سردار آقامیر:ورزش را خانه به خانه و محله به محله ترویج می کنیم

رييس سازمان ورزش شهرداري تهران هدف شهرداري از واگذاري اماكن ورزشي به بخش خصوصي را درآمدزايي ندانست و گفت: هدف ما از اين كار كسب درآمد و ايجاد بنگاه اقتصادي نيست. ما پولي را كه بابت اجاره اماكن ورزشي مي‌گيريم، جايگزين خدمات به شهروندان تهراني مي‌كنيم كه اگر خواسته شهرداري محقق نشود، اين طرح اجرايي نخواهد شد و اماكن ورزشي در شرايط فعلي باقي خواهند ماند.

سيدمحمد آقامير در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تشريح برنامه‌هاي ورزشي شهرداري تهران در سال 89، اظهار كرد: سازمان ورزش شهرداري تهران با رويكرد توسعه فرهنگ ورزش در آحاد جامعه به دو بخش كاري پرداخته است.

وي افزود: در بخش توسعه زيرساخت‌ها شهرداري توانسته در بيش از 1200 پارك و محيط ورزشي، 1200 ايستگاه تندرستي ايجاد كند كه در اين ميان 787 مكان ورزشي متعلق به بانوان است. همچنين سازمان ورزش توانسته با همكاري شهرداري مناطق مختلف تهران اماكن ورزشي شامل سالن‌هاي چندمنظوره و زمين‌هاي ورزشي و اماكن ورزشي آبي ايجاد كند. اين اماكن كه در 200 نقطه از تهران قرار دارند.

رييس سازمان ورزش شهرداري تهران عنون كرد: از ميان اين اماكن حدود 55 مكان ورزشي با نام سالن‌هاي الزهرا(س) به بانوان اختصاص يافته است. در حوزه نرم‌افزاري و آموزش از مربيان باتجربه، قهرمانان ملي و ورزشي براي توسعه فرهنگ ورزش استفاده شده است و بخش عمده مربيان تندرستي را مربيان داراي مدرك مربي‌گري اداره مي‌كنند و اماكن ورزشي نيز توسط افراد صاحب نام ورزش اداره مي‌شوند.

اختصاص 2 ميليارد و 500 ميليون تومان براي سالمندان

وي در زمينه خدمت‌رساني به سالمندان نيز گفت: مبلغي معادل دو ميليارد و 500 ميليون تومان تحت عنوان «طرح منزلت» به سالمندان تهراني تعلق خواهد گرفت و آن‌ها مي‌توانند از اماكن ورزشي به طور رايگان استفاده كنند.

ورزش را خانه به خانه و محله به محله ترويج مي‌كنيم

آقاميربا بيان اين كه نقطه ضعف ما اين است كه همه اقشار جامعه از اماكن ورزشي استفاده نمي‌كنند، تصريح كرد: به دنبال اين هستيم كه ورزش را خانه به خانه و محله به محله ترويج دهيم و در محله‌ها فراگيري و اثربخشي ورزش را نمايان كنيم.

وي افزود:‌ سازمان ورزش قصد دارد با توزيع سي‌دي‌هاي آموزشي و بروشورها، فرهنگ ورزش همگاني را وارد زندگي مردم و محيط كار آن‌ها كند تا كساني كه فرصت ندارند از محيط ورزشي استفاده كنند، با استفاده از حداقل زمان ممكن در محيط كارشان، سلامتي را به دست بياورند.

 مرام پهلواني و ورزشي را در جوانان و نوجوانان احيا مي‌كنيم

رييس سازمان ورزش شهرداري تهران از ساماندهي پيشكسوتان، ايجاد تشكل و انجمن‌هاي پزشكي در رشته‌هاي ورزشي مختلف در طول سال جاري خبر داد و به ايسنا گفت: قرار است به طور شايسته از زحمات پيشكسوتان قدرداني شود تا براي نوجوانان و جوانان الگوسازي شود. ما مي‌خواهيم ارتباط نسل گذشته و فعلي از نزديك برقرار شود و قصد داريم مرام پهلواني و ورزشي را در جوانان و نوجوانان ايران احيا كنيم.

واگذاري اماكن ورزشي شهرداري فرصت يا تهديد؟

وي يكي از دغدغه‌هاي كميته ورزش شوراي شهر و شهرداري تهران به طور خاص را بحث واگذاري اماكن ورزشي شهرداري به بخش خصوصي عنوان كرد و گفت: شرايط واگذاري را در موضوع‌هاي آيين‌نامه‌ها به عنوان قرارداد ميان كارفرما و مجري قرار خواهيم داد تا خدماتي كه شهرداري براي شهروندان تهراني قائل است، آسيب نبيند.

آقامير عنوان كرد: ما در شرايطي اماكن ورزشي شهرداري را واگذار مي‌كنيم كه هزينه‌هاي سالن‌هاي توپي و آبي پيمانكاران با قيمت شهرداري مطابقت داشته باشد. پيمانكاران نبايد نگاه آزاد اقتصادي داشته باشند. اگر اين شرايط فراهم شود، بحث واگذاري اماكن ورزشي به بخش خصوصي اجرايي خواهد شد.

رييس سازمان ورزش شهرداري خاطر نشان كرد: ما مي‌خواهيم از بخش خصوصي براي توسعه ورزش استفاده و مديريت واحد و متمركز را به مديريت غيرواحد تبديل كنيم، تا از همه ظرفيت‌ها استفاده شود.

بودجه سازمان را به صورت درآمد ـ هزينه مصرف مي‌كنيم

آقامير درباره بودجه سازمان ورزش شهرداري، گفت: در حوزه خدماتي، به هر ميزان كه اعتبار تعريف شود، ظرفيت وجود دارد. در سال جاري ما مدارس، مساجد و شهرك‌ها را هدف قرار داده‌ايم. هر سري از دستگاه‌هاي ورزشي ايستگاه‌هاي تندرستي، در حدود 20 تا 25 ميليون تومان قيمت دارد كه معاونت اجتماعي شهرداري براي اين هدف اعتبار هفت ميليارد توماني را پيش‌بيني كرده است.

وي ادامه داد: در سال 89 اين هدف با توافقاتي كه با آموزش و پرورش خواهد شد، محقق مي‌شود. اين توافق بايد به گونه‌اي باشد كه شهروندان محله نيز بتوانند از آن استفاده كنند.

رييس سازمان ورزش شهرداري اضافه كرد: شهرداري مي‌خواهد ورزش خانه به خانه و محله به محله توسعه پيدا كند. البته لازمه اين كار توسعه زيرساخت‌هاست. بايد بودجه را به صورت درآمد ـ هزينه، مصرف كنيم. بخشي از بودجه ما توسط شهرداري تامين مي‌شود و بخشي نيز پنهان است. به عنوان مثال اعتباراتي توسط شهرداران مناطق تهران به ورزش اختصاص داده مي‌شود كه در اعتبار سازمان ورزش ديده نشده است.

نگاه شهردار تهران ارائه خدمات رفاهي است نه درآمدزايي

وي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، نگاه امروز شهردار تهران را ارائه خدمات رفاهي به شهروندان تلقي كرد و يادآور شد: هدف ما كسب درآمد نيست. ما در تهران بيش از 500 زمين چمن داريم كه بيش از 60 هكتار زمين را به خود اختصاص داده‌اند. اين زمين‌ها در گذشته نيز امكان واگذاري به بخش خصوصي براي كسب درآمد را داشتند، ولي براي رفاه شهروندان استفاده شدند.

رييس سازمان ورزش شهرداري تهران افزود: به عنوان مثال در منطقه 12 به شدت مشكل كمبود زمين داريم. تراكم جمعيت در اين منطقه بالاست و شهردار اين منطقه از بافت فرسوده زمين خريداري كرده و زمين چمن را به مردم اختصاص داده است. در منطقه 15 بيش از 20 ميليارد تومان اماكن ورزشي ساخته شده كه قرار است تا اواخر ارديبهشت ماه افتتاح شود. اين اتفاق در نوع خود كم‌نظير است.

تهراني‌ها خود را در اماكن ورزشي سهيم بدانند

آقامير در توصيه‌اي به شهروندان تهراني گفت: از اماكن ورزشي به نحو مطلوب و شايسته استفاده كنيد و بدانيد كه اين اماكن متعلق به همه مردم تهران است. شهروندان تهراني خود را در اماكن ورزشي سهيم بدانيد و از آن‌ها خوب استفاده كنند.

وي ادامه داد: پارك بهشت مادران در منطقه سه و پرديس در منطقه 15 به بانوان تهراني اختصاص يافته است. باغبان، نگهبان و مربيان اين پارك‌ها، همه زن هستند. سالن‌هاي ورزشي اين دو پارك كه متراژ بسيار زيادي دارند، شرايطي را فراهم كرده تا بانوان تهراني بتوانند بدون حجاب در آن‌ها ورزش كنند.

رييس سازمان ورزش شهرداري تهران گفت: متاسفانه به نظر مي‌رسد با اين كه پتانسيل بسيار خوبي در اين پارك‌ها وجود دارد، استفاده مناسبي از آن نمي‌شود. آموزش و پرورش، بسيج و مساجد بايد شرايطي را فراهم كنند تا مردم از اين ظرفيت‌ها استفاده كنند و سازمان ورزش شهرداري آماده است براي استفاده مردم، تسهيلات بدهد.

وي گفت: نتايج نظرسنجي ما نشان داده كه 62 درصد از بانوان تهراني مشكلات فيزيكي، حركتي، قامتي و ناراحتي‌هاي استخواني و انحراف دارند. اين مشكلات تنها به دليل بي‌توجهي به ورزش است.

رييس سازمان ورزش شهرداري در پايان گفت‌وگو با ايسنا از مردم خواست تا انتقادها، پيشنهادها، شكايت‌ها و نقطه‌نظرهاي خود را با شماره پيامك 30002012 و شماره تلفن 1888 در ميان بگذارند.






نظرات:




گزارش تخلف
بعدی