حواشی ایران برزیل

آندرانيک تيموريان:
اختلاف بين من و نکونام کذب است
وارد بازي برخي افراد مغرض نمي‌شوم

هافبک تيم ملي فوتبال ايران، گفت: من و نکونام 6 سال است که با هم رفيقيم و هيچ مشکلي با هم نداريم.

آندرانيک تيموريان با اشاره به خبر ناراحتي اش از جواد نکونام پس از بازي با برزيل گفت: واقعا از اين خبرها تعجب مي‌نم. نمي‌دانم چرا بايد چنين مسائلي مطرح شود. من و جواد شش سال است که در کنار هم در تيم ملي بازي مي‌کنيم و هيچ مشکلي هم با هم نداشته ايم.

وي افزود: ارتباط من و جواد در عين رفاقت بر اساس احترام کامل است. اگر کسي توانست کوچکترين بي احترامي بين من و نکونام در اين سالها پيدا کند، مي‌شود باور کرد که من از نکونام پس از بازي با برزيل ناراحت شده ام اما واقعا من و نکونام در همه اين سال ها هيچ مشکلي با هم نداشته ايم.

تيموريان با بيان اينکه شخصيت من طوري نيست که با کسي مشکل پيدا کنم، گفت: در تمامي اين سالها که فوتبال بازي کرده ام، نه با مربي و نه با بازيکني مشکلي داشته ام. اين را مربيان و هم بازي هايم مي‌توانند شهادت بدهند اما متاسفانه برخي مي‌خواهند بين من و نکونام اختلاف ايجاد کنند. مي‌خواهند من را وارد بازي اي کنند که آخرش اختلاف است اما من وارد اين بازي افراد مغرض نمي‌شوم.

وي ادامه داد: در روزهاي حساسي که فوتبال ايران پيش رو دارد از رسانه ها مي‌خواهم به تيم ملي کمک کنند. ما روزهاي مهمي را پيش رو داريم و بايد همه دست به دست هم بدهيم تا بتوانيم به تيم ملي براي قهرماني در آسيا کمک کنيم. قهرماني ايران در آسيا مي‌تواند يک ملت 75 ميليوني را خوشحال کند. همه بايد به فکر رسيدن به اين هدف باشيم. مطمئن باشيد من و نکونام يا همه بازيکنان تيم ملي هدف مان همين است و به کسي اجازه نمي‌دهيم که بخواهد با ايجاد اختلاف، ما را از هدفمان دور کند.

هشت و نیم تن زباله از بازی ایران - برزیل باقی ماند

برخی اتفاقات بازی ایران - برزیل از اذهان به دور ماند که یکی از این اتفاقات به ماجرای جمع شدن چندین تن زباله ریخته شده در ورزشگاه شیخ زائد ابوظبی بازمی‌گشت.

 با گذشت چند روز از بازی ایران - برزیل نقد‌های فراوانی از این دیدار رؤیایی برای ایرانی‌ها انجام شد و از هر نظر که بگویید این جدال مورد کنکاش قرار گرفت؛ از نظر فنی گرفته تا حواشی بازی و اظهار‌نظرهای اعضای دو تیم و همچنین بازتاب آن در سطح بین‌المللی که جالب توجه هم بود اما در این میان برخی اتفاقات این بازی هم از اذهان به دور ماند که یکی از این اتفاقات به ماجرای جمع شدن چندین تن زباله ریخته شده در ورزشگاه شیخ زائد ابوظبی بازمی‌گشت که گویا باعث تعجب مسئولان این ورزشگاه که به فاصله مدت کوتاهی باید میزبانی دیدار دوستانه امارات با شیلی را هم انجام می‌دادند، شده بود.

***

به محض شنیده شدن صدای سوت پایان در بازی سه‌شنبه شب، تیم دیگری آماده حضور در میدان بود. آنها ستارگان بزرگ یا قهرمانان ملی نبودند، بلکه خدمتکاران بی‌نام و نشانی بودند که قصد داشتند استادیوم را برای بازی بزرگ بین امارات و شیلی آماده کنند.

گروهی 40 نفره از کارگران نظافت‌چی تا پاسی از شب کار می‌کردند تا چیزی حدود هشت و نیم تن زباله‌های ریخته شده توسط بیش از 20000 هواداری که شاهد پیروزی 3- صفر برزیل بر ایران بودند، را جمع‌آوری و نظافت کنند. علاوه بر این گروه، دسته 40 نفره دیگری هم در طول مسابقه در استادیوم زاید اسپورت‌سیتی تلاش می‌کردند تا از حجم و زمان کار بعد از بازی کاسته شود.

دارنر کارتر مدیر خدمات نظافت ورزشگاه گفت: هزینه‌های نظافت استادیوم تقریباً معادل هزینه‌های تأمین امنیت بازی می‌باشد‌ و برگزاری بازی‌هایی در این سطح مخارج بسیار سنگینی را به دنبال دارد. چهار کانتینر و دو کامیون برای حمل 75000 لیوان کاغذی یکبار مصرف، 50000 پاکت و 5000 ظرف ذرت در نظر گرفته شده است.

دو گروه 40 نفره هم در طول برگزاری مسابقه و هم پس از اتمام بازی وظیفه تمیز کردن ورزشگاه را برعهده داشتند‌ و برای نظافت محوطه‌ای به مساحت 2/1‌میلیون متر مربع واقعاً زحمات بسیار زیادی را متحمل شدند. تماشاگران حاضر در استادیوم فقط زباله نریخته بودند، بلکه هر چیزی از گوشی موبایل گرفته تا ساعت طلا‌ و از لباس تا جواهر‌آلات را جا‌گذاشته بودند.

مدیر خدمات نظافت ورزشگاه شیخ زائد ابوظبی در ادامه گفت: ما همیشه شب بازی ورزشگاه را نظافت می‌کنیم زیرا اگر باد بوزد، ممکن است به چمن زمین آسیب برساند. علاوه بر زمین مسابقه و سکوهای تماشاگران، امور خدماتی و نظافتی در تمام نقاط استادیوم نظیر پارکینگ ماشین‌ها، استودیوهای تلویزیون، جایگاه ویژه شخصیت‌های مملکتی، جایگاه ویژه مهمانان و حتی حوله‌های کثیف در رختکن تیم‌ها انجام می‌شود.

***

در شرایطی که بیشتر طرفداران حاضر در ورزشگاه شیخ زائد ایرانی‌ها بودند این شائبه به وجود آمد که بیشتر این زباله‌ها را آنها در ورزشگاه بجا گذاشته باشند اما یکی از حاضران در ورزشگاه در دفاع از ایرانی‌های حاضر در بازی ادعای جالبی را مطرح کرد. او گفت: از آنجا که این بازی پس از سال‌ها برگزار می‌شد تمام ایرانی‌ها‌ی حاضر در ورزشگاه با التهاب خاصی بازی را تماشا می‌کردند و تمام هوش و حواسشان به اتفاقات داخل زمین بود و به همین خاطر فرصت زیادی برای مصرف تنقلات و خوراکی نداشتند اما برخلاف ایرانی‌ها چند‌هزار برزیلی که در آن سوی ورزشگاه بازی را بدون استرس تماشا می‌کردند تا آنجا که توانستند خوراکی خورده و زباله تولید کردند. به نحوی که در پایان بازی سکوهای آنها که پر از زباله و آشغال بود این ادعا را که آنها پرخورتر از ایرانی‌ها بودند را به اثبات می‌رساند.

بجا ماندن هشت و نیم تن زباله در ورزشگاه شیخ زائد در شرایطی بود که تنها یک‌سوم جایگاه‌های ورزشگاه پر شده بود. در نظر بگیرید اگر این بازی در ورزشگاه آزادی و با حضور 120هزار نفر طرفدار که از ساعات اولیه روز خود را به ورزشگاه رسانده و ساعت‌ها منتظر آغاز این بازی می‌ماندند تا چه حد افزایش می‌یافت؟! البته از آنجا که دربی حساس پایتخت در پیش است به نظر می‌رسد مسئولان ورزشگاه آزادی روز جمعه با چندین برابر آمار زباله‌های بجا مانده از بازی ایران - برزیل مواجه خواهند شد چرا که طرفداران دو تیم مطرح پایتخت برای تماشای بازی تیم محبوب خود بر‌خلاف بازی ایران - برزیل مجبورند ساعت‌ها از وقت خود را روی سکوهای ورزشگاه سپری کرده و خودشان را با مصرف تنقلات و خوراکی سرگرم کنند که جمع‌آوری پسماندهای این اتفاق هزینه‌های زیادی برای مسئولان ورزشگاه آزادی در پی خواهد داشت.

خداحافظي وقتي قبوله كه داور، وسط بازي سوت بزند!  پروين: كريم بايد چهارگوشه زمين خودمان را مي‌بوسيد، نه اينطورغريبانه...
علي پروين از طرز خداحافظي كريم باقري دل خوشي ندارد و معتقد است كه حق باقري اين بوده تا مقابل 120 هزار هوادار ايراني و در ورزشگاه آزادي از تيم ملي خداحافظي مي‌كرد. پروين كه از ترس هواپيما براي ديدن بازي به امارات نرفت در مورد اتفاقات ايران – برزيل صحبت مي‌كند.
سلطان سرخ‌ها معتقد است وقتي برزيلي‌ها با هم پاسكاري كردند بچه‌هاي ما خودشان را گم كردند: «خيلي دوست داشتم اين بازي را ببينم و با اينكه به امارات نرفتم از پاي تلويزيون اين بازي را تماشا كردم. اگر گل غلامي مردود اعلام نمي‌شد وضعيت فرق مي‌‌كرد و تيم ما بهتر مي‌شد ولي از شانس بد گل غلامي مردود اعلام شد و برزيلي‌ها هم با پاسكاري‌هاي عجيب‌شان افتادند به جان تيم ملي... بچه‌هاي ما خودشان را گم كرده بودند و نمي‌دانستند چه كار بايد بكنند. به نظر من گل غلامي درست بود و نمي‌دانم كه چرا داور گل را قبول نكرد. اگر گل غلامي مردود اعلام نمي‌شد همه چيز فرق مي‌كرد. اصلا شايد برزيلي‌ها بيشتر جلو مي‌آمدند و ما مي‌توانستيم توي ضد حمله حريف را غافلگير كنيم!»
پروين طوري برزيل را ارزيابي مي‌‌كند كه احتمالا نام بازيكنان بزرگ و مطرح اين تيم را نمي‌داند. از سوي ديگر شك نكنيد كه پروين بازي ژاپن – آرژانتين را نديده: «اسم اين تيم برزيله... هر كاري كنيم برزيل، برزيله. البته فكر مي‌كنم كه اين تيم يكسري از بازيكنان بزرگش را نداشت! بعضي از بازيكنان برزيل جوان بودند و مربي برزيلينشان داد كه به جوان‌ها بها مي‌دهد! البته به نظر من در مجموع خوب بوديم اما بايد ياد بگيريم كه از تمام فرصت‌هايمان استفاده كنيم. مثلا همين ژاپن چطور توانست آرژانتين را شكست دهد؟ حتما ژاپني‌ها از همه فرصت‌هايشان استفاده كرده‌اند ولي ما قدر فرصت‌هايمان را ندانستيم!»
پروين در ادامه صحبت‌هايش ابراز اميدواري مي‌كند تا با شكست سه بر صفر تيم ملي ايران مقابل برزيل، شكست يك بر صفر مقابل تيم دوم كويت در بازي‌هاي غرب آسيا جبران شده باشد. در مورد استدلال سلطان چيزي نپرسيد كه ما هم بي‌خبريم: «خدا را شكر بچه‌ها ترس و لرزشان ريخت و ما بازي خوبي را نسبت به بازي با كويت مقابل برزيل انجام داديم. نمي‌دانم در كويت چه اتفاقي افتاده بود ولي اگر بازي با برزيل توي تهران بود، استاديوم پر مي‌شد و بچه‌ها بهتر از اينها بازي مي‌كردند. خدا را شكر ما در بازي با برزيل بهتر از كويت ظاهر شديم!»
تا وقتي كه داور وسط بازي سوت نزند، ماجراي خداحافظي به دل پروين نمي‌نشيند: «اين ديگر چه خداحافظي بود. داور بايد وسط زمين سوت مي‌زد و بعد كريم خداحافظي مي‌كرد! ما كه اينطور‌ي‌اش را نديده بوديم! با اين حال به كريم باقري كه شاگرد خودم بوده خسته نباشيد مي‌گويم.
البته اين آقا كريم بايد شش ماه صبر مي‌كرد تا خيلي محترمانه‌تر و در خاك خودمان اين كار را مي‌كرد. تلويزيون نشان نداد كه چه اتفاقي افتاد و چطور كريم خداحافظي كرد. كريم شاگرد خودم بوده... بايد چهار گوشه زمين را مي‌بوسيد و خداحافظي مي‌كرد... اينطوري خيلي غريبانه بود. به نظرم حيف شد كه باقري توي امارات خداحافظي كرد.»
سرمربي سابق تيم ملي كشورمان پس از سال‌ها حضور در فوتبال به اين نتيجه رسيده كه شانس نقش زيادي در فوتبال دارد و اگر شانس داشته باشيم در جام ملت‌هاي آسيا نتيجه مي‌گيريم: «به نظر من اين تيم ملي خيلي كار دارد. خيلي بايد شانس بياوريم تا نتيجه دلخواه را بگيريم. كار سختي داريم. در فوتبال شانس هم دخيل است. البته مشكل اصلي ما اين است كه بايد خط دفاعي را درست كنيم. ما خيلي راحت گل مي‌خوريم و بايد اين مشكل بزرگ را حل كنيم.»


ترابیان: نیجریه همان حریف در حد برزیل است که گفته بودیم

فرانسه ، هلند و آلمان مثلث شرارت علیه فوتبال ملی ایران!

عباس ترابیان ، رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ایران بازی با نیجریه را همان بازی بزرگی خواند که وعده اش داده شده بود.

مسابقه ای که 26 آبان ماه در ورزشگاه آزادی برگزار می شود . همان مسابقه ای که علی سعیدلو در هفته های گذشته وعده داده بود ، مسابقه ای به بزرگی بازی با برزیل است که این بار در تهران برگزار می شود. مسابقه ای که البته تیم آفریقایی قرار شده برای انجامش با همه ستاره هایش به تهران بیاید و این بار هم منیجر برگزاری بازی ، فیلیپ هابر و شرکت کنتاروی سوئیس هستند که بازی تیم ملی با برزیل را در ابوظبی برگزار کردند تا رویای بازی ایران با پر افتخارترین تیم دنیا بی آنکه هزینه ای در بر داشته باشد ، محقق شود.

ترابیان درباره این مسابقه می گوید:« قبل از اعزام تیم ملی و در حقیقت تا پایان سال 2010 این آخرین مسابقه ای است که تیم ملی در تهران برگزار می کند. » او درحالی این جمله را می گوید که مهدی تاج ، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرآنلاین ادعا می کند ، این بازی ، بازی بزرگ وعده داده شده نیست؛« بازی با نیجریه مسابقه بزرگی برای ماست اما آن بازی بزرگی که وعده دادیم نیست. این تیم با همه ستاره هایش به ایران می آید و تعلیقش هم خیلی زود رفع شده پس مشکلی برای انجامش در تهران نداریم اما بازی در سطح برزیل را هم حتما در ماه های آینده در تهران خواهیم داشت. »

اما ترابیان برای اینکه نشان دهد ، این بازی همان بازی موعود است ، می گوید:« ما بعد از بازی 19 اکتبر ، ما اردویی یک هفته ای در ابوظبی داریم که آنجا با تیم ملی قطر هم بازی خواهیم کرد. البته هنوز محل دقیق آن بازی را قطعی نکردیم ، یک بازی هم شاید روز 4دی ماه خارج از ایران داشته باشیم و بعد هم که بازی های جام ملتهای آسیا آغاز می شود پس دیگر اصلا فرصتی وجود ندارد که مسابقه جدیدی طراحی شود که آن بازی هم نمی تواند با تیمی در سطح برزیل باشد. » اما تاج می گوید:« بچه های کمیته بین الملل ما بعد از تجربه موفق بازی با برزیل می خواهند تا مسابقه ای را نهایی نکرده اند درباره اش سکوت کنند.»

اما حضور بازیکنانی مثل ژوزف یوبو ، میکل ، مارتینز  و اوچه در تهران هزینه هایی را برای فدراسیون فوتبال ایران در بر خواهد داشت. او در این باره می گوید:« این یک عرف است که برای بازی تیمی که در رنکینگ فیفا بالاتر از ماست باید پولی بپردازیم . نمی خواهم درباره اینکه چقدر هزینه می کنیم چیزی بگویم اما پرداخت پول به حریف واقعیت دارد. این اتفاقی بود که برای بازی مان با برزیل هم افتاد اما آنجا هزینه ها از راه اسپانسرینگ تامین شد. »

و آیا این اتفاق در بازی ایران و نیجریه هم می افتد؟ ابتدا تاج ، نایب رئیس فدراسیون به این سئوال ما پاسخ می دهد:« رایزنی هایی شده. فکر می کنم که بتوانیم هزینه ها را از راه درآمد تبلیغاتی بازی و بلیت فروشی جبران کنیم و حتی شاید به سود ناچیزی هم برسانیم این مسابقه را.»

البته ترابیان این قدر به این ماجرا امید ندارد:« فعلا که فکر نمی کنم صحبتی با تلویزیون شده باشد. من فکر می کنم تا زمانی که ساختار قوانین مان در این زمینه اصلاح نشود مشکلات درآمدزایی حل نمی شوند.»

ترابیان در یکی از مصاحبه های صبح دوشنبه خود گفته بود کامرون تحت فشار از بازی با ایران انصراف داده است؛« برای مان ماجرایی که افتاد عجیب بود. اول گفتند با تیم امیدشان می آیند بعد گفتند ، می آییم و یکدفعه منصرف شدند. این کشور زیر نفوذ فرانسه است و ما پیش بینی مان این بود که حتما این تغییر عقیده بر اثر فشارهایی بوده که از وی ین کشور انجام گرفته .»

این گفته اگر به ماجراهای بازی ایران و برزیل پیوند داده شوند ، نتیجه جالبی به همراه خواهند داشت:« کشورهای هلند ، آلمان و فرانسه نخواستند میزبان بازی ما با برزیل باشند و دلیل شان هم فوتبالی نبود.» اتفاقی که باعث شد تا بازی به جای اروپا در ابوظبی برگزار شود و تاج آن زمان درباره اش گفت این بازی مشت بزرگی به دهان کشورهای غربی بود که می خواستند در کار تیم ملی فوتبال ایران اخلال ایجاد کنند. مثلثی که البته نتوانستند مانع از برگزاری دو مسابقه فوتبال بزرگ ملی ایران شوند که شرکتی سوئیسی آنها را تدارک دیده است.











نظرات:




گزارش تخلف
بعدی