نونا دچار عارضه نخاعی شده

"نونا پسانین" دختر 14 ساله ای که در زمان برگزاری مرحله دوم مسابقات لیگ دو و میدانی باشگاه های ایران مصدوم و دچار ضایعه نخاعی شده بود، بعد از انجام عمل جراحی با مشکل تنفسی مواجه شده و در بخش "ICU" بیمارستان پارس تحت مراقبت ویژه پزشکان است.
                       
                      دختر نوجوانی که در  ورزشگاه آزادی دچار ضایعه نخاعی شد
  


نماینده پرش ارتفاع خراسان رضوی در مرحله دوم مسابقات لیگ دو و میدانی باشگاه های ایران تنها 14 سال داشت؛ اما سن و سال کم این دختر  مانع از این نشد که رکورد 155 سانتی متری خود را به دست فراموشی بسپارد، پس تصمیم گرفت تا تیم بزرگسالان خراسان رضوی را در مرحله دوم لیگ همراهی کند و افتخار دیگری در کارنامه خود به ثبت برساند؛ اما متاسفانه اتفاقی ناگوار باعث شد تا این ورزشکار دچار ضایعه نخاعی شود.

این اتفاق روز 18 مرداد در ورزشگاه آزادی و با افتادن "در" عظیمی -که برای جلوگیری از حرکت تماشاگران افراطی فوتبال در نظر گرفته شده بود- بر روی نونا پسانین و چهار تن از دوستان او رخ داد تا نونا از ناحیه گردن و مهره چهارم و پنجم خود دچار مصدومیت شود.

او قطع نخاع نشد؛ اما مهره پنجم او چنان آسیب دید که امکان حرکت را از او گرفت. با رخ دادن این اتفاق ابتدا نونا به بیمارستان حضرت رسول انتقال یافت و زیر نظر دکتر خداکرم رستگار مراحل درمان را آغاز کرد؛ در ادامه و با تشخیص دکتر رستگار این ورزشکار نوجوان به بیمارستان پارس انتقال یافت تا جراحی شود. با پایان یافتن عمل جراحی گویا نونا با مشکل تنفسی مواجه شده و هم اکنون در بخش ICU بیمارستان پارس تحت مراقبت ویژه پزشکان است.

این موضوع ما را بر آن داشت تا راهی بیمارستان شویم و گزارشی در خصوص مصدومیت و مراحل درمان این ورزشکار تهیه کنیم؛ که این عمل ابتدا با مخالفت مسوولان بیمارستان مواجه شدیم اما با تلاش های که صورت گرفت توانستیم در ادامه با خانم خضیری نایب رییس هیات دو و میدانی خراسان رضوی که در بیمارستان حاضر بود، صحبت کنیم و از وضعیت نونا مطلع شویم. 


خضیری: پدر و مادر نونا خواستار انتقال او به آلمان هستند

خانم خضیری نایب رییس هیات دو و میدانی خراسان رضوی در این خصوص گفت: تقاضای پدر و مادر نونا این است که او را برای ادامه درمان به آلمان انتقال دهند. در این خصوص با دکتر سمیعی جراح برجسته کشورمان در آلمان صحبت شده و اگر مسوولان شرایط انتقال نونا را فراهم کنند، لطف کرده اند.

وی به روز حادثه اشاره کرد و گفت: روز 18مرداد ماه بود که تیم دو و میدانی خراسان رضوی برای حضور در دومین مرحله لیگ دو و میدانی باشگاه های ایران راهی تهران شده بود که نونا و چهار تن از دوستانش دچار حادثه می شوند و "در" بزرگی که در ورزشگاه آزادی بود بر روی آنها می افتد. نونا از ناحیه نخاع دچار مصدومیت شده و جمیله سیفی دیگر دوست او با شکستگی پا مواجه می شود. سه نفر دیگر هم دچار مصدومیت های جزعی شده و به خراسان باز می گردند تا در شهر خود مراحل درمان را دنبال کنند. 


                                                          ***

در ادامه و به اتفاق خضیری و عکاس برنا تصمیم گرفتیم تا به بخش ICU بیمارستان برویم؛ اما ورود به این قسمت بیمارستان ممنوع بود، البته این موضوع نیز نتوانست مانع ما شود تا با پیاده کردن ترفندی و به دور از چشم متصدیان بیمارستان به بخش مراقبت های ویژه رسیده و با یکی از پرستاران که از نونا مراقبت می کند صحبت کنیم و چند فریم عکس هم از ورزشکار نوجوان مصدومی که گوشه بیمارستان افتاده و حالا دیگر چشم امیدش به مسوولان و کمک آنهاست، بیندازیم.

پرستار حال عمومی نونا را خوب توصیف کرد و گفته که باید تحت مراقبت باشد تا وضعیتش بهتر شده و به بخش دیگری منتقل شود. به هر حال با تمام سخت گیری های مسوولان بیمارستان توانستیم ملاقاتی، هر چند کوتاه از این نوجوان داشته باشیم؛ اما حال نه چندان مساعد این ورزشکار که حتی به سختی تنفس می کرد چنان تاثیری بر ما گذاشت که حتی نمی توانستیم احوالش را جویا شویم.

با اتمام این ملاقات کوتاه خواستار گفت و گو با پدر و مادر نونا شدیم، اما متاسفانه ابتدا نتوانستیم با آنها که سخت به دنبال کارهای درمان فرزند خود بودند ملاقاتی داشته باشیم، البته این موضوع نیز مانع نشد تا در نهایت توانستیم گفت و گویی کوتاه با محمد هادی پسانین، پدر نونا داشته باشیم. 


هادی پسانین: تا 24 ساعت، نظر دکتر سمیعی به دستمان می رسد

محمد هادی پسانین، پدر نونا گفت: فرزندم حال خوبی ندارد. ریه اش عفونت کرده و با مشکل تنفسی مواجه است. هم اکنون در ICU بیمارستان تحت مراقبت ویژه بوده و با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشد. من نمی خواهم فرزندم به عاقبت برادرم دچار شود. برادر من در حادثه ای قطع نخاع و فوت شد، از همین رو دوست ندارم فرزند خود را نیز از دست بدهم.

وی ادامه داد: ما خواستار این هستیم که نونا به آلمان انتقال پیدا کند و زیر نظر دکتر سمیعی مراحل درمان را پشت سر بگذارد. دکتر سمیعی تا 24 ساعت آینده پاسخ تشخیص خود را برای ما خواهد فرستاد.
امیدوارم در صورتی که وی صلاح دانست نونا با کمک مسوولان به آلمان منتقل شود. از دست اندرکاران می خواهم که به ما کمک کنند، ما به هیچ وجه به دنبال مقصر نیستیم، بلکه به سلامت فرزندمان می اندیشیم. هم اکنون احتیاج مبرمی به کمک مسوولان و دعای خیر مردم داریم. 


دکتر رستگار: نیازی نیست نونا به آلمان انتقال پیدا کند

دکتر خداکرم رستگار پزشک معالج نونا گفت: هر کاری برای نونا می شد، انجام داده ایم؛ اما با این وجود باید به اطرافیان حق داد که خود را به آب و آتش زده و به بهترین درمان بی اندیشند اما به اعتقاد ما نیازی نیست که نونا به آلمان انتقال پید کند، چون هر کاری که لازم بود ما انجام داده ایم و فکر نمی کنم در آلمان کاری اضافه بر اینکه پزشکان داخلی کرده اند صورت گیرد.
با این حال اگر خانواده پسانین خواستار انتقال او به آلمان باشند ما اینکار را خواهیم کرد؛ اما باید بگویم که این کار ریسک بزرگی است و بهتر است با توجه به این موضوع مراحل درمان در ایران دنبال شود.

وی افزود: نونا تا زمانی که فشار خون و شرایط تنفسی اش به حالت مناسبی نرسد باید در ICU بماند. به هر حال او شرایط سختی را تجربه می کند و این وظیفه ماست که به او روحیه دهیم. ما عمل موفقیت آمیزی داشتیم و توانستیم مهره آسیب دیده را به جای خود بازگردانیم، حالا باید منتظر ماند و دید که در ادامه چه شرایطی به وجود می آید. هنوز خطر این نوجوان را تهدید می کند؛ اما با توجه به جراحی خوبی که داشتیم تنها باید منتظر باشیم و ببینیم که شرایط به چه شکل دنبال می شود.


كاشاني به عيادت پسانين رفت

 سرپرست باشگاه پرسپوليس بر بالين نونا پسانين حاضر شد.


                        
 
حبيب كاشاني سرپرست باشگاه پرسپوليس امروز با حضور در بخش ICU بيمارستان پارس از نونا پسانين ملي‌پوش 15 ساله تيم دووميداني عيادت كرد.
كاشاني به دعوت پوركاظمي رئيس فدراسيون پزشكي به عيادت پسانين رفت.
وي بر اثر افتادن درب ورزشگاه آزادي روي خود، دچار ضايعه نخاعي شد.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی