ورزشکاران بی عقل بدون اطلاع مربیان دوپینگ کرده اند

حسين رضازاده گفت: «خودم را وقف وزنه‌برداري ايران كرده‌ام.»

حسين رضازاده و داراب رياحي به عنوان سرپرستان رياست و نايب رييسي فدراسيون وزنه‌برداري كه در اواخر سال گذشته به مقر فدراسيون بين‌المللي در بوداپست رفته بودند، گفت‌وگويي اختصاصي با نشريه فدراسيون بين‌المللي انجام دادند. اين مصاحبه تتها گفته‌هاي رضازاده است كه نكات جالب و قابل تاملي در آن مطرح شده است.

مقدمه و گفت‌وگوي نشريه فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري با حسين رضازاده به شرح زير است:

«وقتي حسين رضازاده مسووليت فدراسيون ايران را قبول كرد، اين رشته ورزشي، شرايط بسيار سختي در ايران داشت. وجود چند مورد دوپينگ، آسمان پرستاره وزنه‌برداري ايران را تيره كرده بود. ورزشي كه طي سال‌ها توانسته بود موفقيت‌هاي زيادي را براي اين كشور به دست آورد.

پس از اعطاي ماموريت به يك قهرمان ملي، براي مسوولان دولتي ايران اين شفاف شده بود كه به دنبال چه هستند. آن‌ها مي‌خواستند با استفاده از چهره‌هايي همچون رضازاده، از شهرت و تاثيرگذاري آنها براي پيشبرد اين رشته ورزشي استفاده كنند.

در همين راستا، رييس جديد، معاونش و مسوول روابط بين‌الملل فدراسيون ايران با رييس فدراسيون بين المللي ديدار كردند تا از توصيه‌ها و پيشنهادهاي او براي آينده بهره گيرند تا ببينند چگونه مي‌توانند وزنه‌برداري ايران را از دوپينگ پاك كنند.

آن‌ها بارها نشان داده‌اند كه با سياست‌ها و اهداف مبارزه با دوپينگ فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري همراه‌اند و ثابت كرده‌اند كه قوانين ومحروميت‌هاي اين زمينه را اجرا مي‌كنند. فدراسيون ايران تلاش خود را براي زدودن دوپينگ از ميان ورزشكارانش ادامه مي‌دهد، گرچه راهي سخت و طولاني است.

خبرنگار نشريه فدراسيون بين‌المللي در حاشيه‌ي ديدار رضازاده از دفتر اين فدراسيون در بوداپست، سوال‌هايي را از او داشت كه در ادامه خواهد آمد.

* شما آخرين قهرماني‌ات در سال 2006 بود و پس از آن بازنشسته شديد و سه سال به عنوان سرمربي تيم‌هاي ملي وزنه‌برداري مشغول فعاليت شديد. در اين اواخر هم به صورت رسمي مسووليت فدراسيون ايران را قبول كرديد. در كدام يك از اين سه مسووليت شما راحت‌تر بوده‌ايد؟

رضازاده: شخصيت من اين‌گونه است كه هميشه در هر موقعيتي تلاش كرده‌ام تا بهترين توانايي‌هايم را ارايه بدهم. بنابراين در سه سال گذشته در مسووليت سرمربي تيم‌هاي وزنه‌برداري همه تلاشم را كرده‌ام تا وزنه‌برداران خوبي را تربيت كنم. اكنون هم رييس فدراسيون ايران هستم و دوباره تلاش مي‌كنم تا اين ورزش موفق باشد.

* شما دستاوردهاي حيرت‌آوري به عنوان ورزشكار در وزنه‌برداري داشته‌ايد؟ آيا از داشته‌هايت در اين بخش راضي هستي يا اين‌كه چيزي بوده كه تو به دنبال بدست آوردنش بودي؟ به عنوان نمونه شايد مي‌خواستيد سومين مدال طلاي المپيك را در كارنامه داشته باشيد يا اين‌كه به ركوردهاي بالاتري برسيد؟

- به طور كلي من از دوره‌ي قهرماني ام راضي هستم، وقتي به دستاوردهايم نگاه مي‌كنم مي‌بينم كه همه آنها با كمك خدا بوده كه توانسته‌ام مجموعه‌اي از بالاترين مدال‌هاي جهاني المپيك را داشته باشم. بله در يك دوره‌اي آرزو داشتم كه به سومين مدال طلايم برسم. اين مساله هميشه برايم همانند يك خاطره بد و تلخ در ذهنم باقي مانده اما من بايد قبول كنم كه اين سرنوشت بود كه نگذاشت من در بازي‌هاي المپيك 2008 پكن شركت كنم. نكته ي ديگري كه براي من در دوران ورزشي غيرقابل دسترس شد رسيدن به ركورد 480 كيلوگرم در مجموع بود. يعني 215 كيلوگرم در يك ضرب و 265 كيلوگرم در دو ضرب كه اگر سلامت جسمي داشتم قادر بودم كه به اين ركوردها دست پيدا كنم. ركوردهايي كه اغلب در تمرين‌ها به آن رسيده بودم.

