رکورد شکنی احسان قائم مقامی

احسان قائم مقامي ركورد جهاني شطرنج همزمان را شكست و نام خود و ايران را در كتاب ركوردهاي جهاني (گينس) ثبت كرد، اما همچنان مسابقه او پس از گذشت 24 ساعت ادامه دارد.

احسان قائم مقامي، استاد بزرگ شطرنج ايران كه ازساعت 11 صبح روز گذشته مسابقه خود را به صورت همزمان با 614 شطرنج باز آغاز كرده، ساعت 6 بامداد امروز(چهارشنبه) توانست پس ازشكست 533 شطرنج باز در حالي كه 11 تساوي و 4 شكست داشت، حدنصاب جديدي براي مسابقه شطرنج همزمان (سيمولتانه) برجا بگذارد.

اين رقابت مهم كه در حضور نمايندگان فدراسيون جهاني و گينس صورت گرفت همچنان ادامه دارد و تاكنون قائم مقامي در 24 ساعت گذشته 50 كيلومتر راه را طي كرده است.

مسولان فدراسيون شطرنج ايران اعلام كردند در حالي كه قائم مقامي توانسته ركورد جهان را بار ديگر به نام ايران ثبت كند، اما باز هم مي‌خواهد تا آخرين شطرنج باز باقيمانده به رقابتش ادامه دهد.

هم اكنون بيش از 50 شطرنج باز باقي مانده‌اند كه قائم مقامي در حال رقابت با آنهاست.


خبرگزاري فرانسه روز پنجشنبه در اين خصوص نوشت: استاد بزرگ شطرنج ايران كه رقابت خود را به طور همزمان با 614 نفر آغاز كرده بود، پس از 25 ساعت و 15 دقيقه تلاش و شكست 590 شطرنج باز، در روز گذشته توانست نام خود و ايران را در كتاب ركوردهاي گينس ثبت كند.
سال گذشته 'مرتضي محجوب' ديگر شطرنج باز ايران توانسته بود با ركورد 500 نفر، ركورد جهاني را به خود اختصاص دهد، اما چندي پيش شطرنج بازي از رژيم اشغالگر قدس در هياهويي فراوان اين ركورد را به عدد 523 ارتقا داده بود، ولي اين بار قائم مقامي با ركوردي بي نظير توانست حد نصابي را در شطرنج همزمان به جا بگذارد كه به راحتي قابل دسترس نباشد.
قائم مقامي در طول اين رقابت كه بيش از يك شبانه روز به طول انجاميد حدود 55 كيلومتر راه رفت و از ميان حريفان خود فقط به 8 نفر بازي را واگذار كرد و با 16 نفر نيز به تساوي رسيد.
اين مسابقه در حضور نماينده اي از فدراسيون جهاني شطرنج (فيده) برگزار شد.
خبرگزاري فرانسه در ادامه به نقل از قائم مقامي 28 ساله نوشت: ثبت اين ركورد در حضور نماينده فيده مشكل نبود. او بايد نتيجه را به گينس اعلام كند.
وي تأكيد كرد اگر ركورد قبلي در اختيار فردي از رژيم صهيونيستي هم قرار نداشت، باز هم اين كار را براي وطنش انجام مي داد.
قائم مقامي با اشاره به اين كه كار او يك حركت سياسي نبوده است، گفت: ايران كشور بزرگي است و شايستگي بهترين ها را دارد.
استاد بزرگ شطرنج ايران افزود: تعجبي ندارد كه اين ركورد به زودي شكسته شود و دوست دارم خودم آن را بهتر كنم.
محجوب هم كه حدود يك سال اين ركورد را در اختيار داشت، ضمن ابراز خوشحالي از اين كه يك ايراني توانست نام خود را در گينس ثبت كند، از تلاش براي شكستن دوباره آن خبر داد و گفت: به زودي ركورد جديدي مي زنم. اين افتخار در ايران خواهد ماند. من تصميمم را گرفته ام و اينكار را انجام مي دهم.
وي سال گذشته بعد از اينكه ركوردش توسط شطرنج بازي از رژيم صهيونيستي شكست شد، گفته بود، بيش از پيش تلاش مي كند تا دوباره آن را به دست بياورد و براي اين كار حاضر است با هزار نفر همزمان بازي كند.
    
مراسم اختتامیه مسابقه سیمولتانه قائم مقامی برگزار شد
احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان پس از موفقیت در رقابت سیمولتانه با 604 شطرنجباز با حضور در مراسم اختتامیه این مسابقه هدیه ویژه خود را دریافت کرد.

مراسم اختتامیه مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی با 604 شطرنجباز امروز چهارشنبه با حضور مسئولان فدراسیون شطرنج، برگزارکنندگان و مسئولان شرکت‎های حامی در محل فدراسیون شطرنج برگزار شد.

در این مراسم که برخی از شطرنجبازان شرکت کننده در رقابت همزمان با قائم مقامی و همچنین هشت بازیکنی که در این رقابت موفق به شکست استاد بزرگ شطرنج ایران شده بودند نیز حضور داشتند، محمدجعفر کامبوزیا، رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد که رکورد به دست آمده توسط قائم مقامی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی حائز اهمیت بود.

وی گفت: این برای نخستین‎بار است که شطرنجبازی با 5/97 درصد امتیازات لازم موفق به ثبت رکورد رقابت‎های سیمولتانه شده است.

در این مراسم که "کاستو آبوندو"، ناظر فیلیپینی فدراسیون جهانی شطرنج نیز در آن حضور داشت مسئول فنی مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی تاکید کرد که بیش از 1500 نفر برای حضور در این رقابت ثبت‎نام کرده بودند. ضمن اینکه این مسابقه با استقبال خوبی از سوی علاقمندان همراه بود.

احسان قائم مقامی که با کسب 590 پیروزی در رقابت همزمان با 604 شطرنجباز رکورددار رقابت‎های همزمان شطرنج شد با بیان اینکه این موفقیت نشان از رشد و ترقی ورزش و شطرنج در ایران است، گفت: باید از همه کسانیکه وقت و انرژی خود را صرف برگزاری منظم و بدون اشکال این رقابت کردند، تشکر کنم. در هیچ جای دنیای پیدا نمی‎شود کسانی که بدون چشم داشت برای برگزاری رویدادی همت کنند.

در مراسم اختتامیه مسابقات شطرنج همزمان احسان قائم مقامی از سوی یکی از حامیان مالی این رقابت (همراه اول) یک دستگاه خودروی مزدا به وی اهدا شد. ضمن اینکه هشت شطرنجبازی که موفق به شکست استاد بزرگ کشورمان شده بودند نیز پاداش نقدی دریافت کردند.

احسان قائم مقامی برای رقابت با بیش از 600 شطرنج‌باز، احتیاج به استراحت هم داشت. او هر چند ساعت یک بار با ماساژ همراهانش، برای ادامه رقابت، انرژی می‌گرفت. رقابت او 25 ساعت و 3 دقیقه طول کشید و توانست رکورد گینس را جابه‌جا کند. عکس: شاهد حلاج

احسان قائم مقامی

 







نظرات:




گزارش تخلف
بعدی