کشوم احترام می‏گذارم و به من و آقای فراهانی گفتند آقای علی آبادی را بیاورید که در اتوبوس تیم ملی باشند که از هتل برویم سر تمرین. خیلی های دگیر هم خواستند وارد اتوبوس تیم ملی شوند اما فقط این اتفاق برای مهندس علی آبادی افتاد.»



در بخشی دیگر نیز به نوعی به این مسائل اشاره شده است: «در لابی بودیم که نفرات زیادی - رئیس و معاونان، نمایندگان مجلس و یاران و دوستان دیگر ایشان - آمدند و آقای آخوندی آقایان را دعوت کرد که بروند جلسه ای که برانکو داشت با بازیکنان. در آن جلسه پزشکان و حتی سرپرست تیم ملی و حتی دکتر دادکان هم نبودند. یک جلسه کاملاً فنی بود. مسئولان حراست تیم ملی هم فقط افراد را با ID کارت ها می شناختند. مقامات آمده هم هیچ کدام ID کارت نداشتند. تنها به اجازه رئیس فدراسیون نیاز بود. خلاصه بدون هماهنگی و نظم راه افتادند به سمت آن جلسه. رئیس تیم حفاظت با اشاره از من پرسید که اینها بروند یا نه. من هم گفتم نه چون از طرف رئیس فدراسیون با من هماهنگ نشده بود و من هم اجازه نداشتم... من با اتاق دکتر دادکان تماس گرفتم و ماجرا را گفتم و ایشان هم استقبال کردند و گفتند "دمت گرم یاسر. الان میام پایین." داشت نماز می‏خواند. وقتی آمد پایین همراه آقای شاهرخی و نوآموز و سفیر ایران رفتند سراغ بچه های تیم ملی. جلسه آخر قبل حرکت به سمت استادیوم بود. آقای علی آبادی پیام رئیس جمهور را خواندند، با بازیکنان خوش و بش کردند، شعری خواندند و آرزوی موفقیت کردند.»

رفیقدوست که گفته می‏شود بازرگان است، در این سلسله خاطره نگاری‏ها مطالب جالب دیگری همچون درگیری علی کریمی را نیز بیان کرده که علاوه بر نگاه یک آقازاده، نگاه یک درگیر در روند تدارک و هماهنگی تیم ملی فوتبال در آن زمان را نیز می‏تواند برای خواننده به ارمغان بیاورد و هنگامی که روایت می‏کند با وزیری که کارهای بین الملل تیم ملی را انجام می‏داده فهرست اسامی بازیکنان که از برانکو گرفته بوده را برای بازی مکزیک تنظیم می‏کرده است به خوبی می‏توان به وقوف یاسر به اوضاع آن رویداد پی برد اما در عین حال شاید باید به بخش‏هایی از این مطلب با نگاه مبالغه آمیز نگریست، همچون آنجا که از امنیت بالای تیم ملی در قیاس با سایر تیم‏ها سخن به میان می‏آید و بر اسکورت اتوبوس ایران با بیش از ده ماشین ماشین، بیش از ده موتور پلیس و یک هلی کوپتر تاکید می‏شود که حتی برای رئیس جمهور کشورها نیز عموماً چنین تدابیر امنیتی در نظر گرفته نمی‏شود!

او البته یک جانبه نیز ننوشته و مسائلی را بیان کرده که عملاً دخالت مستقیم محمد دادکان در مسائل فنی تیم ملی را تا حد تعویض بازیکنان نشان می‏دهد و در همین زمینه شاید این بخش از نوشته‏هایش در رابطه با دیدار ایران و مکزیک گواه خوبی باشد: «من رابط دادکان و نیمکت تیم ملی بودم. نزدیک شروع نیمه دوم بود. او به فرکی و شاهرخی گفت: همه ما می دانیم که برانکو سر تعویض‏ها کپ می‏کند. اگر این اتفاق افتاد همزمان دو تعویض انجام بدهید؛ آرش برهانی و مهرزاد معدنچی به جای علی دایی و علی کریمی. نکند که این تعویض ها را دیر انجام دهید. من خودم این جمله را شنیدم. از بد حادثه این اتفاق افتاد. حدود دقیقه 60-65 بود که دادکان عصبانی شد که چرا برانکو تعویض نمی‏کند. مشخص بود که تیم تحت فشار است. به من گفت برو به چلنگر بگو که تعویض کنند. در این فاصله که آمدم بیایم پایین و به چلنگر بگویم دادکان می‏گوید تعویض کنید، متاسفانه ایران گل دوم را خورد و شرایط خیلی برای تیم سخت شد.»

در هر حال این ناگفته‏ها می‏تواند مسائلی که به آرشیو رسانه‏ها سپرده شده و در ردیف خاطرات تلخ و شیرین گذشته قرار دارد، مجدداً زنده کند و حتی بحث‏هایی را به میان بکشد که شاید قضاوت‏ها را نسبت به ماجراهای آن زمان تغییر دهد؛ مثلاً اینکه آیا نباید به علی آبادی حق داد وقتی برای حضور در کنار تیم ملی باید اصرار کند در حالی که رئیس اسبق سازمان سر تمرین تیم ملی رفته بوده، از این اتفاق ناراحت شود؟ و یا طبیعی است که برای حضور در جلسه تیم ملی و خواندن پیام احمدی نژاد برای تیم ملی مجبور باشد منتظر آمدن دادکان شود و پیش از این مجوز حضور به او ندهند؟ در خصوص دخالت دادکان در تیم ملی چه برداشتی می‏توان کرد و واقعاً می‏تواند استنباط مثبتی نسبت به این مسئله داشت و نقش برانکو را در شرایط حساس تشریفاتی برنشمرد؟ و از همه اینها مهم تر رفیقدوست کجای فوتبال ایران بوده و چه کسوتی داشته که چنین نقش‏های متعددی به او سپرده شده بوده است؟




کلاه و گردن باز برای دختران آزاد است

تعبیر مسئولان فدراسیون فوتبال از صورت تازه حجاب، به مفهوم گول زدن خودمان و تخفیف قائل شدن برای حجاب است و به شکل واضح تری تیم ملی بانوان با چنین پوششی که احتمالاً در بحث شلوار نیز با آب رفتن هایی همراه می‏شود.
پس از  آنکه فیفا اعلام کرد تیم ملی بانوان فوتبال ایران با حجاب مستمل بر مقنعه و شلوار در مسابقات شرکت نخواهد کرد به خصوص مقنعه را نمادی اسلامی خواند و با مستمسک قراردادن قانون ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی و سیاسی در مسابقات فوتبال، دست بر روی پوشش بانوان ایران گذاشت تا با توجه به آنکه حضور بی حجاب ورزشکاران ملی پوش ایران در مسابقات داخلی و بین المللی پذیرفتنی نیست، عملاً فوتبال ایران در سطح بین الملل بایکوت شود اما به فاصله اندک مسئولان فدراسیون فدراسیون بین‌المللی فوتبال خبر از طراحی پوششی جدید، اعلام به فیفا  و همچنین جلب موافقت فدراسیون بین المللی فوتبال برای حضور با حجاب بانوان ایران با این پوشش در مسابقات خبر دادند، حال آنکه پوشش جدید را نمی‏‏توان حجاب خواند.

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک؛ فدراسیون بین المللی فوتبال، 28 مهر سال 88 در نامه‏ای به فدراسیون فوتبال ایران مخالفت خود را رسماً با حجاب بانوان کشورمان در رقابت‏های بین‏المللی اعلام کرد اما آنچه به وقوع پیوست پیگیری این مسئله ملی و اعتقادی در سکوت کامل با تنها چند نامه نگاری بود که نتایجش جز آخرین نامه فدراسیون بین المللی فوتبال در فروردین ماه 89 نبود؛ نامه‏ای که در آن تاکید شده بود، بانوان ایران در المپیک نوجوانان سنگاپور تنها زمانی می‏توانند شرکت کنند که حجاب موجود از جمله مقنعه را نداشته باشند و لباس رسمی فیفا را بپوشند.

استدلال نخست فیفا عدم تطابق این پوشش با لباس استاندارد فوتبال بود و استدلال دوم نیز نسبت دادن پوشش بانوان مسلمان ایران به مسائل عقیدتی، سیاسی و نژادی بوده که در مسابقات فوتبال برای طرح آنها جهت حفظ وحدت ممنوعیت در نظر گرفته شده و برای پیگیری کنندگان چنین رفتارهایی از جریمه تا ممانعت برای بازیهایشان میدان عمل در نظر گرفته شده است و در واقع با نامه نگاری که صورت پذیرفت و ایران از فیفا در این خصوص استعلام کرد، فیفا که تا پیش از این به حجاب بانوان ایران ایرادی وارد نکرده بود وارد بازی شد که به زعم مسلمانان، حکم اسلام ستیزی را دارد.

به دنبال رسانه‏ای شدن نامه نگاری فیفا و انتقادات شدیدی که نسبت به ضعف فدراسیون فوتبال در حوزه بین الملل مطرح شد، فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک در نامه نگاری‏هایی به نهادهای بین‏المللی ورزشی نسبت به این اقدام اعتراض کردند. با این حال نامه نگاری‏ها به این نهادها نه تنها نتایج مثبتی نداشت که شرایط را دشوارتر ساخت، چرا که کمیته بین المللی المپیک نیز استدلال فدراسیون بین المللی فوتبال را تایید کرد و بازی به نظر تمام شده می‏آمد.

در این شرایط که حضور بانوان ایران در مسابقات بین المللی فوتبال منتفی به نظر می‏رسید، به یک باره اعلام شد پوششی جدید طراحی شده و این پوشش به فدراسیون بین المللی فوتبال نشان داده شده و به فاصله ای اندک نیز اعلام شد این پوشش که همان حجاب خودمان است مورد تایید فیفا قرار گرفته است اما اعلام نشد چگونه با این سرعت چنین پوششی طراحی شده و چه تغییری در ان صورت پذیرفته که مورد تایید فیفا قرار گرفته است.

اما پس از این آسوشیتدپرس شفاف تر از مسئولان ایران عمل کرد و با اشاره به بیانیه فیفا در رابطه با حجاب متذکر شد، فدراسیون بین المللی فوتبال اعلام کرده دختران ایرانی به جای آن روسری می‏توانند با کلاه‌هایی که تا خط موی آنها را می پوشاند در رقابت‌های المپیک حضور پیدا کنند، منوط به اینکه گوش‌ها و گردن آنها توسط این کلاه‌ها پوشانده نشود و این چیزی متفاوت با مفهومی است که در اسلام برای حجاب تعریف می‏شود اما مسئولان ایران به روی خود نیاوردند که هیچ پوششی طراحی نشده و منظور از پوشش جدید همان کلاه است که از گذشته نیز وجود داشته و بعضاً فوتبالیست‏های زن و مرد خارجی نیز استفاده می‏کنند.

بر همین اساس باید متذکر شد، در صورتی که قرار باشد سر بانوان ایرانی کلاه گذاشت و با پیراهن هایی که گردن ایشان عریان است، در مسابقات شرکت کنیم، قطعاً بانوان ایرانی همچنان حجاب کامل ندارد و با توجه به آنکه در فقه شیعی حدود حجاب زن گردی صورت و مچ دست‏ها است، دقیقاً تعبیر مسئولان فدراسیون فوتبال از صورت تازه حجاب، به مفهوم گول زدن خودمان و تخفیف قائل شدن برای حجاب است و به شکل واضح تری تیم ملی بانوان با چنین پوششی که احتمالاً در بحث شلوار نیز با آب رفتن هایی همراه می‏شود تا به استاندارد پوشش فیفا نزدیک شود، با حجاب در المپیک سنگاپور شرکت نمی‏کند.

البته ممکن است مسئولان فدراسیون فوتبال مدعی شوند که این حجاب کامل و مطابق با عرف است که در این صورت تنها یک پرسش مطرح می‏شود؟ آیا این حجاب متعارف تنها برای تیم ملی فوتبال بانوان صادق است یا تمام بانوان در سطح ایران می‏توانند از این حجاب استفاده کنند و با گذاشتن کلاه و گردن عریان در معابر حاضر شوند؟ آیا پذیرش این پوشش یک حرکت مهم برای تسری بخشیدن به فضای اجتماعی کشور و ارفاق در حجاب تیم ملی فوتبال بانوان تاثیر بر روی حجاب بانوان باشد و از این پس بانوان تهران می‏توانند با کلاه در معرض دید عموم مردم قرار گیرند و با اعتراضات و برخوردهایی مواجه نشوند یا برخی مسئولان چشم بر روی واقع نخواهند بست و اذعان خواهند کرد که هیچ گام بزرگی در قبال پوشش بانوان ایران برداشته نشده است




آناند قهرمان جهان شد

آناند که از سال 2007 عنوان قهرمانی شطرنج جهان را با خود به همراه دارد، پس از پیروزی در بازی دوازدهم مسابقات قهرمانی بلغارستان با پنجاه و شش حرکت بر حریف بلغاری، برای سال سوم متوالی قهرمان جهان شد.

ویسواناتان آناند در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در مصاف با وِسلین توپالوف قهرمان بلغاری پیروز شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صوفیه، ویسواناتان آناند قهرمان هندی شطرنج جهان در جریان مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در صوفیه پایتخت بلغارستان در مصاف با وِسلین توپالوف قهرمان بلغاری، پیروز شد و بار دیگر عنوان قهرمانی جهان را برای خود حفظ کرد.

آناند که از سال 2007 عنوان قهرمانی شطرنج جهان را با خود به همراه دارد، پس از پیروزی در بازی دوازدهم مسابقات قهرمانی بلغارستان با پنجاه و شش حرکت بر حریف بلغاری، برای سال سوم متوالی قهرمان جهان شد.

توپالوف حریف آناند در بازی فینال مسابقات قهرمانی شطرنج جهان که با مهره سفید هم بازی می‌کرد، در حرکت سی ام دچار اشتباه شد و این مسئله به آناند اجازه داد تا حرکات دفاعی خود را آغاز کند.




بازگشت پیروانی

در پي برگزاري نشستي با كفاشيان و تاج صورت گرفت
بازگشت رسمي غلامحسين پيرواني به تيم فوتبال اميد

در پي برگزاري جلسه‌اي ميان رئيس و نايب رئيس فدراسيون فوتبال با غلامحسين پيرواني، وي به طور رسمي به تيم اميد بازگشت.

                    
نشست سه جانبه‌اي صبح امروز با حضور علي كفاشيان و مهدي تاج (رئيس و نايب رئيس فدراسيون فوتبال) با غلامحسين پيرواني (سرمربي مستعفي تيم اميد) برگزار شد تا تصميم نهايي براي اين تيم گرفته شود. اين جلسه در محل فدراسيون برگزار شد تا حواشي و شايعات پايان يافته و اين تيم مهياي رقابت‌هاي پيش رو شود.
در پايان اين نشست، توافقات نهايي ميان روساي فدراسيون و اين مربي صورت گرفت و طرفين با آگاهي از شرايط يكديگر، موافقت خود براي تداوم همكاري در تيم اميد را اعلام كردند.
در هفته هاي گذشته، نشست هيئت رئيسه فدراسيون در مشهد برگزار شده و مصوب شده بود تا اين مربي شيرازي كه به دليل برخي ناهماهنگي‌ها از سمت خود استعفا كرده بود، بار ديگر هدايت اين مجموعه را برعهده گيرد؛ اما تعلل برخي مسئولان فدراسيون و برخي مسائل عجيب و متناقض موجب شد تا اين اتفاق با تاخير روي دهد. سرانجام، اين اتفاق امروز روي داد و پيرواني بار ديگر سكاندار تيم فوتبال اميد شد.
در اين بين، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، به خصوص سيدجلال يحيي‌زاده نقش ويژه اي در بازگشت پيرواني داشتند. آنها اقدام فدراسيون در تعلل براي ادامه همكاري با وي را مورد انتقاد جدي قرار داده بودند و خواستار بازگشت اين مربي شده بودند.




حمله به دایی

خبرگزاري فارس: در حالي كه باشگاه پرسپوليس خبر حمله به دايي را تاييد كرده يك سايت كه اين خبر را نداشت در مقام تكذيب آن برآمد.


به گزارش خبرگزاري فارس، سايت رسمي باشگاه پرسپوليس نوشت: "پس از پايان بازي تيم هاي پرسپوليس و گسترش فولاد تبريز و در حالي كه علي دايي در حال حركت به سوي اتوبوس حامل كاروان تيم فوتبال پرسپوليس بود از سوي برخي تماشاگران مورد حمله قرار گرفت.

اين تماشاگران با شئ نامشخص به پهلو دايي زدند و در ميان جمعيت ناپديد شدند. اين اتفاق در زماني رخ داد كه علي دايي به خواست برخي از هواداران در حال گرفتن عكس يادگاري با آنها بود و وقوع چنين اتفاقي كاملاًً وي را شوكه كرد.
سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس آسيب جدي نديد و در حلقه تعدادي از مسئولان باشگاه سوار اتوبوس شد. "

به گزارش فارس، يك سايت خبري كه خبر حمله به دايي را نداشت، درصدد تكذيب آن برآمد اما مطلب سايت رسمي باشگاه پرسپوليس گوياي همه چيز است. ضمن اين كه عباس عليپور؛ مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خبر حمله به دايي را تاييد و در اين باره اظهار نظر كرده بود.



سرمربی استقلال اهواز از زبان من دروغ می گوید

ميداودي: باقري‌نيا قبل از بازي با تراكتور تبريزي‌ها را مهمان كرد

 مهاجم تيم فوتبال استقلال اهواز گفت: در حالي به تراكتورسازي باختيم كه باقري‌نيا قبل از بازي اعضاي تيم حريف را براي نهار به خانه‌اش برد و بعدازظهر نيز ما را تمرين نداد.

                       
ميلاد ميداودي كه اين روزها عليه باقري نيا مربي سابق خود در استقلال اهواز افشاگري كرده است، در واكنش به مصاحبه باقري نيا ، اظهارات خود را به صورت مكتوب به اين خبرگزاري ارسال كرد كه در زير مي خوانيد:

* خواهشم اين است كه فوتبالي‌ها حرف‌هايم را دقيق‌ بررسي كنند و خودشان به قضاوت بنشينند. وقتي كمك مربي تراكتور سازي همه چيز را زير پا مي‌گذارد و مي‌گويد: بازيكنان استقلال اهواز كم كاري كردند تا بركنار شوم چرا بايد سكوت كرده و حرف‌هايش را تاييد كنم؟
اگر بازيكني تعمدي كم كاري كند مثل تباني با تيم حريف است و متخلف بايد محروم شود اگر شهامت وجود داشته باشد اسم بياورند و در مراجع قانوني ثابت كنند.

*متاسفانه باقري نيا كماكان با عنوان مطالب دروغ از زبان من قصد منحرف كردن بحث را دارد. تا كنون در هيچ رسانه‌اي نگفته‌ام بازيكنان استقلال اهواز دوپينگي هستند. چرا باقري‌نيا اين دروغ را از زبان من مي‌گويد؟ من كه خودم از مجيد جلالي شكايت كرده‌ام چگونه مي‌آيم بگويم بچه‌هاي تيمم دوپينگي هستند؟
خوشبختانه همه روزنامه‌ها مصاحبه من را به صورت دقيق چاپ كرده‌ بودند. من در خصوص دليل مشكوك شدن تيم‌ها به استقلال اهواز توضيح داده‌ام كه بعد از آمدن باقري نيا به تيم ما و مثبت اعلام شدن تست دوپينگ يك بازيكن كوثر لرستان، باقري نيا نيز متهم به مشاركت در اين امر شد و از همان موقع بحث‌ها ادامه پيدا كرد.
ضمن اينكه اطلاعيه امروز باشگاه تراكتورسازي مبني بر اينكه دوپينگ بازيكن جديدش در زمان قبل از آمدن به تراكتورسازي بوده، خود بهترين شاهد براي حرف‌هايم است. مگر اين بازيكن سال قبل عضو تيم كوثر لرستان نبود؟

*در رابطه با مسابقه استقلال اهواز و تراكتورسازي تبريز، اصلا از كلمه (تباني) استفاده نكردم. در جواب اتهام دروغ‌ باقري‌نيا مبني بر كم كاري تعمدي بازيكنان استقلال اهواز گفتم بعد از هشت بازي بدون باخت در مسابقه‌اي شكست خورديم كه روز قبل از آن، باقري‌نيا كادر فني و مسئولان تيم تراكتورسازي را براي نهار به خانه‌اش برد و بعد از ظهر نيز با كت وشلوار به محل تمرين آمد و بازيكنان را تمرين نداد. همچنين روز مسابقه تركيب تيم برنده مقابل سايپا در كرج كه چهار گل زده بود را كاملا دگرگون كرد و در همان 20 دقيقه اول به علت سر درگمي تيم 3 گل خورديم.

*باقري‌نيا امروز در مصاحبه با يك روزنامه ورزشي باز هم چند دروغ از زبان من گفته است. مي‌خواهم بپرسم كه در چه روزنامه‌اي گفته‌ام 10 سال است بودجه باشگاه استقلال اهواز را من مي‌پردازم؟ چرا از زبان من دروغ مي‌گويد؟ ايشان در دروغ‌ بزرگتري ادعا كرده هر روز با ميلاد تماس مي‌گيرم اما جواب تلفنم را نمي‌دهد؟ اين ديگر چه نوع دروغي است؟ باقري‌نيا حتي در زمان حضور 4 ماهه‌اش در استقلال اهواز تماسي با من نداشته كه حالا بخواهم با او تماس داشته باشم. من شماره تلفن همراهم را به خاطر مسائل نقل و انتقالات و تماس واسطه‌ها عوض كرده‌ام و به غير از خانواده و نزديكانم فقط 3 خبرنگار و چند بازيكن اين شماره تلفن را دارند. آقايي كه مي‌گويد معلم است چرا چنين دروغ‌هايي مي‌گويد؟

*جالب است كسي طلبكار شده و تهديد به شكايت مي‌كند كه چند اتهام زشت و قابل پيگيري قانوني را زده و تا امروز عليه او شكايت نكرده‌ام. وي ابتدا به بازيكنان استقلال اهواز كه من نيز جزو آنان هستم اتهام كم كاري عمدي زده و سپس در مصاحبه‌اش با يك روزنامه ورزشي، از كلمه بازيچه؛ در خصوص من استفاده كرده و در بخش تاسف بار حرف‌هايش من را به زد و بند براي خراب كردن پنالتي توسط يك بازيكن ديگر در بازي مقابل تراكتورسازي متهم كرده است. مگر من تراكتوري‌ها را به خانه‌ام برده بودم يا به آن تيم رفته‌ام كه چنين تهمتي مي‌زند؟ كسي كه مي‌گويد معلم است در مصاحبه‌هايش از كلمات زشت استفاده كرده و مرتب به ديگران تهمت‌هاي دروغ مي‌زند.

*يك روز مي‌گويد مطمئنم ميلاد عليه من حرف نمي‌زند و فردايش مي‌گويد از ميلاد به دادگاه شكايت مي‌كنم. ادعا مي‌كند در 10 بازي اول 23 امتياز گرفته است. مگر باقري‌نيا نمي‌داند كه در مجموع 17 بازي به عنوان سرمربي استقلال اهواز 22 امتياز داشته است؟ پس چرا آمار را هم عوض مي‌كند. يا در بخش ديگري از مصاحبه با خبرگزاري فارس ادعا مي‌كند كه ده‌ها شاگرد برتر از ميلاد ميداودي داشته است. ايشان كافي است فقط اسم يك شاگردش بياورد كه مثل من در تمام رده‌هاي سني تيم ملي از جمله جوانان، نوجوانان، اميد، تيم ملي ب و تيم ملي بزرگسالان حضور داشته است. ايشان خبر ندارند كه من از سال 80 تا كنون در رده‌هاي سني تيم ملي بازي كرده‌ام و در تيم ملي بزرگسالان نيز بيش از 30 بازي ملي دارم.

*بابت اين حرف كه ميلاد ميداودي را من زنده كردم و به تيم ملي فرستادم بايد خجالت بكشد در خصوص اين حرف‌هايم جان دختر 4 ماهه‌ام را قسم مي‌خورم.
باقري‌نيا 4 روز قبل از بازي مقابل شاهين بوشهر سرمربي استقلال اهواز شد كه يك روز آن را به تهران رفته و در جلسه كميته مبارزه با دوپينگ شركت كرد. يك روز قبل از بازي شاهين بوشهر از باشگاه به من اطلاع دادند كه بنا به تشخيص كادر فني، بدن شما آماده نيست و بايد از امروز تمرينات اختصاصي انجام بدهي و چند مسابقه در جمع 18 نفر قرار نمي‌گيري. بلافاصله به باشگاه اعلام كردم يا بايد همين امروز قراردادم را فسخ كنند و يا كادر فني حرفش را پس بگيرد و در تركيب اصلي بازي كنم چرا كه از نظر بدني كاملا آماده بودم. بعد از ظهر حرف شان را پس گرفتند و در نهايت اسماعيل شريفات را از تركيب خارج و من را جايگزين كردند. همان بازي 2 گل به شاهين بوشهر زدم و در بازي بعدي يك گل به راه‌آهن و سپس 2 گل به پيكان قزوين زدم و در مقابل استقلال تهران بهترين بازي فصل خودم را انجام دادم.
همان مسابقه‌اي كه جواد خياباني در مصاحبه پايان بازي به باقري‌نيا گفت: ميلاد ميداودي ستاره مسابقه بود. در اين رابطه صحبت كنيد كه سرمربي ما اخم كرد و جواب داد "به نظر من محسن ارزاني بهترين بازيكن بود. " همانطور كه بعد از بازي پرسپوليس تهران وقتي گزارشگر خوزستاني از باقري‌نيا پرسيد در رابطه با گل استثنايي ميداودي توضيح بدهيد با ناراحتي گفت: "‌اين پيروزي حاصل كار تاكتيكي و برنامه‌هاي كادر فني بود " خداداد عزيزي 3 ماه مرا تمرين داد و آماده كرد و باقري‌نيا كه قبل از بازي شاهين بوشهر 3 جلسه بالاي سر تيم بوده ادعا مي‌كند كه مرده‌اي را زنده كرده است.

*باقري‌نيا بهتر از هر كسي مي‌داند كه من نه دلال و نه مدير برنامه‌اي دارم. من هميشه و همه جا گفته‌ام از سال 79 يك مربي و مشاور خوب داشته‌ام و دارم كه همان سال تيم نوجوان استقلال اهواز را راه‌اندازي كرد و من را به آن تيم برد. ايشان به عنوان وكيل كاري من، تمام امور اداري و ورزشي‌ام را پيگيري مي‌كند و پيشرفتم را مديون وي و مربيان هستم.
متاسفانه بعضي از ما بازيكنان يا تعدادي از مربيان وقتي بامطالب انتقادي از سوي خبرنگاران مواجه شويم كه نتوانيم جواب منطقي به آنها بدهيم از يك حرف مشترك استفاده كرده و با زدن اتهام دلالي به آنها صورت مسئله را پاك مي‌كنيم. اگر باقري نيا به حرف‌هايش ايمان دارد بايد دستش را روي قرآن بگذارد و قسم بخورد كه وكيلم قصد داشته به وي بازيكن تحميل كند يا هر اتهام ديگري كه خودش به آن اعتقاد دارد. به صراحت مي‌گويم كه باقري‌نيا جرات اين را ندارد كه دست روي قرآن بگذارد و بابت تهمت‌هايي كه زده قسم بخورد.

*آقاي باقري‌نيا كه مدام شعار مبارزه با دلالان را سر مي‌دهد چرا نگاهي به بغل دست خودش نمي‌اندازد. فردي كه در تمام محافل ورزشي همراه باقري نيا است مگر كسي نيست كه يك روزنامه پرتيراژ ورزشي چند اطلاعيه عليه وي چاپ و از او به عنوان (دلال خبرنگارنما) ياد كرد كه هيچ سمتي در آن روزنامه ندارد و به اسم خبرنگار از بازيكنان باج مي‌خواهد؟ مگر همان روزنامه مصاحبه خالد شحيطاوي دروازه بان فولاد را چاپ نكرد كه آن فرد از وي طلب باج 8 ميليوني توماني كرده است؟ ضمنا وقتي يك خبرنگار به جرم نقد فني يك مربي، دلال معرفي مي‌شود نام يك مربي كه با اسامي ديگران عليه ساير همكارانش مطالب تخريب آميز مي‌نويسد را چه بايد گذاشت؟ حدود 20 برگ از اصل دست نوشته‌هاي يك مربي محترم را در اختيار دارم كه در آن مطالب تخريب‌آميز بااسم ديگران عليه مديران استقلال و فولاد اهواز ومربيان غيربومي و سابق اين تيم‌ها نوشته و خواستار اخراج غيربومي‌ها و آوردن مربيان بومي نظير باقري نيا شده است.
آقاي باقري‌نيا حتما برايتان راحت است كه حدس بزنيد اين مدارك مستند چگونه به دستم رسيده‌اند.

*بر خلاف ميل باطني مجبور شدم خيلي از ناگفته‌ها را عنوان كنم چرا كه در غير اين صورت همه فكر مي‌كردند حق با آقاياني است كه به راحتي آب خوردن دروغ مي‌گويند. من در مصاحبه‌هاي قبلي نيز حرف‌هايم را با ذكر زمان و مكان وقوع اتفاقات عنوان كردم و در آخرين جملات خطاب به باقري‌نيا مي‌گويم كاملا قبول دارم اين توانايي را داري كه با مظلوم‌نمايي و گفتن دروغ‌هاي عجيب از زبان من، حقيقت را وارونه جلوه بدهي اما خوب است حداقل با خودت كمي رو راست باشي و به اين فكر كني كه چرا به هر تيم خوزستاني قدم گذاشته‌اي آن تيم را به دسته پايين‌تر سقوط كرده يا منحل شده است.




عبدی :شاهرودی گذشته خود را فراموش کرده است

 مربي تيم فوتبال پرسپوليس گفت: 7 سال كاپيتان تيمي بودم كه شاهرودي در آن بازي مي‌كرد و گويا گذشته خود را فراموش كرده است.


حسين عبدي پيرامون اختلافات به وجود آمده بين او و شاهرودي در روزهاي اخير، اظهار داشت: مشكل من و شاهرودي واقعا خاص شده كه هيچ‌كس دوست ندارد كار به اينجا كشيده شود. من و شاهرودي بايد بدانيم كه نبايد بازيچه دست ديگران شويم. اخلاق و احترام بايد در ورزش باشد،‌ نه اينكه همه چيز به هم بريزد و همه به هم بي‌احترامي كنند.
وي افزود: 7 سال كاپيتان تيمي بودم كه شاهرودي در آن بازي مي‌كرد و 20 سال در پرسپوليس تنها به فكر خدمت بودم. زماني كه كاپيتان پرسپوليس بودم و وارد رختكن مي‌شدم، تمام بازيكنان مي‌ايستادند و تا من نمي‌نشستم، نمي‌نشستند.
مربي تيم فوتبال پرسپوليس با انتقاد از صحبت‌هاي شاهرودي گفت: وي گذشته خود را فراموش كرده، اما مشكلي نيست؛ به اين افراد مي‌گويم وقتي از خود بي‌خود مي‌شوند، به خاطر اين است كه تازه به جايي رسيده‌اند و اين مسائل پيش مي‌آيد و مي‌خواهند خودشان را از طريق مصاحبه و مطبوعات بزرگ كنند.
عبدي تصريح كرد: در مربيگري هم مي‌خواهند خودشان را بزرگ‌تر از چيزي كه هستند نشان دهند، اما نمي‌دانند كه اين صحبت‌ها آنها را بزرگ نمي‌كند. به چنين افرادي توصيه مي‌كنم كه فقط گذشته خود را فراموش نكنند. در قرآن هم آمده به جاهلان فقط سلام دهيد، من هم چيز ديگري نمي‌خواهم بگويم و فقط به شاهرودي سلام مي‌كنم و اميدوارم كه موفق باشد.
وي با اشاره به اينكه مصاحبه با روزنامه‌ها بزرگي نمي‌آورد، عنوان كرد: گذشته افراد هيچ‌گاه پاك نمي‌شود و فراموش شدني نيست. اگر اين مصاحبه‌ها تكرار شود از طريق باشگاه پيگيري مي‌كنيم تا به مواردي كه شاهرودي اشاره كرده رسيدگي شود. دوست ندارم كسي با اين مسائل بزرگ شود؛ بزرگي بايد در تحصيلات و شخصيت باشد.
كاپيتان سابق پرسپوليس تأكيد كرد: اين سناريو قديمي است و من به خوبي آن را بلدم. اگر به سابقه من و شاهرودي نگاه كنيد همه چيز را خواهيد فهميد.
عبدي درباره ديدار مقابل ابومسلم گفت: آنها تيم خوبي دارند و با توجه به اينكه سقوط كرده‌اند بدون استرس بازي مي‌كنند. كار ما در مشهد سخت است، اما هر 6 امتياز باقيمانده را مي‌خواهيم. هدف ما كسب قهرماني در جام حذفي است و اشتباهات بازي مقابل ابومسلم مي‌تواند به ديدار ما در جام حذفي لطمه بزند.
وي درباره ديدار مقابل استيل‌آذين گفت: مستحق پيروزي مقابل استيل‌آذين بوديم، اما نتيجه آن بازي را فراموش كرديم و به خاطرات سپرديم.




دایی:پروین همیشه به من لطف دارد

سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس گفت: با غلبه بر ابومسلم، با روحيه اي بهتر به فينال جام حذفي مي‌رويم.

علي دايي در مورد ديدار فردا با ابومسلم اظهار داشت: بازي سختي را مقابل نماينده مشهد داريم و مي‌دانيم كه آنها با سقوط به ليگ دسته اول چيزي براي از دست دادن ندراند و براي ثابت كردن خود به ميدان مي‌آيند، اما ما هم بي انگيزه نبوده و تنها براي 3 امتياز به ميدان مي‌رويم.
وي تاكيد كرد: تمرينات خوبي را براي اين بازي انجام داده‌ايم و بايد با اين پيروزي با روحيه بهتر به فينال جام حذفي برويم. ابومسلم تيم خوبي است و نمي‌دانيم چرا در ليگ برتر به حق خود نرسيد.
سرمربي پرسپوليس درباره اظهارات علي پروين در مورد اينكه گفته بود هر 50 سال بازيكني مانند علي دايي ظهور مي‌كند، گفت: علي پروين هميشه به من لطف داشته و از اين بابت از او تشكر مي‌كنم. اميدوارم هميشه در خدمت پرسپوليس باشم و بتوانم به اين تيم كمك كنم.
دايي در پاسخ به اين سوال كه آيا تغييراتي در تركيب تيم لحاظ مي‌شود عنوان كرد: نمي‌توانم در اين مورد اظهار نظر كنم، اما سعي مي‌كنيم از بهترين و آماده ترين نفرات در تركيب استفاده كرده و با برنامه ريزي خوب 3 امتياز بازي مقابل ابومسلم را كسب كنيم.




دایی: از کریمی انتظار نداشتم

سرمربي پرسپوليس گفت: نه از علي كريمي و نه از هيچ‌كس ديگر انتظار نداشتم برايم گل بياورد اما با اين كارها كسي بزرگ نمي‌شود.


*عملكرد هواداران در بازي روز يكشنبه برابر استيل آذين ثابت كرد تيم پرسپوليس برايشان بزرگتر و محبوب تر از همه نام ها و عناوين است. نظر شما دراين باره چيست؟

به نظر من همه ما روزي بازي مان تمام مي شود و يا از اين تيم جدا مي شويم و آن چه كه بر جا مي‌ماند پرسپوليس و هوادارانش هستند. بازيكني كه به پرسپوليس مي‌آيد، بالاجبار روزي ديگر در تيم نخواهد بود. به طور حتم هواداران ستاره‌ها را دوست دارند، اما در اين بازي نشان دادند كه بيشتر از هر فرد و گروهي، تيم‌شان را دوست دارند.

*سواي بازي خوب، اما بدون گل درباره عملكرد هواداران چه صحبتي داريد؟

آنها در آن هواي بد و بارش شديد باران 90 دقيقه تيم و بازيكنان محبوب‌شان را تشويق و مورد حمايت قرار دادند و به جرأت مي‌توانم بگويم به همين خاطر پرسپوليس توانست كم نقص‌ترين بازي فصل خود را به نمايش بگذارد.

*همه پرسپوليسي‌هاي سابق حريف به سمت شما آمدند به جز علي كريمي.

ببينيد من اصلاً كاري به اين مسائل ندارم. علي كريمي از بزرگان فوتبال ما است كه زحمات زيادي چه براي پرسپوليس و چه تيم ملي كشيده است. من به شخصه به ايشان و نظرات‌شان احترام زيادي مي‌گذارم. به نظر من با چنين رفتارهايي كسي نه بزرگ مي‌شود و نه كوچك اما احترام گذاشتن است كه احترام مي‌آورد. به شخصه نه از علي كريمي و نه از هيچ كس ديگر انتظار نداشتم كه برايم گل بياورد.

*با نتيجه به دست آمده، پرسپوليس از رتبه سوم جدول نيز فاصله گرفت. ضمن اينكه چهار سهميه ايران هنوز قطعي نشده است.

ما به اين مسئله كاري نداريم كه AFC چند سهميه براي ايران در نظر خواهد گرفت. ما فينال جام حذفي و فرصت قهرمان شدن در اين تورنمنت را پيش رو داريم. از ابتدا هم هدف اصلي ما قهرماني در جام حذفي بود.

*تا چه حد به قهرماني در جام حذفي مطمئن هستيد؟

تمام سعي و تلاش ما رسيدن به همين هدف است. با تمام احترامي كه براي تيم گسترش فولاد تبريز قائل هستيم، اما براي رسيدن به آسيا تنها به دنبال قهرماني در جام حذفي هستيم.

*مثل اين‌ كه ناظران AFC از برخي شرايط ورزشگاه آزادي ناراضي بوده‌اند.

من مسئول اين مسئله نيستم كه درباره كم‌و‌كاستي‌هاي امكانات ورزش‌مان اظهار نظر كنم. خوشبختانه ناظران AFC با حضور در ورزشگاه شاهد برگزاري يكي از بازي‌هاي پرسپوليس در بهترين شرايط بودند.

*حالا يك روز از بازي گذشته؛ اما واقعاً در طول اين فصل تا به حال نديده بوديم پرسپوليس اين گونه حريف را تحت فشار گذاشته باشد و در طول 90 دقيقه فرصت نفس كشيدن به حريفش نداده باشد. حقيقي در اين بازي روز بي دردسري را داشت و حريف پرسپوليس حتي يك موقعيت خوب گلزني هم نداشت.

من از شكل فوتبال شاگردان‌ام راضي هستم. ما روز به روز از نظر فوتبالي در حال پيشرفت هستيم، اما از نظرگل زدن چند بازي است كه موقعيت‌ها را از دست مي‌دهيم. برابر استيل آذين از لحاظ فوتبالي 3 امتياز گرفتيم، اما از لحاظ امتياز قانوني نتوانستيم بيشتر از يك امتياز كسب كنم. ما فوتبال خيلي خوبي به نمايش گذاشتيم، اما حريف حرفي براي گفتن نداشت.




یوسف نژاد:دردسرهای ورزش با انتقال فداسیون ها به شهرستانها بیشتر میشود

عضو فراكسيون ورزش گفت: انتقال فدراسيون‌ها به شهرستان‌ها نه تنها مشكلات را حل نمي‌كند؛ بلكه دردسرها را بيشتر خواهد كرد.

علي‌اصغر يوسف‌نژاد درباره پيشنهاد علي سعيدلو مبني بر انتقاد فدراسيون‌ها به شهرستان‌ها، اظهار داشت: اگر اين فكر بدون مطالعه باشد، نتيجه مطلوبي نخواهد داشت. بايد به جاي اين مسائل، راهكارهاي علمي آن را پيدا كرد. مي‌توان به هيات‌ها اختيار بيشتري داد و به آنها اعتماد كرد. اگر فعاليت‌هاي استاني و بين استاني افزايش پيدا كند، بهتر از اين است كه يك فدراسيون را به شهرستان انتقال دهيم.
عضو فراكسيون ورزش عنوان كرد: انتقال فدراسيون‌ها به شهرستان‌ها نه تنها گره‌گشايي نخواهد كرد؛ بلكه باعث دردسر و هزينه بيشتر خواهد شد. در دنيا هم چنين چيزي مرسوم نيست. چون سيستم مديريتي ما متمركز است، هيچ وقت مشكلات فدراسيون‌ها با اين انتقال حل نخواهد شد.
وي ادامه داد: فدراسيون تنها تجهيزات ساختماني و پرسنلي نيست. بايد تصميم‌گيري‌هاي درست را توزيع كنيم و به شهرستان‌ها اين اختيار را بدهيم كه هدف‌هاي سازماني را تامين كنند. بايد منابع درآمدي را مشخص كرد. پشتيباني مالي انجام داد. تدبير هزينه صورت بگيرد و از بالا به صورت دستوري به شهرستان‌ها نگاه نكنيم.
يوسف‌نژاد اظهار داشت: فدراسيون‌ها بايد به برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري، اتاق فكر و ارتباط بين‌الملل تجهيز شوند كه مطمئنا تمامي اين مسائل در كنار هم به پيشرفت ورزش كمك خواهد كرد. اگر اين اتفاق بيفتد، پذيرفتني است؛ اما در صورتي كه بخواهيم بي‌برنامه و بدون مطالعه فدراسيون‌ها را به شهرستان‌ها انتقال دهيم، ره به جايي نخواهيم برد.




سعید لوپیشنهاد انتقال یک فدراسیون دیگر را هم داد

در حالي‌كه طرح انتقال فدراسيون‌ها به استان‌ها به انتقادات جدي مواجه است، سعيدلو پيشنهاد انتقال يك فدراسيون ديگر را هم ارائه كرد.

 رئيس سازمان تربيت بدني در جلسه با مديركل و مسئولان تربيت بدني بوشهر خواست براي انتقال فدراسيون سه گانه به اين شهر بررسي تخصصي با بهره گيري از نظر كارشناسان و مسئولان فدراسيون صورت گيرد.
در ديدار رئيس، معاونان و كارشناسان اداره كل تربيت بدني بوشهر با رئيس سازمان تربيت بدني و مديران كل ستادي كه در دفتر رياست سازمان برگزار شد، چشم انداز ورزش استان در سال 89 و برنامه راهبردي 5 ساله استان تشريح و رئيس و معاونان اداره كل تربيت بدني بوشهر گزارش خود را ارائه دادند.
در اين جلسه، رئيس اداره تربيت بدني بوشهر با اشاره به پروژه هاي استان، گفت: بوشهر مي تواند پروژه‌هاي ملي و انجام عمليات و نظارت آن را خود راسا انجام دهد.
يكي ديگر از درخواست هاي مسئولان برپايي اردوي تيم‌هاي ملي در اين استان به جاي اعزام به كشور هاي خليج فارس بود كه رياست سازمان دستور بررسي موضوع را داد.
در اين جلسه سعيدلو با اشاره به امكانات سخت افزاري و نرام افزاري بوشهر، پيشنهاد انتقال فدراسيون سه گانه به اين استان را براي بررسي كارشناسي به معاونت امور ورزش و كارشناسات اين رشته ابلاغ كرد.




انتخابات فدراسیون ها بزودی به جریان می افتد

مدیرکل دفتر مشترک امور فدراسیون‌های ورزشی بررسی‌های سازمان برای انتخاب گزینه‌های مناسب و چرخه روند اداری را دلیل تاخیر در برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها عنوان کرد.

محمدرضا صنیعی با بیان اینکه بزودی دور جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی آغاز خواهد شد، اظهار داشت: سازمان تربیت بدنی ضمن بررسی عملکرد سرپرستان فدراسیون‌ها تلاش دارد تا بهترین گزینه‌ها را برای ریاست فدراسیون‌ها انتخاب کند تا برخی سوء مدیریت‌ها و بی تدبیری‌ها به پیکره ورزش کشور لطمه نزند.

صنیعی اضافه کرد: پروسه برگزاری انتخابات در اولویت برنامه‌های سازمان تربیت بدنی قرار دارد و بر همین اساس نخستین انتخابات فدراسیون‌ها در سال جدید روز 12 خرداد با برگزاری مجمع فدراسیون شمشیربازی آغاز می شود.

وی یادآور شد: براساس آیین نامه انتخابات فدراسیون‌های ورزشی، 45 روز بعد از ثبت نام و با طی مراحل اداری، انتخابات با حضور نامزدهایی که حائز صلاحیت شرکت در انتخابات هستند برگزار می شود که امیدواریم روند ثبت نام از نامزدهای ریاست فدراسیون‌ها از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شود.

صنیعی از اتمام دوره سرپرستی هفت فدراسیون ورزشی خبر داد و اظهار داشت: دوره ریاست و سرپرستی مسئولان فدراسیون‌های نابینایان، تنیس، آمادگی جسمانی، بیماری‌های خاص، شطرنج، گلف، بولینگ و بیلیارد و همگانی به پایان رسیده و انتخابات این فدراسیون‌ها در اولویت برگزاری قرار دارد. همچنین دوره سرپرستی مسئولان فدراسیون‌هایی نظیر دوچرخه سواری، شنا، تنیس روی میز تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد.

وی در پاسخ به این سئوال که "ادامه فعالیت سرپرستانی که دوره 6 ماهه آنها به پایان رسیده برخلاف قانون و اساسنامه فدراسیون‌ها نیست؟"، اظهار داشت: طبق اساسنامه فدراسیون‌ها سرپرستان موظفند ظرف 6 ماه نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کنند و ادامه فعالیت سرپرستان طبق اساسنامه قانونی نیست ولی تراکم برگزاری مجمع در سال گذشته باعث بروز چنین مشکلی شده که تلاش داریم طی یک برنامه زمانبدی منظم مجامع انتخاباتی فدراسیون‌هایی که در اولویت قرار دارند را برگزار کنیم . 

مدیرکل دفترمشترک امور فدراسیون‌های ورزشی در پایان ابرازامیدواری کرد مجمع اغلب فدراسیون‌های ورزشی در تابستان جاری برگزار شود و مدیریت فدراسیون‌ها با ثبات بیشتری به برنامه ریزی برای رشته‌های ورزشی بپردازند.





فتح الله زاده:همین کارها را می کنند که فوتبال نتیجه نمی گیرد

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: اگر کمیته ملی المپیک واقعا مخالف حضور آقای پیروانی در تیم امید است و دارد به فدراسیون فوتبال فشار می آورد، آقای افشارزاده صراحتا دلیل مخالفت خود را بگوید.

اظهارات اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به نوعی در تضاد با رئیس فدراسیون است که برخلاف مصوبه اخیر آنها ادامه همکاری با غلامحسین پیروانی در تیم امید ایران را ممکن نمی داند. برای پیگیری این موضوع با علی فتح الله زاده، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم صحبت شدیم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم. پرسش و پاسخ خبرنگار مهر با فتح الله زاده در مورد تیم فوتبال امید ایران در زیر می آید:

خبرگزاری مهر: آقای فتح الله زاده، هفته گذشته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب کرد که قرارداد غلامحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم امید تمدید شود. بیش از یک هفته از آن تاریخ می گذرد اما هنوز تکلیف تیم امید مشخص نشده و رئیس فدراسیون هم اعلام کرده است امکان همکاری با پیروانی نیست. چرا آن مصوبه اجرا نشد؟ و دلیل اظهارات کفاشیان چیست؟

فتح الله زاده: ما در آخرین جلسه هیئت مدیره پیرامون تیم امید صحبت کردیم. بحث‌هایی را آقای کفاشیان داشتند که دوستان گفتند این طور نیست و آقای پیروانی چنین حرف‌هایی نمی زند و حتما بین رئیس فدراسیون و سرمربی تیم امید سوتفاهماتی به وجود آمده است. در عین حال هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب کرد که آقای پیروانی همچنان سرمربی تیم امید بماند و دوستان ما در فدراسیون فوتبال با ایشان مذاکره کنند. بعد از آن جلسه نمی دانم چه اتفاقاتی رقم خورده که آقای کفاشیان چنین اظهارنظری کرده است. به هرحال چون هیئت رئیسه بازگشت آقای پیروانی را مصوب کرده است، این مصوبات لازم الاجراست.

* پس چرا این مصوبه لازم الاجرا تا به امروز اجرا نشده است؟
- نمی دانم. این مصوبه باید اجرا شود. اساسنامه فدراسیون فوتبال این را می گوید. اگر هم قرار است با آقای پیروانی همکاری نشود و فرد دیگری برای تیم امید انتخاب شود باید با نظر هیئت رئیسه باشد و به تصویب اعضا برسد. باید مصوبه قبلی در جلسه هیئت رئیسه کنسل شود و برای تیم امید تصمیمی جدید اتخاذ شود. در غیر این صورت به مشکل برمی خوریم.

* فکر می کنید مشکل از کجاست؟
- چون با آقای کفاشیان صحبت نکرده‌ام، نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. ما دوست داریم اگر مسئله‌ای در مورد آقای پیروانی هست و شخص دیگری فدراسیون را تحت فشار می گذارد که ایشان سرمربی تیم امید نباشد، رئیس فدراسیون فوتبال خیلی شفاف این موضوع را اعلام کند. ما که با کسی تعارف نداریم. همین تیم امید اگر فردا نتیجه نگیرد باید فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه  پاسخگو باشند و از دم تیغ رد شوند. به هر حال ما هم که آبروی‌مان را از سر راه پیدا نکرده‌ایم. همین کارها را می کنند که فوتبال نتیجه نمی گیرد و بعد کاسه و کوزه را سر ما می شکنند. ما وقت نداریم و باید هر چه زودتر تکلیف تیم امید مشخص شود. از دوستان می خواهم اگر نظری هست که باید مجددا در هیئت رئیسه مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود، جلسه بگذارند و در همان جلسه کار را تمام کنند.

* پس اگر کفاشیان مخالف حضور پیروانی در تیم امید است باید تصمیم خود را در هیئت رئیسه عنوان کرده و پس از تصویب اعضا آن را اجرا کند؟
- بله دقیقا همین طور است. اساسنامه فدراسیون فوتبال این را می گوید. طبق اساسنامه قوانین هیئت رئیسه فدراسیون لازم الاجراست و فقط هیئت رئیسه است که می تواند مصوبات خود را لغو کند.

* به نظر شما بهترین گزینه برای هدایت تیم امید کیست؟
بهترین شخص در شرایط فعلی آقای پیروانی است و اگر هم نباید باشد باید با دلیل منطقی این موضوع مطرح شود. هرکسی که مخالف حضور آقای پیروانی در تیم امید است، باید منطقی و با دلیل و مدرک بگوید که چرا مخالف است. اگر کمیته ملی المپیک واقعا مخالف حضور آقای پیروانی در تیم امید است و دارد به فدراسیون فوتبال فشار می آورد، آقای افشارزاده صراحتا دلیل مخالفت خود را بگوید و کمیته ملی المپیک مسئولیت تیم امید را بپذیرد و خودشان مربی را انتخاب کنند. 

* منظور شما از "شخصی که فدراسیون را تحت فشار قرار می دهد"، کیست؟
- نمی دانم! ما که در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور آقای پیروانی در تیم امید موافقیم. مسئولیت تیم امید با فدراسیون فوتبال است و وقتی ما با حضور آقای پیروانی موافقیم، دیگر حرفی نمی ماند. نمی دانم چه اتفاقی که در حضور دوباره ایشان در تیم امید تاخیر می افتد. این برای من جای سئوال و تعجب دارد!

* اظهارات اخیر کفاشیان به نوعی در تضاد با تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود. تضاد در اظهارات رئیس و تصمیمات هیئت رئیسه شائبه اختلاف نظر بین شما (هیئت رئیسه) و کفاشیان را در ذهن به وجود می آورد. آیا واقعا بین شما اختلاف نظر وجود دارد؟
- در آخرین جلسه هیئت رئیسه همه به اتفاق آرا آقای پیروانی را انتخاب کردیم و بین ما اختلاف نظری نبود. ما اختلافی با هم نداشته و نداریم. همه در آن جلسه موافق با حضور پیروانی در تیم امید بودند. من اعتقاد دارم اگر مخالفتی با حضور پیروانی در تیم امید بوده باید در همان جلسه مطرح می شد و باید مخالفت خیلی رو راست بیان شود. بنده زمان انتخاب آقای قطبی با حضور ایشان در تیم ملی مخالف بودم، همیشه هم این را گفته‌ام. چه اشکالی دارد؟ دشمن ایشان که نیستم، خیلی هم به سرمربی تیم ملی احترام می گذارم. من امروز خیلی بیشتر از برخی دوستان به آقای قطبی کمک می کنم.

* در جلسه اخیر هیئت رئیسه همه اعضا به تداوم حضور پیروانی در تیم امید رای دادند یا بودند افرادی که رای مخالف یا ممتنع بدهند؟
- من در آن جلسه کسی را مخالف ندیدم. همه موافق بودند، هیچ کس رای ممتنع هم نداد.

* افشین قطبی هم در تیم ملی ثبات لازم را ندارد و پیش بینی می شود، او هم بزودی سرنوشتی مشابه غلامحسین پیروانی پیدا کند.
- من که خود مخالف افشین قطبی بودم، امروز راضی نیستم کسی او را تضعیف کند. حالا که آقای قطبی سرمربی تیم ملی شده همه باید از او حمایت کنیم تا تیم ملی موفق شود. آقای قطبی یک ایرانی است و باید از او پشتیبانی کنیم. الان وقت اختلاف و افتراق نیست و همه باید دست به دست هم دهیم تا تیم ملی به جلو برود.

* تیم امید ما برای اولین بار بود که خیلی منظم و با برنامه مهیای حضور در پیکارهای آسیایی می شد. چرا دوباره بازهم نزدیک به مسابقات مشکلاتی مشابه آنچه در گذشته گریبانگیر فوتبال ما بوده است، سد راه این تیم شد؟
- چون تشکیلات فوتبال ما ضعیف است.

* اینطور احساس می شود که در فدراسیون فوتبال هنوز به جمع بندی لازم برای انتخاب سرمربی تیم امید نرسیده‌اند، اینکه سرمربی تیم امید خارجی باشد یا داخلی.
- ما در هیئت رئیسه باهم گپ زدیم، گفتگو کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که سرمربی داخلی باشد. ما همه به این نقطه نظر مشترک دست یافتیم. اینکه بیرون از جلسه نظر اعضا چیز دیگر باشد، درست نیست. این طور نمی شود فوتبال را اداره کرد.

* با این شرایط غلامحسین پیروانی هم سرخورده و دلسرد می شود و شاید دیگر مسئولیت تیم امید را نپذیرد.
- چرا دلسرد نشود؟ من هم بودم دلسرد می شدم. این طرز برخورد با آقای پیروانی خوب نیست. شان فوتبال ما این نیست. من خودم از این جریانات متاسفم و زجر می کشم.





کمالوند :خداحافظی با شکوه با هواداران خواهیم داشت

سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز گفت تیمش در دیدار با استقلال اهواز به گونه‌ای عمل می کند تا یک خداحافظی باشکوه با هواداران این تیم سرخپوش داشته باشد.

فراز کمالوند ضمن بیان این مطلب در خصوص دیدار تیمش برابر استقلال اهواز گفت: دیدارهای هفته‌های پایانی لیگ برتر شرایط خاص خود را دارد، مانند همین بازی ما برابر استقلال اهواز. در این بازی استقلال اهواز سقوطش به لیگ دسته اول قطعی شده است و تنها برای اعتبار خود بازی می کند، ما هم با شرایطی که بر جدول حاکم است، از رده پنجم بالاتر صعود نمی کنیم.

وی در ادامه افزود: با این وجود سعی می کنیم در دیدار برابر استقلال اهواز با حمایت تماشاگران یک خداحافظی باشکوه از هواداران تراکتورسازی در آخرین دیدار خانگی خود داشته باشیم. آنها یکسال از تیم ما حمایت و پشتیبانی کرده‌اند و شایسته یک خداحافظی باشکوه هستند.

"تیم تراکتورسازی حتی اگر در دو دیدار آینده‌اش به پیروزی دست یابد، نمی تواند جایگاه خود را از رده ششم جدول ارتقا دهد. با این شرایط آیا تیم تراکتورسازی انگیزه‌ای برای پیروزی در دیدارهای پیش رو دارد؟"، کمالوند در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر، گفت: می خواهیم از اعتبار و نام تراکتورسازی دفاع کنیم. تراکتورسازی متعلق به هواداران است و هواداران از ما تا آخرین لحظه پیروزی می خواهند. برای هواداران فرقی نمی کند تراکتورسازی هفتم شود یا ششم، آنها فقط نمی خواهند تیم‌شان در خانه بازنده نشود و ما قطعا مطابق خواسته حامیان تیم عمل می کنیم.

کمالوند در خصوص چگونگی تمدید قرارداد خود با باشگاه تراکتورسازی گفت: آقای شفق همراه اعضای اتحادیه فوتبال به اسپانیا سفر کرده بود و به تازگی به ایران آمده است. من فردا بعد از بازی با ایشان مذاکره می کنم و اگر توافق نهایی حاصل شد قراردادی جدید به امضا می رسانم.

تیم فوتبال تراکتورسازی عصر پنجشنبه در چارچوب هفته سی و سوم مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور در ورزشگاه یادگار امام (ره) شهر تبریز به مصاف استقلال اهواز می رود.





در دوپینگ دغاغله باشگاه تراکتور نقشی نداشته است

رييس كميته‌ي پزشكي فدراسيون فوتبال گفت: نمونه‌ي تست "دغاغله" زماني گرفته شد كه او همراه با تيم تراكتور در مقابل سايپا بازي مي‌كرد.

احمد هاشميان در ارتباط با اظهارنظر باشگاه تراكتورسازي مبني بر اينكه دوپينگ دغاغله مربوط به زماني است كه اين بازيكن هنوز به عضويت باشگاه تراكتور در نيامده بود، اظهار كرد: ما آزمايش دغاغله را در زمان بازي تراكتور – سايپا گرفتيم يعني دقيقا زماني كه اسم اين بازيكن در ليست تراكتور بود و اصلا اين ادعاها را قابل طرح نيست. ما كه نمي‌توانيم مشخص كنيم كه بازيكن چه زماني دارو خورده است.

وي افزود: ضمن اينكه بعد از مثبت شدن دوپينگ دغاغله ما باشگاه تراكتور را محكوم نكرديم يك بخش از آيين نامه ضد دوپينگ مربوط به مجازات باشگاه‌هاست كه ما بعد از بررسي پرونده اين فوتباليست به اين نتيجه رسيديم كه باشگاه او نقشي در استفاده دغاغله از مواد نيروزا ندارد.

هاشميان درباره‌ي فوتباليست خاطي دوم اظهار كرد: ضوابط، ظرف و زمان نمونه‌گيري بايد مطابق با استاندارد باشد. اگر در هر يك از موارد فوق مشكلي بوجود بيايد استانداردهاي فرآيند نمونه‌گيري زير سوال خواهد رفت.

وي ادامه داد: اين فوتباليست نسبت به استانداردهاي فرآيند نمونه‌گيري اعتراض داشت كه كميته بدوي ضمن قبول عدم رعايت برخي از موارد در فرآيند نمونه‌گيري معتقد بود كه اشتباه در فرآيند نمونه‌گيري تاثيري در نتيجه نهايي تست دوپينگ اين فوتباليست نداشته است. اما كميسيون استيناف با توجه به وجود جسم خارجي در نمونه اين فوتباليست اعلام راي نهايي را به بررسي بيشتر وابسته دانست و گفت بايد ببينيم كه آيا واقعا وجود اين جسم خارجي مي‌توانسته نتيجه دوپينگ را متاثر كند يا نه.

هاشميان افزود: اين حق ورزشكار است كه از خود د فاع كند و خود را از خلاف مبرا بداند و وظيفه ماست كه مشخص كنيم كه آيا ادعاي او صحت دارد يا نه؟. طبق آيين نامه ما بايد تمام تلاش خود را به كار گيريم كه هيچ حقي از ورزشكار ضايع نشود. همكاران من با دقت بسيار در حال بررسي اين موضوع هستند و حداكثر تا روز شنبه راي كميته استيناف را اعلام خواهيم كرد.





دغاغله دو سال محروم شد

بازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز به علت استفاده کردن از مواد نیروزا به مدت دو سال از حضور در میادین فوتبال محروم شد

  احمد هاشمیان درخصوص برگزاری این نشست گفت: در این جلسه پس از بررسی مدارک ارائه شده از سوی علیرضا دغاغله بازیکن تیم فوتبال تراکتور سازی تبریز و وکیل وی، کمیسیون استیناف مدارک و دلایل ارائه شده را موثر تشخیص نداد و رای کمیسیون بدوی در خصوص این بازیکن را تائید کرد که بر این اساس نامبرده از تاریخ 26/1/89 به مدت 2 سال از کلیه فعالیتهای رسمی در فوتبال محروم است.

هاشمیان در مورد پرونده دومین بازیکن متهم به دوپینگ نیز گفت: با توجه به لایحه تنظیم شده توسط وکیلش، کمیسیون با دعوت مجدد از ورزشکار متهم به تخلف و وکیل وی و همچنین افسر کنترل دوپینگ ذیربط و همکار وی، جلسه ای را برگزار خواهد کرد تا مسایل مطروحه در خصوص عدول از استاندارد جمع آوری کرده را بررسی کنند.

با توجه به موارد متعدد مطروحه در این خصوص، کمیسیون ضرورت تشکیل جلسه مجدد را اعلام کرده و مقرر شد درجلسه آتی رای کمیسیون استیناف و همچنین رای نهایی وی اعلام شود.





رکورد نخستین زن صعود کننده به تمام قله های مرتفع دنیا

یك زن كره ای کوهنورد با صعود از همه قله های مرتفع جهان، نام خود را در كتاب ركود های گینس ثبت كرد.
اوئه اون سون کوهنورد کره ای موفق شد نام خود را به عنوان نخستین زنی که به چهارده قله بالای هشت هزار متر جهان صعود کرده است، در کتاب گینس به ثبت برساند.

این زن كوهنورد، صعود از این کوه ها را در سال 1997 با فتح هیمالیا آغاز کرد و سیزده سال بعد با صعود از اناپورنا موفق شد از همه قله های مرتفع تر از هشت هزار متر جهان صعود کند.



پورکاشیان بر بام آسیا

استاد بزرگ شطرنج بانوان ايران "آتوسا پورکاشيان" همچنان با پيروزي هاي پي در پي خود، جايگاهش را در صدر جدول مسابقات شطرنج قهرماني آسيا در بخش بانوان مستحکم مي کند.
به گزارش روز چهارشنبه وي در دور هفتم مسابقات شطرنج قهرماني آسيا در بخش بانوان با پيروزي بر استاد بزرگ بانوان قدرتمند چين شش امتيازي شد و جمع امتيازات خود را به عدد شش رساند.
پورکاشيان در اين بازي با مهره سياه به ديدار "جو ونجون" نايب قهرمان زنان آسيا و نفر شماره يک جدول با درجه بين المللي 2500 رفت و در نهايت از سد اين شطرنجباز قدرتمند چين گذشت.
وي با اين پيروزي به صدرنشيني خود در جدول بانوان مسابقات شطرنج قهرماني آسيا ادامه داد.
استاد بين المللي قدرتمند چين "يو وانگ" نيز با شش امتياز سايه به سايه پورکاشيان حرکت مي کند.
بخش بانوان اين مسابقات با حضور 24 شرکت کننده متشکل از هفت استاد بزرگ، هفت استاد بين المللي، چهار استاد فيده و 24 درجه دار بين المللي از کشورهاي چين، هند، ايران، اندونزي، فيليپين، مغولستان، ويتنام، ازبکستان و امارات برگزار مي شود.
اين مسابقات در دو بخش مردان و زنان از چهارشنبه گذشته آغاز و تا 11 ارديبهشت ماه ادامه دارد.
استاد فيده بانوان "غزل حکيمي فرد" ديگر نماينده زن ايران در اين رقابت ها نيز در برابر استاد بين المللي بانوان ويتنام "هوآنگ تي نو" تن به تساوي داد و 3/5 امتيازي شد.
بخش مردان مسابقات قهرماني شطرنج بزرگسالان آسيا که با حضور 90 شرکت کننده متشکل از 32 استاد بزرگ، 21 استاد بين المللي، 10 استاد فيده و 87 درجه دار بين المللي از کشورهاي چين، هند، ايران، ويتنام، فيليپين، ازبکستان، استراليا، برونئي، بنگلادش، اندونزي، قزاقستان، مغولستان، قطر، سنگاپور و امارات برگزار مي شود، استاد بزرگ شطرنج "احسان قائم مقامي" مقابل استاد بزرگ هندي "تجاس باکر" به تساوي رسيد و 4/5 امتيازي شد.
استاد فيده اصغر گلي زاده نيز مقابل "باسکاران ادهيبان" استاد بين المللي هند مساوي کرد و او نيز 4/5 امتيازي شد.
پوريا دريني به استاد بزرگ سرشناس فيليپين "روجليو آنتونيو" باخت و استاد بين المللي همايون توفيقي در برابر استاد بزرگ مغولستان "داشزگوه شاراودرج" مساوي کرد. دريني و توفيقي با اين نتيجه هر دو 3/5 امتيازي شدند.
سرداوري اين مسابقات را داور بين المللي ايران "مهرداد پهلوان زاده" به عهده دارد.
براي اين دوره از مسابقات 65 هزار دلار جايزه تعيين شده است که 50 هزار دلار آن به بخش آقايان و 15 هزار دلار به بخش بانوان اختصاص يافته است.




تکذیب قهرمانی

قطبي: هرگز قول قهرماني در جام ملت‌ها را نداده بودم
سرمربي تيم ملي فوتبال گفت: هيچ وقت قول قهرماني در جام ملت‌ها را نداده بودم و فقط گفتم هدف ما قهرماني است.

افشين قطبي درباره شرايط تيم ملي و بازي‌هاي تداركاتي اظهار داشت: امروز در جلسه كميته فني درباره برنامه هاي تيم ملي و بازي هاي تداركاتي در نظر گرفته شده صحبت‌هايي انجام داديم. تعدادي از بازي‌هاي تداركاتي براي تيم ملي در نظر گرفته شده كه ترجيح مي‌دهم پس از قطعي شدن اين بازي ها آقاي ترابيان درباره آنها صحبت كند.
وي افزود: قرار است با تيم‌هاي اروپايي و آسيايي بازي‌هايي داشته باشيم. بايد با تيم‌هايي بازي كنيم كه براي تيم ملي زمينه آموزشي خوبي داشته باشد.
سرمربي تيم ملي در پاسخ به اين سئوال كه براي قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا قول قهرماني مي‌دهد يا خير عنوان كرد: زماني كه من تازه به پرسپوليس رفته بودم و به هواداران اين تيم قول قهرماني دادم، 6 امتياز از پرسپوليس كسر شد و من ماندم و قول قهرماني؛ اما دقيقه 95 توانستيم قهرمان شويم. بعد به تيم ملي آمدم و نتوانستم به قول خود عمل كنم. 8 دقيقه وقت كم آورديم و هميشه شرمنده ملت ايران هستم اما آن زمان احساس كردم كه اين بار بايد اين قول را بدهم چون مي‌دانستم مي‌توانم شرايط خوبي بسازم.
وي تصريح كرد: با وجود همه اينها هنوز هم راجع قول دادن من در جام ملت‌هاي آسيا حرف مي‌زنند. هيچ وقت قول قهرماني در جام ملت‌ها را نداده بودم و فقط گفته بودم هدف ايران در جام ملت‌هاي آسيا قهرماني است. 70 ميليون ايراني با غيرت و عاشق منتظر اين قهرماني‌ هستند. 5 ميليون ايراني در خارج از كشور چنين چيزي مي‌خواهند، پس هدف ما بايد قهرماني باشد.
قطبي با بيان اينكه 35 سال است كه اين اتفاق براي ايران رخ نداده ادامه داد: نمي‌دانم چرا رسانه‌ها با وجود اينكه سال‌ها است به اين قهرماني نرسيده ايم اين سئوال را از من مي‌پرسند. اگر قول بدهم مي‌گويند چرا قول دادي، اگر قول ندهم مي‌گويند چرا قول نمي‌دهي. نمي‌دانم چرا نمي‌گذاريد از اين بحث بگذريم. بهتر است ديگر در مورد اين قول حرف نزنيم.
سرمربي تيم ملي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در جلسه امروز اعضاي كميته فني درباره دستياران خود در تيم ملي صحبت‌هايي داشت گفت: زماني درباره دستياران خود صحبت مي‌كنم كه قضيه به صورت رسمي از سوي فدراسيون فدراسيون فوتبال مطرح شده باشد و تا زماني كه اسامي به صورت رسمي مطرح نشود آنها را رسانه‌اي نمي‌كنم. تصميم خود را گرفته‌ام. گزينه‌هاي پيشنهادي من داخلي هستند و هميشه هم گفته‌ام براي انتخاب مربي نبايد به پاسپورت نگاه كنيم بلكه لياقت و تجربه مربيان اهميت دارد.
قطبي درباره اينكه پس از مراسم قرعه كشي جام ملت‌هاي آسيا اعلام كرده بود از گروه بندي ايران رضايت دارد و با بيان اين جمله توقعات را از تيم ملي بالا ‌برد اظهار داشت: من از لغت رضايت استفاده نكردم و نمي‌دانم چرا اين كلمه در مصاحبه‌هاي من پررنگ شده است. من گفتم رقابت‌ها نزديك و اختلاف تيم ها كم است.
سرمربي تيم ملي تصريح كرد: هر گروه مشكلات خاص خود را دارد. در بعضي‌ گروه ها تيم هاي سخت و آسان وجود دارد و در برخي هر 4 تيم شانس صعود دارند.
قطبي ادامه داد: براي گروه بندي و انتخاب تيم‌ها من گزينه انتخاب نداشتم. اگر مي‌خواهيم در اين مسابقات موفق شويم بايد برنامه ريزي خوب و بازي‌هاي تداركاتي داشته باشيم. براي من مهم نبود كه با چه تيمي هم گروه مي‌شويم اكنون هم مي‌گويم در اين گروه تيم‌هاي خوبي قرار گرفته است. عراق مشكلات خود را دارد، كره شمالي را نيز به اندازه كافي مي‌شناسيم و با امارات هم بارها بازي كرده‌ايم.
قطبي در خصوص تباني در فوتبال ايران عنوان كرد: اين موضوع به طور شفاف و صادق مطرح نشده و من نمي‌توانم درك كنم كه بازيكن يا مربي به مملكت يا باشگاهش پشت كند. اگر چنين چيزي را هم در فوتبال ايران ديده باشم آن را نمي‌گويم. چنين مسائلي بايد در خانواده فوتبال باقي بماند.




درگیری فیزیکی عابدزاده

احمدرضا عابدزاده ظهر امروز با حضور در باشگاه پرسپوليس با تعدادي از ليدرها به طور فيزيكي درگير شد.

احمدرضا عابدزاده كه به دليل اتفاقات چند روز گذشته شديدا از دست تعدادي از ليدرهاي باشگاه پرسپوليس ناراحت است ظهر امروز با حضور در محل باشگاه پرسپوليس به زد و خورد با ليدرهاي باشگاه پرداخت.
وي يكي از ليدرهاي پرسپوليس را نيز مصدوم كرد.
مسئولان باشگاه پرسپوليس مجبور شدند با كمك پليس 110 به اين درگيري ها خاتمه دهند.
عباس عليپور مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس در گفت و گو با فارس خبر فوق را تائيد كرد.



فداکاری کوهنورد کره ایی سایت های اسپانیایی را غافلگیر کرد

 بازگشت دو شرپا از كمپ 6 باعث شد رقيب كره‌اي به احترام نماينده اسپانيا صبر كند.

 به نقل از ماركاي اسپانيا، او اون سونگ كوهنورد زن كره جنوبي در دوئل خود برابر حريف اسپانيايي فداكاري كرد و تصميم گرفت تا زمان بازسازي تجهيزات رقيب خود صبر كند.
اين كوهنورد كره‌اي پس از آنكه مطلع شد دو شرپا (نيروهاي كمكي بومي) حريف اسپانيايي وي را به دليل بدي آب و هوا ترك كردند با بيسيم به كمپ 4 گفت: "اگر مطمئن شوم فاكتوري غير از توانايي‌هاي حريفم باعث شده تا او نتواند با من رقابت كند به احترام او صبر مي‌كنم تا او نيز به شرايط ايده‌آل خود بازگردد. "
وب سايت اختصاصي كوهنورد زن كره‌اي از كمپ 4 (7 هزار و 200 متر) به روز مي‌شود و هك شدن خبر اخير باعث شد تا دوئل مرگبار رشته كوه‌هاي هيماليا بين دو فرهنگ متفاوت از دو نقطه مختلف جهان تغيير رنگ داده و به اتحاد هواداران دو رقيب مذكور تبديل شود.
آخرين اخبار دريافتي از منابع خبري اسپانيايي حاكي از آن است كه هر دو كوهنورد با كاهش ارتفاع موافقت كرده و منتظرند تا با برطرف شدن بدي آب وهوا بار ديگر شانس خود را براي حمله به قله امتحان كند.
شيطنت خبرگزاري‌هاي اسپانيايي كاملا مشهود است اما پس از انتشار خبر مربوط به فداكاري رقيب كره‌اي آنها نيز مجبور شدند انصاف را در اخبار خود رعايت كنند. اين احتمال وجود دارد تا پايان امروز به وقت تهران يكي از دو رقيب براي آخرين بار انرژي و تجهيزات خود را صرف فتح قله كند.
از طرفي منطقي به نظر مي رسد كه هر دو در كمپ 6 استراحت كرده و فردا براي فتح قله اقدام نمايند. پيش‌بيني مي‌شود فتح مشترك قله كه بي‌ترديد پيام اخلاقي نيز در پي خواهد داشت مد نظر هر دو طرف باشد چرا كه مردم دو كشور كره و اسپانيا در تجمعات شب گذشته خود در اماكن مذهبي نيز ضمن دعا براي نماينده خود آرزو كردند هر دو كوهنورد زن به سلامت به قله برسند.




گزارش تخلف
بعدی