بزرگداشت علی پروین

يين بزرگداشت شماره 7 اسطوره اي فوتبال ايران با حضور جمعي از جامعه‌ي ورزش و اهالي هنر، برگزار شد.

 تالار ايوان شمس تهران، سه شنبه شب ميزبان جمعي از بزرگان و پيشكسوتان جامعه‌ي فوتبال و هنرمندان سينما، راديو و تلويزيون بود كه براي تجليل از چند دهه خدمت علي پروين، كاپيتان و سرمربي اسبق باشگاه پرسپوليس و تيم ملي ايران به فوتبال گرد هم آمده بودند.

در آغاز مراسم تعدادي از پيشكسوتان فوتبال و داوري دقايقي از خاطراتشان با علي پروين سخن گفتند و ضمن اشاره به فضاي نامناسب حاكم بر جامعه ورزش و مخصوصا فوتبال، حضور پروين‌ها و دادكان‌ها را در راس جامعه‌ي فوتبال تنها راه بازگشت اعتلاي فوتبال ايران دانستند.

محمدفنايي كارشناس داوري درباره‌ي خاطراتش در دوران داوري گفت: من در جام جهاني حضور داشتم، با مارادونا و بسياري از بزرگان فوتبال جهان عكس يادگاري دارم، اما زماني كه عكسي كه با پروين دارم را نگاه مي كنم، اشك در چشمانم حلقه مي زند.

فنايي در ادامه افزود: به ياد ندارم علي پروين در تمام دوران بازيگري‌اش يك كارت زرد دريافت كرده باشد. پروين به بقيه‌ي بازيكنان هم تذكر مي داد كه به سمت داور نزديك نشوند و اعتراض نكنند و اين كار را براي داوران بسيار آسان مي كرد.

در ادامه‌ي مراسم حميدرضا صدر با حضور بر روي صحنه شروع به سخنراني كرد. صدر علي پروين را نخستين فوتباليست ايران لقب داد كه توانست فوتبال پيش از انقلاب را به دهه‌ي پس از انقلاب پيوند بزند و در جنگ تحميلي و اوضاع نابسامان كشور موجي از شور و اميد را در ميان جوانان ايجاد كند.

پس از سخنراني صدر مستند "سلطان" به كارگرداني مجيد توكلي و تهيه كنندگي محمدرضا شريفي نيا روي پرده به نمايش در آمد. در اين مستند 38 دقيقه‌اي زندگي علي پروين در بخش هاي مختلف شامل سلطان و مردم، سلطان ومذهب، سلطان و فوتبال، سلطان و تعصب، سلطان و خانواده و ... به نمايش در آمد.

علي پروين در قسمت‌هايي از فيلم به كمبود غيرت و تعصب بازيكنان فعلي اشاره كرد و گفت: "در گذشته بازيكنان تيمي مانند پرسپوليس جرات مساوي كردن نداشتند و بعد از نتيجه‌ي بد نزديك مربي هم نمي‌آمدند. نه مثل الان كه 4 تا گل بخورند ميكروفون را بردارند [وبگويند] به تيم حريف تبريك بگويند."

در ادامه‌ي فيلم قسمت‌هايي از صحنه هاي بازي پروين و گل‌هايي كه به ثمر رسانده بود به تصوير كشيده شد كه تشويق حضار را به دنبال داشت.

پس از پايان پخش فيلم، كارگردان و تهيه كننده‌ي اين مستند به روي صحنه آمدند و از سختي‌هاي تهيه‌ي اين فيلم صحبت كردند. مستند سلطان در جشنواره بين المللي فيلم‌هاي ورزشي، جايزه‌ي بهترين فيلم را از آن خود كرد.

محمدرضا شريفي نيا درباره تهيه‌ي اين فيلم گفت: آقاي پروين از بزرگان مملكت ما هستند. زماني كه ديدم آقاي توكلي براي تهيه‌ي فيلم با مشكل روبرو است و برق خدمت به بزرگان اين كشور را در چشمانش ديدم، بي درنگ قبول كردم تهيه كنندگي اين كار را بر عهده بگيرم. از اين به بعد هم هرگاه احساس كنم، كسي صادقانه مي خواهد به بزرگان و پيشكسوتان اين مرزوبوم خدمت كند، از هيچ كمكي فروگذار نخواهم كرد.

امير پوريا، منتقد سينما هم دقايقي صحبت كرد. پوريا با مقايسه‌ي پروين با الكس فرگوسن به بيان برخي از خصوصيات و ويژگي‌هاي اخلاقي پروين پرداخت و شخصيت برنده‌ي پروين را ستود.

سپس نوبت علي پروين رسيد كه در ميان تشويق شديد حضار روي صحنه حاضر شود. پروين پس از حضور روي صحنه شروع به صحبت كرد و گفت: "از همه خانواده‌هايي كه زحمت كشيدند تشكر مي كنم. همچنين از خانواده خودم و برادر بزرگترم محمود پروين تشكر مي كنم."

پروين در ادامه به ساخت مستند اشاره كرد و گفت: "اين فيلم كار من نبوده و به آن راضي نبودم. اما دختر بزرگم من را مجبور به اين كار كرد. كار من كه اين نيست. وقتي اين فيلم را مي بينم از هنرمندان و بزرگان سينما خجالت مي كشم. هر كسي را بهر كاري ساخته اند. مقابل من ورزشكاران بزرگي نشسته اند كه از آن‌ها خجالت مي كشم. مردم خيلي به من محبت دارند. از همه كساني كه در اين مراسم حضور داشتند، تشكر مي كنم. هميشه سلامت و تندرست باشيد."

در بخش انتهايي مراسم، جمعي از اهالي ورزش و پيشكسوتان داوري به روي صحنه آمدند و عكس يادگاري انداختند.

سپس خانواده پروين به روي صحنه آمدند و عكس يادگاري انداختند. در پايان هدايايي به رسم يادبود به پروين، خانواده‌اش و پيشكسوتان جامعه‌ي فوتبال اهدا كردند.

حاشيه‌ي مراسم هم نكات جالبي داشت كه خواندنش خالي از لطف نيست.

*مراسم با 2 ساعت تاخير آغاز شد

*ليلا بلوكات و ليندا كياني، بازيگران سينما، دقايقي روي صحنه حاضر شدند و درباره‌ي علي پروين صحبت كردند.

*ژيلا صادقي لحظاتي از برنامه به عنوان مجري بر روي صحنه حاضر شد و با اجراي خوب خود جملاتي را به علي پروين تقديم كرد و مورد تشويق حاضران قرار گرفت.

*محسن حاجيلو بدون دعوت بر روي صحنه حاضر شد و دقايقي شاد و پرخنده را براي حضار رقم زد.

*مجيد توكلي، كارگردان مستند سلطان، با شوخي خطاب به حضار سالن گفت: من كه استقلالي هستم به فكرش بودم و برايش فيلم ساختم، اما شما هيچ كار نكرديد.

*از مسعود مرادي و سعيد مظفري زاده، به عنوان دو داور پرتلاش و زحمت كش تقدير و تشكر شد.

*محسن حاجيلو با اشاره به گزارش مزدك ميرزايي درباره‌ي حضور روي نيمكت تيم ملي در بازي ايران و برزيل گفت: آقاي مزدك آيدي كارت داشتم!

پروین: بمیرم به تیم برنده تبریک نمی‌گویم/ مایلی‌کهن: دوست ندارم خار به پای پروین برود
مراسم اکران فیلم "سلطان" سه‌شنبه شب با حضور علی پروین، خانواده وی و جمعی از ورزشکاران و هنرمندان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

مراسم اکران فیلم "سلطان" ساخته مجید توکلی که اختصاص به نمایش گوشه‌ای از زندگی علی پروین بازیکن و مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس داشت، ساعت 19:30 سه‌شنبه با تاخیری 90 دقیقه‌ای در تالار ایوان شمس و در غیاب بازیکنان و مربیان و مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار شد.

به غیر از علی پروین، کاظم اولیایی، قاسم پناهگر، محمد فنایی، هوشنگ نصیرزاده، مسعود مرادی، سعید مظفری‌زاده از چهره‌های ورزشی و محمدرضا شریفی نیا (تهیه کننده فیلم سلطان)، لیلا بلوکات، ژیلا صادقی و لیندا کیانی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مجری برنامه به انتقاد از وضعیت کنونی فوتبال کشور پرداخت و حتی اعلام کرد در یکی از جلسات اتحادیه فوتبال که حاضر بوده، از 90 دقیقه بحث مطرح شده در آن حتی یک دقیقه هم به فوتبال اختصاص نداشته است. 

انتقاد از عدم توجه به مسائل فرهنگی در فوتبال کشور مورد دیگری بود که مجری برنامه بدان اشاره کرد و در مورد دلیل حضور نیافتن مسئولان فدراسیون فوتبال در این مراسم جمله "همه مسئولان فدراسیون در سفر هستند" را به کار برد.

همچنین وی در بخش دیگری از مراسم اعلام کرد برای دعوت از مایلی کهن و دادکان پیغام‌های متعددی برای آنها گذاشته است اما هیچکدام پاسخش را نداده‌اند.

پس از صحبت‌های برخی از میهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم، فیلم "سلطان" برای حاضران پخش که در این فیلم محمد مایلی‌کهن عامل موفقیت علی پروین را پشتکار و تمرین بسیار دانست.

وی که یکی از منتقدان علی پروین است، با بیان اینکه دوست ندارد یک خار به پای پروین برود، در مورد خصوصیات فنی وی اظهار داشت: "پروین در تمرینات به دروازه‌بان‌های بزرگ ایران می‌گفت توپ را می‌خواهم به فلان زاویه بزنم و در نهایت هم توپ را در همان زاویه به گل تبدیل می‌کرد. این مسئله میسر نمی‌شود مگر با تمرین بسیار".

در بخشی از این فیلم از علی پروین در مورد آینده محمد پسرش در فوتبال پرسدیدند و او گفت: "محمد فوتبالیست بزرگی می‌شود اگر تن به کار و تمرین بدهد".

پروین در فیلم سلطان با بیان اینکه اگر من توی والیبال به محمد ببازم تا صبح خوابم نمی‌برد اما بعضی‌ها در فوتبال غیرت و تعصب را فراموش کرده‌اند، تصریح کرد:" مربی تیمش چهار تا گل می‌خورد و می‌‎بازد و بعد از آن به تیم مقابل تبریک می‌گوید، من بمیرم به تیم مقابل پیروزی‌اش را تبریک نمی‌گویم".

سرمربی پیشین تیم ملی در فیلم زندگی خود خاطراتی را بیان کرد که یکی از جالب ترین آنها در مورد همایون بهزادی است. او گفت: "همایون بهزادی بعد از مساوی تمام وسائل رختکن امجدیه را خرد می‌کرد چه برسد تیم ببازد اما امروز خیلی راحت تیم‌ها نتیجه نمی‌گیرند و بازیکنان عین خیالشان نیست".

در فیلم سلطان مسعود کیمیایی، عبدالعلی چنگیز، حسین کلانی، علی انصاریان و تنی چند از پیشکسوتان در مورد علی پروین صحبت کردند اما جای خالی نفراتی همچون ناصر حجازی، امیر قلعه نویی و ... در این فیلم خالی بود. ضمن اینکه در بخشی از آن به احترام مادر مرحوم علی پروین "مامان نصرت" حاضران یک دقیقه سکوت کردند. پخش آهنگ "پروین پا طلایی" پایان بخش این مستند 38 دقیقه‌ای بود.

در پایان اکران فیلم مجید توکلی روی صحنه آمد و با تشکر از دختر علی پروین، محمدرضا شریفی نیا (تهیه کنندده فیلم سلطان) و محمدزمان وفاجویی، آنها را عامل اصلی ساخت این فیلم دانست که مراحل ساخت و تدوین آن 2 سال طول کشیده است. وی همچنین از تمام منتقدانش تشکر کرد.

در نهایت علی پروین در میان تشویق فراوان حاضران روی صحنه آمد و در ابتدا با تشکر از خانواده‌اش به خصوص برادر بزرگترش محمود پروین گفت: "باید از همه شما تشکر کنم زیرا من فوتبالم را به عشق شما مردم شروع و به عشق شما هم به پایان رساندم".

وی با بیان اینکه خودش نمی‌خواست در فیلم "سلطان" بازی کند اما دخترش وی را وادار به حضور در این فیلم کرد، افزود: "وقتی مقابل هنرمندان بازی خودم را در این فیلم می‌بینم خجالت می‌کشم. هر کسی را برای کاری ساخته‌اند و من ورزشکار هستم و نمی‌توانم فیلم بازی کنم".

پخش کلیپی از علی پروین و تقدیر از مسعود مرادی و سعید مظفری‌زاده بخش پایانی این مراسم بود. اظهارنظر مرادی در مورد پروین جالب بود که گفت: جامعه داوری کشور هم مدیون علی پروین است زیرا وی زمانیکه مظفری داور هرمزگانی به دلیل تصادف دچار مصدومیت شدید شد، تیم استیل آذین را برای برگزاری دیدار دوستانه به شهر محل زندگی آن داور برد تا مبلغ قابل توجهی برای درمان وی جمع شود. امروز این داور صحیح و سالم است و باید به همین دلیل از پروین قدردانی کرد.

همچنین قرار بود در این مراسم از فرهاد مجیدی بهترین بازیکن شهرآورد شصت و نهم تقدیر شود که وی در این مراسم حضور نیافت تا هدایای در نظر گرفته شده برای او به کاظم اولیایی اهدا شود.












نظرات:

«amir» می‌گوید:
«عکس خانوادگی علی پروین رو نداری؟»




گزارش تخلف
بعدی