فتح الله زاده:همین کارها را می کنند که فوتبال نتیجه نمی گیرد

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: اگر کمیته ملی المپیک واقعا مخالف حضور آقای پیروانی در تیم امید است و دارد به فدراسیون فوتبال فشار می آورد، آقای افشارزاده صراحتا دلیل مخالفت خود را بگوید.

اظهارات اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به نوعی در تضاد با رئیس فدراسیون است که برخلاف مصوبه اخیر آنها ادامه همکاری با غلامحسین پیروانی در تیم امید ایران را ممکن نمی داند. برای پیگیری این موضوع با علی فتح الله زاده، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم صحبت شدیم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم. پرسش و پاسخ خبرنگار مهر با فتح الله زاده در مورد تیم فوتبال امید ایران در زیر می آید:

خبرگزاری مهر: آقای فتح الله زاده، هفته گذشته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب کرد که قرارداد غلامحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم امید تمدید شود. بیش از یک هفته از آن تاریخ می گذرد اما هنوز تکلیف تیم امید مشخص نشده و رئیس فدراسیون هم اعلام کرده است امکان همکاری با پیروانی نیست. چرا آن مصوبه اجرا نشد؟ و دلیل اظهارات کفاشیان چیست؟

فتح الله زاده: ما در آخرین جلسه هیئت مدیره پیرامون تیم امید صحبت کردیم. بحث‌هایی را آقای کفاشیان داشتند که دوستان گفتند این طور نیست و آقای پیروانی چنین حرف‌هایی نمی زند و حتما بین رئیس فدراسیون و سرمربی تیم امید سوتفاهماتی به وجود آمده است. در عین حال هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مصوب کرد که آقای پیروانی همچنان سرمربی تیم امید بماند و دوستان ما در فدراسیون فوتبال با ایشان مذاکره کنند. بعد از آن جلسه نمی دانم چه اتفاقاتی رقم خورده که آقای کفاشیان چنین اظهارنظری کرده است. به هرحال چون هیئت رئیسه بازگشت آقای پیروانی را مصوب کرده است، این مصوبات لازم الاجراست.

* پس چرا این مصوبه لازم الاجرا تا به امروز اجرا نشده است؟
- نمی دانم. این مصوبه باید اجرا شود. اساسنامه فدراسیون فوتبال این را می گوید. اگر هم قرار است با آقای پیروانی همکاری نشود و فرد دیگری برای تیم امید انتخاب شود باید با نظر هیئت رئیسه باشد و به تصویب اعضا برسد. باید مصوبه قبلی در جلسه هیئت رئیسه کنسل شود و برای تیم امید تصمیمی جدید اتخاذ شود. در غیر این صورت به مشکل برمی خوریم.

* فکر می کنید مشکل از کجاست؟
- چون با آقای کفاشیان صحبت نکرده‌ام، نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. ما دوست داریم اگر مسئله‌ای در مورد آقای پیروانی هست و شخص دیگری فدراسیون را تحت فشار می گذارد که ایشان سرمربی تیم امید نباشد، رئیس فدراسیون فوتبال خیلی شفاف این موضوع را اعلام کند. ما که با کسی تعارف نداریم. همین تیم امید اگر فردا نتیجه نگیرد باید فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه  پاسخگو باشند و از دم تیغ رد شوند. به هر حال ما هم که آبروی‌مان را از سر راه پیدا نکرده‌ایم. همین کارها را می کنند که فوتبال نتیجه نمی گیرد و بعد کاسه و کوزه را سر ما می شکنند. ما وقت نداریم و باید هر چه زودتر تکلیف تیم امید مشخص شود. از دوستان می خواهم اگر نظری هست که باید مجددا در هیئت رئیسه مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود، جلسه بگذارند و در همان جلسه کار را تمام کنند.

* پس اگر کفاشیان مخالف حضور پیروانی در تیم امید است باید تصمیم خود را در هیئت رئیسه عنوان کرده و پس از تصویب اعضا آن را اجرا کند؟
- بله دقیقا همین طور است. اساسنامه فدراسیون فوتبال این را می گوید. طبق اساسنامه قوانین هیئت رئیسه فدراسیون لازم الاجراست و فقط هیئت رئیسه است که می تواند مصوبات خود را لغو کند.

* به نظر شما بهترین گزینه برای هدایت تیم امید کیست؟
بهترین شخص در شرایط فعلی آقای پیروانی است و اگر هم نباید باشد باید با دلیل منطقی این موضوع مطرح شود. هرکسی که مخالف حضور آقای پیروانی در تیم امید است، باید منطقی و با دلیل و مدرک بگوید که چرا مخالف است. اگر کمیته ملی المپیک واقعا مخالف حضور آقای پیروانی در تیم امید است و دارد به فدراسیون فوتبال فشار می آورد، آقای افشارزاده صراحتا دلیل مخالفت خود را بگوید و کمیته ملی المپیک مسئولیت تیم امید را بپذیرد و خودشان مربی را انتخاب کنند. 

* منظور شما از "شخصی که فدراسیون را تحت فشار قرار می دهد"، کیست؟
- نمی دانم! ما که در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور آقای پیروانی در تیم امید موافقیم. مسئولیت تیم امید با فدراسیون فوتبال است و وقتی ما با حضور آقای پیروانی موافقیم، دیگر حرفی نمی ماند. نمی دانم چه اتفاقی که در حضور دوباره ایشان در تیم امید تاخیر می افتد. این برای من جای سئوال و تعجب دارد!

* اظهارات اخیر کفاشیان به نوعی در تضاد با تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود. تضاد در اظهارات رئیس و تصمیمات هیئت رئیسه شائبه اختلاف نظر بین شما (هیئت رئیسه) و کفاشیان را در ذهن به وجود می آورد. آیا واقعا بین شما اختلاف نظر وجود دارد؟
- در آخرین جلسه هیئت رئیسه همه به اتفاق آرا آقای پیروانی را انتخاب کردیم و بین ما اختلاف نظری نبود. ما اختلافی با هم نداشته و نداریم. همه در آن جلسه موافق با حضور پیروانی در تیم امید بودند. من اعتقاد دارم اگر مخالفتی با حضور پیروانی در تیم امید بوده باید در همان جلسه مطرح می شد و باید مخالفت خیلی رو راست بیان شود. بنده زمان انتخاب آقای قطبی با حضور ایشان در تیم ملی مخالف بودم، همیشه هم این را گفته‌ام. چه اشکالی دارد؟ دشمن ایشان که نیستم، خیلی هم به سرمربی تیم ملی احترام می گذارم. من امروز خیلی بیشتر از برخی دوستان به آقای قطبی کمک می کنم.

* در جلسه اخیر هیئت رئیسه همه اعضا به تداوم حضور پیروانی در تیم امید رای دادند یا بودند افرادی که رای مخالف یا ممتنع بدهند؟
- من در آن جلسه کسی را مخالف ندیدم. همه موافق بودند، هیچ کس رای ممتنع هم نداد.

* افشین قطبی هم در تیم ملی ثبات لازم را ندارد و پیش بینی می شود، او هم بزودی سرنوشتی مشابه غلامحسین پیروانی پیدا کند.
- من که خود مخالف افشین قطبی بودم، امروز راضی نیستم کسی او را تضعیف کند. حالا که آقای قطبی سرمربی تیم ملی شده همه باید از او حمایت کنیم تا تیم ملی موفق شود. آقای قطبی یک ایرانی است و باید از او پشتیبانی کنیم. الان وقت اختلاف و افتراق نیست و همه باید دست به دست هم دهیم تا تیم ملی به جلو برود.

* تیم امید ما برای اولین بار بود که خیلی منظم و با برنامه مهیای حضور در پیکارهای آسیایی می شد. چرا دوباره بازهم نزدیک به مسابقات مشکلاتی مشابه آنچه در گذشته گریبانگیر فوتبال ما بوده است، سد راه این تیم شد؟
- چون تشکیلات فوتبال ما ضعیف است.

* اینطور احساس می شود که در فدراسیون فوتبال هنوز به جمع بندی لازم برای انتخاب سرمربی تیم امید نرسیده‌اند، اینکه سرمربی تیم امید خارجی باشد یا داخلی.
- ما در هیئت رئیسه باهم گپ زدیم، گفتگو کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که سرمربی داخلی باشد. ما همه به این نقطه نظر مشترک دست یافتیم. اینکه بیرون از جلسه نظر اعضا چیز دیگر باشد، درست نیست. این طور نمی شود فوتبال را اداره کرد.

* با این شرایط غلامحسین پیروانی هم سرخورده و دلسرد می شود و شاید دیگر مسئولیت تیم امید را نپذیرد.
- چرا دلسرد نشود؟ من هم بودم دلسرد می شدم. این طرز برخورد با آقای پیروانی خوب نیست. شان فوتبال ما این نیست. من خودم از این جریانات متاسفم و زجر می کشم.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی