دوغ های شاخدار ترابیان

خبرگزاري فارس: رئيس سابق روابط بين‌الملل فدراسيون فوتبال، عباس ترابيان را به دروغگويي متهم كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، محمد منصور عظيم‌زاده پس از كنار رفتن از فدراسيون فوتبال صحبت‌هايي در مورد اين فدراسيون انجام داد. وي در مصاحبه ماه گذشته خود با خبرنگار خبرگزاري فارس، برخي از مسئولان فدراسيون را به آلزايمر متهم كرد و مدعي شد مقامات اين فدراسيون رفتار قبلي خود را فراموش كرده اند.
عظيم‌زاده امروز(شنبه) نيز مصاحبه‌اي با خبرگزاري فارس انجام داده كه آن را مي خوانيد:

فارس: شب گذشته در برنامه تلويزيوني ورزش از نگاه دو ترابيان صحبت‌هايي در مورد وضعيت كميته بين الملل در زمان رياست شما بيان كرد. نظرتان درباره اظهارات ترابيان چيست؟

من نسبت به اين اظهارات خيلي متاسفم. بايد بگويم دروغ هاي شاخدار در اين برنامه زنده تلويزيوني موجب تعجب بسياري از افراد شد. من شنيده و ديده بودم آقايان كفاشيان و دايي براي 3 ساعت پس و پيش يك جلسه با هم بحث كنند، اما نديده بودم يك نفر يك‌ماه و نيم كاري را از تقويم تاريخ حذف كند.

فارس: كدام بخش از گفته‌هاي ترابيان را دروغ مي‌دانيد؟

همين كه گفتند من از بازي تايلند از سري رقابت‌هاي مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا در 12 اسفند 88 روابط بين الملل را تحويل گرفتم و حتي در ادامه همين برنامه اعلام كردند فقط يك ماه و نيم اين مسئوليت را دارند. همه مي‌دانند استعفاي من در روز 12 دي ماه بود و نهايتاً سايت فدراسيون فوتبال رسما در تاريخ 24 دي 88 خبر انتصاب ايشان را منتشر كرد.

با توجه به حضور وي در مالزي، بعد از بازگشت در تاريخ 27 دي ماه در اتاق كفاشيان و با حضور نبي، كفاشيان، تاج، بنده و ترابيان توديع و معارفه راس ساعت 15 صورت گرفت و ترابيان با حضور در بين الملل از همين تاريخ ده‌ها نامه را ارجاع و پاراف كردند. اينكه يك‌ماه و نيم معروف از 28 دي ماه تا 12 اسفند ماه را از سوابق خود در بين الملل حذف كردند جاي تعجب و البته سوال جدي هم دارد. من در زمان همان برنامه هم به گوشي همراه جهانگير كوثري، مجري برنامه ورزش از نگاه دو زنگ زدم تا توضيح شفاف دهم. همكار ايشان گفت به وي اعلام مي‌كند كه با توجه به شيوه ايشان جاي تعجب ندارد كه وقت ندادند، اما از پاسخ هاي ترابيان حيرت زده‌ام.

فارس: به نظر مي رسد به شدت از اظهارات ترابيان عصباني شده‌ايد؟

من اساساً نمي خواهم خودم را درگير برخي از موارد كنم. اگرچه مدارك بسيار روشن است، اما بر اساس قولي كه به كفاشيان داده‌ام تا زماني كه كسي در خصوص دوره مديريتي من نكته‌اي خلاف واقع نگويد، حرف نمي‌زنم. تاكنون هم بدون سند سخن نگفته ام.

مثلاً يكي همين مورد بازي تداركاتي تيم اميد. در سال قبل، بعد از اعلام به روابط بين الملل ما 5 بازي بين المللي صرفاً در 3 ماه براي تيم اميد گذاشتيم. بازي با تيم اندونزي، تيم ملي بوتسوانا، قهرمان باشگاه‌هاي آفريقاي جنوبي تيم كايزرچيف، تيم زير 23 ساله آلمان و تيم زير 23 سال اوكراين كه البته دو بازي اخير در تاريخ 20 ساله اخير بازي‌هاي تيم اميد هم بي نظير بود. ذكر اين نكته ضروري است كه ما حتي نمي توانيم اطلاعات را به مردم ندهيم تا با برداشت نادرست مخاطب از واقعيت‌ها، اهداف خود را پيش ببريم و بگوييم دروغ نگفته‌ايم.