*عملكرد خودتان را به عنوان سرمربي تيم‌ ملي وزنه برداري ايران چگونه ارزيابي مي‌كنيد. آيا از اين‌كه پشت يك ورزشكار بوديد و از او حمايت مي‌كرديد لذت مي‌برديد؟

- از سال 2008 از زماني كه به عنوان مدير فني و سرمربي تيم‌هاي ملي وزنه‌برداري گمارده شدم همان كارهايي را انجام دادم كه در دوران ورزشي‌ خودم انجام مي‌دادم. من خودم را به صورت كامل براي پيشرفت وزنه‌برداري ايران وقف كرده‌ام و تيم‌هاي ايراني در دوران مسووليت من به موفقيت هاي گوناگوني دست پيدا كرده اند. اين‌ها عبارت بودند از:

-قهرماني در نوجوانان آسيا در سال 2008

-نايب قهرمان جوانان آسيا در سال 2008

-قهرمان بزرگسالان آسيا در سال 2009

-قهرمان نوجوانان جهان در سال 2009

-تيم سوم جوانان جهان در سال 2009

* آيا شما برنامه‌اي داريد براي اين‌كه ميزبان يك دوره رقابت‌هاي بين‌المللي در ايران باشيد؟

- خوشبختانه ما هميشه امكانات خوبي براي برگزاري رقابت‌هاي بين‌المللي در ايران داشته ايم اما اكنون سالن ما آخرين مراحل بازسازي‌اش را انجام مي‌دهد كه به صورت كامل به وزنه‌برداري اختصاص دارد. اين سالن 3 هزار نفر جايگاه تماشاگر دارد و تجهيزات كامل براي برگزاري يك مسابقه و سازماندهي رقابت‌هاي بين‌المللي در آن مهياست و ما آماده‌ي همكاري با فدراسيون بين‌المللي هستيم.

* برنامه شما به عنوان رييس فدراسيون وزنه برداري چيست؟ برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت شما در وزنه برداري چيست؟ از آنجا كه مي‌دانيد در اين اواخر نمونه دوپينگ چند ورزشكار ايراني مثبت شده، پس پاكسازي وزنه‌برداري به نظر مي رسد يكي از وظايف اصلي شما باشد؟

- من پيش از اين هم به عنوان سرمربي تيم‌هاي ملي اشاره كردم كه خودم را وقف وزنه‌برداري كرده‌ام و همه داشته ها و تجربه‌هايم را براي وزنه‌برداري گذاشته‌ام. تمام عنوان‌هايي كه كسب كرده‌ام نتيجه تلاش شخصي و كمك‌هاي فني مربيان بوده است. متاسفانه در شرايط كنوني برخي از ورزشكاران بي‌فكر و بي‌عقل ما بدون اطلاع مربيان از برخي داروها و مكمل‌هايي استفاده كرده‌اند كه زحمات و كار ديگران را زير سوال برده است. اكنون پس از اين‌ كه من به عنوان رييس به فدراسيون آمده‌ام با دقت برنامه‌اي را تدوين كرده‌ايم تا چنين چيزهايي از وزنه برداري ايران محو شود و خوشبختانه اين مساله با حمايت سعيدلو معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني همراه شده است كه در راستاي اهداف فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري است. بدين ترتيب فدراسيون ما به صورت كامل در راستاي سياست‌هاي مبارزه با دوپينگ فدراسيون بين‌المللي قرار مي‌گيرد و با قبول مجازات‌هايمان جريمه را به فدراسيون بين المللي پرداخت مي‌كنيم. من مي‌خواهم نام خوب ايران را در وزنه برداري بازسازي كنم. اين هدف من است.

*آيا مي‌توانيد جزييات اين برنامه كلي‌تان در زمينه‌ي مبارزه با دوپينگ در ايران را بيان كنيد؟

- راه‌هاي زيادي وجود دارد كه توسط آن مي‌توان با دوپينگ مبارزه كرد. ما در تمرين‌ها نيروهاي فني خوبي داريم كه آنها تجربه‌هاي بين‌المللي را در دوره‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت داشته‌اند. اما برنامه‌هاي ما اين است كه ورزشكاران‌مان را با تمرين و توسعه‌ي دانش مربيان‌مان و سازماندهي سمينارهاي مختلف در زمينه دوپينگ و مبارزه با آن توسعه دهيم. استعداديابي و توسعه ي استعدادها نيز از ديگر برنامه‌هاي من در فدراسيون وزنه برداري خواهد بود.

* آيا شما نيروي بااستعدادي را اكنون داريد كه بتوانيد از او به عنوان يك قهرمان آينده ياد كنيد؟

- البته كه داريم. ورزش من در ايران بسيار شناخته شده است. شما بايد بدانيد كه ايران متشكل از 30 استان است و در هر استان بين 8 تا 10 باشگاه فعال در وزنه برداري وجود دارد. همچنين در اين‌ها مربيان خوبي وجود دارند كه ما مطمئنيم كه در آينده مي‌توانيم در زمينه هاي مختلف قهرمان هايي را داشته باشيم.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی