رازهای شوت های دیوید بکهام آشکار شد

فیزیکدان با مطالعه بر روی ساختار و آیرودینامیک توپ در هنگام زدن ضربات سنگین در رقابتهای فوتبال، راز فیزیکی شوتهای حیرت آور برخی از فوتبالیستها از جمله "دیوید بکهام" را آشکار کردند.

برخی از فوتبالیستها در میدان بازی با چندان قدرتی بازی می کنند که گویی در حال مبارزه با نیروهای طبیعت هستند. مطالعات جدیدی که توسط محققان کالج لینچبرگ انجام گرفته نشان می دهد چگونه بزرگترین فوتبالیستهای جهان می توانند با کمک توپ و پاهایشان چنین حرکات جادویی را در زمین فوتبال انجام دهند.

در حالی که طرفداران فوتبال برای یافتن نتیجه نهایی بازیهای جام جهانی به صفحه‌های تلویزیونهای خود چسبیده اند "جان اریک گوف" پروفسور فیزیک بر روی حرکات توپ فوتبال مطالعات آیرودینامیکی (مطالعه بر روی حرکات هوا و فعل و انفعال آن در برابر یک جسم در حال حرکت) انجام داده است.

وی بر روی تغییر ساختار توپ در هنگام حرکت کردن، میزان زبری و سختی سطح توپ و چگونگی تاثیر نیروی هوای نامتقارن بر روی مسیر توپ پس از ضربه زدن به آن تمرکز کرد.

بررسیهای وی منجر به درک این نکته شد که چگونه کاهش تراکم هوا در بازیهایی که در ارتفاعات انجام می گیرند مانند رقابتهای جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی منجر به خلق صحنه هایی شگفت آور از حرکت توپ در میدان بازی خواهد شد، مشابه ضربه هایی که در این دور از بازیها بارها به نمایش گذاشته شدند.

به گفته وی به دلیل بالا بودن سرعت توپ بیش از سرعتی که بازیکنان به آن خو گرفته اند، ضربه های معمولی آنها به شوتهای قدرتمند و شگفت انگیزی تبدیل می شوند. برای "گوف" فوتبال ورزشی فراتر از فعالیتی بدون توقف است به اعتقاد وی فوتبال لابراتوار زنده ای است که در آن معادلات فیزیکی به صورت مداوم به اثبات می رسند.

"گوف" می گوید: "در میدان توپ بر اساس فرمولی پیچیده مانور داده و حرکت می کند اما این فرمولها را می توان به گونه ای توضیح داد که تعدادی از بینندگان مسابقه قادر به درک آن باشند." به گفته وی نتایج بهت آور و شگفت انگیز بازی های فوتبال را می توان به راحتی با کمک فیزیک توضیح داد.

بر اساس گزارش زی نیوز، "گوف" در عین حال نویسنده کتابی به نام "فیزیک مدال طلا: دانش ورزش" است که در آن مکانیزم نهفته در پس برخی از بزرگترین لحظات تاریخ ورزش جهان آشکار شده است.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی