وداع با اسطوره

سفر آرام با بدرقه پرشور مردم؛ به ‏درود دروازه‌بان طلايي

دروازه‌بان پيشين تيم ملي فوتبال صبح امروز در بدرقه پرشور مردم در خانه ابدي آرام گرفت.


پيكر ناصر حجازي، دروازه‌بان پيشين تيم ملي فوتبال و استقلال صبح امروز با حضور جمع انبوهي از طرفداران و دوستدارانش تشييع شد.
پيكر حجازي ابتدا در ورزشگاه آزادي در حضور 20 هزار هوادار دور افتخار زد و پس از آن به بهشت زهرا(س) منتقل شد تا در خانه ابدي آرام گيرد.

در زير حاشيه‌هاي اين مراسم را مي‌خوانيد:

* از همان دقايق ابتدايي صبح امروز هواداران مرحوم ناصر حجازي در ورزشگاه آزادي مستقر شدند و صوت قرآن در استاديوم طنين‌انداز شد. بنر بزرگي از حجازي در ورزشگاه نصب شده بود.

* عكس‌هاي ناصر حجازي ميان هواداران عزادار توزيع شد. عده‌اي از هواداران با شعار "حجازي كاپلو "، " حجازي مردمي "، " رو قلب ما نوشته ناصر سلطان عشقه "، عشق و محبت خود را به مرحوم ناصر حجازي نشان دادند و برخي ديگر نيز با شعار " عزا عزاست امروز ناصر خان حجازي، پيش خداست امروز "، "ناصرخان بلند شو، اس اسي بي‌قراره " به عزاداري پرداختند.

* محلي در مقابل جايگاه به بانوان اختصاص داده شده بود تا آنها نيز بتوانند در اين مراسم حضور يابند.

 

* با وجودي كه از قبل اعلام شده بود كه مردم مي‌توانند از طريق درهاي 2 و 12 وارد ورزشگاه آزادي شوند؛ اما باز عده زيادي مقابل در اصلي ورزشگاه تجمع كردند.

* بيش از 400 خبرنگار نوشتاري و تصويري در ورزشگاه آزادي براي پوشش مراسم خاكسپاري ناصر حجازي حضور پيدا كرده بودند، اما جايگاه پشت دروازه را براي مستقر شدن آنها در نظر گرفتند كه اين امر با توجه به اينكه مردم و خانواده حجازي در ضلع شمالي ورزشگاه حضور داشتند اصلا براي پوشش اخبار مناسب نبود و همين موضوع اعتراض خبرنگاران و عكاسان را در پي داشت كه سرانجام با مساعدت نبي دبير فدراسيون، حسيني روابط عمومي فدراسيون فوتبال و اصغر حاجيلو خبرنگاران و عكاسان توانستند در داخل زمين حضور پيدا كنند.

* علي فتح الله‌زاده كه شور و حال مردم را در تشويق ناصر حجازي مي‌ديد با در دست گرفتن ميكروفن براي هواداران سخنراني كرد و گفت: امروز براي ناصر حجازي هيچ چيز كم نگذاريد و با صداي بلند نام او را فرياد بزنيد. او را طوري صدا بزنيد كه بشنود. او امروز در ورزشگاه آزادي حاضر است. فكر كنيد كه حجازي روي تك تك اين صندلي‌ها نشسته است و براي حجازي صلوات و فاتحه بفرستيد.

* وقتي در آمبولانس حامل پيكر ناصر حجازي باز شد حدود 200 عكاس براي عكس گرفتن مقابل در آمبولانس حضور پيدا كردند.

* آتيلا حجازي وقتي وارد ورزشگاه آزادي شد براي تشكر از حضور هواداران در مراسم خاكسپاري پدرش به سمت آنها رفت. او ابتدا به سمت هواداران خانم كه در جايگاه روبه رو مستقر بودند رفت. هواداران حاضر نيز با مشاهده او با شعار "آتيلا با غيرت تسليت تسليت " به وي درگذشت پدرش را تسليت گفتند.

* نكته جالب در مراسم امروز اين بود كه در ورزشگاه آزادي همه سياه‌پوش بودند و در بين آنها مي‌توان طرفداران پرسپوليس را هم ديد.

* در ورزشگاه آزادي بنر‌هايي از شهرستان‌هاي مختلف با نام و ياد حجازي نصب شده بود كه روي برخي از آنها نوشته بود "حجازي هرگز نمي‌ميرد " يا "اسطوره هميشه زنده مي‌ماند. "

* اسكوربورد ورزشگاه آزادي صحنه‌هاي حضور ناصر حجازي در بيمارستان را پخش مي‌كرد.

* مراسم تشييع جنازه مرحوم ناصر حجازي از ساعت 9 در ورزشگاه آزادي آغاز شد. در ابتدا علي دايي به سمت آتيلا حجازي رفت و او را در آغوش گرفت و دقايقي گريه كرد. دايي سپس به سمت پيكر حجازي رفت و بر تابوت وي بوسه زد.

* پيشكسوتان استقلال، پرسپوليس و تيم ملي هر يك با اتوبوس جداگانه‌اي به ورزشگاه آزادي آمدند اما به علت ازدحام پشت در غربي اين ورزشگاه نتوانستند به موقع خود را براي تشييع پيكر ناصر حجازي به ورزشگاه برسانند.

* بازيكنان استقلال از جمله وحيد طالب‌لو و مهدي امير‌آبادي به شدت گريه مي كردند. كادرفني استقلال نيز در حال تشييع پيكر حجازي بودند. يورگن گده كه اين همه محبوبيت را تا به حال نديده بود با تعجب اين مراسم را دنبال مي كرد.

 

* علي دايي،‌ كريم باقري، بهرام افشارزاده، مهدي رحمتي، نامجو مطلق، حميد رمضاني، مراغه چيان، كربكندي، محمد نوازي، فرامرز ظلي، همايون بهزادي، جلالي، طالبي، غلامحسين مظلومي، عبدالرحمن شاه حسيني، كنگاني، حسن روشن، علي اميري، محمد نبي، منصور پورحيدري، بيژن طاهري، محمود ياوري و محمد پنجعلي از جمله افراد حاضر در ورزشگاه بودند.
در بين جمعيت هنرمندان هم حضور داشتند. پرستو صالحي و آناهيتا همتي و ايرج نوذري از اين جمله اين نفرات بودند. عليرضا منصوريان، مهدي تاج، بهروز رهبري فرد، دكتر سيار، كاظم محمودي، حسين فركي، ابراهيم آشتياني، حجت الاسلام عليپور، محمد خرمگاه، منصور رشيدي، ماركار آقاجانيان، نيما نكيسا، اميرحسين پيرواني، علي خسروي، صادق ورمزيار هم در ورزشگاه حضور داشتند.

* اعضاي تيم فوتبال اميد همگي در ورزشگاه آزادي حضور داشتند.

* يكي از فواره هايي كه چمن را آب مي داد خراب شده بود و همين موضوع باعث خيس شدن مردم شد.

* در هنگام تشييع پيكر ناصر خان شعار "خداحافظ ناصر خان حجازي " و " حجازي بلند شو، ايراني بي قراره " سر داده مي‌شد.

* همسر ناصر حجازي قبل از شروع مراسم به طور ناخودآگاه روي نيمكت مربيگري نشست و هواداران در همين زمان شعار "حاجي يادت باشه، آتيلا بايد باشه " را سر دادند و به همسر حجازي تسليت گفتند.

* هواداران استقلال عادل فردوسي پور را تشويق كردند و مي گفتند " عادل عشق ناصر " و او براي تشكر از هواداران به سمت آنها رفت.

* هواداران استقلال در نوشته اي ياد حجازي را گرامي داشتند. آنها با پلاكاردي كه روي آن نوشته شده بود؛ "هرگز جلوي كسي غير از خدا سر خم نمي كنم اگر سقف آسمان كوتاه تر از قامتم باشد " ارادت خود را به حجازي نشان دادند.

* خبرنگاران به سمت علي كريمي رفتند تا با وي در مورد حضورش در تشييع پيكر حجازي مصاحبه كنند، اما او با لحني عصباني خطاب به آنها گفت:‌ الان زمان مصاحبه نيست!

* پس از اتمام مراسم در ورزشگاه آزادي مردم مقابل در غربي ورزشگاه تجمع كردند و مشغول عزاداري شدند. آنها عكس حجازي را در دستان خود داشتند و به عزاداري مشغول شدند. همچنين آمبولانس حامل پيكر ناصر حجازي در بين هواداران و آتيلا حجازي نيز با آنها مشغول عزاداري بود.



*جمعيت زيادي بيش از 10 هزار نفر در بهشت زهرا حاضر شدند تا در مراسم به خاك سپردن پيكر ناصر حجازي شركت كنند. مردم از ورزشگاه آزادي با اتوبوس‌هايي به سمت بهشت زهرا رفتند. هواداران در اين مسير در داخل اتوبوس‌ها مشغول به عزاداري بودند. بي نظمي و هرج و مرج نيز به چشم مي خورد.

* مردم شعار " اسطوره مردمي همينه همينه " را سر دادند. تشويق هاي ناصر حجازي بي امان ادامه داشت و قطع نمي شد.

* به افتخار ناصر حجازي مردم حاضر در بهشت زهرا دست زدند. يكي در بين جمعيت از مردم خواست تا حجازي تشويق شود و هواداران نيز به تشويق پرداختند.

* آتيلا حجازي بار ديگر در بهشت زهرا براي مردم به صحبت پرداخت و گفت: "از همه تشكر مي كنم. فقط نظم را رعايت كنيد و به تشويق هاي خود ادامه دهيد. يك روز اين زحمت را جبران مي كنم. " بعد از صحبت هاي آتيلا مردم به‌شدت با شعارهاي خود ناصر حجازي را تشويق كردند.

* هواداران به اصغر حاجيلو يار هميشگي حجازي تسليت گفتند.

* خيلي از مردم كه در ورزشگاه آزادي حضور نداشتند زودتر خود را به بهشت زهرا رسانده بودند تا در مراسم خاكسپاري حجازي حاضر باشند.

* مردم بار ديگر عادل فردوسي پور را تشويق كردند و شعار " عادل با عدالت " را سر دادند.

* هنگامي كه قرار بود ساعت 11:15 ناصر حجازي در قبر قرار داده شود، ازدحام جمعيت بسيار زياد بود و بي‌نظمي‌هاي در بين مردم ديده مي‌شد. همه افراد تلاش مي‌كردند به قبر حجازي برسند و اين امر باعث شد خانواده حجازي براي رسيدن به قبر با مشكل مواجه شوند.

* سرانجام پيكر حجازي پس از برپايي نماز ميت به امامت حجت‌الاسلام علي خاتمي، امام جمعه شهريار در قطعه 255 رديف 58 شماره 22 قطعه نام‌آوران و هنرمندان به خاك سپرده شد و بدين ترتيب ناصرخان در خانه ابدي آرام گرفت.
حجازي در 28 آذر 1328 چشم به جهان گشود و 2 خرداد 1390 در سن 62 سالگي درگذشت.

 

حدود 3 هزار نفر از طرفداران تيم استقلال و علاقه‌مندان به ناصر حجازي ظهر امروز (چهارشنبه) در بهشت زهرا تجمع كردند. آن‌ها پيكر حجازي را تشييع كرده و به سمت ضلع شمالي قطعه نام‌آوران (محل آرامگاه حجازي) حمل كردند.

ازدحام مردم به حدي بود كه تنها برخي از اعضاي خانواده حجازي توانستند به سختي بسيار در كنار قبرش با او وداع كنند. برخي از پيشكسوتان، مربيان و دست‌اندركاران فوتبال، در بهشت زهرا حاضر شده بودند كه مي‌توان به افرادي چون علي فتح‌الله زاده، محمود فكري، علي پروين، احمدرضا عابدزاده و يحيوي اشاره كرد.

فرهاد كاظمي مربي فوتبال يكي از مداحان اين مراسم بود.

حضور مردم به حدي است كه محوطه داخلي قطعه نام‌آوران پر شده و مابقي جمعيت بيرون اين قطعه حصاربندي شده تجمع كرده‌اند.

بنر بزرگي از عكس حجازي در كنار در ورودي قطعه نام‌آوران نصب شده است. مردم با در دست داشتن عكس حجازي و پرچم‌هاي آبي بزرگ، شعارهايي را در وصف حجازي سر دادند.

با وجود به خاك سپرده شدن پيكر حجازي، جمعيت حاضر در قطعه نام‌آوران و بهشت زهرا محل را ترك نمي‌كنند و به صورت دسته‌هاي چند ده نفره، براي حجازي شعار مي‌دهند.

عابدزاده در حالي كه وضعيت روحي متاثري داشت و ابراز مي‌كرد كه هيچ گونه صحبتي ندارد، درباره حجازي به ايسنا گفت: حضور اين مردم در ورزشگاه آزادي و بهشت زهرا، براي تشييع پيكر حجازي خود گواه همه چيز است.


عادل فردوسي‌پور گفت: ناصر حجازي شخصيتي كاريزماتيك و خاص داشت.

فردوسي‌پور اظهار كرد:‌ جمعيت بسيار زيادي براي بدرقه ناصر حجازي به ورزشگاه آزادي آمده‌اند كه همه آنها مشكي‌پوش هستند. به نظر من حيف بود و حجازي زود از ميان ما رفت.

فردوسي‌پور با بيان اين كه پس از اينكه بزرگان را از دست مي‌دهيم به ياد آنها مي‌افتيم، بيان كرد: ما استاد چنين كارهايي هستيم، وقتي كسي مرحوم مي‌شود براي ما عزيز مي‌شود، بايد زماني كه آنها زنده هستند قدرشان را بدانيم. اميدوار هستم كه اين مسئله درسي براي ما بشود.

وي درباره شخصيت مرحوم حجازي گفت: ناصر حجازي شخصيت كاريزماتيك و خاص داشت و اين به دليل خصوصيات فردي او بود. خصوصيات فردي او باعث شد كه به چنين جايگاهي برسد.

فردوسي‌پور ادامه داد: فكر مي‌كنم نيازي به گفتن نباشد كه حجازي چقدر محبوب بود. حضور اين همه آدم كه از فاصله‌هاي دور خود را به ورزشگاه آزادي رسانده‌اند و اين همه شور و شوق نشان دهنده محبوبيت بالا و جايگاه حجازي در ميان مردم است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي‌كرديد كه در برنامه اين هفته 90 حدود 5 ميليون نفر براي ناصر حجازي پيامك بفرستند، با چشماني اشكبار گفت: بله، فكرش را مي‌كردم.


http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/IMG_0348.jpg

این اتفاق در حالی قرار است بیفتد که جسد اسطوره استقلالی ها را ابتدا به خانه اش بردند و پس از انجام مراسم غسل و کفن در خانه شخصی اش برای آخرین وداع به استادیوم آزادی آوردند.

http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/IMG_3463.JPG

http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/11-5-25-11153IMG_0753.JPG

http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/IMG_0637.JPG

http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/IMG_0522.JPG

علی دایی: حجازی همیشه برای ما زنده است/ خیلی چیزها از او آموختم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: به نظر من ناصر حجازی از بین ما نرفته و برای همیشه برای ما زنده خواهد بود.

علی دایی که یکی از حاضرین در مراسم تشییع پیکر مرحوم ناصر حجازی بود ضمن بیان این مطلب افزود: اعتقاد ندارم که می گویند ناصرخان از بین ما رفته است. او در دل تک تک هواداران و دوستدارانش حاضر است و همیشه برای ما زنده خواهد ماند.

شاگرد پیشین ناصر حجازی خاطرنشان کرد: او بر گردن بسیاری از اهالی فوتبال حق دارد. حجازی برای خود من زحمات زیادی کشید. او مربی من بود و خارج از مسائل فنی خیلی چیزها از او یاد گرفتم. امروز هم برای خداحافظی با او به ورزشگاه نیامده بودم چرا که اعتقاد دارم ناصر حجازی همیشه در کنار ما خواهد بود.

علی دایی در ادامه خاطرنشان کرد: همین که می بینید او چقدر در دل مردم جای دارد نشان می دهد که مسائل فنی خیلی مهم نیست. مهم این است که او در دل مردم جای داشت و حضور پرتعداد مردم در ورزشگاه هم گویای این مطلب است.

مراسم تشییع پیکر مرحوم ناصر حجازی صبح امروز چهارشنبه با حضور بیش از 15 هزار نفر از دوستداران و علاقمندانش در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و سپس پیکرش برای خاکسپاری به قطعه نام آوران بهشت زهرا منتقل شد.


http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/IMG_3618.JPG

        http://www.khabaronline.ir/images/2011/5/IMG_0842.JPG

با وجود کشیدن حصار کنار قبر مرحوم ناصر حجازی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و انجام صحیح مراسم تدفین، هجوم جمعیت باعث فرو ریخت حصارها شد و خانواده مرحوم حجازی مجبور شدند به سرعت این مراسم را برگزار کنند.


درخشنده: سال 73 قصد داشتم با بازي زنده‌ياد «ناصر حجازي» فيلم بسازم

 پوران درخشنده با اشاره به پيشنهادش به زنده‌ياد ناصر حجازي براي ايفاي نقش در يك فيلم سينمايي در سال 73، گفت: صرف نظر از محبوبيت، ايفاي اين نقش را با توجه به شخصيت حقيقي ايشان بسيار مناسب مي‌دانستم و دوست داشتم كه وي در فيلمم بازي كند.

                      
پوران درخشنده در روز تشييع و خاكسپاري پيكر ناصر حجازي «اسطوره فوتبال ملي»، ضمن اظهار تأسف از درگذشت وي، در خصوص پيشنهاد 17 سال پيش خود به مرحوم حجازي براي ايفاي نقش در يك فيلم سينمايي، خاطرنشان كرد: به‌خاطر دارم در سال 1373 به آقاي حجازي پيشنهاد بازي در يك فيلم سينمايي را دادم، ما تمرين‌هاي‌مان را نيز شروع كرديم اما با توجه به شرايط كاري خاص ايشان در آن دوران و مسائل موجود در توليد، نتوانستيم براي ايفاي اين نقش با ايشان به توافق برسيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه زنده‌ياد ناصرحجازي داراي چه خصوصياتي بود كه شما، وي را براي ايفاي نقش در يك فيلم سينمايي انتخاب كرديد، گفت: بنده ايشان را براي ايفاي نقش پدري فداكارانتخاب كردم، اين شخصيت قراربود با تمام تلاش خود حتي با مسابقه دادن، فرزندش را كه از او دور كرده بودند، بازپس گيرد.
اين كارگردان سينما در عين حال گفت: صرف نظر از محبوبيت، ايفاي اين نقش را با توجه به شخصيت حقيقي ايشان بسيار مناسب مي‌دانستم و دوست داشتم كه زنده‌ياد ناصر حجازي در فيلمم بازي كند و حالا از اين كه وي ديگر درجمع ما نيست، بسيار متأسف هستم
تشييع پيكر ناصر حجازي دروازبان سابق تيم ملي ايران در ورزشگاه آزادي




سعيدلو: ياد و خاطره حجازي از ياد مردم پاك نخواهد شد

رئيس سازمان تربيت‌بدني گفت: مطمئن هستم ياد و خاطره حجازي در فكر مردم باقي خواهند ماند.

                      
علي سعيدلو درباره تشييع پيكر ناصر حجازي عنوان كرد: زماني كه در بيمارستان به ملاقات حجازي رفتم متوجه شدم كه او چگونه با بيماري خود مبارزه مي‌كند. حجازي واقعا اسطوره‌اي بود كه ساليان سال در فكر مردم باقي خواهد ماند و همواره براي مثال زدن يك ورزشكار موفق نام او بر زبان جاري خواهد شد.

وي ادامه داد: حجازي مرد بزرگي بود كه تاريخ نام او را ثبت خواهد كرد و من به عنوان رئيس سازمان تربيت‌بدني اين مصيبت بزرگ را به تمام اهالي ورزش تسليت مي‌گويم.

رئيس سازمان تربيت‌بدني يادآور شد: امروز همه ديديد كه مردم چگونه با عشق و علاقه اسطوره خود را تشييع و ثابت كردند كه همواره قدر اين افراد را مي‌دانند. من هم وظيفه داشتم در اين مراسم شركت كنم.

سعيدلو تصريح كرد: باور كنيد زماني كه احساسات مردم را ديدم به نوبه يك ايراني به خود باليدم و افتخار كردم چنين مردمي داريم. مطمئن هستم ياد و خاطره حجازي در فكر مردم باقي خواهند ماند.

وي در خصوص انتخاب ورزشگاه آزادي براي تشييع پيكر حجازي خاطرنشان كرد: به نظرم ورزشگاه آزادي جاي خوبي بود زيرا حجازي خاطرات خوبي از اين ورزشگاه دارد.

سعيدلو تاكيد كرد: بايد بيش از گذشته به پيشكسوتان توجه كنيم و تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا اين امر در آينده محقق شود.





هدايتي: ياد و خاطره‌ها حجازي در ذهن مردم ماندگار است

 مالك باشگاه استيل‌آذين گفت: حجازي اسطوره فوتبال ايران بود و ياد و خاطره‌اش هميشه در زهن مردم زنده خواهد ماند.

                          
حسين هدايتي در خصوص تشييع پيكر ناصر حجازي عنوان كرد: باز هم تكرار مي‌كنم كه بايد قدر اسطوره‌ها را بيشتر بدانيم و فقط هم اكنون زماني نيست كه بخواهيم در مورد آنها صحبت كنيم.
وي ادامه داد:‌ مردم به خوبي نشان دادند قدر اسطوره‌هاي خود را مي‌دانند و زبانم از اتفاقات امروز قاصر است. ما براي مصاحبه به اينجا نيامده‌ايم، اما به عنوان عضو كوچكي از فوتبال ايران از تمام مردم تشكر مي‌كنم و خوشحالم كه مراسم تشييع حجازي به خوبي برگزار شد.
مالك باشگاه استيل‌آذين خاطرنشان كرد: هرگز فراموش نمي كنم آخرين ديداري كه با حجازي داشتم او فقط از مردم حرف مي‌زد و مطمئن هستم كه ياد و خاطره حجازي در ذهن‌هاي مردم باقي خواهد ماند. مردم ايران نشان دادند كه به خوبي قدر اسطوره‌ها را مي‌دانند و جواب زحمات آنها را در هر زماني با اقدام لازم انجام مي‌دهند.

 






 





نظرات:




گزارش تخلف
بعدی