فارس: بعد از مرداد هم برنامه ريزي براي تيم ملي اميد داشتيد؟

بله. همين اردويي كه ترابيان در سال جاري براي اميد در ويتنام از آن سخن مي گويد، ريشه در مكاتبات سال گذشته دارد. بعد از اردوي اوكراين در مرداد ماه 88، تورنمنت 6 جانبه ويتنام با حضور تيم هايي نظير ويتنام، تايلند و چين كه قطعي بود با توجه به عدم در اختيار گذاشتن بازيكنان توسط تيم هاي باشگاهي، به طور يك‌طرفه از سوي فدراسيون در مهرماه 88 لغو شد كه همه در جريانند و حتي باعث ناراحتي طرف مقابل شد كه تعمداً گفته نمي شود تا بگويند كاري نشده است.

حتي بعد از اين هم در حدود يكماه قبل از ترك اينجانب از روابط بين الملل، دو اردوي آلمان و تونس در نيمه دوم آبان ماه با هماهنگي امير حسين پيرواني براي تيم اميد برنامه ريزي شد كه بتوانند در نيم فصل ليگ برتر خودمان كه تيم هاي باشگاهي مي توانند بازيكنان را به تيم اميد بدهند به يكي از اين اردوها بروند اما آقايان به علت كمبود شديد مالي در فدراسيون آن را لغو كردند و اصلاً اعلام نشد.

فارس: مثل اينكه حرف‌هاي ناگفته‌اي از فدراسيون داريد كه كم كم بيان مي‌كنيد؟

نه، من از اين ناراحتم كه آلزايمر اقتضايي دارد فراگير مي شود و مديران خودشان را به صورت عمدي و به اقتضاي زمان و مكان به فراموشي مي زنند. همين اردوي تونس و آلمان مداركش نزد امير حسين پيرواني، فنايي، خراطي، دبير كميته تيم هاي ملي و فوتسال و ... موجود است و در جريان كامل هستند.

اگر من حرف نمي زنم دليل نمي شود به راحتي تاريخ را عوض كنيم. حتي قرار بود تيم ملي اميد در بهمن ماه (در اواسط همان يكماه و نيم حذف شده) هم با هماهنگي اتحاديه فوتبال 2 بازي با استقلال و پرسپوليس و با هماهنگي فدراسيون 2 بازي هم با تيم كويت در تهران انجام دهد كه علي‌رغم نامه موافقت كتبي كويت، پيگيري نشد و بعداً شنيده شد كه اولي به دلايل سليقه‌اي و مديريتي و دومي به دليل مسائل مالي لغو شده است.

مي توانيد از اميرحسين پيرواني مسايل را بپرسيد. اين را هم اضافه كنم كه سخت بر اين باورم در فوتبال اگر وصل باشي تمام اشتباهاتت را ولو فاحش به حساب تجربه، دانش، درايت، فهم و ارتباطات گذارده و باج مي دهند و اگر نباشي حتي زحماتت را به عنوان وظيفه با رويكردي نقادانه و طلبكارانه مي بينند.

فارس: در 3 ماه اخير برخي از اردوها لغو شدند. نظرتان در اين زمينه چيست؟

جالب است كه هيچ كس از خودش سوال جدي نكرده كه چرا به يكباره اردوي تيم زير 19 سال در تركيه، زير 16 سال در ايتاليا، تيم بانوان در روسيه، بازي‌هاي پيش گفته تيم ملي اميد و 5 يا 6 بازي تيم ملي بزرگسالان نظير كانادا، شيلي، مصر، كلمبيا، ساحل عاج ، آفريقاي جنوبي و .... صرفاً در همين 3 ماه لغو شده است.

ضمن آنكه اگر از دست رفتن چهار ميزباني بين المللي شامل جام جهاني فوتسال 2012، مسابقات نهايي زير 16 سال آسيا در مهر ماه سال جاري، مسابقات نهايي زير 19 سال 2010 در آبان ماه و فينال رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را به آن اضافه كنيم، شاهكاري است كه شايد به راحتي احتمال وقوع آن به طور همزمان آن هم در كمتر از 3 ماه بسيار كم بود. به ويژه آنكه در تمام اين رقابت‌ها به جز مورد آخر، نمايندگان ايراني حضور داشته و احتياجي براي سهميه به واسطه ميزباني هم نبود.

فارس: مگر در زمان حضور شما در كميته بين الملل چنين اتفاق‌هايي رخ نداد؟

من اين موضوع را انكار نمي كنم، اما در طول 3 ماه اين همه مورد سابقه نداشته است. به ويژه كه لغو اردوها و بازي‌ها در زمان قبلي بيشتر ريشه در مسايل سياسي داشت وگرنه در مورد همين تيم هاي پايه اگر آلزايمر اقتضايي و عمدي نداشته باشيم سال گذشته ما يك ركورد در برگزاري بازي‌هاي بين المللي بعد از انقلاب به جا گذاشتيم، به نحوي كه با اذعان تمام باسابقه هاي فوتبال، تعداد اين بازي‌هاي بين المللي و اردوهاي برون مرزي براي رده زير 17 سال در كشورهايي نظير تركيه، روسيه، اوكراين، آلمان، الجزاير، ايتاليا، امارات، سنگال آن‌هم صرفاً در كم‌تر از يكسال در 30 سال گذشته بي نظير بوده و همين دو اردوي اخيراً لغو شده تركيه و ايتاليا، سال گذشته عيناً براي رده پايه برگزار شد.

حتي با توجه به شرايط خاص بين المللي بعد از انتخابات رياست جمهوري و عليرغم بسياري از محدوديت‌ها، 8 ديدار تداركاتي صرفاً در 5 ماه براي تيم ملي بزرگسالان با تيم هاي بوسني، بحرين، ازبكستان، ايسلند، مقدونيه، قطر، كره شمالي و مالي برگزار شد كه علي‌رغم ادعاهاي اوليه مبني بر آسان بودن حريف‌ها، تيم ملي در 3 بازي شكست خورد كه احتمالاً اين را هم تعمداً فراموش كردند.

قريب به اتفاق اين بازي‌ها و اردوها با توجه به مشكلات مالي فدراسيون و حسن رابطه بين المللي فدراسيون تقريبا به صورت رايگان انجام شد و جالب‌تر آنكه سرفصل كل هزينه‌هاي اردوهاي خارجي و سفرهاي برون مرزي علي‌رغم افزايش بي نظير كمي آن در اين دوره، در گزارش ساليانه بازرس به مجمع فدراسيون كمتر از يك دهم اردوهاي داخلي بود و اين مهم صرفاً به واسطه رعايت صرفه و صلاح در اين زمينه است.


فارس: ترابيان هم در يكي از مصاحبه هاي خود گفته دليل از دست رفتن ميزباني جام جهاني فوتسال، نقص مدارك ارسالي فدراسيون بوده، نظر شما چيست؟

اتفاقاً من در روز جمعه و مصاحبه وي با ورزش از نگاه دو منتظر بودم با توجه به ادعاي صداقت و شفافيت، ايشان صادقانه و كامل به مردم بگويند كه اين نواقص چيست و چه كساني فرم هاي فيفا را امضا نكرده اند.

در مهلت اولي كه فيفا داده بود كميته فوتسال در ساعت 16:15 روز 25/8/88 توسط خانم يارمحمدي كارمند ايشان در آن كميته، كتباً مدارك را تحويل روابط بين الملل داد كه در ساعت 17:20 همان روز از طريق پست سفارشي اكسپرس به فيفا ارسال و از طريق ايميل نيز در ساعت 18:12 مجدداً ارسال شد.

در همان موقع كفاشيان، نبي، ترابيان، خراطي دبير كميته فوتسال و دادگرنژاد به خوبي مي دانستند كه بانك مركزي، وزارت اقتصاد و به ويژه سازمان تربيت بدني مدارك را امضا نكرده اند. حتي مجدداً فيفا تا 10 بهمن 88، مهلت را (در اواسط همان يكماه و نيم حذف شده) تمديد و نامه اي اختصاصي براي فدراسيون فرستاد كه من به ترابيان در زمان توديع و معارفه گفتم اين مسئله را تكميل كنيد كه پاسخ دادند هر وقت گفتند اين نواقصِ مشخص را داريم، آن وقت مهلت مي‌خواهيم و مي‌دهيم. گفتم هم شما و هم ساير مديران به خوبي مي دانيد اين سه فرم ناقص است و طبق دستورالعمل فيفا بايد پر شود. ضمن آنكه زحمت گرفتن امضاها را از وزارتخانه هاي مربوطه توسط دادگرنژاد، مشاور كفاشيان كشيده شده بود و به دقت مي‌دانستند.

علي‌رغم همكاري خوب وزارتخانه هايي نظير امورخارجه، فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، صداوسيما، شهرداري و .... متاسفانه بانك مركزي، وزارت اقتصاد و سازمان تربيت بدني مدارك را امضا نكردند و ميزباني از دست رفت. مطلبي كه تعمداً به آن پرداخته نشد و به فراموشي سپرده شد. اضافه كنم وقتي در فينال مسابقات قهرماني فوتسال باشگاه‌هاي آسيا در اصفهان، با قطع متوالي اينترنت بي سيم، نيم ساعت برق مي‌رود آنهم بدون برق اضطراري و همه مي گويند بهترين برگزاري و ... آنوقت انتظار داريد فيفا دو هفته بعد از ميزباني فوتسال جام جهاني را به ايران بدهد، آنهم با توجه به حضور عضو كميته اجرايي فيفا در اصفهان و نقص مدارك ارسالي.

فارس: در مورد لغو و يا از دست دادن ميزباني زير 16 سال آسيا و دادن آن به ازبكستان، فدراسيون فوتبال به AFC شكايت كرده، احتمالاً اين مورد هم مسائل پشت پرده دارد؟

يادم مي آيد در يكي از صحبت‌هاي دوستانه كه با رئيس فدراسيون در دفترش داشتم، هميشه وي نظر راسخ بر داوطلب شدن در كليه مسابقات براي اين ميزباني ها را داشت تا شايد مقدمات سخت افزاري و نرم افزاري آن بعد از اخذ ميزباني فراهم شود، اما اين بار كار برعكس شد.

اگر فراموش نكرده باشند با توجه به برگزاري مسابقات مقدماتي زير 19 سال آسيا، 2 هفته قبل از استعفاي اينجانب، در ورزشگاه تختي كه داراي مشكلات جدي از جمله نور بود، گزارشاتي را به ايشان دادم و آنقدر ايرادات واضح بود كه نياز به توضيح بيشتر ندارد.

در همان موقع گفتم با اين اوصاف نمي توانيد ميزباني را بگيريد. علاوه بر اين هيات فوتبال استان فارس نيز در دقيقه نود به علت كمبود امكانات انصراف خود را از نامزدي براي برگزاري مسابقات اعلام كرد. نبي و آيت اللهي در جريانند كه نهايتاً كفاشيان مجبور شد، تهران را براي هر دوي مسابقات نهايي زير 16 سال و زير 19 سال آسيا كانديدا كند.

اگر باز هم فراموش نكرده باشند، در روز دوم كاري ترابيان در روابط بين الملل، سوزوكي، رئيس كميته مسابقات AFC براي بازديد اين امكانات به تهران آمدند كه با همراهي شيرازي، رئيس هيات تهران، به ايشان قول داده شد تا در اسرع وقت اين نواقصات برطرف شوند كه مجدداً با توجه به سفر بعدي سوزوكي در دهه دوم اسفند ماه 88 براي رقابت‌هاي فوتسال باشگاه‌هاي آسيا متوجه مي شوند حتي كوچك‌ترين پيشرفت جزيي در مدت يكماه ونيم (همان يكماه و نيم حذف شده) نشده است.

بلافاصله بعد از بازگشت وي از اصفهان به AFC، سريعاً حكم به ميزباني ازبكستان مي دهند. اگر ديديد AFC سه ورزشگاه فولاد شهر اصفهان، يادگار امام قم و شهيد باهنر كرمان را تاييد كرد چون مكاتبات بين المللي و پيگيري هاي بسيار متعددي از باشگاه‌ها صورت گرفت تا سرانجام طي بازديد نمايندگانAFC دريافتند كه سعي و تلاش كل مجموعه فدراسيون و باشگاه‌ها براي تامين استانداردها و الزامات AFC است، نه پشت گوش انداختن كه البته طبق معمول زياد هم به چشم نيامد و به صورت اقتضايي فراموش شده است.




نظرات:




گزارش تخلف
بعدی