سليمي ركورد رضازاده را شكست

بهترین وزنه بردار جهان در سال 2010 میلادی رکورد حسین رضازاده را در حرکت یک ضرب شکست.
سلیمی که به تازگی با آرای علاقمندان به وزنه برداری به عنوان برترین وزنه بردار سال 2010 جهان انتخاب شده، در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی کشور جام نامجو که در رشت در حال برگزاری است، در دومین حرکت یکضرب رکورد 214 کیلوگرم را به ثبت رساند که حدنصابی جدید در دسته فوق سنگین دنیا محسوب می شود.

او در حرکت اول نیز وزنه 208 کیلوگرم را بالای سر برده بود. سلیمی برای سومین بار حاضر به بلند کردن وزنه سنگین‌تری در حرکت یکضرب نشد.

رکورد جهان در حرکت یکضرب با 213 کیلوگرم پیش از این در اختیار حسین رضازاده بود که در سال 2003 در رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین به ثبت رساند.

بهداد سليمي:

اين آخرين ركورد من نيست
رضازاده انگيزه زيادي به من داد

بهداد سليمي پس از شكستن ركورد يك ضرب حسين رضازاده در جهان، گفت: اين تازه شروع راه من است و بايد از اين پس به طلاي المپيك لندن فكر كنم.

قوي‌ترين مرد جهان در سال 2010 و ركورددار حركت يك ضرب دنيا، اظهار كرد: اين ركورد بيشتر از مدال طلاي جهان و مدال طلاي بازيهاي آسيايي برايم ارزش داشت. براي رسيدن به اين ركورد خيلي زحمت كشيدم. حسين رضازاده هم خيلي كمك كرد تا بتوانيم اين ركورد را بشكنم. او بارها با من صحبت كرد، برايم جايزه گذاشت و به من انگيزه داد تا بتوانيم اين ركورد برسم. اين حد نصاب چيزي بود كه مي‌خواستم و خدا را شكر كه به آن رسيدم.

وي ادامه داد: به طور حتم اين آخرين باري نخواهد بود كه ركورد جهان را خواهم شكست اميدوارم با همين انگيزه بتوانم راهم‌ را ادامه دهم و در حركات دو ضرب و مجموع هم حد نصاب جديدي براي ايران ثبت كنم، البته مهمتر از اينها مدال المپيك 2012 است كه اميدوارم به آن برسم.

سليمي در پايان خاطر نشان كرد:‌ من انگيزه زيادي براي موفقيت دارم. با اين ركورد هم انگيزه‌هايم بيشتر مي‌شود و اميدوارم بتوانيم به آرزوهايم دست پيدا كنم.

بهداد سليمي ديروز (جمعه) در رقابت‌هاي دسته فوق سنگين قهرماني ايران در حركت يك ضرب با ركورد 214 كيلوگرم، يك كيلوگرم ركورد دنيا را افزايش داد. او در حركت دو ضرب نيز پس از آنكه وزنه 245 كيلوگرم را بالاي سر برد دو بار پياپي در مهار وزنه 260 كيلوگرم ناكام ماند. او در صورتي كه مي‌توانست اين وزنه را بالاي سر ببرد حد نصاب جديدي در حركت مجموع جهان با ركورد 474 كيلوگرم به ثبت مي‌رساند.

به طور كلي سليمي با ركورد مجموع 459 كيلوگرم قهرمان ايران شد.


ركورد سليمي رسمي نيست،
كوروش باقري: آماده تست هم دوپينگ بوديم
بهداد بايد بتواند ركوردش را تكرار كند
او مي‌تواند در وزنه‌برداري تاريخ‌ساز شود

سرمربي تيم‌هاي ملي وزنه برداري به صورت رسمي اعلام كرد كه ركورد سعيد علي حسيني از سوي فدراسيون بين المللي وزنه‌برداري مورد تاييد است.

