مایلی کهن:آقای کفاشیان به خاطر مردم استعفا بده!

محمد مايلي كهن از علي كفاشيان خواست تا «به خاطر مردم و مملكت» از رياست فدراسيون فوتبال استعفا بدهد.

سرمربي تيم فوتبال سايپا در گفت‌وگو با راگا نیوز، از هر دري سخن گفت. از اين كه چگونه توانسته با بازيكني همچون ابراهيم ميرزاپور كه دو فصل قبل با 240 ميليون تومان با سايپا قرارداد بسته بود، قراردادي 160 ميليوني ببندد تا اين دروازه‌بان در فصل 89 ـ 88 در چارچوب سايپا قرار گيرد.

او از اين گفت كه ظاهر‌سازي‌ها در فوتبال به يك مشكل بزرگ تبديل شده و مثل تمامي مصاحبه‌هاي گذشته‌اش تاكيد كرد كه مشكل اصلي ورزش و فوتبال ايران، نبودن افراد متخصص و مدير است.

مايلي كهن در ابتداي اين گفت‌وگو درباره وضعيت سايپا در فصلي كه گذشت، گفت: فصل را با شكست برابر ذوب آهن آغاز كرديم. هيچ وقت فراموش نمي‌كنم كه در همان بازي اول گزارشگر اصفهاني چگونه جانبدارانه عليه سايپا صحبت كرد و گفت كه نمي‌داند چه بلايي سر سايپا آمده است. ما در حالي ليگ را آغاز كرديم كه نسبت به فصل گذشته‌اش 17 ، 18 تغيير داشتيم. يك سري از اين تغييرات خواسته بود و يك سري ناخواسته. بعضي بازيكنان به لحاظ تكنيكي، تاكتيكي يا حتي اخلاقي به كار ما نمي‌آمدند كه خواسته از تيم ما جدا شدند و بعضي ديگر از بازيكنان كه فصل قبل از آن با رقم‌هاي بسيار بالا به سايپا آمده بودند، افزايش بيش از صد درصدي رقم قراردادشان را طلب كردند كه به اجبار اين بازيكنان هم از ما جدا شدند.

وي افزود: پس از باخت به ذوب آهن دو بازي پشت سر هم را برديم. به هر حال عملكرد بدي نداشتيم. شما مي‌دانيد كه در طول فصل ممكن است يك تيم در بعضي مواقع با بازي‌هاي دشواري روبه‌رو شود. من پيش‌بيني اين روزهاي سخت را كرده بودم و دقيقا هم همين اتفاق افتاد. پس از گذشت آن روزهاي سخت توانستيم مقام هشتم را به دست آوريم. حتي مي‌توانستيم ششم شويم. حتي اگر يك سري اشتباه‌هاي داوري نبود، سايپا مي‌توانست جزو 4 تيم اول ليگ باشد.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه در طول فصل مطرح شد كه شما رابطه خوبي با مديران باشگاه سايپا نداريد، گفت: در كشور ما تا دلتان بخواهد شايعه وجود دارد اما آن چيزي كه شايعه شده بود، تا واقعيت تفاوت داشت. اين‌ها همان بده بستان‌هاي جاري است كه در بيشتر امور اجتماعي كشور وجود دارد. فوتبال هم از اين قاعده مستثني نيست. در ايران تعداد زيادي سايت و شبكه خبري فعاليت مي‌كنند و ما از اين شايعه‌ها بسيار مي‌شنويم. خيلي سخت است كه اگر كسي بخواهد با فردي كه دروغي را مطرح كرده برخورد كند.

وي ادامه داد: در طول فصل فشاري روي ما وجود نداشت و بازيكنان هم صادقانه عمل مي‌كردند. ما از هر فرصتي براي كسب آمادگي استفاده كرديم و هيچ چيز را به قضا و قدر نسپرديم. اگر در يك بازي مي‌باختيم سعي مي‌كرديم تمرين‌ها را بهتر و بيشتر و تخصصي‌تر كنيم. خوشبختانه پس از آن ديدارهاي سخت، نتايج ما فوق‌العاده خوب شد. در شرايطي كه بعضي از آقايان جشن ماندگاري در ليگ مي‌گيرند اما سايپا با كمترين هزينه ممكن مقام هشتمي ليگ را به دست آورد. من به صراحت مي‌گويم كه سايپا كمترين هزينه را در ليگ انجام داد. با اين حال من با واقعيت‌ها زندگي مي‌كنم. حتي اگر اين واقعيت‌ها به ضررم باشد و بايد بگويم بر خلاف آن چيزي كه مي‌گويند تيم سايپا تيم جواني است، اين صحت ندارد. تيم ما مركب از باتجربه‌ها و جوان‌هاست و حتي تعداد باتجربه‌هايش بيشتر است. با توجه به تجربه‌اي كه دارم مي‌گويم اين بازيكنان باتجربه هيچ گاه چوب لاي چرخ بازيكنان جوان نگذاشتند و حتي به آن‌ها كمك كردند و الگوي فني و اخلاقي خوبي براي جوان‌ها بودند. آن‌ها نه تنها حرفه‌اي تمرين كردند بلكه حرفه‌اي تغذيه و استراحت كردند و اين از عوامل اصلي موفقيت ما در اين فصل بود.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه آيا فصل بعد در سايپا مي‌مانيد يا خير، گفت: در مدتي كه در سايپا بودم نه من مشكلي با مديران سايپا داشتم و نه آن‌ها با من مشكلي داشتند. هيچ نگراني بابت ماندن يا رفتن ندارم. سايپا ارث پدري‌ام هم نيست. هر زمان بگويند برو، دست‌شان را مي‌فشارم و مي‌روم و هر موقع هم بگويند بمان، باز هم همين كار را انجام مي‌دهم. در حال حاضر 18 تيم ليگ برتري در مسابقه‌ها حضور دارند و مثل بعضي از دوستان نيستم كه مي‌گويند از 20 تيم پيشنهاد داريم!

وي ادامه داد: زماني كه يك سال و نيم قبل به سايپا آمدم، سايپا در نيم فصل نخست از 17 بازي 16 امتياز گرفته بود و يكي از كانديداهاي سقوط بود اما در نيم فصل دوم كه ما به سايپا آمديم، با وجود اين كه كار هميشه در نيم فصل دوم سخت‌تر است سايپا 25 امتياز گرفت و در ليگ ماند. سال قبل از حضور ما در سايپا، دوستاني كه تيم را بسته بودند، دو و نيم تا سه برابر بيشتر از آن چيزي كه ما در سال بعد از آن هزينه كرديم، خرج كرده بودند. ما با يك يا دو سوم هزينه‌ي آن‌ها توانستيم سايپا را هشتم كنيم. در مجموعه‌اي كه كار كردم، احترام متقابل از پايين‌ترين تا بالاترين سطح وجود داشت.

وي افزود: ما حتي بيشتر از خودمان به فكر حفظ چمن باشگاه بوديم. زماني كه به سايپا آمدم قرار بود يك ميليارد تومان براي ساخت اساسي چمن زمين تمرين هزينه شود اما من با توجه به تجربه‌اي كه داشتم، به"سجادي" مديرعامل وقت آن زمان سايپا گفتم كه انجام يك كار اساسي بسيار خوب است اما با ترميم همين زمين چمن مي‌شود، تمرين‌هاي خوبي را بر روي آن زمين انجام داد. همين اتفاق هم افتاد و يك سري باغبان كاردان به خوبي به وضعيت چمن رسيدند. سال قبول 10 تا 20 ميليون براي چمن هزينه كرديم و امسال هم شايد همين حدود هزينه شود و در حال حاضر سايپا يكي از بهترين زمين چمن‌ها را دارد. حتي ما در سفرهايمان هم به دنبال اين بوديم كه حداقل هزينه را انجام دهيم. مي‌بينيم كه بعضي از آقايان به دنبال كاهش هزينه هستند اما وقتي تيم شان به سفري داخلي يا خارجي مي‌رود به غير از تيم، صد نفر همراه دارند.

مايلي كهن درباره رقم‌هاي نجومي‌اي كه اين روزها در فوتبال ايران براي جذب بازيكنان و مربيان پرداخت مي‌شود، گفت: ما هنوز فوتبال را به معناي واقعي‌اش درك نكرده‌ايم. هيچ اراده‌اي هم براي اين مساله وجود ندارد كه بتوانيم به معناي واقعي از فوتبال در تمامي زمينه‌ها استفاده كنيم. متاسفانه در ايران به فوتبال تنها به عنوان يك بازي نگاه مي‌شود. بيشتر باشگاه‌هاي ما از پول دولت خرج مي‌كنند اما وقتي مدير باشگاه دولتي ما به تلويزيون مي‌رود و مي‌گويد كه چرا به ما حق پخش داده نمي‌شود اين نشان دهنده ناآگاهي آن مدير است. وقتي باشگاهي كه نه دولتي است و نه صنعتي،‌ سالي 10 ميليارد تومان از سازمان تربيت بدني مي‌گيرد، باز هم مي‌گويد چرا حق پخش به ما داده نمي‌شود.

وي به رقم‌هاي بالايي كه براي جذب بازيكنان خارجي پرداخت مي‌شود اشاره كرد و به ايسنا گفت: سال قبل دو بازيكن خارجي كه هم‌اكنون در پرسپوليس هستند، از سوي يك مدير برنامه براي حضور در سايپا به من پيشنهاد داده شد و رقم آن‌ها بين تا 150 تا 170 هزار دلار بود اما من گفتم كه در كشورمان آن قدر بازيكن خوب وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. وجدانم اجازه نمي‌داد كه از اين بازيكنان خارجي استفاده كنم در حالي كه تا پايان فصل هم چهار جاي خالي داشتم. ما مي‌توانستيم آن‌ها را با 150 و 170 هزار دلار به سايپا بياوريم اما اين كار را انجام نداديم. پس از آن ديديم كه همين بازيكنان با 400 هزار دلار سر از پرسپوليس درآوردند. مي‌بينيد كه هيچ حساب و كتابي نيست براحتي هم آقايان بدون اين كه بازخواست شوند، جابه‌جا مي‌شوند. اين به خاطر اين است كه مديران ما با مسائل آشنا نيستند و البته مسائل ديگري وجود دارد كه نمي‌خواهم آن‌ها را باز كنم.

سرمربي سايپا ادامه داد: مشكل ورزش و بويژه فوتبال ما در اين است كه مدير متخصص كم داريم. قسم مي‌خورم كه در رشته‌اي كه من در آن فعاليت مي‌كنم بيش از هر جاي ديگري به متخصص نياز دارد. سال گذشته كه تمام امور سايپا از جمله بحث نقل و انتقالات در اختيار خود من بود توانستم با ابراهيم ميرزاپور كه سال قبل از حضور من با قرارداد 240 ميليون توماني به سايپا آمده بود، قراردادي 160 ميليون توماني ببندم. البته او به من محبت داشت و ما حرف همديگر را مي‌فهميديم. سال قبل قرارداد انصاري فرد و امين منوچهري و شيخ ويسي يك ساله بود اما ما قرارداد آن‌ها را يك سال ديگر تمديد كرديم اين به خاطر اين است كه من كارم را بلدم و نسبت به پولي كه باشگاه مي‌خواهد خرج كند احساس مسووليت دارم. شايد اگر بخواهم براي خودم خرج كنم از اين كه چانه‌زني كنم خجالت بكشم اما براي باشگاه چانه‌زني مي‌كنم تا بهترين جنس را با ارزان‌ترين قيمت بخرم.

مايلي كهن افزود: مديران در باشگاه‌ها عوض مي‌شوند و مدير بعدي كه مي‌آيد مدير قبلي را تخطئه مي‌كند. با رفتن يك مدير تمامي كارمندان باشگاه عوض مي‌شوند. آيا اين‌ها هزينه‌بر نيست؟ اين‌ها مواردي است كه باعث افزايش رقم قرارداد بازيكنان و مربيان مي‌شود. طبيعي هم است كه اين افزايش قيمت‌ها به نفع برخي آقايان است. چرا ما هميشه در محكمه‌هاي بين‌المللي بازنده هستيم. دليلش اين است كه مديران ما با موارد، آشنايي ندارند و براي باشگاه‌هايشان وقت نمي‌گذارند. مدت‌هاست كه بحث دو شغله‌ها مطرح است. اما من مي‌خواهم اين را بگويم اگر همه تنها دو شغل‌ داشتند، كسي در اين مملكت بيكار نبود. ما مديراني را مي‌بينيم كه ده تا بيست شغل دارند و از بيشتر اين پست‌ها حقوق مي‌گيرند. آن‌ها مگر چقدر وقت دارند؟

وي با اشاره به بحران اقتصادي دنيا گفت: تنها سازمان‌هاي سودده در دنيا، فيفا و يوفا هستند كه نه تنها در اين بحران اقتصادي ضرر نكردند بلكه ميلياردها دلار درآمد داشتند. شما ببينيد كه كشورها چگونه براي گرفتن ميزباني جام جهاني تلاش مي‌كنند. وقتي بكام نماينده انگليس مي‌شود تا ميزباني جام جهاني را بگيرد، معناي اين حركت چيست؟ آن‌ها مي‌دانند كه تنها چيزي كه باعث بالا رفتن شخصيت كشورشان مي‌شود و درآمد زيادي را براي كشورشان به همراه دارد، همين گرفتن ميزباني جام جهاني است.

مايلي كهن ادامه داد: چيزي كه در كشور ما مد شده، اين است كه برخي از اين آقايان خودشان را طلبكار مي‌دانند. كسي كه قبلا سوراخ موش مي‌خريده، پول هنگفت گرفته و با اين وجود، سر مردم و كشور منت مي‌گذارند. ما مديون مردم كشور هستيم.

وي با اشاره به ديدار اينترميلان و بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا گفت: در اين بازي باشكوه، ديديم كه خانواده چقدر براي بازيكنان و مربيان مهم هستند. مورينيو بچه‌اش را بر روي دوشش گرفت. اين يعني اين كه خانواده در جامعه اروپايي اهميت دارد و اين كار را بدون كوچك‌ترين تظاهر انجام مي‌دهند. اما در اين جا خيلي از رفتارها و تظاهرها باعث شده تا ما از مذهب دور بمانيم. من مايلي كهن به ائمه قسم مي‌خورم اما طور ديگري عمل مي‌كنم. اسلام براي دقيقه به دقيقه ما برنامه دارد اما وقتي ما به كاري تظاهر مي‌كنيم و رفتارمان به گونه‌اي ديگر است، آن جوان و نوجوان فكر مي‌كند كه ايراد از اسلام است. بازيكن گل مي‌زند و پيراهنش كه زير آن اسم ائمه نوشته شده را بالا مي‌زند، اما در عمل و رفتارهاي اجتماعي به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كند. اين هم به دليل اين است كه ما يك سري آدم ساده‌انديش داريم كه به اين تظاهرها خيلي توجه مي‌كنند. وقتي كسي اين كار را انجام مي‌دهد، به دين خيانت كرده است. شايد اين حركت براي او منافع فردي به همراه داشته باشد، اما در كل به دين ضربه مي‌زند و اين باعث مي‌شود كه غم‌باد بگيريم و تيروييدمان را عمل كنيم. اگر بخواهم در اين باره صحبت كنم بايد تا صبح به مصاحبه‌ام با شما ادامه بدهم و باز تنها خودم را اذيت كرده‌ام.

سرمربي سايپا ادامه داد: اگر نرخ بازيكنان و مربيان بدون تناسب بالا برود، شك نكنيم كه به دليل بي‌لياقتي آدم‌هاست. ما در يك مقطعي گفتيم بحث دوپينگ را جدي بگيريد. بياييد حتي از پسر من هم آزمايش دوپينگ بگيريد. بعد بحث تباني را پيش كشيديم و ديديد كه چه اتفاقي افتاد. مگر حرف‌هاي ما درباره دوپينگ و تباني اشتباه بود؟ اما بعد از مدتي قضيه ماست‌مالي شد و ديگر كسي پيگير قضيه نشد.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه كفاشيان به عنوان رييس فدراسيون فوتبال مدعي است، ناپاكي در فوتبال ايران وجود ندارد و كساني كه بحث ناپاكي را مطرح مي‌كنند، بايد ايراد را در خودشان ببينند به ايسنا گفت: در كشوري مثل ژاپن وقتي مديري متخصص بنا به دلايلي اشتباه مي‌كند، اين اشتباهش وجدان او را به درد مي‌آورد، به طوري كه بر اساس يك رسم قديمي، آن مدير خودكشي مي‌كند. من در شش ماه اول حضور علي آبادي در سازمان تربيت بدني از علي آبادي خواستم حالا كه متوجه شده ورزش به مدير آشنا و متخصص نياز دارد، به خاطر مردم و خدمت به رييس جمهور، استعفا بدهد و برود تا اين استعفا در تاريخ ماندگار شود. حالا هم خواهشم از كفاشيان اين است كه چنين كاري انجام بدهد. كفاشيان از بد حادثه رييس فدراسيون فوتبال شده است. اگر حرف من غير منطقي است بگوييد. در يك مقطعي به او گفتند ثبت نام كن. قرار بود علي آبادي رييس فدراسيون فوتبال شود. جزو دستور بود كه كفاشيان و شهنازي كانديدا شوند. پس از آن كه فيفا به علي آبادي اجازه حضور در انتخابات را نداد، قرعه به نام كفاشيان افتاد و او از بد حادثه رييس فدراسيون شد. كفاشيان كه علاقه‌اي نداشت به فوتبال بيايد اما قرعه به نام او افتاد. با وجود اين كه مسوولان فدراسيون فوتبال مي‌گويند عملكرد خوبي داشته‌اند و مثال مي‌آورند كه دليل اين ادعا، انتخاب به عنوان بهترين فدراسيون فوتبال آسيا بوده است، خودشان كلاه‌شان را قاضي كنند. كفاشيان به اين سوال پاسخ بدهد كه آيا انصافا حضور او در فوتبال باعث پيشرفت شده است؟ آيا باعث شده كه فوتبال ما در رده‌هاي بالايي فوتبال قرار بگيرد؟ آيا فوتبال ما توانسته از نظر اقتصادي روي پاي خودش بايستد؟ و آياهاي بسيار ديگري كه وجود دارد.

مايلي كهن خطاب به كفاشيان گفت: آقاي كفاشيان عزيز! و اي برادري كه سال‌هاست همديگر را مي‌شناسيم، به خاطر مملكت، به خاطر جوان‌ و پير و به هر خاطر ديگري كه خودت فكر مي‌كني، از فدراسيون فوتبال استعفا بده و برو.

وي افزود: علي‌رغم همه زحمت‌هايي كه دولت در ورزش مي‌كشد اما برويد ببينيد كه مردم ما لنگ چه چيزي هستند. مساله همين دفع زباله‌ها معضل است. خوزستان كه بودم مي‌ديدم كه چگونه زباله‌ها در خيابان‌ها تلنبار مي‌شوند. دل من پر از درد و غم مردم است. وقتي رييس جمهور شخصا به شهرها و روستاها مي‌رود، براي اينكه خودش از نزديك با مشكلات مردم آشنا شوند، ما بايد در اين راه به دولت كمك كنيم. كمك ما چگونه مي‌تواند باشد؟ به نظر من كمك اين است كه وقتي ما را در جايي مي‌گذارند كه جزو تخصص‌مان نيست، بايد بگوييم كه ما اين كاره نيستيم و كس ديگري را انتخاب كنيم. طي اين دو دوره همه علاقه‌مندي دولت به ورزش را حس كردند و مثال آن، پيگيري امور ورزشگاه‌ها از سوي شخص رييس جمهور بوده است. اكنون بحث اين است كه يك درصد بودجه سازمان‌ها به ورزش اختصاص پيدا كند. حتي صحبت از افزايش بودجه ورزش است. من يك چشمم به اين قضيه خنده است و چشم ديگرم نگراني است. نگراني از اين جهت كه با اين پول خرج ورزش بي‌خود اضافه مي‌شود. وقتي بازيكن مي‌گويد من 600 ، 700 ميليون تومان براي يك فصل مي‌خواهم به اين خاطر است كه متوجه شده بودجه ورزش اضافه شده است. باشگاه بايد از همين افزايش بودجه به اين بازيكن پول بدهد. ما در ورزش كم پول نداريم و كمبود ما نيروهاي متخصص دلسوز است.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی