مروری بر عصر حشمت خان

در گفتگو با AFC مطرح شد:
مروری بر عصر "حشمت خان"/ مربی که شطرنج را به شاگردانش می باخت
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان که از او با عنوان "حشمت خان" یاد می‌شود، به مرور اتفاقاتی فوتبال گذشته خود پرداخته است.

  حشمت مهاجرانی نامی آشنا در فوتبال ایران و آسیاست. او که برای نخستین بار تیم ملی فوتبال ایران را به جام جهانی رساند، در آستانه روز مربیان فوتبال آسیا، گفتگویی با پایگاه خبری فوتبال آسیا انجام داده است. این گفتگوی ویژه تحت عنوان" حشمت خان یک قهرمان ملی برای تیم ملی ایران" روی خروجی این سایت قرار گرفته است.

" کنفدراسیون فوتبال آسیا سال 2010 را سال مربیان نام گذاری کرده و قرار است روز 30 اکتبر روز مربیان آسیا باشد. در روز 30 اکتبر 1994 اولین دوره مربیگری سی آسیا برگزار شود."
 
نگارنده این مطلب از مهاجرانی به عنوان یک کارشناس شطرنج نامبرده و مربی که بازیکنان تحت تعلیمش با اعتماد کافی از او به میدان می‎روند. شرح حال مهاجرانی از دیدگاه سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا خواندنی است، آنجا که او را استاد شطرنج می‌خوانند و به افتخارات پرتعدادش در عرصه مربیگری تیم‎های جوانان و بزرگسالان فوتبال ایران اشاره می‌کنند.
 
مهاجرانی که در سال 1978 هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت، توانست این تیم را به جام جهانی آرژانتین برساند. او در خصوص این صعود تاریخی گفت: صعود به این مسابقات آسان نبود. باید به خاطر داشته باشید، آن روزها آسیا و اقیانوسیه تنها می‎توانستند یک نماینده در جام جهانی داشته باشند و ما موفق شدیم در آن سال بدون شکست به جام جهانی برویم.
 
یادآوری نتایج دیدارهای ایران در جام جهانی مورد دیگری بود که سایت فوتبال آسیا بدان اشاره کرده و آورده است: ایران در جام جهانی نتایج قابل قبولی کسب کرد و موفق شد یک امتیاز از اسکاتلند بگیرد اما به پرو و هلند، فینالیست آن دوره از مسابقات جام جهانی باخت.
 
از آنجا بود که حشمت مهاجرانی پسوند "خان" را بدست آورد، پسوندی که در ایران نشان دهنده احترام است.
 
مهاجرانی که اکنون 73 سال دارد، مربیگری را از سال 1968 و در حالی که تنها 28 سال داشت، آغاز کرد. او تیم ایران را در بازی‌های نظامی یونان همراهی و فعالیت خود در عرصه ملی را بدین صورت آغاز کرد. مهاجرانی در ادامه یک دوره سه ماه مربیگری را در ژاپن پشت سر گذاشت و پس از آن مربی تیم فوتبال جوانان ایران شد.
 
او با تیم جوانان ایران قهرمان آسیا شد و در سال 1974 به عنوان دستیار "فرانک اوفارل" در تیم ملی ایران مشغول به کار شد. بعد از یکسال افارل از ایران رفت و مهاجرانی عصر درخشش خود در فوتبال ایران را آغاز کرد.
 
مهاجرانی یکسال پس از قبول مسئولیت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، توانست با این تیم قهرمان جام ملت‌های آسیا شود و با تیم ایران به بازی‌های المپیک مونترال راه یابد.
 
چهره نام آشنا و درخشان فوتبال ایران در کشورهای عربی نیز مربیگری کرده و در مطلب سایت AFC به این بازه زمانی از مربیگری او نیز اشاره شده و از قول مهاجرانی آمده است: تیمی که من در امارات ساختم، خیلی جوان بود. با آن تیم پایه‌های خوبی برای فوتبال امارات ساختیم که در نهایت توانستند به جام جهانی 90 صعود کند. مردم امارات معتقدند بعضی مربیان تاثیر پایه‌ای در فوتبال امارات داشته اند که یکی از آنها من هستم.
 
مهاجرانی تیم ملی فوتبال عمان را نیز هدایت کرد. او در مسابقات مقدماتی جام جهانی 94 و بازی‌های آسیایی هیروشیما روی نیمکت این تیم نشست. این مربی در بازی مقابل تیم ملی ایران در تهران از نشستن روی نیمکت عمانی‌ها خودداری کرد. با گذشت بیش از 17 سال از آن تاریخ مهاجرانی در خصوص دلایل امتناع خود از نشستن روی نیمکت عمان در دیدار با ایران گفت: نمی‌توانستم به خودم اجازه دهم روی نیمکت تیمی بنشینم که تیم مقابلش ایران است.
 
بازگشت مهاجرانی به ایران. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه به بازگشت مهاجرانی به فوتبال ایران و مدیریت فنی او در تیم‌های استیل آذین و شاهین بوشهر اشاره کرده است.
 
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین به الگوهای مربیگری مهاجرانی اشاره کرده و آورده است: مهاجرانی از شطرنج به عنوان یک الگو برای هدایت بازیکنانش استفاده می‌کرد. او در مسابقه شطرنج به شاگردانش می باخت و با این کار به آنها حس اعتمادبه نفس و بزرگی می داد.
 
توضیح مهاجرانی در این خصوص خوانندی است: در فوتبال اگر می‌خواهید حریف را شکست دهید، اول باید خودتان را مغلوب کنید.
 
مهاجرانی به اهمیت نقش روانشناسی در فوتبال اشاره کرده و اعتقاد خود را اینگونه مطرح می کند: آمادگی جسمانی، خلاقیت، کارگروهی و تاکتیکی بعد از مسائل روانی می‌آید. در مسابقات جام جهانی 2010 امسال من این مورد را به خوبی احساس کردم.
 
پرسش از قطبی و تیم ملی ایران، پاسخ جالب توجهی از مهاجرانی را برای به دنبال دارد. مهاجرانی اطمینان دارد که تیم قطبی در سال 2011 عملکرد خوبی خواهد داشت و ناکامی 35 ساله فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا پایان می‌دهد.
 
وی در این رابطه گفت: تیم ایران با یک آمادگی خوب می‌تواند، همچون کره جنوبی و ژاپن در جام ملت‌های آسیا یک مدعی باشد.
 
هنوز خیلی از علاقمندان به فوتبال در ایران معتقدند حشمت خان تنها مردی است که می‌تواند روزهای افتخار ایران را زنده کند. او همیشه یک قهرمان است.





نظرات:




گزارش تخلف
بعدی