برگزاری نماز جمعه در جام جهانی

مسلمانان شهر ژوهانسبورگ روزهاي جمعه كنار يكديگر حضور مي‌يابند تا نماز جمعه باشكوهي را برگزار كنند.

                    

ساعت 12 به وقت محلي منطقه مورنينيگ سايد كه از جمله مناطق خوب شهر ژوهانسبورگ محسوب مي‌شود مملو از جمعيتي است كه به سمت نمازجمعه حركت مي‌كنند.

حدود 45 دقيقه تا آغاز نماز جمعه مانده است. روزهاي جمعه در جنوب قاره سياه تعطيل نيست اما نماز جمعه باشكوه‌ هر هفته برگزار مي‌شود و هزاران شيعه و سني در كنار هم تجمع مي‌كنند.

مسلمانان از جاي جاي منطقه پروتريا و ژوهانسبورگ و همچنين از ساير نقاط آفريقاي جنوبي گاه به سختي و با هزينه زياد خود را به مسجد الدوحه مي‌رسانند و با وجود ترافيك شديد، ‌گرما و سرماي غافلگيركننده و همچنين برخي از محدوديت‌هاي اجتماعي اجازه نمي‌دهند خللي در نظم نماز جمعه ايجاد شود.

در جايي كه كمترين تبليغ براي دين اسلام صورت مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد اميد همه مسلمانان در جنوب قاره سياه به نماز جمعه باشد. در ميان آنها تعداد زيادي از جوانان ديده مي‌شوند كه با پيراهن تيم ملي آفريقاي جنوبي حاضر شده‌اند.

از يكي از شركت‌كنندگان در نماز جمعه در ژوهانسبورگ در مورد علت حضورش مي‌پرسم و مي‌گويد: براي حفظ نام اسلام و قرآن هر جمعه به اينجا مي‌آيم و تصور مي‌كنم اين لطف بزرگ خداوند است كه اجازه مي‌دهد به اختيار و با اين همه سختي به نماز جمعه بيايم.

پاركينگ‌هاي اطراف مسجد چند صد اتومبيل را در دل خود جاي مي‌دهد و اين در حالي است كه اكثر مردم آفريقاي جنوبي به خاطر گراني شديد بنزين (ليتري حدود 1100 تومان) حتي براي مسافرت‌هاي بسيار ضروري خود ترجيح مي‌دهند هرگز اتومبيل‌شان را از پاركينگ خارج نكنند اما مسلمانان كه اكثريت آنها جزو طبقه متوسط محسوب مي‌شوند، بدون توجه به اين مشكلات با اتومبيل شخصي خود به سمت مسجد سفر مي‌كنند.

 مردم در راه رسيدن به مسجد مشغول ذكر گفتن‌اند و قبل از آنكه خطبه‌هاي نماز آغاز شود، مدام خود را با ذكر مشغول مي‌كنند.
روز گذشته بيش از 2 هزار مسلمان اعم از شيعه و سني در كنار يكديگر نماز جمعه را برگزار كردند و در فضايي بسيار معنوي مصاديقي از فروتني، برادري، برابري و خلوص نيت را به نمايش گذاشتند.

امام جمعه شهر ژوهانسبورگ مي‌گويد: در اينجا فعاليت‌هاي زيادي براي ترويج دين اسلام انجام مي‌شود. اين مسائل باعث شده افراد زيادي به دين اسلام مشرف شوند. در ايامي مانند ماه مبارك رمضان و اعيادي همچون عيدفطر مراسم ويژه‌اي انجام مي‌شود. شيعيان و سني‌ها برنامه خاصي براي ترويج دين مبين اسلام دارند.

احترام به كودكان در جملات متفاوتي بر در و ديوار مسجد از قول پيامبر اكرم (ص) و همچنين آيات قرآن نوشته شده و خيلي از كودكان آفريقايي براي آمدن روز جمعه و بازديد از صحن مسجد لحظه‌شماري مي‌كنند چرا كه مي‌دانند در آن روز همه به هم لبخند مي‌زنند و احترام به آنها در حد اقامه نماز واجب است.

كساني كه به خاطر ترافيك و يا مسائل ديگر كمي دير به خطبه‌ها مي‌رسند اتومبيل خود را در اولين جايي كه وجود دارد حتي با علم به اينكه امكان دارد پليس ماشين‌شان را با جرثقيل به منطقه شمالي شهر منتقل كند، پارك كرده و سراسيمه به سمت مسجد مي‌روند. جمله‌اي كه آنها هنگام دويدن فرياد مي‌زنند تكان دهنده است.

از يكي از حاضرين مي‌پرسم آنها هنگام دويدن به سمت مسجد چه مي‌گويند و او ترجمه انگليسي آن را به ما تحويل مي‌دهد: "از دست نرود " و به راستي كه براي از دست نرفتن اسلام چه شور و شوقي دارند و با چشمان اشك‌بار به بهاي از دست رفتن اتومبيل، بنزين گرانقيمت، كار روز جمعه غير تعطيل و حتي وجهه اجتماعي خود در جامعه‌اي كه اقليت مسلمانش نقش زيادي در سرنوشتش ندارد، چه تلاشي مي‌كنند.

آفريقاي جنوبي كشوري است كه با ورود به آن مي‌توان به خوبي سايه استعمار و غرب‌زدگي را در آن مشاهده كرد. از نام خيابان‌ها كه تماما غربي بوده گرفته تا فروشگاه‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني كه 24 ساعته در تلاش براي ترويج فرهنگ اروپايي و آمريكايي به سر مي‌برند.

استعمار در اينجا به حدي فراگير است كه مردم آفريقاي جنوبي زبان زولو، زبان مادري‌شان را فراموش كردند و به جاي آن از انگليسي استفاده مي‌كنند، تا حدي كه زبان انگليسي به زبان اصلي و رسمي اين كشور تبديل شده است.

مسلمانان ژوهانسبورگ پنهاني زبان عربي مي‌آموزند و براي آنكه از برخي گروه‌هاي اجتماعي جدا نشوند اين ويژگي خود را پنهان مي‌كنند. آنها اجازه نمي‌دهند كوچكترين فاصله‌اي ميان‌شان با دين اسلام بوجود بيايد و در چنين شرايطي تلاش مي‌كنند در جامعه نيز عقب‌نشيني نكرده و كار و درآمد خود را داشته باشد.

نكته بسيار جالب اين است كه اين همه شور و شوق مربوط به نسل در حال انقراض مسلمانان آفريقايي نيست و نسل جديد مسلمانان ژوهانسبورگ با تعصب بيشتري نسبت به دين اسلام انرژي صدچنداني را جهت تبليغ دين‌شان صرف مي‌كنند. براي آنها نماز جمعه از بسياري از فاكتورهاي روزمره آنها مهم‌تر و واجب‌تر است.

پس از اتمام نماز، جلسه ختم قرآن برگزار مي‌شود و سپس نكته خاصي توجه خبرنگار اعزامي فارس را به خود جلب مي‌كند و آن اينكه بسياري از افراد غيرمسلمان كه اكثرا فقيرند در اطراف مسجد تجمع كرده و منتظر كمك‌هاي نقدي مسلمانان هستند.

يكي از آنها سبدي را در دست گرفته و روي آن مايحتاج خود را نوشته است. از او مي‌پرسم چرا روز يكشنبه در كنار صدها كليساي شهرت نمي‌روي تا سبدت پر شود و او با لبخندي معنادار مي‌گويد بعد از چنين نماز جمعه‌اي مگر مي‌شود سبد من خالي بماند؟




نظرات:




گزارش تخلف
بعدی