علي مرادي دبير كل شد / رضازاده راي نياورد

رئیس پیشین فدراسیون وزنه برداری ایران در انتخابات امروز کنفدراسیون وزنه برداری آسیا که در ازبکستان برگزار شد با کسب اکثریت آراء به عنوان دبیر کل چهار سال آینده این کنفدراسیون انتخاب شد و حسین رضازاده از دور انتخابات نایب رئیسی کنار رفت. مجمع انتخابات کنفدراسیون وزنه برداری آسیا ظهر امروز پنجشنبه در هتل تاشکند ازبکستان برگزار شد که علی مرادی رئیس پیشین فدراسیون وزنه براری ایران که سابقه دبیرکلی وزنه برداری آسیا را نیز در کارنامه اش داشت با کسب 31 رای از 39 رای به عنوان دبیر کل چهار سال آینده این کنفدراسیون انتخاب شد.

به این ترتیب با انتخاب علی مرادی به عنوان دبیر کل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا و از آنجا که از هر کشور تنها یک نماینده می تواند برای انتخابات هیئت رئیسه نامزد شود، حسین رضازاده از حضور در انتخابات نایب رئیسی کناره گیری کرد.

در ادامه مراسم انتخاب اعضای کنفدراسیون وزنه برداری آسیا، محمد یوسف المناء که به عنوان رئیس فدراسیون قطر فعالیت می کند با کسب تمامی آرا به عنوان رئیس چهار سال آینده کنفدراسیون وزنه برداری آسیا انتخاب شد.

در بخش انتخابات کمیته فنی دارب ریاحی از کشورمان که قبلا عضو این کمیته بود نتوانست آراء لازم را کسب کند و این سمت را از دست داد. اما اصغر شهابی توانست ریاست کمیته پزشکی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را مجددا برای خود حفظ کند. ضمن اینکه در این کمیته دکتر باقری نیز عضو شد. همچنین دکتر مصطفی حکمت پور نیز به عنوان عضو کمیته تحقیقات و پژوهش کنفدراسیون انتخاب شد.

در انتخابات امروز 26 نامزد برای کمیته فنی، 18 نامزد برای کمیته تحقیقات و پژوهش، 9 نامزد برای کمیته پزشکی و 7 نامزد برای حسابرسی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا رقابت کردند که در نهایت از کشورمان علی مرادی دبیرکل شد، شهابی و باقری عضو کمیته پزشکی شدند و حکمت پور به عضویت کمیته تحقیقات و پژوهش درآمد.

علي مرادي پس از انتخاب مجدد به عنوان دبير كل كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا گفت: من تلاشم را كردم تا حسين رضازاده هم عضو هيئت رييسه شود، اما كشورهاي آسيايي قبول نكردند.

علي مرادي پس از انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري در تاشكند اظهار كرد: خدا را شكر مي‌كنم كه نام ايران در بالاترين سطح مديريتي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا باقي ماند و يك ايراني مسووليت اجرايي وزنه‌برداري آسيا را برعهده گرفت. اين موفقيت با دعاي خير مردم به دست آمد و اين تحفه ناچيزي در پيشگاه خانواده معظم شهدا خواهد بود.

وي در مورد اين‌كه چرا رضازاده نتوانست در انتخابات كنفدراسيون شركت كند، ادامه داد: يكي از بحث‌هاي اين مجمع اين بود كه آيين‌نامه كنفدراسيون را عوض كنيم، من هم اين موضوع را كه از يك كشور بيشتر از يك نفر بتواند در انتخابات هيئت رييسه شركت كند، را مطرح كردم تا شايد فرصتي باشد كه رضازاده هم در انتخابات شركت كند، اما متاسفانه اين مساله مورد قبول كشورهاي آسيايي قرار نگرفت و رضازاده نتوانست در انتخابات براي نايب رييسي شركت كند. با اين حال به نظر من او سرمايه‌ي بزرگي براي ورزش و وزنه‌برداري ايران است و بايد در عرصه‌هاي ديگر بين‌المللي براي حفظ نام ايران از او حمايت كنيم. من به شخصه تلاشم را خواهم كرد تا رضازاده بتواند در انتخابات فدراسيون جهاني وزنه‌برداري كه در سال 2013 برگزار مي‌شود، شانسي براي انتخاب شدن داشته باشند. من و ساير كشور‌هاي آسيايي مي‌توانيم از او در انتخابات فدراسيون جهاني حمايت كنيم.

علي مرادي در مورد برنامه‌هاي آتي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا گفت: به هرحال ما از همين تاشكند قرار است برنامه‌ريزي را براي وزنه‌برداري آسيا شروع كنيم. ما از اين پس برنامه‌هاي جدي‌تري براي پيشرفت وزنه‌برداري آسيا خواهيم داشت و اميدوارم كه بتوانيم باعث رشد بيشتر اين رشته در آسيا باشيم.

در ادامه انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا دكتر اصغر شهابي از ايران بار ديگر به عنوان رئيس كميته پزشكي اين كنفدراسيون برگزيده شد. همچنين دكتر باقري نيز به عنوان ديگر نماينده ايراني عضو همين كميته شد.

دكتر مصطفي حكمت‌پور از پيشكسوتان وزنه‌برداري ايران نيز با راي اعتماد اعضاي مجمع به عضويت كميته‌ي تحقيقات و پژوهش درآمد.

بدين ترتيب براي دومين بار مسووليت‌هاي اصلي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا در اختيار مسلمانان قرار گرفت

رئيس فدراسيون وزنه برداري انتخاب علي مرادي به عنوان دبير کل کنفدراسيون وزنه برداري آسيا را به وي تبريک گفت.

 حسين رضازاده که براي حضور در انتخابات کنفدراسيون وزنه برداري آسيا به تاشکند رفته بود، لحظاتي پس از پايان اين انتخابات به روابط عمومي فدراسيون وزنه برداري گفت: « با انتخاب علي مرادي به عنوان دبيرکل، بنده شانس حضور در انتخابات را از دست دادم، اما بايد اعتراف کنم از صميم قلب خوشحالم که يک ايراني توانست در سطح بالايي از مديريت كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا راي بياورد. ما هدفي غير از اين نداشتيم و به همين منظور هم با راي خود از علي مرادي در انتخابات کنفدراسيون وزنه برداري آسيا حمايت کرديم تا او همچون دوره گذشته در پست دبيرکلي کنفدراسيون وزنه برداري آسيا باقي بماند. من اين موفقيت بزرگ را به او و ديگر نمايندگان کشورمان که در پست هاي مختلف کنفدراسيون وزنه برداري آسيا صاحب کرسي شدند تبريک مي گويم و آرزو مي کنم با حضور و حمايت هاي اين عزيزان وزنه برداري ايران با سرعتي بيشتر قبل، پله هاي ترقي را طي کند.»

در پايان انتخابات کنفدراسيون وزنه برداري آسيا در تاشکند ازبکستان، از کشورمان علي مرادي به عنوان دبيرکل، دکتر مصطفي حكمت پور به عنوان عضو کميته تحقيقات و پژوهش و دکتر داود باقري و دکتر اصغر شهابي به عنوان اعضاي کميته پزشکي کنفدراسيون وزنه برداري آسيا انتخاب شدند.

علي مرادي پس از انتخاب مجدد به عنوان دبير كل كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا گفت: من تلاشم را كردم تا حسين رضازاده هم عضو هيات رييسه شود، اما كشورهاي آسيايي قبول نكردند.

علي مرادي پس از انتخابات كنفدراسيون وزنه‌برداري در تاشكند  اظهار كرد: خدا را شكر مي‌كنم كه نام ايران در بالاترين سطح مديريتي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا باقي ماند و يك ايراني مسووليت اجرايي وزنه‌برداري آسيا را برعهده گرفت. اين موفقيت با دعاي خير مردم به دست آمد و اين تحفه ناچيزي در پيشگاه خانواده معظم شهدا خواهد بود.

وي در مورد اين‌كه چرا رضازاده نتوانست در انتخابات كنفدراسيون شركت كند، ادامه داد: يكي از بحث‌هاي اين مجمع اين بود كه آيين‌نامه كنفدراسيون را عوض كنيم، من هم اين موضوع را كه از يك كشور بيشتر از يك نفر بتواند در انتخابات هيات رييسه شركت كند، را مطرح كردم تا شايد فرصتي باشد كه رضازاده هم در انتخابات شركت كند، اما متاسفانه اين مساله مورد قبول كشورهاي آسيايي قرار نگرفت و رضازاده نتوانست در انتخابات براي نايب رييسي شركت كند. با اين حال به نظر من او سرمايه‌ي بزرگي براي ورزش و وزنه‌برداري ايران است و بايد در عرصه‌هاي ديگر بين‌المللي براي حفظ نام ايران از او حمايت كنيم. من به شخصه تلاشم را خواهم كرد تا رضازاده بتواند در انتخابات فدراسيون جهاني وزنه‌برداري كه در سال 2013 برگزار مي‌شود، شانسي براي انتخاب شدن داشته باشند. من و ساير كشور‌هاي آسيايي مي‌توانيم از او در انتخابات فدراسيون جهاني حمايت كنيم.

علي مرادي در مورد برنامه‌هاي آتي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا گفت: به هرحال ما از همين تاشكند قرار است برنامه‌ريزي را براي وزنه‌برداري آسيا شروع كنيم. ما از اين پس برنامه‌هاي جدي‌تري براي پيشرفت وزنه‌برداري آسيا خواهيم داشت و اميدوارم كه بتوانيم باعث رشد بيشتر اين رشته در آسيا باشيم.






خوليو ولاسكو برترين مربي واليبال جهان هدايت تيم ملي را پذيرفت

خوليو ولاسكو سرمربي سابق تيم ملي ايتاليا امروز رسما هدايت تيم ملي واليبال ايران را پذيرفت.

خوليو ولاسكو مربي آرژانتيني الاصل، ساعاتي پيش با امضاي قرارداد به عنوان سرمربي تيم ملي بزرگسال ايران انتخاب شد .

ولاسكو متولد 1952 ميلادي در كشور آرژانتين است. او در اواخر دهه 60عنوان بهترين واليباليست‌ را در كشورش به دست آورد. همچنين در سالهاي 1981 تا 1983 به عنوان مربي در كنار تيم ملي كشور آرژانتين بود. ولاسكو سالها در سطح اول باشگاه‌هاي ايتاليا مربي بوده است و 4 بار قهرماني را در ليگ ايتاليا به دست آورده است.

ولاسكو با طي كردن پله‌هاي ترقي هدايت تيم ملي ايتاليا را برعهده گرفت و حاصل همكاري او با ايتاليا 5 بار قهرماني درليگ جهاني و يك بار قهرماني در جام جهاني واليبال و نيز سه بار قهرماني در جام ملتهاي اروپا و نايب قهرماني در المپيك آتلانتا بود.

ولاسكو پس از كسب افتخارات بيشماردرتيم ملي واليبال ايتاليا هدايت تيم ملي بانوان اين كشور را پذيرفت و با اين تيم نيز به مقام اول در اروپا دست يافت. در كارنامه او هدايت تيمهاي ديگري مثل چكسلواكي سابق و اسپانيا نيز به چشم مي‌خورد.

به عقيده بسياري از كارشناسان واليبال ولاسكو پرافتخارترين و سرشناس ترين مربي حال حاضر واليبال جهان است





اجاقي : از دنياي قهرماني خداحافظي نكردم

« بارها شنيده بودم كه يك قهرمان دوبار مي‌ميرد؛ يك بار به مرگ طبيعي و يك بار زمان وداع با دنياي قهرماني. اين ترس را هميشه با خود داشتم كه نكند من هم زمان خداحافظي به دست فراموشي سپرده شوم و تنها بمانم كه اين مسئله برايم از مرگ هم سخت‌تر بود اما حالا كه شرايط خداحافظي برايم ايجاد شده مي‌بينم كه تنها نشدم بلكه دوباره متولد شدم. تولدي كه آن را مديون نگرش مثبت مديريت فدراسيون هستم.»

حسين اوجاقي از 12 سالگي وارد دنياي قهرماني شد. اگرچه سن كمي داشت اما خيلي سريع در دنياي ووشو مطرح شد تا جايي كه او اكنون شناسنامه ووشوي ايران است. او پيشرفت ورزشي خود را مديون مرحوم فريدون مالكي مي‌داند. او براي اولين بار در سال 76 و در مسابقه‌هاي قهرمان كشوري شركت كرد و در همان سال به عضويت تيم ملي درآمد. در 1997 ايتاليا، 1999 هنگ كنگ و 2001 ارمنستان طلايي شد و در رقابت‌هاي 2003 ماكائو مدال برنز، 2007 چين نقره و 2009 كانادا طلا گرفت. همچنين در سه دوره مسابقه‌هاي جام جهاني چين و دو دوره رقابت‌هاي ايتاليا بر سكوي قهرماني ايستاد و افتخار آفريد.

در بازي‌هاي آسيايي 98 تايلند دوم شد. در بوسان كره طلا گرفت و در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در ويتنام، ميانمار و ماكائو هم سه طلاي ديگر براي ايران به ارمغان آورد.

اين قهرمان سنگين وزن ووشوي ايران و جهان طبق قوانين فدراسيون جهاني به دليل بالا رفتن سنش ديگر نمي‌تواند در رقابت‌هاي رسمي حضور پيدا كند و به همين دليل در مراسم افتتاحيه سومين دوره مسابقه‌هاي بين‌المللي جام پارس در كيش از دنياي قهرماني خداحافظي كرد تا جاي خود را به يك سانداكار جوان‌تر در تيم ملي بدهد.

حسين اوجاقي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شركت كرد كه متن آن را در زير مي‌خوانيد:

* چرا از دنياي قهرماني كنار رفتيد؟

ـ طبق قوانين فدراسيون جهاني كساني كه سن بيش از 35 سال داشته باشند ديگر مجاز به شركت در مسابقه‌هاي رسمي جهاني و آسيايي نيستند. در واقع قوانين دليل خداحافظي من از دنياي قهرماني است. البته من فقط از مسابقه‌هايي كه تنها تيم ملي مجاز به شركت در آن است كنار رفتم اما همچنان مي‌خواهم در تورنمنت‌هاي معتبر و رقابت‌هاي جايزه بزرگ حضور داشته باشم. البته اگر شرايط خوبي داشته باشم و از كشورهاي ميزبان برايم دعوتنامه ارسال شود.

* قبلا گفته بوديد كه كنار رفتن از دنياي قهرماني نوعي مرگ محسوب مي‌شود.

ـ هميشه مي‌دانستم اين روز مي‌رسد. ولي چون درگير كسب مدال و قهرماني بودم، باورم نمي‌شد كه براي خودم هم اتفاق بيفتد. هيچ كس فكر نمي‌كند خودش هم ممكن است بميرد. احساسي كه در ذهنم وجود داشت و هميشه آن را مي‌شنيدم در زمان خداحافظي‌ام نداشتم. البته اين را مديون شرايط خوب حاكم در فدراسيون ووشو هستم. از دنياي قهرماني كه رفتم وارد عرصه‌اي شدم كه انرژي بيشتري به من داد. احساس مي‌كنم اين شرايط به دليل نوع مديريت رييس فدراسيون حاكم شده كه نه تنها براي من است بلكه براي آقايان جعفري، شعباني و... هم فراهم شده است. به شعباني پيشنهاد شده از سال آينده مربي تيم جوانان باشد.

* قهرمانان هميشه از خداحافظي مي‌ترسند، نمي‌ترسيد كه فراموش شويد؟

ـ خوشبختانه مديريت فدراسيون از تجربيات قهرمانان به نفع ووشو استفاده مي‌كند. ما به دست فراموشي سپرده نشديم از اين مساله بسيار خوشحالم. به ما بها داده شد. از فدراسيون متشكرم. خوشحالم كه مانند بسياري از ورزشكاران فوتبال، كشتي و... بعد از خداحافظي درگير مشكلات روحي ـ رواني و انزوا نمي‌شوم. متاسفانه برخي از ورزشكاران مرگ مغزي مي‌شوند، فقط نفس مي‌كشند ولي ديگر روحيه و انگيزه‌اي ندارند. روح‌شان از بين مي‌رود و تنها مي‌شوند. حقيقت اين است كه من هم دوست ندارم از دنياي قهرماني خداحافظي كنم. من فقط از حضور در تيم ملي خداحافظي كردم و در واقع از حضور در مسابقه‌هاي رسمي محروم شدم.

* از اين پس در ووشو چه فعاليتي خواهيد داشت؟ آيا كنار مي‌رويد يا همكاري‌تان ادامه‌دار است؟

ـ فعلا مدير فني تيم‌هاي ملي هستم. شرايط براي من اهميت زيادي دارد. اگر بتوانم به تيم ملي كمك كنم و در قالب يك تيم بخشي از كار گروهي را انجام دهم و بتوانم باعث پيشرفت باشم، مي‌مانم. خوشبختانه اكنون اين شرايط وجود دارد و مثمر ثمر هستم. اگر شرايط برايم مطلوب نباشد و در واقع در فدراسيون شاهد هرج و مرج باشيم و بر حسب شايسته‌سالاري كارها انجام نشود، ديگر تمايلي به ادامه فعاليت ندارم. اكنون شرايط مساعد است و دوست دارم به تيم كشورم كمك كنم.

* شما شناسنامه ووشو هستيد. ووشو چگونه به اينجا رسيد؟

ـ در آغاز فعاليت ووشو فقط يكي از رشته‌هاي زيرمجموعه فدراسيون ورزش‌هاي رزمي بود. البته از آنجايي كه ووشو بيشتر اعزام داشت، توجه نسبتا خوبي به آن مي‌شد. تشكيلات ساير رشته‌ها در حد ووشو نبود. البته آن زمان سازمان تربيت بدني خيلي به فدراسيون ورزش‌هاي رزمي بها نمي‌داد، چه برسد به ووشو. ووشو بعد از سال‌ها به خاطر موفقيت در بازي‌هاي آسيايي بويژه بوسان كره توجه سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك را به خود معطوف كرد و از آنجايي كه همه كشورها فدراسيون ووشوي مستقل داشتند و تشكيلات فدراسيون جهاني هم وجود داشت، در سال 83 فدراسيون ما هم در ايران تاسيس شد. بهزاد كتيرايي اولين رييس فدراسيون بود. فعاليت او يك سال طول كشيد كه آن سال هم سال بدي نبود. بعد از يك سال به خاطر مشكلاتي كه وجود داشت، ولي‌زاده به فدراسيون آمد.

* چرا در دوحه موفق نبوديم؟

ـ وقتي فدراسيون تشكيل نشده بود، ما موفقيت‌هاي خوبي داشتيم بنابراين انتظار مي‌رفت با تشكيل فدراسيون پيشرفت‌ها در بعد نرم‌افزاري، سخت‌افزاري و نتيجه‌گرايي بيشتر شود. متاسفانه در زمان ولي‌زاده به خاطر مشكلاتي كه وجود داشت ما افت محسوسي كرديم. حتي نيروهاي انساني هم حاضر به همكاري با فدراسيون نبودند. نتيجه‌اش را هم در دوحه ديديم.

* پس چه شد كه دوباره ووشو روي غلطك افتاد؟

ـ اهالي ووشو زمان ولي‌زاده پراكنده شده بودند. وقتي علي‌نژاد به فدراسيون آمد، هرچند كار سختي بود و اعتبار رشته ما زير سوال رفته بود ولي با همت مضاعف توانست خانواده ووشو را دور هم جمع كند و به همين دليل سير صعودي حاكم شد.

* ووشو در گوانگ‌جو بيش از حد انتظار ظاهر شد و عملكرد قابل قبولي داشت. دلايل اين موفقيت را چه مي‌دانيد؟

ـ پيشرفت ما فقط مدال‌آوري نبود. مدال‌آوري ويترين كار ما است. عملكرد ما بسيار خوب بود. در كنار اين مدال‌آوري همه مسائل فدراسيون پيشرفت كرده بود. جايگاه بين‌المللي،‌ اشاعه ووشو در كشور، قانع كردن مسئولان براي توجه به اين رشته، امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، حضور مربيان و داشتن سالن اختصاصي، همه از دلايل پيشرفت‌ ووشو در سال‌هاي گذشته‌اند. در بحث تيم ملي هم ما شاهد پيشرفت زيادي هستيم. نگاه مديريت فدراسيون از ابتدا بلندمدت و به بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌جو بود. اين هدف از ابتدا وجود داشت. ما مي‌دانستيم كه در بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌جو بايد بر روي سبك‌وزن‌ها سرمايه‌گذاري كنيم، براي همين آنها را به مسابقه‌هاي متعدد فرستاديم. در رشته تالو و بخش بانوان سرمايه‌گذاري كرديم. فدراسيون اجازه داد آنها پا به عرصه بگذارند. امكانات براي همه يكسان شد. قبلا پتانسيل‌هايي وجود داشت كه از آنها استفاده نمي‌شد. در واقع ما اشباع نشده بوديم. علي‌نژاد نقاط ضعف و قوت را شناخت و از ظرفيت‌ها استفاده بهينه كرد. در واقع ووشو استعدادهايش را شناخت، برنامه‌ريزي كرد و بعد كار گروهي انجام داد. ما شرح وظايف داشتيم، كسي به هيچ عنوان اجازه دخالت در كار ديگري را نداشت. همه اعتقادي پاي كار ايستادند. ما مشكلاتي داشتيم ولي درون تيم ملي آنها را مديريت كرديم و اجازه نداديم تا كسي ضربه بخورد. در واقع يكدلي و هماهنگي ميان ورزشكاران، مربيان و مديريت فدراسيون نتيجه داد.

* آقاي اوجاقي ووشو به شما چه داد؟

ـ هميشه زماني كه قهرماني كشتي‌گيران و ورزشكاران ايراني از جمله خادم و عباس جديدي را مي‌ديدم احساس بسيار خوبي پيدا مي‌كردم. هميشه دوست داشتم جاي آنها باشم و اين احساس خوب را براي مردم كشورم ايجاد كنم. ووشو اين فرصت را برايم ايجاد كرد. من جواني‌ام را وقف ووشو كردم و در عوض اين رشته هم باعث شد كه افتخاراتي كسب كنم و حس خوب غرور را به عنوان يك ايراني در ميان مردمم ايجاد كنم.

* با توجه به عناوين متعددي كه در ميادين جهاني داشتيد، آيا پيشنهاد مربي‌گري از كشورهاي خارجي به شما شده بود؟

ـ وقتي براي اولين بار مدال گرفتم پيشنهادها برايم جذابيت نداشت. من به جايي رسيدم كه از همه مسابقه‌ها مدال داشتم. بعد به فكر ركوردشكني بودم تا تعداد مدال‌هايم در تاريخ ووشو به ثبت برسد. اگر به كشور ديگري مي‌رفتم نمي‌توانستم ركوردشكن باشم. من 6 مدال جهاني، 5 مدال آسيايي و 5 مدال از رقابت‌هاي جام جهاني دارم كه براي داشتن همه آنها احساس افتخار مي‌كنم. البته پيشنهاد هم داشتم. چند سال قبل از كشور آمريكا دو سال پياپي دعوتنامه داشتم ولي دوست داشتم كه خودم در اوج قهرماني باشم، به همين دليل به اين كشور نرفتم. پس از آن هم پيشنهاداتي از كشور ژاپن بود كه مي‌خواستند در مسائل فني و مربي‌گري به آنها كمك كنم. حتي با آنها مذاكره هم داشتيم كه من نپذيرفتم و به آنجا نرفتم.

* بزرگ‌ترين آرزويت براي ووشوي ايران چيست؟

ـ ما در حال حاضر از دانش مربيان چيني استفاده مي‌كنيم. من به عنوان كسي كه در ووشو خيلي زحمت كشيدم و از ابتدا جزو اين خانواده بودم مي‌خواهم روزي برسد كه دانش مربيان چيني را بگيريم و خودمان راه را ادامه دهيم تا قهرمان جهان شويم. من به همراه چند مربي در كنار مربيان چيني كار مي‌كنيم. دوست دارم آنقدر به ووشو كمك كنم كه به قهرماني جهان برسيم. من تاكنون مدال‌آور بوده‌ام ولي اكنون مي‌خواهم آنقدر به كشورم كمك كنم تا در يك سال به جاي يك مدال خودم، چهار مداليست داشته باشيم. انگيزه‌ام اين است كه در ايران بمانم و به رشد ووشو كمك كنم. ووشو در همه دنيا سير صعودي دارد. همه تيم‌ها به دنبال اين هستند كه بيشتر سرمايه‌گذاري كنند. شرايط براي همكاري‌ام با كشورهاي مختلف فراهم است ولي تمايل خودم كمك به ايران است. خوشبختانه اكنون شرايط فدراسيون مطلوب است و من از همكاري با آنها احساس خوبي دارم.

* زماني كه شما ووشو را شروع كرديد، با چه امكاناتي توانستيد افتخارات بزرگي در جهان به دست بياوريد؟

ـ من بدون هيچ هدفي در روز دو نوبت تمرين مي‌كردم. آن زمان همه هدف‌ها شخصي بود. هيچ مسابقه‌اي وجود نداشت فقط مي‌دانستم كه مثلا سال آينده مسابقه‌هاي قهرماني كشوري دارم. به خدا ما شرايط خوبي نداشتيم. وقتي آدم به تنهايي براي خودش برنامه‌ريزي كند خيلي سخت است. من برنامه شخصي داشتم. براي مسابقه‌هاي قهرماني كشوري چهار ماه براي خودم اردو مي‌گذاشتم. دنبال برنامه غذايي بودم و به مادرم مي‌گفتم كه چه غذاهايي برايم بپزد. الان همه چيز حاضر و آماده است. اگر ورزشكاران مدال مي‌آورند شرايط برايشان مساعد است. اگر مدال نگيرند كم‌كاري كرده‌اند. مربيان ما در 5 سال اول حتي عنوان قهرماني نداشتند و اين يك ضعف بزرگ بود. در سال 2002 محمد جعفري مربي شد. بعد از آن هم ميرميران، شعباني و نوروزي به جمع مربيان اضافه شدند. رفته رفته شرايط بهتر شد.

* آيا با خداحافظي شما در رقابت‌هاي سنگين وزن خلائي پيش مي‌آيد؟

ـ در سال‌هاي اوليه فعاليت ووشو دو سه نفر بوديم كه تمرين داشتيم. بعد از 4 ـ 5 سال شعباني و نوروزي از سال 2001 به ما اضافه شدند و مدال جهاني گرفتند. آن زمان اگر اوجاقي نامي نبود، آن وزن خالي مي‌ماند ولي اكنون اين طور نيست و در هر وزن ما دو سه ورزشكار خوب داريم كه از نظر فني به هم نزديك هستند. ديگر شرايط به گونه‌اي نيست كه اگر يك نفر نباشد، جايش در تيم ملي خالي بماند. البته نسل طلايي تقريبا در ووشو هست ولي مثل قبل نيست.

* سير حركتي ووشو از اين پس بايد به چه صورت باشد؟

ـ ما بايد سريع‌تر حركت كنيم. در فرهنگ و سيستم ورزش كشورهاي ديگر حركت سريع وجود دارد، ما هم حرفه‌اي هستيم ولي محدوديت‌هايي داريم كه ساير كشورها ندارند. بايد در محدوده خودمان بيشتر تلاش كنيم تا عقب‌افتادگي‌ها را جبران كنيم.

* و اما حرف آخر...

ـ من حرف آخر ندارم چرا كه مي‌خواهم همچنان در ووشو حرف بزنم.





سليمي ركورد رضازاده را شكست

بهترین وزنه بردار جهان در سال 2010 میلادی رکورد حسین رضازاده را در حرکت یک ضرب شکست.
سلیمی که به تازگی با آرای علاقمندان به وزنه برداری به عنوان برترین وزنه بردار سال 2010 جهان انتخاب شده، در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی کشور جام نامجو که در رشت در حال برگزاری است، در دومین حرکت یکضرب رکورد 214 کیلوگرم را به ثبت رساند که حدنصابی جدید در دسته فوق سنگین دنیا محسوب می شود.

او در حرکت اول نیز وزنه 208 کیلوگرم را بالای سر برده بود. سلیمی برای سومین بار حاضر به بلند کردن وزنه سنگین‌تری در حرکت یکضرب نشد.

رکورد جهان در حرکت یکضرب با 213 کیلوگرم پیش از این در اختیار حسین رضازاده بود که در سال 2003 در رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین به ثبت رساند.

بهداد سليمي:

اين آخرين ركورد من نيست
رضازاده انگيزه زيادي به من داد

بهداد سليمي پس از شكستن ركورد يك ضرب حسين رضازاده در جهان، گفت: اين تازه شروع راه من است و بايد از اين پس به طلاي المپيك لندن فكر كنم.

قوي‌ترين مرد جهان در سال 2010 و ركورددار حركت يك ضرب دنيا، اظهار كرد: اين ركورد بيشتر از مدال طلاي جهان و مدال طلاي بازيهاي آسيايي برايم ارزش داشت. براي رسيدن به اين ركورد خيلي زحمت كشيدم. حسين رضازاده هم خيلي كمك كرد تا بتوانيم اين ركورد را بشكنم. او بارها با من صحبت كرد، برايم جايزه گذاشت و به من انگيزه داد تا بتوانيم اين ركورد برسم. اين حد نصاب چيزي بود كه مي‌خواستم و خدا را شكر كه به آن رسيدم.

وي ادامه داد: به طور حتم اين آخرين باري نخواهد بود كه ركورد جهان را خواهم شكست اميدوارم با همين انگيزه بتوانم راهم‌ را ادامه دهم و در حركات دو ضرب و مجموع هم حد نصاب جديدي براي ايران ثبت كنم، البته مهمتر از اينها مدال المپيك 2012 است كه اميدوارم به آن برسم.

سليمي در پايان خاطر نشان كرد:‌ من انگيزه زيادي براي موفقيت دارم. با اين ركورد هم انگيزه‌هايم بيشتر مي‌شود و اميدوارم بتوانيم به آرزوهايم دست پيدا كنم.

بهداد سليمي ديروز (جمعه) در رقابت‌هاي دسته فوق سنگين قهرماني ايران در حركت يك ضرب با ركورد 214 كيلوگرم، يك كيلوگرم ركورد دنيا را افزايش داد. او در حركت دو ضرب نيز پس از آنكه وزنه 245 كيلوگرم را بالاي سر برد دو بار پياپي در مهار وزنه 260 كيلوگرم ناكام ماند. او در صورتي كه مي‌توانست اين وزنه را بالاي سر ببرد حد نصاب جديدي در حركت مجموع جهان با ركورد 474 كيلوگرم به ثبت مي‌رساند.

به طور كلي سليمي با ركورد مجموع 459 كيلوگرم قهرمان ايران شد.


ركورد سليمي رسمي نيست،
كوروش باقري: آماده تست هم دوپينگ بوديم
بهداد بايد بتواند ركوردش را تكرار كند
او مي‌تواند در وزنه‌برداري تاريخ‌ساز شود

سرمربي تيم‌هاي ملي وزنه برداري به صورت رسمي اعلام كرد كه ركورد سعيد علي حسيني از سوي فدراسيون بين المللي وزنه‌برداري مورد تاييد است.

كوروش باقري اظهاركرد: براساس قوانين فدراسيون بين المللي وزنه برداري ثبت هرركورد جديد بايد دو شرايط را يكجا با هم داشته باشد. اول اينكه آن مسابقه بايد در تقويم فدراسيون بين‌المللي ثبت شده باشد و دوم اينكه بايد پس از نمونه گيري آزمايش دوپينگ گرفته شود. مسابقه‌هاي قهرماني ايران در تقويم فدراسيون جهاني ثبت نشده بود، اما هم ما، هم بهداد سليمي و هم ستاد ملي مبارزه با دوپينگ اين آمادگي را داشتند كه او نمونه بدهد و يكي از شرايط ثبت ركورد ايجاد شود.

وي ادامه داد: بهداد سليمي بسيار عالي كار كرد و به نظر من نتيجه زحمتش را گرفت. او پيش از اين دو بار به ركورد جهاني حمله كرده بود، اما نتوانسته بود ركورد رضازاده را جابه‌جا كرده بود. براي نخستين بار در بازيهاي آسيايي گوانگجو و پس از آن دو هفته پيش در رقابتهاي ليگ براي شكستن ركورد يك ضرب رضازاده خيز برداشت؛ اما در رقابتهاي قهرماني كشور در رشت شرايط خوبي به وجود آمد تا با آمادگي روحي و ذهني بتواند به ركورد جهاني برسد.

كوروش باقري با بيان اينكه شكستن ركورد جهاني حركتي غيرقابل توصيف است ادامه داد: اين شرايط را تنها كساني مي‌توانند درك كنند كه در آن وضعيت قرار گرفته‌اند، اما خدا را شكر كه سليمي براي اولين بار در يك مسابقه به اين ركورد رسيد. البته او دو بار پيش از اين در تمرين‌ها 214 كيلوگرم را مهار كرده بود.

سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري در پاسخ به اين سوال كه چطور شد كه سليمي در دو ضرب درخواست وزنه 260 كيلوگرمي را داد گفت: او در تمرين‌ها هم نتوانسته بود 260 كيلوگرم را مهار كند، ولي جو خوبي كه پس از شكستن ركورد يك ضرب به وجود آمد او را در شرايطي قرار داد تا بتواند به سمت وزنه 260 كيلوگرم حركت كند، اما در مهار اين وزنه موفق نبود.

وي تصريح كرد: به عقيده من سليمي بايد بتواند درآينده فراتر از اين ركوردها عمل كند. او توانايي اين كار را دارد. از لحاظ اخلاقي و فني شايستگي اين كار را دارد و اگر با همين روند حركت كند مي‌تواند يكي از تاريخ سازهاي وزنه‌برداري ايران و جهان باشد. خدا را شكر مي‌كنم كه سليمي امروز فهميده كه براي رسيدن به ركوردها و افتخارهاي بزرگ بايد تلاشهايي را انجام دهد.

سرمربي تيمهاي ملي وزنه برداري در ادامه خبر از اعطاي جايزه ويژه براي ركوردشكني بهداد سليمي داد.

 بهداد سليمي وزنه بردار دسته فوق سنگين ايران كه در سال گذشته قهرماني جهان و بازيهاي آسيايي را به خود اختصاص داده بود در رقابتهاي قهرماني كشور در رشت موفق به مهار وزنه‌هاي 214 و 245 كيلوگرم درحركت يك ضرب و دو ضرب شد و در مجموع با ركورد 459 كيلوگرم قهرماني ايران را از آن خود كرد.

او در حركت يك ضرب يك كيلوگرم بيشتر از آنچه حسين رضازاده دررقابتهاي سال 2003 قهرماني آسيا مهار كرده بود، بالاي سر برد، اما براساس آنچه كوروش باقري گفت اين ركورد به صورت رسمي محسوب نمي‌شود.


وقتی رکورد شکن رضازاده را شوکه کرد


بهداد سلیمی در نبود حسین رضازاده و کورش باقری به رکوردی حمله کرد که سبب شد این دو شوکه شوند.

 بهداد سلیمی ، ملی پوش 20 ساله دسته فوق سنگین وزنه برداری که دیروز رکورد دسته یکضرب ایران را 2 کیلوگرم ارتقا داد و حالا دیگر او بیشترین وزنه ای را که یک انسان در حرکت یکضرب وزنه برداری بالای سر برده در اختیار دارد ، در غیاب سرمربی و رئیس فدراسیون وزنه برداری تصمیم داشت رکوردی دیگر را هم بشکند. رکوردی که اگرچه موفق به ثبتش نشد اما ممکن است دلخوری باقری و رضازاده را از این جوان وزنه بردار به همراه داشته باشد.

بهداد که پس از دوبار حمله به وزنه 214 کیلوگرمی در مسابقات آسیایی گوانگژو و بازی های سوپرلبگ کشور ، در رشت توانست این وزنه را بالای سر ببرد و رکورد حرکت یکضرب جهان که تا قبل از این با 213 کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده بود را بشکند . البته وزنه ای که او بالای سر برد را ثبت جهانی نمی کنند چون او در مسابقاتی داخلی این وزنه را مهار کرد که در آن خبری از حضور نمایندگان فدراسیون جهانی و گرفتن آزمایش دوپینگ نبود. اما کورش باقری درباره اهمیت این شکستن رکورد می گفت:« بهداد باید از یک جایی شروع می کرد. اهمیتی ندارد که ثبت جهانی شده یا نه. او حالا این وزنه را بالای سر برده و از این به بعد دیگر ترسی برابرش ندارد. حالا باید از پی وزنه های سنگین تر باشد.»

این نکته ای بود که خود بهداد هم به آن اشاره داشت و گفت:« این برای شروع بود و من به دنبال بالاتر بردن رکوردهایم هستم.» بهداد که قد بلندتری نسبت به حسین رضازاده دارد ، این مزیت را نسبت به او دارد که می تواند وزنش را بالاتر ببرد و با افزایش وزن این امکان که بتواند وزنه هایی سنگین تر را مهار کند ، برایش فراهم است. کاری که حالا یکی از افسوس های زندگی ورزشی حسین رضازاده است. او که همیشه در محافل خصوصی می گوید:« من بارها در تمرینات به وزنه 217 هم رسیدم اما این قدر تعلل کردم که نتوانستم آن را در مسابقات رسمی ثبت کنم. »

اما آنچه در پی رکورد شکنی سلیمی در رشت رخ داد ، وزنه هایی بود که این جوان در حرکت دو ضرب انتخاب کرد. سلیمی که با تیم استان مازندران در بازی ها حاضر شده بود در این حرکت دو بار خواهان ثبت وزنه 260 کیلوگرمی در دوضرب شد که در صورت مهار آن حتی یک کیلو گروم رکورد مجموع جهان را که قبل از این حسین رضازاده ثبت کرده بود را ارتقا می داد. اتفاقی که در برنامه وزنه هایش نبود. او باید در این دسته بعد از ثبت رکورد 225 در حرکت اول به سراغ وزنه 250 کیلوگرمی می رفت که تا به حال به آن نرسیده اما او خواهان وزنه 260 کیلوگرمی شد. وزنه ای که باعث شوکه شدن مسئولان فدراسیون وزنه برداری شد؛« خودمان هم شوکه شدیم. این وزنه در برنامه اش نبود.»

این را یکی از مسئولان فدراسیون می گوید. اگرچه قبل از بازی ها رضازاده قول پاداش در صورت شکستن رکورد یکضرب را به بهداد داده بود اما شاید این تصمیم ورزشکار جوان برایش عواقبی داشته باشد. کمترین نکته درباره این تصمیم ناگهانی بالا رفتن احتمال مصدومیتش بود که می توانست وزنه برداری ایران را به دردسری بزرگ بیاندازد.

رضازاده که این روزها در سفر ازبکستان به سر می برد ، باید دید در برگشت چه تصمیمی برای این انتخاب وزنه بهداد خواهد گرفت.






سليمي بهترين وزنه بردار سال2010 شد

حسین رضازاده نخستین روز فعالیت کاری اش به عنوان رییس فدراسیون وزنه برداری را با این خبر مسرت بخش آغاز کرد: "بهداد سلیمی بهترین وزنه بردار سال 2010 جهان شد."

                            
سلیمی در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی بزرگسالان جهان در آنتالیا عنوان قهرمانی را به دست آورد و در بازی های آسیایی گوانگجو هم مدال طلای دسته فوق سنگین را به گردن آویخت تا از نگاه کاربران سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری شایسته‌ترین فرد برای معرفی به عنوان بهترین وزنه بردار سال 2010 میلادی لقب بگیرد.

انتخاب بهترین وزنه بردار سال از سوی مجله فدراسیون جهانی وزنه برداری و با رأی‌گیری از کابران پایگاه اینترنتی سایت رسمی این فدراسیون صورت می گیرد تا در پایان جایزه "ژنو بوسکویچ" به وزنه بردار برتر جهان اهدا شود. بوسکویچ یکی از خبرنگاران ورزشی نویش کشور مجارستان است که اولین‌بار ایده انتخاب وزنه بردار سال جهان را در سال 1982 مطرح کرد.

پیش از این حسین رضازاده 3 بار در سال های 2000، 2002 و 2004 به عنوان بهترین وزنه بردار جهان انتخاب شده بود و اینک که بهداد سلیمی به عنوان بهترین وزنه بردار سال 2010 معرفی شده، برای چهارمین بار است که این عنوان با ارزش از آن وزنه برداری کشورمان می شود.

بهداد سلیمی طی مراسم ویژه ای جایزه "ژنو بوسکویچ" را از دست مسوولان فدراسیون جهانی وزنه برداری دریافت خواهد کرد.




رضازاده رئيس فدراسيون وزنه برداري شد

حسين رضازاده براي چهار سال آينده به صورت رسمي رييس فدراسيون وزنه برداري شد. مجمع انتخابات رييس فدراسيون وزنه برداري عصر امروز با حضور علي سعيدلو و 44 عضو ديگر اين مجمع در هتل المپيك برگزار شد و در پايان حسين رضازاده با 42 راي به عنوان رييس اين فدراسيون براي چهار سال آينده انتخاب شد.

مهران آذري از دور رقابت ها كنار رفت، حميد هيدارن هيچ رايي نياورد و محمد حسين برخواه به عنوان اصلي‌ترين رقيب رضازاده تنها سه راي آورد





گزارش تخلف
بعدی