نویسه جدید وبلاگ

مدعي به قهرماني رسيد. آندرس اينيستا براي اسپانيا شبي به ياد ماندني را رقم زد. به لطف گل دقيقه 116 بازيكن خط مياني بارسلونا، ماتادورها توانستند هلند را در ديدار پاياني جام جهاني شكست داده و براي نخستين بار در تاريخ 80 ساله اين رقابت‌ها، نام خود را در فهرست قهرمانان جام جهاني جاي دهند.

                                   اسپانيا پس از آن كه در سال 2008 توانست قهرماني جام ملت‌هاي اروپا را از آن خود كند از اين پس عنوان قهرمان جهان را نيز با خود خواهد داشت.

مردان ويسنته دل بوسكه در ديدار پاياني بار ديگر بازي هميشگي خود را به نمايش گذاشتند: ژاوي، اينيستا و هم‌بازيانشان با بازي صبورانه و باحوصله و تغيير بي‌وقفه‌ي موقعيت بازي از اشتباه بازيكنان تيم ملي هلند بهره‌مند شدند و در نهايت ضربه كاري را به پيكر نارنجي‌ها وارد آوردند.

اين بار 116 دقيقه طول كشيد تا دفاع لاله‌هاي نارنجي از هم فرو بپاشد. دفاع هلند ـ در ديداري كه بيش از اندازه خشن و فشرده بود ـ جانانه از دروازه‌اش مراقبت مي‌كرد. تاكنون در هيچ يك از 18 فينال برگزار شده جام جهاني، داورها به 12 بازيكن كارت زرد خود را نشان نداده بودند.

ماتادورها در بازي برابر مردان برت فان مارويك اگرچه در زمان بيشتري از مالكيت توپ برخوردار بودند اما اين برتري با فرصت‌هاي معدود گلزني براي قهرمان يورو 2008 همراه بود.

نارنجي‌ها در مقابل به ندرت دست به ارائه بازي تهاجمي زده و تنها به فرصت‌هايشان در ضد حمله‌ها چشم داشتند. اين استراتژي تا رسيدن به هدف نهايي فاصله بسيار كمي داشت اما آرين روبن دو بار دو فرصت طلايي را براي نارنجي‌ها از دست داد تا در نهايت افسوس براي هلند باقي بماند.

در دوئل فلسفه‌هاي فوتبال در نهايت بازي فني اسپانيا بر فوتبال نتيجه‌گراي هلند برتري يافت. هلند پس از پشت سر گذاشتن تورنمنتي دشوار بار ديگر همانند جام‌هاي جهاني 1974 و 1978 بايد به رسيدن به نايب قهرماني بسنده كند.

لحظه‌هاي حساس مسابقه:

دقيقه 5

واكنش فوق‌العاده استكلنبرگ. سانتر از گوشه راست محوطه جريمه در نقطه پنالتي فرود مي‌آيد. راموس با ضربه سر خود دروازه‌ي نارنجي‌ها را به شدت تهديد مي‌كند اما سنگربان هلند توپ را از بالاي دروازه به خارج مي‌فرستد.

دقيقه 14

ژابي آلونسو از گوشه راست توپ را روي دروازه هلند ارسال مي‌كند. ويا توپ را به تور دروازه مي‌كوبد. ورزشگاه غرق را در شادي مي‌شود اما شوت مهاجم تازه‌وارد بارسلونا تنها به تور كنار دروازه برخورد كرده است.

دقيقه 1 + 45

هلند سرانجام به فرصتي جدي براي گلزني دست پيدا مي‌كند. روبن به شيوه خودش از گوشه راست به عمق دفاع اسپانيا مي‌زند. كاسياس شوت زميني مهاجم بايرن مونيخ را دفع كرده و آن را به كرنر مي‌فرستد.

دقيقه 52

باز هم فرصتي براي آرين روبن. او اين بار هم از گوش راست به عمق دفاع مي‌زند اما نتيجه حركت او تنها كرنر است. كاسياس شيوه بازي او را به خوبي مي‌شناسد و ضربه مهاجم سابق رئال مادريد را مهار مي‌كند.

دقيقه 55

ژاوي ضربه آزادي را كه براي اسپانيا به دست آمده است، از فاصله 25 متري شليك مي‌كند. ضربه او با فاصله بسيار كمي از كنار دروازه هلند به بيرون مي‌رود.

دقيقه 62

بزرگ‌ترين فرصت گلزني در جريان مسابقه به وجود مي‌آيد. اسنايدر با ديد بسيار خوب خود موقعيت بسيار مناسبي را براي روبن تدارك مي‌بيند. ستاره بايرن مونيخ به قلب دفاع اسپانيا مي‌زند و براي باز كردن دروازه اين تيم تنها كاسياس را پيش رو دارد اما كاپيتان تيم ملي اسپانيا او را در انجام وظيفه‌اش ناكام مي‌گذارد و با پاي خود توپ را به كرنر مي‌فرستد.

دقيقه 70

فرصتي بزرگ براي اسپانيا. ناواس از سمت راست توپ را روي محوطه جريمه هلند مي‌فرستد. هيتينگا ناخواسته توپ را در اختيار ويا قرار مي‌دهد اما اين فرصت از فاصله 5 متري دروازه از دست مي‌رود.

دقيقه 78

چه زماني گل به ثمر مي‌رسد؟ راموس روي يك ضربه كرنر از سمت چپ فرصت گلزني دارد اما ضربه سر تماشايي او از بالاي دروازه‌ي استكلنبرگ به خارج مي‌رود.

دقيقه 83

دومين فرصت بزرگ براي نارنجي‌ها. روبن با سرعت فوق‌العاده‌اش پيكه و پويول را جا مي‌گذارد اما مدافعان بارسلونا مي‌توانند مهاجم بايرن را با همكاري خود متوقف كرده و در به ثمر رساندن گل ناكام بگذارند.

دقيقه 94

اينيستا فابرگاس را در گوشه چپ محوطه جريمه صاحب توپ مي‌كند. او تنها با استكلنبرگ روبه‌روست. بازيكن آرسنال به جاي آنكه ويا را صاحب توپ كند، تصميم مي‌گيرد تا خودش دروازه‌ي هلند را باز كند اما در نهايت در دوئل با سنگربان نارنجي‌ها ناكام مي‌ماند.

دقيقه 95

ماتيسن كرنر فرستاده شده اسنايدر را به بالاي دروازه‌ي كاسياس مي‌فرستد.

دقيقه 100

بار ديگر توپ به كنار دروازه برخورد مي‌كند. ويا ناواس را در سمت راست صاحب توپ مي‌كند. اما در نهايت اين جوواني فان برونكهورست خستگي‌ناپذير است كه مانع از موفقيت اسپانيايي‌ها مي‌شود.

دقيقه 109

هيتينگا اينيستا را به خطا متوقف مي‌كند و با دريافت دومين كارت زرد خود زمين مسابقه را ترك مي‌كند.

دقيقه 116

گل قهرماني. تورس از سمت چپ توپ را به محوطه جريمه مي‌فرستد. توپ دفع شده از سوي فان در فارت درست زير پاي فابرگاس فرود مي‌آيد. او هم اينيستا را صاحب موقعيت مي‌كند. بازيكن كاتالاني‌ها با مهار توپ آن را به سمت چپ دروازه‌ي هلندي‌ها فرستاده و فرياد قهرماني اسپانيا.

برنده مسابقه: آندرس اينيستا

هرچه از زمان بازي بيشتر مي‌گذشت بازيكن طراح كاتالاني‌ها موفق‌تر و مهارش براي دفاع نارنجي‌ها سخت‌تر مي‌شد. پيگيري‌هاي او در نهايت هلند را از كار انداخت.

بازنده مسابقه: آرين روبن

مهاجم بايرن دو بار فرصت داشت تا تيمش را از اسپانيا جلو بيندازد اما هر دو بار تسليم كاسياس، بهترين دروازه‌بان جام جهاني 2010 شد.

عدد مسابقه: يك

اسپانيا با چهار پيروزي يك بر صفر در چهار ديدار دور حذفي جام جهاني، نخستين عنوان قهرماني‌اش را به دست آورد. از اين گذشته اسپانيا نخستين تيم اروپايي است كه در يك جام جهاني خارج از مرزهاي اروپا، به قهرماني مي‌رسد.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی