سلیمی قویترین مرد جهان شد

بهداد سليمي با كسب عنوان قهرماني دسته فوق سنگين رقابت‌هاي وزنه‌برداري قهرماني جهان نام خود را در تاريخ ورزش ايران ثبت كرد.

 رقابت‌هاي گروه A دسته فوق سنگين رقابت‌هاي جهاني وزنه‌برداري در شهر آنتاليا تركيه برگزار شد و طي آن بهداد سليمي وزنه‌بردار شايسته‌ي ايران با مهار وزنه‌هاي 208 و 245 در مجموع با ركود 453 عنوان قهرماني جهان را به خود اختصاص داد.

او حركت يك ضرب خود را در اين رقابت سنگين كه 11 وزنه‌بردار برتر دنيا از جمله قهرمانان جهان و المپيك حضور داشتند با بالاي سر بردن وزنه 203 كيلوگرم آغاز كرد، او در حركت دوم يك ضرب وزنه 208 را كيلوگرم را مهار كرد و در حركت سوم از بالاي سر بردن وزنه 211 كيلوگرمي (كه نشان طلا را براي او به ارمغان مي‌آورد) ناكام ماند. او در يك ضرب مدال نقره را به خود اختصاص داد.

ركورد يك ضرب جهان به ميزان 213 كيلوگرم در اختيار حسين رضازاده است.

در حركت دو ضرب نيز بهداد سليمي با بالاي سر بردن وزنه 241 كيلوگرم كار خود را آغاز كرد. در ادامه وزنه 254 را بالاي سر برد و در پايان از بالاي سر بردن وزنه 247 كيلوگرم ناكام ماند. او در دو ضرب نيز مدال طلا را از دست داد اما در مجموع با ركود 453 كيلوگرم عنوان قهرماني را كسب كرد.

ركورد دو ضرب جهان 263 كيلوگرم در اختيار حسين رضازاده است.

در رقابت امشب آنتاليا يوگني چگيشف به عنوان نايب قهرمان جهان و المپيك در حركت يك ضرب با بالاي سر بردن وزنه 210 كيلوگرمي به مدال طلا دست يافت؛ اما در دو ضرب مصدوم شد و نتوانست وزنه 241 كيلوگرم را بالاي سر برد و بدين ترتيب شانس مسلم قهرماني را از دست داد.

به غير از اين قهرمان روس، ويكتورز شرباتيس از لتوني به عنوان قهرمان جهان و نايب قهرمان المپيك كه حركت يك ضرب خود را با 200 كيلوگرم به پايان رسانده بود و عنوان چهارمي يك ضرب را به خود اختصاص داده بود در دو ضرب از مهار وزنه‌هاي 231، 232 و 235 كيلوگرم ناكام ماند و از دور رقابت‌ها كنار رفت.

همچنين آلمير ولاژيك از آلمان و ايهور شمچكو از اكراين نيز نتوانستند رقابت را با موفقيت به پايان برسانند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

در اين رقابت سجاد انوشيرواني ديگر وزنه‌بردار تيم ايران با بالاي سر بردن وزنه‌هاي 191 و 235 كيلوگرم در مجموع با ركورد 426 كيلوگرم در مكان پنجم ايستاد.

او در يك ضرب هفتم شد و در دو ضرب در مكان چهام قرار گرفت.

نفرات و ركوردهاي برتر اين رقابت به شرح زير است:

1ـ بهداد سليمي از ايران ـ 208 كيلوگرم يك ضرب (نقره)، 245 كيلوگرم دو ضرب (نقره)، مجموع 453 كيلوگرم

2ـ ماتياس اشتاينر از آلمان ـ حركت يك ضرب 194 كيلوگرم (پنجم)، حركت دو ضرب 246 گرم (طلا)، مجموع 440 كيلوگرم

3ـ آرتم يوداچين از اوكراين ـ حركت يك ضرب 205 كيلوگرم (برنز)، حركت دو ضرب 235 كيلوگرم (پنجم)، مجموع 440 كيلوگرم (اين وزنه‌بردار به خاطر وزن بدن بيشتر نسبت به نفر دوم مدال برنز را كسب كرد)

در حركت يك ضرب اين رقابت نيز يوگني چيگيشف از روسيه مدال طلا را به خود اختصاص داده بود.

مدال برنز دو ضرب نيز به سانگ گوئن جئون از كره رسيد.

مدال‌هاي اين وزن توسط تاماش آيان، رييس فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري، حسن آكوش رييس فدراسيون وزنه‌برداري تركيه و حسين رضازاده به عنوان سرپرست فدراسيون وزنه‌برداري ايران اهدا شد.

در تاريخ ورزش وزنه‌برداري ايران هيچ وزنه‌برداري به غير از حسين رضازاده نتوانسته بود عنوان قهرماني جهان را در دسته فوق سنگين كسب كند.

از سال 2006 تاكنون وزنه‌برداري ايران هيچ مدالي در رده جهاني بزرگسالان كسب نكرده بود. در آخرين دوره‌اي كه ايران مدال گرفت، حسين رضازاده در سال 2006 مدال طلاي جهان را كسب كرده بود.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی