مرگ مغزی نیکوکاریهای علی کریمی

پس از گذشت يك هفته از واقعه باشگاه استيل‌آذين، امروز همه مي‌دانند كه حركت آجورلو به اين دليل مطرود جامعه فوتبال شد كه دليل اخراج علي كريمي‌ را روزه‌خواري عنوان كرد. شايد تفكر مديرعامل استيل‌آذين اين بود كه برملا كردن چنين خطايي و انگشت گذاشتن روي باور‌هاي مردم به او كمك خواهد كرد تا به راحتي از دست بازيكني كه هيچگاه نمي‌تواند چشم و زبانش را در مصاحبه‌هاي آتشين كنترل كند، راحت شود. با وجود اينكه چند روز از اين اتفاق خبرساز مي‌گذرد و تب اخراج كريمي‌از استيل‌آذين تا حدودي فروكش كرده اما روزي نيست كه هواداران فوتبال در سايت‌هاي مختلف خبري و اينترنت با قرار دادن عكس‌ها و كامنت‌ها حمايت خود را از اين بازيكن اعلام نكنند.
اين اخبار در كنار عكس‌هاي جديدي از علي كريمي‌ در اينترنت منتشر مي‌شود كه او را در جمع كودكان بي سرپرست به تصوير كشيده است.همواره مطلع شدن از پشت پرده زندگي يك ستاره و اينكه او خارج از ميدان ورزش به چه كارهايي مشغول است، براي مردم از جذابيت ويژه‌اي برخوردار است.اين موضوع مرز بين ستاره منفور و ستاره محبوب را ترسيم مي‌كند.ستاره‌اي كه از طريق نيات و اعمال خيرخواهانه‌اش با باورهاي مردم سرزمين خود و چه بسا فراتر از آن عجين شود، از چنان جايگاهي برخوردار خواهد شد كه جدا كردن اين دو به سادگي ميسر نخواهد بود.البته عكس آن هم صادق است و يك ستاره با خبر‌هاي منفي‌اي كه از او منتشر مي‌شود، از ميزان محبوبيتش كاسته و از عامه مردم دور و دورتر خواهد شد.
به همين دليل وقتي بازيكني در باورهاي مثبت مردم شكل بگيرد، به راحتي نمي‌توان بين آنها حتي از لحاظ فكري فاصله ايجاد كرد.اين مهم در خصوص علي كريمي‌صدق مي‌كند، چه او همان بازيكني است كه در خارج از مستطيل سبز و بدون آنكه هياهويي ايجاد كند، در انجام كارهاي خير دستي بر آتش دارد.
حكايت ماه مبارك رمضان امسال با پارسال براي علي كريمي‌با تفاوتي 180 درجه‌اي همراه شد.در يكي از شب‌هاي ماه رمضان پارسال بلند قدترين پسر ايران ميهمان برنامه ماه عسل بود.مرتضي مه‌زاد كه از بلندي قدش (دو متر و 47 سانتي‌متر) دچار عارضه شده بود در پاسخ به مجري برنامه مبني بر اينكه چه آرزويي دارد، گفت: «سه تا آرزو دارم.اول اينكه سالم باشم، دوم اينكه لپ‌تاپ داشته باشم و آخر اينكه علي كريمي‌ را از نزديك ببينم.» علي كريمي ‌همان شب يك لپ‌تاپ خريد، به ديدن مه‌زاد رفت و به او گفت كه هزينه‌هاي درمانش در آلمان را متقبل مي‌شود.البته كريمي‌هيچ تمايلي براي رسانه‌اي شدن اين موضوع نداشت و وقتي متوجه دوربين روشن برنامه ماه عسل شد، برخي صحبت‌ها را در گوشي با مرتضي مه‌زاد انجام داد. بازيكني كه در ماه رمضان پارسال سه آرزوي يك جوان هموطن بيمار را برآورده كرد، امسال به روزه‌خواري علني و عمدي متهم شده است!
علي كريمي‌ همان بازيكني است كه در تيرماه 87 به كمك بابك معصومي ‌شتافت.كاپيتان اسبق تيم ملي فوتسال به دليل ابتلا به سرطان در بيمارستان ايران مهر بستري بود و علي كريمي‌ بدون اينكه اعلام كند به عيادت دوست قديمي ‌خود رفت، در بيمارستان حاضر شد و تمام مخارج او را پرداخت كرد.نگارنده تنها خبرنگار حاضر در بيمارستان بود كه از نزديك شاهد عمل خيرخواهانه كريمي‌ بود.جادوگر نه تنها مخارج بيمارستان بابك معصومي‌را متقبل شد بلكه او را به اتاق يك تختخوابي انتقال داد تا مراقبت بيشتري از بابك شود.در طول دو ساعتي كه كريمي‌ در بيمارستان ايران مهر بود، زاويه ديگري از شخصيت دروني اين بازيكن مشخص شد.در آن مقطع علي كريمي‌ توسط دايي به تيم ملي دعوت نشده بود و مردم عادي با ديدن جادوگر در اين خصوص از او سوال مي‌كردند و او هم حتي اگر شده بود با يك جمله پاسخ آنها را مي‌داد و اين در حالي است كه كريمي‌ با هيچ رسانه و خبرنگاري مصاحبه نمي‌كرد.وقتي به او گفتم چرا جواب مردم را مي‌دهي اما به سوالات خبرنگاران پاسخ نمي‌دهي، گفت: «اينها مردم هستند و به گردن من خيلي حق دارند.خبرنگاران مي‌دانند كه چرا مصاحبه نمي‌كنم اما مردم توقع دارند پاسخ تنها سوالشان را بدهم.»
اين داستان چند ماه پيش در مورد مجتبي محرمي هم تكرار شد. شماره هشت استيل‌آذين و پرسپوليس به ستاره شماره هشت سال‌هاي دور سرخپوشان رقمي كمك مالي كرد.نكته اينجاست كه كريمي ‌در شرايطي اين كار را كرد كه به غير از مجتبي هيچ كس ديگري در اتاق حضور نداشت و خود محرمي‌ بعدها اين موضوع را به نزديكان خود گفته بود. با تمام اين اوصاف تمام اعمال خيرخواهانه فاش شده و نشده علي كريمي‌ امان‌نامه‌اي براي اين بازيكن نشد تا توسط مديرعامل باشگاه به روزه‌خواري متهم نشود. آجورلو آبروي بازيكني را ريخت كه اكثر اهالي فوتبال و نزديكان او روي اين مساله اتفاق‌نظر دارند كه شخصي نيكوكار است. گفته مي‌شود كار نيك و خير هيچگاه گم نمي‌شود و حتما اين مثل در مورد جادوگر فوتبال ايران هم صدق مي‌كند.





نظرات:




گزارش تخلف
بعدی