كوروش باقري اظهاركرد: براساس قوانين فدراسيون بين المللي وزنه برداري ثبت هرركورد جديد بايد دو شرايط را يكجا با هم داشته باشد. اول اينكه آن مسابقه بايد در تقويم فدراسيون بين‌المللي ثبت شده باشد و دوم اينكه بايد پس از نمونه گيري آزمايش دوپينگ گرفته شود. مسابقه‌هاي قهرماني ايران در تقويم فدراسيون جهاني ثبت نشده بود، اما هم ما، هم بهداد سليمي و هم ستاد ملي مبارزه با دوپينگ اين آمادگي را داشتند كه او نمونه بدهد و يكي از شرايط ثبت ركورد ايجاد شود.

وي ادامه داد: بهداد سليمي بسيار عالي كار كرد و به نظر من نتيجه زحمتش را گرفت. او پيش از اين دو بار به ركورد جهاني حمله كرده بود، اما نتوانسته بود ركورد رضازاده را جابه‌جا كرده بود. براي نخستين بار در بازيهاي آسيايي گوانگجو و پس از آن دو هفته پيش در رقابتهاي ليگ براي شكستن ركورد يك ضرب رضازاده خيز برداشت؛ اما در رقابتهاي قهرماني كشور در رشت شرايط خوبي به وجود آمد تا با آمادگي روحي و ذهني بتواند به ركورد جهاني برسد.

كوروش باقري با بيان اينكه شكستن ركورد جهاني حركتي غيرقابل توصيف است ادامه داد: اين شرايط را تنها كساني مي‌توانند درك كنند كه در آن وضعيت قرار گرفته‌اند، اما خدا را شكر كه سليمي براي اولين بار در يك مسابقه به اين ركورد رسيد. البته او دو بار پيش از اين در تمرين‌ها 214 كيلوگرم را مهار كرده بود.

سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري در پاسخ به اين سوال كه چطور شد كه سليمي در دو ضرب درخواست وزنه 260 كيلوگرمي را داد گفت: او در تمرين‌ها هم نتوانسته بود 260 كيلوگرم را مهار كند، ولي جو خوبي كه پس از شكستن ركورد يك ضرب به وجود آمد او را در شرايطي قرار داد تا بتواند به سمت وزنه 260 كيلوگرم حركت كند، اما در مهار اين وزنه موفق نبود.

وي تصريح كرد: به عقيده من سليمي بايد بتواند درآينده فراتر از اين ركوردها عمل كند. او توانايي اين كار را دارد. از لحاظ اخلاقي و فني شايستگي اين كار را دارد و اگر با همين روند حركت كند مي‌تواند يكي از تاريخ سازهاي وزنه‌برداري ايران و جهان باشد. خدا را شكر مي‌كنم كه سليمي امروز فهميده كه براي رسيدن به ركوردها و افتخارهاي بزرگ بايد تلاشهايي را انجام دهد.

سرمربي تيمهاي ملي وزنه برداري در ادامه خبر از اعطاي جايزه ويژه براي ركوردشكني بهداد سليمي داد.

 بهداد سليمي وزنه بردار دسته فوق سنگين ايران كه در سال گذشته قهرماني جهان و بازيهاي آسيايي را به خود اختصاص داده بود در رقابتهاي قهرماني كشور در رشت موفق به مهار وزنه‌هاي 214 و 245 كيلوگرم درحركت يك ضرب و دو ضرب شد و در مجموع با ركورد 459 كيلوگرم قهرماني ايران را از آن خود كرد.

او در حركت يك ضرب يك كيلوگرم بيشتر از آنچه حسين رضازاده دررقابتهاي سال 2003 قهرماني آسيا مهار كرده بود، بالاي سر برد، اما براساس آنچه كوروش باقري گفت اين ركورد به صورت رسمي محسوب نمي‌شود.


وقتی رکورد شکن رضازاده را شوکه کرد


بهداد سلیمی در نبود حسین رضازاده و کورش باقری به رکوردی حمله کرد که سبب شد این دو شوکه شوند.

 بهداد سلیمی ، ملی پوش 20 ساله دسته فوق سنگین وزنه برداری که دیروز رکورد دسته یکضرب ایران را 2 کیلوگرم ارتقا داد و حالا دیگر او بیشترین وزنه ای را که یک انسان در حرکت یکضرب وزنه برداری بالای سر برده در اختیار دارد ، در غیاب سرمربی و رئیس فدراسیون وزنه برداری تصمیم داشت رکوردی دیگر را هم بشکند. رکوردی که اگرچه موفق به ثبتش نشد اما ممکن است دلخوری باقری و رضازاده را از این جوان وزنه بردار به همراه داشته باشد.

بهداد که پس از دوبار حمله به وزنه 214 کیلوگرمی در مسابقات آسیایی گوانگژو و بازی های سوپرلبگ کشور ، در رشت توانست این وزنه را بالای سر ببرد و رکورد حرکت یکضرب جهان که تا قبل از این با 213 کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده بود را بشکند . البته وزنه ای که او بالای سر برد را ثبت جهانی نمی کنند چون او در مسابقاتی داخلی این وزنه را مهار کرد که در آن خبری از حضور نمایندگان فدراسیون جهانی و گرفتن آزمایش دوپینگ نبود. اما کورش باقری درباره اهمیت این شکستن رکورد می گفت:« بهداد باید از یک جایی شروع می کرد. اهمیتی ندارد که ثبت جهانی شده یا نه. او حالا این وزنه را بالای سر برده و از این به بعد دیگر ترسی برابرش ندارد. حالا باید از پی وزنه های سنگین تر باشد.»

این نکته ای بود که خود بهداد هم به آن اشاره داشت و گفت:« این برای شروع بود و من به دنبال بالاتر بردن رکوردهایم هستم.» بهداد که قد بلندتری نسبت به حسین رضازاده دارد ، این مزیت را نسبت به او دارد که می تواند وزنش را بالاتر ببرد و با افزایش وزن این امکان که بتواند وزنه هایی سنگین تر را مهار کند ، برایش فراهم است. کاری که حالا یکی از افسوس های زندگی ورزشی حسین رضازاده است. او که همیشه در محافل خصوصی می گوید:« من بارها در تمرینات به وزنه 217 هم رسیدم اما این قدر تعلل کردم که نتوانستم آن را در مسابقات رسمی ثبت کنم. »

اما آنچه در پی رکورد شکنی سلیمی در رشت رخ داد ، وزنه هایی بود که این جوان در حرکت دو ضرب انتخاب کرد. سلیمی که با تیم استان مازندران در بازی ها حاضر شده بود در این حرکت دو بار خواهان ثبت وزنه 260 کیلوگرمی در دوضرب شد که در صورت مهار آن حتی یک کیلو گروم رکورد مجموع جهان را که قبل از این حسین رضازاده ثبت کرده بود را ارتقا می داد. اتفاقی که در برنامه وزنه هایش نبود. او باید در این دسته بعد از ثبت رکورد 225 در حرکت اول به سراغ وزنه 250 کیلوگرمی می رفت که تا به حال به آن نرسیده اما او خواهان وزنه 260 کیلوگرمی شد. وزنه ای که باعث شوکه شدن مسئولان فدراسیون وزنه برداری شد؛« خودمان هم شوکه شدیم. این وزنه در برنامه اش نبود.»

این را یکی از مسئولان فدراسیون می گوید. اگرچه قبل از بازی ها رضازاده قول پاداش در صورت شکستن رکورد یکضرب را به بهداد داده بود اما شاید این تصمیم ورزشکار جوان برایش عواقبی داشته باشد. کمترین نکته درباره این تصمیم ناگهانی بالا رفتن احتمال مصدومیتش بود که می توانست وزنه برداری ایران را به دردسری بزرگ بیاندازد.

رضازاده که این روزها در سفر ازبکستان به سر می برد ، باید دید در برگشت چه تصمیمی برای این انتخاب وزنه بهداد خواهد گرفت.







نظرات:




گزارش تخلف
بعدی